Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 05:31

Hier het een na het ander.
Gisteren vieze enorm stinkende witte pus uit haar hoef gehaald. Net achter de straalgroeve, in de middelste groeve. Ik maak straks een foto.

Ze is niet mank en had geen pijn. Geen dik been of warm. Maar dat was nu echt vies. Ik snap het ook niet want ik maak de voeten dagelijks schoon en dan gaat het bij haar van 0 naar 100 opeens :') voet is niet warm, ze mankt niet. Ingespoten met de blauwe spray. Vandaag DA kijken wat die zegt ik vermoed uitgekomen hoefzweer ipv rotstraal. (Veel klemgelegen met de koliek vorig jaar, of van een steen in de paddock geweest)

Eerst dr oog, nu dit... this me wat.

kiko

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 07:57

Het zit jullie niet mee zeg.. hopelijk geneest het snel en is het daarna klaar met de ellende!

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:03

Ik hoop het ook. Is me wat. Maar ik denk gewoon dat ze vatbaarder is voor alles door wat er is gebeurt. Ik ben aan het denken om nog eens bloedonderzoek te doen, kijken of ze iets mist.

De stal word dagelijks uitgemest en is niet nat. Ze plast en mest netjes aan de randen van de stal, en meestal alleen maar de rechterzijde. (En de staldeur :') )

Ben beetje ontmoedigd nu, dat het echt van de een op het andere probleem valt. Kan Milkyway niets aan doen, niemand.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 08:10

Hmm dat is niet leuk nee. Ik had afgelopen week ook heel plotseling een merrie met een hele flinke hoefzweer staan. Nog geen week daarvoor was ze nog bekapt en ik was ook erg verbaasd maar nu ik erover nadenk begrijp ik het ook wel. Door de lange droge periode is de grond gaan werken en komen er maarzo steentjes naar boven die ik nu zie liggen. Ik raap ze meteen weg, maar die komen dan van onder de grond naar de oppervlakte en ze moet wel in zo'n steentje getrapt hebben.

Wij hebben iets te vieren vandaag, mn lieve tuttebol Sylfonia is officieel jaarling *\o/*
Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:59

Gefeliciteerd met je jaarling *\o/*

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:50

Sentir, hopelijk gewoon een zweer, is wel balen dat ze weer iets heeft.

Muronia, Gefeliciteerd met je jaarling.

Ik heb een speelbal besteld, zo'n grote opblaasbare. Ik ben benieuwd of Cielo er iets mee gaat doen.
De zwarte speciekuip in de wei waar ik hooi in doe speelt hij wel mee. Dus misschien...

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 12:52

Ah balen Sentir!! Hopelijk is het snel weg!

Gefeliciteerd Muronia!!

Ik kom hier gezellig meekletsen!! Ik ben sinds gisteren eigenaresse van een super lieve lusitano x pre veulen! Pietje komt uit september 2024 dus echt een laat veulentje! Met zijn 7 maanden ook een van de jongsten hier gok ik! Hij staat op het moment in een opfok nogal ver weg. Daar heeft hij het wel goed dus laat ik hem deze zomer ook staan. In oktober wil ik hem het liefste dichterbij verhuizen zodat het makkelijker wordt om langs te komen! Dus mocht iemand nog een goede plek weten omgeving Arnhem O:)

Afbeelding

Wat het extra bijzonder maakt is dat hij het halfbroertje is van Pedro! Pedro zijn vader is niet echt een grote bekende hengst dus bijzonder om hier dan in Nederland zijn halfbroertje te vinden!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 12:54

Welkom. Idd 1 van de jongsten
Lief hoofd heeft hij.

Klein vraagje, wordt er nog castratieverzekering gedaan eigenlijk? Iemand ermee bekend in België? Ik denk erover Cielo op de kliniek te laten doen over de lies. Dan heeft hij zo geen open wonden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:38

Hier in Nederland ging een pamfletje bij de kliniek voor castratie verzekering. Dus ik ga er vanuit bij jullie ook?

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:50

Dankjulliewel allemaal voor de lieve woorden. :)

Muronia gefeliciteerd met je reus! <3

Flubberboot wat leuk! Welkom, wat een knappe jongen.

Sentir hopelijk valt het mee en is het zo opgelost!

Wat doen jullie tegen een paard van iemand anders die de hele tijd je paard drijft? Het is zo vervelend.. ik sta bij iemand privé en doe alles zelf er staan ook 2 andere paarden van iemand anders en 4 paarden van mij, nu is dus 1 paard van iemand anders die vaak achter een van mijn paarden drijft. Ze doet niet perse echt iets zoals bijten of schoppen maar gewoon de hele tijd achter haar aan zitten en als zij dan weg rent ook erachteraan rennen. Ik denk iedere keer schop toch een keer dan stopt ze denk ik wel maar die van mij doet nooit wat behalve weglopen/rennen.. dat paard blijft ook de hele tijd erachter aan gaan het is dus niet omdat die vooraan wilt staan dat ze mijn paard weg jaagt..

Het is ook zeker niet de hele dag zo maar vooral als de eigenaar van dat paard haar paard wilt pakken dan gaat die wel als een gek achter die van mij aan of als ik alles klaar aan het maken ben zodat ze de stallen in kunnen dan loopt ze de hele tijd achter die van mij aan..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:46

Oei vervelende situatie.
Is het echt opjagen of gewoon speels erachter lopen?

Als Baron hier achter Cielo rent hoef ik maar gewoon hard genoeg Baron z'n naam te roepen en dan stopt die.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:56

Het is echt niet speels, ze is een merrie van 12 jaar. Heeft ook wel eens een veulen gehad en t lijkt alsof ze poppie (mijn merrie moeder van het veulen) het ziet eruit alsof ze doet alsof poppie haar veulen is dus zo beschermend jagen dat ze zo dicht mogelijk bij haar moet blijven. Maar poppie heeft daar helemaal geen zin in in dat beest de hele tijd achter d'r aan. Maar ze schopt ook niet even een keer zovan laat me met rust.. mijn shet die gilt en slaat met haar voorbenen en daar blijft ze bij uit de buurt.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:02

Nou Sentir, je hebt het inderdaad wel te pakken zo -O-

Oohhhh gefeliciteerd Muronia *\o/* *\o/* alweer 1 jaar *\o/*

Art_ificious, de speelbal hier is een meeeega succes! Wij hebben ook een hoes erbij gekocht zodat hij er in kan bijten en doen. Het is en blijft een feestje als we de bal erbij pakken voor hem *\%/*

Welkom Flubberboot! Wat een heerlijke naam heeft jou kleine knapperd :+:

Ik heb echt nog nooit gehoord van een castratieverzekering, wat houdt dan in?
Ik wil Y’ur binnenkort ook gaan laten castreren. Gezien zijn geschiedenis wil de dierenarts hem sowieso op de kliniek hebben, ze hebben graag alles om handen, mocht hij weer bijzonder gaan doen :')

Hmm dat is lastig kvikur. Vooral omdat het alleen die specifieke momenten zijn. Het moederen kan het inderdaad wel verklaren. Zou een poosje apart van elkaar een optie zijn? Dat die merrie het beschermende een beetje laat gaan?

Jullie krijgen een kusje van Y’ur 8)7 :')

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:32

:')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:47

<3

Zo'n hoes rond zo'n bal, doe je dat eromheen vóór je de bal opblaast of kan dat ook achteraf nog eromheen gedaan worden?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:49

Art_Ificious schreef:
<3

Zo'n hoes rond zo'n bal, doe je dat eromheen vóór je de bal opblaast of kan dat ook achteraf nog eromheen gedaan worden?

Vooraf! Het is maar een klein gaatje waar je de bal doorheen propt als die leeg is :j

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 19:19

Ik heb enkel merries dus kan niet echt helpen met die verzekering :')

Hier even een foto.
Afbeelding
Vandaag vondt ze het minder prettig dat ik dr voetjes uitkrabde en inspoot. Maar wat wil je ook met zon gat in je voet. Niet manken, draafde zelfs toen we een klein rondje maakten aan de hand. Echt een mysterie.

Goh vervelend kvikur. Ik denk eerder dat dit wat dominantie gedrag is?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 21:28

Jaa het is echt een lieverd! Heel nieuwsgierig en mensgericht!

Hier geen idee of er castratie verzekering bestaat!

Lastige situatie Kvikur! Is eventueel uit elkaar halen een optie? En dan opnieuw introduceren alsof ze elkaar nog niet kennen? Dus stapsgewijs opbouwen tot ze samen staan?

Heeerlijke foto van Y’ur!! :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 15:59

Vandaag ging mama nog eens mee naar de paarden.

Heb gezegd doe maar je rijbroek aan... En daar ging ze op Baron. Cielo nam ik aan de hand mee. Een korte wandeling want mama kent Baron nog niet zo goed, en Baron is mijn rijstijl gewend, m'n ma trekt haar benen wat op en de hakken ook hele tijd opgetrokken. Maar hij was braaf, zelfs toen er een groep motorrijders passeerden.
Die vond Cielo wel eng, gelukkig bleef de rest van de groep netjes wachten tot ik met Cielo naar een oprit wzs gegaan, want beide kanten van de straat loopt een gracht, dus niet veel ruimte om opzij te gaan. Ook auto's zijn nog spannend maar minder spannend dan motors.

Bij terugkomst even een foto gemaakt.
Zo oogt Cielo wel groot eigenlijk.
Als hij minimaal zo groot wordt als Baron ben ik al blij.
Afbeelding

Het viel op dat Cielo nog heel erg "veulen" is of steun nodig heeft en niet voorop durft lopen, langs Baron ook niet, hij bleef echt thv Baron z'n billen of achter Baron.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 23:48

Cielo en Baron waren weer zot. Wou een nachtpaddock maken zodat ze hooi zouden eten want hun mest is meer koeienvlaai omdat ze quasi geen hooi eten nu ze volop gras hebben.
Maar ze waren niet content en uiten dit door te gaan klieren en elkaar achterna zitten.
Eens terug op het gras waren ze beide weer rustig.

Filmpje op mijn Instagram
https://www.instagram.com/stories/cielo ... M2emNzaGF3

Cielo sprong door Baron ook over de afspanning heen. Een nette sprong wel.
Afbeelding

En de bal was ook een succes.
Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 06:29

Wat een leuk filmpje van die twee zo spelend.

Ik kreeg deze week een foto doorgestuurd met er bij van ‘er staat iemand waar die niet moet staan’. Nova stond op de winter weide die net ingezaaid was. Wat er gebeurd was wisten we toen nog niet. Achter na goed zoeken op de camera beelden bleek ze ook over de draad gesprongen te hebben. Ze hadden van wat verschoten, geen idee wat, en Nova is dan maar over de draad gegaan.
Ze kon terug hoor. Want de twee draden waren kapot maar ze durven er niet over.
Afbeelding
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 10:11

Wat een geweldige foto’s en filmpjes zie ik weer voorbij komen. Ik kan daar altijd zo van genieten. Hier kijk ik uit op de paarden dus zie elke keer hun race partijen, steigeren en op de knieën liggen. Ze hebben het zo leuk samen. Gisteren lagen ze heel lief samen.
https://youtu.be/dq17U-BMA-M?feature=shared

Wat een boef die Nova.. dan weet je in iedergeval dat Nova kan springen later ;-)
Hopelijk blijft het bij 1 keer want als ze doorhebben dat het gras bij de buren lekkerder is en ze er zo kunnen komen.. zo had ik hier ooit een haflinger staan die ik elke middag weer kon halen want die stond dan in het hoge gras.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 14:05

Afbeelding

Hier enkele dagen geleden belletjes geblazen.
Was best vreemd vondt ze.

Ook nog eens gemeten 1m27,5 wat niet veel is na een maand. In maart was ze 1m27.

Hoefzweer gaat goed, alleen als we uitkuisen en sprayen gaat ze trappen. Dus dat doet dan wel wat pijn. Dit houden we wel elke dag vol tot het weg is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 16:23

Jullie vonden mijn gewichtschatting zeer slecht ingeschat... Wel slecht ingeschat was het niet.
Cielo officieel gewogen vandaag op 209,5 kg

Baron 439,5 kg

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 20:37

Hoe groot is hij nu dan Art_ificious?
Y’ur was met stokmaat 1.20 een goede 198 kg. En hij is echt een slank veulentje. Ik dacht dat cielo een heel stuk groter is en van een zwaarder ras afkwam?

Y’ur heeft van de week kennis gemaakt met een paar wel héle grote paarden. En leuk dat hij dat vond! :))

Afbeelding

Afbeelding