1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:49

"Het genotype is de verzameling van alle erfelijke informatie, dus dan hebben we het over wat vastligt in je chromosomen/DNA. Het fenotype is de verzameling van alle waarneembare eigenschappen van een individu (oftewel het uiterlijk). Het fenotype komt tot stand door een samenspel van het genotype en omgevingsfactoren."

Een zilver vos is in het dna mogelijk. Ziet er dan gewoon uit als een normale vos, maar genetisch draagt hij dan zilver.

Zilver is niet zichtbaar op vos. Dus nee de lichte staart komt niet van zilver.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:52

Quir schreef:
"Het genotype is de verzameling van alle erfelijke informatie, dus dan hebben we het over wat vastligt in je chromosomen/DNA. Het fenotype is de verzameling van alle waarneembare eigenschappen van een individu (oftewel het uiterlijk). Het fenotype komt tot stand door een samenspel van het genotype en omgevingsfactoren."

Een zilver vos is in het dna mogelijk. Ziet er dan gewoon uit als een normale vos, maar genetisch draagt hij dan zilver.

Zilver is niet zichtbaar op vos. Dus nee de lichte staart komt niet van zilver.

Maar die staartkleur zit in zijn DNA, welke kleur het ook mag zijn. Lijkt mij toch echt genotype want omgevingsfactoren hebben hier in dit geval geen invloed op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:54

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

Vind je de nek niet zwaar? Ik vind de hengst ook supergaaf, maar de nek is wel echt flink, zeg maar. Wel lang idd.

I love it. En hoe langer de nek des te meer ruimte er is bij de keel/kaaklijn. Dat is niet alleen een heel mooi plaatje met rijden maar het geeft ook meer lucht.

Edit: ze moeten er alleen geen groot hoofd bij hebben want dat kan balansproblemen geven.

Ja, dat is zo. Hij moet natuurlijk ook nog verder uitzwaren en dan zal de nek vs hals ook meer in verhouding komen. De ruimte bij de keel en kaaklijn is fijn om te zien.

Ik denk dat de dikke knotten op de foto ook wat vertekenen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:58

Hij is gewoon vos met flaxen. Geen speciaal kleurtje. Genetica wat betreft flaxen is nog onbekend en vererfd niet direct 1 op 1. Ze kunnen flaxen zijn uit ouders die het niet zijn en er kunnen gewone uit komen uit flaxen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: 1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 22:06

Gaat t over Everglow Gold? De ouders zijn niet zilver, dus hij ook niet. Kan dan idd alleen maar vos met flaxen zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:21

janderegelaa schreef:
koend schreef:
@Janderegela.
Het is inderdaad een plaatje.

Mag ik vragen waarom je ook kiest voor zo een jonge hengst?

Soms zie je een hengst en dan denk je die is extra. Ik vind vooral de lange nek (dus niet hals) een pre, iets wat veel hengsten niet meer hebben. Daarnaast is het een prachtig model met maat (1.72) en een heel edel hoofd. Ik denk dat hij heel mooi gaat uitzwaren.
https://www.facebook.com/stories/107835 ... _permalink

Hij heeft een mooi model inderdaad, alleen qua achterbeengebruik kan hij mij echt niet overtuigen.

Snap wel wat je bedoeld met het stukje: "nek'" en inderdaad is dat een pre en ook makkelijker met rijden want door die ruimte kunnen ze makkelijker afbuigen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:26

Jouw mening over het achterbeen deel ik niet. Hij heeft een echt Negro achterbeen. In mijn ogen dan maar misschien zie ik het verkeerd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:46

Elisa2 schreef:
janderegelaa schreef:

Soms zie je een hengst en dan denk je die is extra. Ik vind vooral de lange nek (dus niet hals) een pre, iets wat veel hengsten niet meer hebben. Daarnaast is het een prachtig model met maat (1.72) en een heel edel hoofd. Ik denk dat hij heel mooi gaat uitzwaren.
https://www.facebook.com/stories/107835 ... _permalink

Hij heeft een mooi model inderdaad, alleen qua achterbeengebruik kan hij mij echt niet overtuigen.

Snap wel wat je bedoeld met het stukje: "nek'" en inderdaad is dat een pre en ook makkelijker met rijden want door die ruimte kunnen ze makkelijker afbuigen.

Hij mist misschien nog wat kracht, maar ik vind hem qua gebruik wel goed, buigt goed, treedt goed onder. Wat zie jij eraan dat je niet overtuigt?

Ik vind hem qua model ook mooi, langgelijnd, rechthoeksmodel ipv dat vierkante.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:49

Ik vindt hem juist niet goed ondertreden, hij trekt het achterbeen op naar achter en zet het achterbeen niet onder het lichaam..achterbeen blijft letterlijk "achter".

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:54

Als alle achterbenen nog maar zo onder komen (weet ik het is een momentopname) , denk dat hij meer problemen gaat krijgen in de bovenhalslengte die zou imo iets langer mogen zijn.

(vanaf foto hengstenhouderij)
Laatst bijgewerkt door mce op 22-02-25 11:33, in het totaal 5 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:57

Ben het hierin wel met Elisa eens. Maar goed, Johnson noemden ze ook een hakkentrekker en die heeft de fokkerij toch veel gegeven. Die hengsten van Van de Sande hebben allemaal dezelfde halslijn. Vraag me af of dat door training komt, of het toeval zit, of dat het bij zijn merries er gewoon inzit. Kan mij persoonlijk niet zo bekoren.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:58

Elisa2 schreef:
Ik vindt hem juist niet goed ondertreden, hij trekt het achterbeen op naar achter en zet het achterbeen niet onder het lichaam..achterbeen blijft letterlijk "achter".

Ik heb nog even filmpje zitten kijken, maar dat zie ik echt niet. Integendeel, zelfs.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 11:00

Elisa2 schreef:

Ik heb m op Clipmyhorse opgezocht, maar ik vind hem niet achterblijven.

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:01

Leuk Janderegelaa! Ik ben ook altijd fan van jonge hengsten. Op wat voor merrie ga je hem gebruiken?

Scaramouche is heel fijn aan de prijs vind ik, Everglow daarentegen behoorlijk geprijsd..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:04

Is altijd afwachten hoe ze fokken. Ik vond Johnson vroeger op de HK al een goed paard maar inderdaad een hakkentrekker. Achterbeen ging echt richting de staart en ik was daar toen niet enthousiast over. Nou zie wat hij gebracht heeft en hoe hij zelf geworden is. Daar zat ik toch naast dan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:39

Toch gaf Johnson naast de successen ook veel paarden met een slag in het achterwiel en ook veel neurologische problemen.

Ik heb ook het filmpje op CMH nog eens bekeken, maar blijf toch bij mijn mening..persoonlijk zie ik ze ook liever meer met de schoft omhoog bewegen. Achterbeen er onder, schoft liften.
Maar goed, we zullen zien hoe hij het gaat doen..als hij het verrichtingsonderzoek gaat lopen zie ik hem misschien nog wel irl onder het zadel en sommige paarden worden beter onder het zadel en andere weer minder. We zullen zien.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:49

Elisa2 schreef:
Toch gaf Johnson naast de successen ook veel paarden met een slag in het achterwiel en ook veel neurologische problemen.

Ik heb ook het filmpje op CMH nog eens bekeken, maar blijf toch bij mijn mening..persoonlijk zie ik ze ook liever meer met de schoft omhoog bewegen. Achterbeen er onder, schoft liften.
Maar goed, we zullen zien hoe hij het gaat doen..als hij het verrichtingsonderzoek gaat lopen zie ik hem misschien nog wel irl onder het zadel en sommige paarden worden beter onder het zadel en andere weer minder. We zullen zien.

Ik weet niet of je het linkje aangeklikt hebt wat ik gepost heb maar dat is het jury commentaar en daarin zeggen ze juist dat hij enorm met de schoft omhoog loopt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:51

Bijzonder..

Ik heb dat filmpje wel bekeken maar zonder geluid, en die op CMH ook zonder geluid.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:55

Elisa; ik zie ook niet wat jij ziet. Ik zie juist een hengst die mooi met de schoft omhoog loopt en een goed achterbeen wat mooi naar voren grijpt. Heb jij een filmpje van een achterbeen / hengst / type wat jij dan het summum vind? Want ik ben wel benieuwd wat jij dan anders zou willen zien?
Wat mijn bezwaar zou zijn bij die hengst is de moederlijn, die is echt heel magertjes. Ik kan me ook voorstellen dat hij daarom bij het KWPN niet is aangeboden / niet is doorgelaten (?). En ik zou hem eerst onder het zadel enzo willen zien voordat ik er eventueel mee zou dekken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:56

Marjoleinvde schreef:
Leuk Janderegelaa! Ik ben ook altijd fan van jonge hengsten. Op wat voor merrie ga je hem gebruiken?

Scaramouche is heel fijn aan de prijs vind ik, Everglow daarentegen behoorlijk geprijsd..

Het is deze jonge merrie. Ze moet nog naar de keuring en is ietsje te rijk in conditie. Het is een Baron Exactly x Elite Sport v. Ultimo x Elite Pref Pres Sport v. Rosenkavalier. De volle zus van Rubinstein I. Ze had voor het mooie een iets langer voorbeen mogen hebben en misschien komt dat goed met deze hengst. En met een beetje mazzel ook een apart kleurtje. Dat is dan de kers op de taart.

Afbeelding

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:59

carola schreef:
Elisa; ik zie ook niet wat jij ziet. Ik zie juist een hengst die mooi met de schoft omhoog loopt en een goed achterbeen wat mooi naar voren grijpt. Heb jij een filmpje van een achterbeen / hengst / type wat jij dan het summum vind? Want ik ben wel benieuwd wat jij dan anders zou willen zien?
Wat mijn bezwaar zou zijn bij die hengst is de moederlijn, die is echt heel magertjes. Ik kan me ook voorstellen dat hij daarom bij het KWPN niet is aangeboden / niet is doorgelaten (?). En ik zou hem eerst onder het zadel enzo willen zien voordat ik er eventueel mee zou dekken.

Dat was mijn bezwaar in eerste instantie ook maar als je ziet wat de broers en zussen lopen in de sport dan vind ik dat wel indrukwekkend. Uiteindelijk werd de volle zus van Vivaldi ook geen ster. En ik vind het wel mooi dat hij bij het NRPS wel een kans krijgt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:34

carola schreef:

Geen filmpje van een hengst die ik summum vindt. Maar in dit filmpje zijn er wel hengsten die meer het achterbeen er onder brengen en de schoft omhoog.

https://www.facebook.com/kwpn.na/videos ... 7S9Ucbxw6v

Koning x Governor, Kjento x Polansky en de Morricone x Florencio, al is die wel iets traag achter.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:52

Oke, ik zie het toch anders maar iedereen mag natuurlijk zijn eigen mening hebben. Overigens zie je in dat filmpje de Kjento x Polansky bijna alleen in galop.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:54

mce schreef:
Als alle achterbenen nog maar zo onder komen (weet ik het is een momentopname) , denk dat hij meer problemen gaat krijgen in de bovenhalslengte die zou imo iets langer mogen zijn.

(vanaf foto hengstenhouderij)

Nu moet je toch eens uitleggen wat je hiermee bedoeld.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:57

carola schreef:
Oke, ik zie het toch anders maar iedereen mag natuurlijk zijn eigen mening hebben. Overigens zie je in dat filmpje de Kjento x Polansky bijna alleen in galop.

En zijn andere hengsten beter. Hoewel ik de Morricone wel heel goed vind en dat trage weer mee vind vallen.