Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Roza is ook heel mooi, echt een fijn poppetje. Hoe kom je er nu achter of ze wel genoeg aan voedingsstoffen binnen gaat krijgen? Is brok en een vitaminespuit af en toe genoeg om dat eventueel aan te vullen? Ik vond het nog niet eens zo'n gek idee om haar een flesje per dag van Minthe haar melk te geven, maar die moet dat natuurlijk wel toelaten. Paardenfann4 schreef:Ik vroeg het aan haar en het was absoluut niet als kritiek bedoeld, dus ik snap heel jouw post niet? Het was gewoon een vraag hoe ze er nu achterkomen of het veulen niets tekortkomt. Het flesje was ook niet als vervanging bedoeld en volgens mij is de TS prima in staat om zelf antwoord te geven.
Kabayo schreef:. Volgende week weer even bloed testen.
Minthe komen we niet aan, melken we ook niet. Ze is maiden en heeft niet een enorm groot uier. Ik wil niet dat Rémy straks te kort heeft omdat we Roza er van gaan geven. Nou ziet Remy er natuurlijk wel top uit, maar dat wil ik graag zo houden 

Kabayo schreef:Haha ja ik kan inderdaad zelf reagerenMinthe komen we niet aan, melken we ook niet. Ze is maiden en heeft niet een enorm groot uier. Ik wil niet dat Rémy straks te kort heeft omdat we Roza er van gaan geven. Nou ziet Remy er natuurlijk wel top uit, maar dat wil ik graag zo houden
Roza heeft Fayola maar we hebben besloten dat we nog wel wat gaan ondersteunen met kunstvoeding. Dan komt ze tenminste aan haar voedingsstoffen. Na 3 maanden kan ze sowieso van de kunstvoeding af. Dus nog zo’n 5 weken plusminus
Leuk om te lezen dat iedereen een favoriet heeft. Qua uiterlijk vind ik ze beide prachtig. Beide anders maar beide mooi. Daar kan ik echt geen keuze in maken. Qua gevoel en klik heb ik meer met Roza. Om wat er gebeurt is maar ook omdat ik gewoon een merrie-mens ben
Rémy gaat sowieso naar de keuring. Roza even zien hoe alles loopt. Plan is wel dat die ook gaat
Kindjes liggen nu lekker, uitzicht vanaf mijn veranda
[ Afbeelding ]
Zit er al weken over te malen maar ik kan het wel even delen. Over Zilver en de oorzaak. Als een paard (of mens, wat ook maar een placenta heeft) een veulen heeft gekregen komt op de plek waar de placenta vast heeft gezeten aan de baarmoederwand een open wond wat later een litteken vormt. Dit is algemeen bekend. Daarom mag een mens bijvoorbeeld de eerste 6 weken geen gemeenschap hebben omdat de wond nog niet geheeld is in je baarmoeder. Klinkt misschien wat stom maar zo is het eenmaal. Vaak is dat de reden dat een paard die eerste week na de bevalling nog zo vloeit (en ik daarom eigenlijk altijd de veulenhengstigheid oversla). Nou kan het dus voorkomen dat de placenta door dat littekenweefsel helemaal gaat vastgroeien in de buikwand. Ipv aan de baarmoeder. Ik had nog contact met de dierenarts die hier in de nacht was en die zei dat de placenta echt muurvast zat, zelfs toen de hele baarmoeder buiten boord hing. Dat is zeer merkwaardig. Normaal pak je het er dan zo af. Normaal is het vlies en de placenta vrij dun en dat heb je ook zo open. Nu was het echt een heel taai ding. Ik moest bijna een mes pakken om Roza lucht te kunnen geven. Tevens vond ik Zilver echt enorm dik. Echt heel dik. Ik twijfelde nog aan een tweeling, ook omdat ze na de bevalling steeds languit ging liggen. Had wel gedacht, er komt nog een. Dat was dan niet zo, maar het was wel anders dan anders
Hier zie je hoe haar buik in een punt was. Ik denk dat op die punt de placenta vast zat aan haar buikwand.
Al met al, dit hadden we niet kunnen voorkomen. Het was er hoe dan ook uitgekomen
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
M’n moeder doet ook aan dieren communicatie en ze heeft even contact gehad met zilver. Nou kan je dit zweverig en onzin vinden. Maar ik denk toch dat er ergens wel waarheid in zit.
Zilver wist al dat het niet goed zat, ze had er soms ook pijn aan in de dracht. Wij vonden haar deze dracht heel drammerig en boos. Normaal is ze heel dromerig en lief. Het viel ons op dat Fayola de hele winter alleen stond. Beetje verstoten. Volgens Zilver was dat om Fayola al geestelijk voor te bereiden dat ze er straks niet meer was. Wij dachten zelf dat er juist iets met Fayola aan de hand was. Ipv andersom. Dus we hebben Fayola ook nog laten onderzoeken deze winter (waar niks uit kwam). Zilver vond het heel erg voor mij. Ze wist er van dat het niet goed kwam en daardoor heeft ze Roza zo snel mogelijk omhoog gejaagd (ik zag op de foto’s dat ze na een kwartier al in haar billen beet, echt heel snel). Ze heeft Roza echt de beste start mee gegeven. Ik vind het allemaal zo bijzonder. En zo confronterend allemaal. Och wat mis ik haar!
En ik baal dat de weinige foto’s bijna allemaal wazig zijn![]()
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]