[FOTO] Fjorden in the picture!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wonkeydonkey

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 08:32

Klinkt als een goede dag.
Ik zag ook mooie filmpjes voorbij komen, heel jammer dat Loki niet mee heeft kunnen doen, maar goed. Het zij zo.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:44

Wij hadden in de ochtend wedstrijd, ik ging alleen, vergat mijn cap, uiteindelijk 10 min losgereden, allemaal niet ideaal maar we reden 3 winstpunten met een eerste en tweede plek. Ik vond het zelf mega slecht gaan, misschien ook door de rommelige start maar ik kon wel janken na de tweede proef :+ Doet de jury zijn raampje open of ik even langs kom, denk nou die gaat zeggen, meid wat was je allemaal aan het doen!? Nee complimenten, wat een leuke pony en ik had hem netjes voorgesteld, daar werden ze blij van. Ik heb denk ik achterom gekeken of ze ons bedoelde :')

Zaterdag starten we nog een keer en daarna zijn we wellicht wel de B door, dan gaan we de zomer lekker doorhobbelen en oefenen voor het L, daarvoor moet er nog veel beter.

18 April is er wel een koudbloeden wedstrijd in Lexmond voor wie dat leuk vinden, georganiseerd door het stamboek. Misschien rijden we twee proefjes of pakken we fjordsport mee, even kijken :D

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:46

De hengstenkeuring zie ik veel beelden voorbij komen, blij dat ik me niet gehaast heb en naar Lunteren ben doorgereden want het was best betijd klaar en er waren niet heel veel nieuwe jaargang hengsten. Filmpjes die ik zag verpletterde me niet, zag twee hengsten die naar mijn inzien al niet zuiver liepen maar hoog eindigde. We zitten het laatste jaar niet helemaal op één lijn waarvan ik eerst dacht, het stamboek is een goede weg ingeslagen..

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:53

Ik werd ook niet heel erg warm van de beelden moet ik toegeven, ik ben ook blij dat ik niet vanuit Belgie gegaan ben. Doorgaans vind ik de Nederlandse keuring wel leuker dan die van Belgie.. En er zijn mensen die het niet eens zijn met hun punten en dat dan willen aanvechten dan denk ik "waarom wil je je energie daar in steken?". Ik begrijp dat soms niet. Als eigenaar ben je al helemaal niet subjectief en soms moet je durven luisteren naar de commentaar die zij geven. Dusja.. 14 maart aanstaande die in Belgie. Ben benieuwd of het bij ons beter gaat zijn :D

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 12:42

Furst schreef:
Ik werd ook niet heel erg warm van de beelden moet ik toegeven, ik ben ook blij dat ik niet vanuit Belgie gegaan ben. Doorgaans vind ik de Nederlandse keuring wel leuker dan die van Belgie.. En er zijn mensen die het niet eens zijn met hun punten en dat dan willen aanvechten dan denk ik "waarom wil je je energie daar in steken?". Ik begrijp dat soms niet. Als eigenaar ben je al helemaal niet subjectief en soms moet je durven luisteren naar de commentaar die zij geven. Dusja.. 14 maart aanstaande die in Belgie. Ben benieuwd of het bij ons beter gaat zijn :D

Nou, het is wel zo dat je vaak een herkeuring kan aanvragen. Dit kan niet bij het Fjordenpaarden Stamboek. Als je echt geen vertrouwen in de uitslag hebt is dat wel iets wat belangrijk is. Niet bij een merrie of ruin, dan ga je het jaar erop weer maar een hengst welke je eerst jaren opfokt wel vind ik zelf.

Nu ligt het wel aan de situatie maar, als je uitleg echt kant nog wal slaat met het resultaat kan ik mij voorstellen dat je het er niet bij laat zitten.

Zelf vind ik het belangrijk dat je als jurycorps vertrouwen wekt bij de leden, je bent in dienst van het stamboek en dus de leden. Wat nu veel gebeurd is de hengsten in het buitenland laten keuren want daar komen ze er makkelijker doorheen. Zo help je een stamboek natuurlijk om zeep.. Maar ik kan ook begrijpen dat men dit doet als er geen vertrouwen is?

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:45

Maar als je paard in een ander land makkelijker goedgekeurd wordt, zegt dat dan iets over het Nederlandse stamboek of juist over het andere? Zonder een voorbeeld van een paard te noemen he.
Nu moet ik zeggen dat ik geen kaas heb gegeten van het beoordelen op de keuring, vind het vooral leuk om te zien.
Dit jaar zijn er, als ik het goed heb, in Nederland 3 nieuwe hengsten goedgekeurd (Thorbjorn, Thor & Toyon, de andere waren elders al ggk). Dat vind ik toch best een "goede score". Ik had juist het idee dat het stamboek juist meer vertrouwen heeft gewekt de afgelopen jaren. Maar heb paar jaar vanaf een zijlijn meegekeken he en pas net weer lid.

Heel tof dat Toyon goedgekeurd is. De volle broer van de moeder van onze Waldstein.
Die staat lekker te chillen met zijn maten. Waldstein is de rechter.
Afbeelding

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 11:31

Daar valt ook veel over te zeggen natuurlijk. Heb je dan wel het volledige vertrouwen in je eigen hengst, vraag ik mij dan af?

Knappe Waldstein zeg!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 13:41

In Duitsland laat men de hengsten bij het rheinisch perfde zucht keuren. Daar kan je elk ras aanbieden, ik ben er nu een paar keer met klanten en een hengst geweest, daar heb ik geen hoge pet van op. Veel stamboeken accepteren die goedkeuring daar ook niet..

Maar goed iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt, je hebt allemaal een ander doel voor ogen.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 15:00

In duitsland vallen de fjorden onder ‘kleinpferde’ , en worden dus gewoon door dezelfde jury beoordeeld als shetlanders, welch, haflinger, rijpony’s etc. Ik kan mij voorstellen dat zij wel wat kennis missen over de echte ras-specifieke eigenschappen.
Aan de andere kant, er worden ook wel gewoon punten gegeven op springtechniek en galop, wat in mijn ogen, voor een ras dat toch hoe langer hoe meer voor de recreatieve sport word gebruikt, ook wel belangrijk is. In België word hier amper gekeken naar galop of springen.

Er is altijd een vorm van selectie nodig, en een stamboek moet ergens wel een richting aangeven van het type waar je naartoe wil. Maar aan de andere kant is een hengstenkeuring ook wel wat overroepen.
Het is niet omdat een hengst zelf qua exterieur en gangen hoog scoort, dat hij dat ook vererft(de kans is natuurlijk wel groter). En anderom net hetzelfde: een wat mindere hengst uit een goed stammetje kan best goed fokken.

De grootste selectie gaat toch nog steeds van de fokker uit. Ofwel zelf de kennis hebben óf je goed laten informeren.

Dus wat mij betreft is er niets mis met naar een ander stamboek gaan, als je overtuigd bent van de kwaliteit van je hengst. In België lopen zo ook enkele duits gekeurden rond…ze komen amper aan de bak…de meeste fokkers weten de goeie wel te vinden.

Een eindelioze discussie, zoveel mensen, zoveel smaken, en iedereen heeft wel een beetje gelijk.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 15:40

De fjord is een recreatiepaard, natuurlijk is het goed om naar alle gangen te kijken, een beetje springen mag best maar springen zit ook een heel stuk in techniek die je als ruiter goed moet aanleren, enthousiasme kunnen creëren, en ook al ben ik groot fjordenfan, als je wilt springen, dan koop je een springpaard.

Maar wat je zegt, kenners weten hun weg naar de goede hengsten wel te vinden.
Vind dat er momenteel ook best een groot kwaliteitsverschil is in fjorden die hobbymatig gefokt zijn of bij kenners vandaan komen.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 16:06

mvdbijl schreef:
De fjord is een recreatiepaard, natuurlijk is het goed om naar alle gangen te kijken, een beetje springen mag best maar springen zit ook een heel stuk in techniek die je als ruiter goed moet aanleren, enthousiasme kunnen creëren, en ook al ben ik groot fjordenfan, als je wilt springen, dan koop je een springpaard

Als ik het bos in ga met mijn fjord, en er ligt een boomstammetje op de weg, wil ik daar zonder mijn nek te breken over geraken.
Als ze op de belgische keuring 10 keer als een gek over een hindernis gaan en alles tegen de grond kegelen, krijgen ze meer punten dan eentje die nadenkt en er liever langs loopt als hij als een ongeleid projectiel er naartoe gejaagd word(want dat is spijtig genoeg de manier van vrijspringen bij het merendeel van de fjordenhouders).
Geef mij dan maar diegene dat nadenkt!
Het gaat inderdaad niet over de springtechniek opzich. Wel over lichaamsgebruik, instelling, nadenken, overzicht houden, en cool blijven. En dat is óók voor een recreatiepaard heel belangrijk.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 23:03

Zie net dekhengst Flurry voorbij komen voor de verkoop, hier niet iemand interesse in deze hengst?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 11:44

mvdbijl schreef:
Furst schreef:

Nou, het is wel zo dat je vaak een herkeuring kan aanvragen. Dit kan niet bij het Fjordenpaarden Stamboek. Als je echt geen vertrouwen in de uitslag hebt is dat wel iets wat belangrijk is. Niet bij een merrie of ruin, dan ga je het jaar erop weer maar een hengst welke je eerst jaren opfokt wel vind ik zelf.

Nu ligt het wel aan de situatie maar, als je uitleg echt kant nog wal slaat met het resultaat kan ik mij voorstellen dat je het er niet bij laat zitten.

Zelf vind ik het belangrijk dat je als jurycorps vertrouwen wekt bij de leden, je bent in dienst van het stamboek en dus de leden. Wat nu veel gebeurd is de hengsten in het buitenland laten keuren want daar komen ze er makkelijker doorheen. Zo help je een stamboek natuurlijk om zeep.. Maar ik kan ook begrijpen dat men dit doet als er geen vertrouwen is?

In dit geval week de uitslag zelfs ver af van het lineaire scoreformulier.
Zo'n uitslag wekt alles behalve vertrouwen.

Ik ben aanwezig geweest en heb mij verbaasd over de uitslag.
Nu kijk ik ook met een gebruiksdoel naar een paard dus ik ben geen jurylid.
Maar de uitslagen van de lineaire scores en de daadwerkelijke cijfers waren zeer vreemd.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 11:50

Dat Duitse stamboek vind ik dan ook wel raar. Uiteindelijk als je als hengstenhouder kiest voor dat stamboek, heb je toch wel een beetje twijfels over je eigen hengst, lijkt mij? Want er zijn toch wel een paar fjorden goedgekeurd waarvan ik vind dat het geen fjorden meer zijn. En daarmee wil ik die hengsten niet afkraken natuurlijk. Maar dan maak ik mij wel zorgen over de toekomst van het ras eigenlijk. Dat Nederland en Belgie dan als strenger gezien word, vind ik dan niet per se slecht ofzo?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 12:59

Het is al wel jaren zo dat er veel hengstenhouders inderdaad vooral naar Duitsland gaan. Het blijkt wel makkelijker te zijn om een hengst daar goed te laten keuren.

Nu was het stamboek hier met het oude bestuur ook geen feestje. Zodra je kwam met een grijze waren ze daar niet echt enthousiast over. Bij voorbaat al, dus dan snap ik wel dat mensen zeggen dan niet dan komen we niet meer bij jullie. Bij voorbaat had je dan al verloren.

Zo was er ook een hele tijd geleden een verhaal van een hengstenhouder waarbij op voorhand al via de mail werd gezegd : laat je hengst maar thuis we gaan er niet eens naar kijken want we keuren hem toch niet goed. Ook dit was met het oude bestuur. En dit ging om een fokkerij die zich al vaker bewezen had dat het prima paarden afleverden.

Dan raak je mensen langzamerhand wel kwijt.

Wel vond ik het mooi om te zien dat er toch weer een samenwerking was tussen stamboek en het hengstenfonds van het zogezegde tweede fjordenpaarden stamboek.

En het oude type Fjord verdwijnen ben ik nog niet zo bang voor. De zogezegde sport fjordenpaarden die teveel richting pony gaan krijgen vaak toch mindere punten. Ik zie vooral de oudere types vaak eindigen als dagkampioen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 16:32

Zebrastreep schreef:
Het is al wel jaren zo dat er veel hengstenhouders inderdaad vooral naar Duitsland gaan. Het blijkt wel makkelijker te zijn om een hengst daar goed te laten keuren.

Nu was het stamboek hier met het oude bestuur ook geen feestje. Zodra je kwam met een grijze waren ze daar niet echt enthousiast over. Bij voorbaat al, dus dan snap ik wel dat mensen zeggen dan niet dan komen we niet meer bij jullie. Bij voorbaat had je dan al verloren.

Zo was er ook een hele tijd geleden een verhaal van een hengstenhouder waarbij op voorhand al via de mail werd gezegd : laat je hengst maar thuis we gaan er niet eens naar kijken want we keuren hem toch niet goed. Ook dit was met het oude bestuur. En dit ging om een fokkerij die zich al vaker bewezen had dat het prima paarden afleverden.

Dan raak je mensen langzamerhand wel kwijt.

Wel vond ik het mooi om te zien dat er toch weer een samenwerking was tussen stamboek en het hengstenfonds van het zogezegde tweede fjordenpaarden stamboek.

En het oude type Fjord verdwijnen ben ik nog niet zo bang voor. De zogezegde sport fjordenpaarden die teveel richting pony gaan krijgen vaak toch mindere punten. Ik zie vooral de oudere types vaak eindigen als dagkampioen.

Dan heb jij de uitslag van de laatste HK niet bekeken zeker?
Daar gingen toch wat luxere door en werd een mooi ouder type eruit "gegooid"

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 19:12

Nee nog niet aan toegekomen... had nog niet gezien dat die er op stond.

Ik dacht ook maar dat er twee hengsten waren aangedragen.

Staat de uitslag al online?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 10:20

Citaat:

Maar de uitslagen van de lineaire scores en de daadwerkelijke cijfers waren zeer vreemd.

Ik sprak Claudia, begrijp haar wel.
Als dit niet met elkaar oploopt en je geen toelichting krijgt waarmee je uit de voeten kan wekt dit gewoon boosheid en frustratie. Het is ook niet of zij net sinds gister meeloopt..

Zelf stond ik afgelopen zomer op de keuring, paard wat jaar ervoor 40 punten haalt krijgt er 37.
Ik weet zelf wat de minpunten van mijn paard zijn maar daar werd ik alleen door de speaker en toezichthouder is het op aan gesproken. De jury strafte hem af wegens vocht op de sprong. Daar schrok ik van, direct de week erna naar de kliniek geweest. Daar hebben uiteindelijk 4 artsen staan kijken maar hij heeft geen vocht op de sprong of wat nu in een blad stond, een rommelige sprong.

Zulke dingen kan je niks mee, ik plan een dierenarts bezoek wat me weer een hoop geld kost en daar sta je dan. Nu denk ik het is voor mij het meest perfecte paard wat er is, en ik hoop dat hij na een ABOP nog eens een mooie 1e premie kan lopen zodat dit resultaat wat voor zijn moeder kan betekenen maar zelf denk ik waar doe ik dit allemaal voor.

Kan me helemaal voorstellen dat als je een hengst opfokt, maanden naar dit toewerkt dit een enorme domper is. Je verwacht dan een goede toelichting.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 11:14

Mijn merrie werd afgestraft omdat ze "in slaap viel" op de keuring... Dat vond ik toen ook wel erg. Want achter haar was een reuze springkasteel met kinderen en op het veld er naast was er een demo bezig met politie, schapen en schoten. Dat vond ik toen ook wel jammer :')

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 12:30

mvdbijl schreef:
Citaat:

Ik sprak Claudia, begrijp haar wel.
Als dit niet met elkaar oploopt en je geen toelichting krijgt waarmee je uit de voeten kan wekt dit gewoon boosheid en frustratie. Het is ook niet of zij net sinds gister meeloopt..

Zelf stond ik afgelopen zomer op de keuring, paard wat jaar ervoor 40 punten haalt krijgt er 37.
Ik weet zelf wat de minpunten van mijn paard zijn maar daar werd ik alleen door de speaker en toezichthouder is het op aan gesproken. De jury strafte hem af wegens vocht op de sprong. Daar schrok ik van, direct de week erna naar de kliniek geweest. Daar hebben uiteindelijk 4 artsen staan kijken maar hij heeft geen vocht op de sprong of wat nu in een blad stond, een rommelige sprong.

Zulke dingen kan je niks mee, ik plan een dierenarts bezoek wat me weer een hoop geld kost en daar sta je dan. Nu denk ik het is voor mij het meest perfecte paard wat er is, en ik hoop dat hij na een ABOP nog eens een mooie 1e premie kan lopen zodat dit resultaat wat voor zijn moeder kan betekenen maar zelf denk ik waar doe ik dit allemaal voor.

Kan me helemaal voorstellen dat als je een hengst opfokt, maanden naar dit toewerkt dit een enorme domper is. Je verwacht dan een goede toelichting.

Ik had expres even geen naam genoemd omdat ik dat in deze context ook niet de belangrijkste factor vond haha.
Het gaat mij inderdaad meer op de manier van jureren en de opmerkingen.
Gelukkig niets met jouw paard aan de hand maar je zou dat dus eigenlijk onder hun neus moeten drukken en aangeven dat 4 artsen het niet kunnen vinden maar jouw paard wel een stempel heeft gekregen van hun.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 15:21

Loki staat lekker zonder deken, we hebben een beetje gespeeld in de binnenbak.
Hij is zo lief he.
Castreren is naar volgende week verschoven.
Mijn lekkere Chunky
Afbeelding
Afbeelding

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 16:09

Vocht op de sprong hoor ik relatief vaak. Ik heb het op het formulier van mijn merrie ook vaak zien staan.

Eerste keer ook om uitleg gevraagd. Maar ook omdat elk paard van stal dezelfde opmerking had. Daar waren we toch wel nieuwsgierig over. Niet om het resultaat te veranderen, maar meer om het aan te wijzen.

Jaar erna paard niet op stal gehad en buiten gelaten. Ik kreeg als tip van de jury laat ze maar lopen dan heb je dat minder. Alsnog vocht op de sprong.

Ik ben met mijn veulen niet geweest. Zijn bouw en afwijkende beenstand vond ik geen meer waarde om te laten keuren.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 18:52

Ik weet het niet hoor, maar hoe knap kan je Fjord zijn.
Jij verbaast me elke dag weer.
Afbeelding
En even een rondje met zijn verzorgster op het erf, ik ben ook zo blij met haar.
Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 19:32

Dat is echt knap, wat een zelf houding ook!

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 19:47

Ik vind hem zelf ook heel knap. :+