Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evelien__

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:23

Veel mooie veulentjes en combinaties komen voorbij! Hier is't nog geduldig wachten tot de Kazan z'n koppie wil laten zien. Dan kijken wat we er dit jaar gaan op doen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:24

xAnnouk schreef:
Excuus voor mijn late reactie.
Die zegt dat deze heter is dan colorit en absoluut “aan” gaat in de ring.
Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat ik veel video’s heb gezien van Clintrexo (ook in zijn jonge jaren gereden door andere ruiters) en het mij niet persé een “lui” dier lijkt.
Maargoed, tuurlijk willen ze zoveel mogelijk dekkingen verkopen ! Daar ben ik mij ook bewust van.

Ahlmann heeft dit vaker gezegd in interviews e.d. Nu is hij natuurlijk beschikbaar en moet dekken.
Maar blijkbaar mag hij nog niet naar het buitenland verzonden worden, vanwege tests en is pas vanaf 21 mei 2020 beschikbaar. Had hem toch op mijn lijst gezet voor de merrie. Vandaag worden er 2 gedekt. Spannend... fingers crossed!!!

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:23

Oehlala schreef:
xAnnouk schreef:
Excuus voor mijn late reactie.
Die zegt dat deze heter is dan colorit en absoluut “aan” gaat in de ring.
Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat ik veel video’s heb gezien van Clintrexo (ook in zijn jonge jaren gereden door andere ruiters) en het mij niet persé een “lui” dier lijkt.
Maargoed, tuurlijk willen ze zoveel mogelijk dekkingen verkopen ! Daar ben ik mij ook bewust van.

Ahlmann heeft dit vaker gezegd in interviews e.d. Nu is hij natuurlijk beschikbaar en moet dekken.
Maar blijkbaar mag hij nog niet naar het buitenland verzonden worden, vanwege tests en is pas vanaf 21 mei 2020 beschikbaar. Had hem toch op mijn lijst gezet voor de merrie. Vandaag worden er 2 gedekt. Spannend... fingers crossed!!!

Jaa wij moeten inderdaad wachten tot dan. Zou goed uitkomen want rond die tijd wordt mijn merrie ook weer hengstig (als ze mee werkt dit keer haha :+)
Spannend, good luck!

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:04

Clintrexo staat ook op lijst maar mijn merrie moet er nog een veulen uitgooien! ook even afwachten wat dat wordt als het een hengst is zit ik ook te denken om weer met Pegase te dekken. mijn andere merrie is wel al drachtig! van Piece of cake.... blij mee!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:38

Net op de veiling 2 rietjes Jaguar Mail gewonnen, hengstenkeuze voor volgend jaar is dus gemaakt :Y) .

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 21:07

Wat zijn er weer leuke veulens geboren! En leuke keuzes hebben jullie gemaakt.

Ik wacht nog geduldig op de beeb maar niks heeft haast.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:03

Afbeelding

Dit is de Kardesh x Baltic.
Wij zijn wel tevreden.
Loopt bij een pleegmerrie.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:11

Eef_Bam schreef:
Net op de veiling 2 rietjes Jaguar Mail gewonnen, hengstenkeuze voor volgend jaar is dus gemaakt :Y) .

Leuk! Ik zou me er nog in verdiepen... te laat :(

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:28

Hij is zo knap Kendra!

Ik dacht dat ik eruit was voor de Camus x Coriolan, zou er Jardonnay op zetten, maar de twijfel slaat weer toe...

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 22:43

Pegase is zeker goede keuze. Dit jaar valt mijn oog op qannando b&v. Iemand ervaring mee?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 07:48

Evelien alle Jardonnay’s die ik tot op heden gezien heb vallen me positief op!
Waarover twijfel je?

Hier inmiddels 5 geïnsimineerd waarvan 2 bevestigd drachtig... hopelijk zijn wij klaar :D

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 07:50

Iorrr schreef:
Evelien alle Jardonnay’s die ik tot op heden gezien heb vallen me positief op!
Waarover twijfel je?

Hier inmiddels 5 geïnsimineerd waarvan 2 bevestigd drachtig... hopelijk zijn wij klaar :D

Gefeliciteerd met de drachtigen!
Dourkhan Hero Z en Colorit Z zitten ook in mijn hoofd voor deze merrie.
Maar de nakomelingen van Jardonnay zitten inderdaad allemaal erg goed in elkaar, zoals je zegt.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 07:52

Hier een tweejarige Jardonnay in de opfok. En echt een mooi dier. Bloed. Formaat. En hij loopt goed. Als hij niet springt ook gewoon nog een commercieel dier.
Enige is karakter. Hij is erg scherp en wat brutaal. Maar ook hengst en uit z’n moeder komen ze vaak zo. Dus zou dat niet aan de hengst wijten.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 07:53

_lautje_ schreef:
Hier een tweejarige Jardonnay in de opfok. En echt een mooi dier. Bloed. Formaat. En hij loopt goed. Als hij niet springt ook gewoon nog een commercieel dier.
Enige is karakter. Hij is erg scherp en wat brutaal. Maar ook hengst en uit z’n moeder komen ze vaak zo. Dus zou dat niet aan de hengst wijten.

De merrie waarop ik hem zou gebruiken is doodbraaf en heeft dat tot nu toe ook doorgegeven aan haar veulen(s). De Atomic was als 2-jarige hengst gewoon poepiemak, nooit problemen mee gehad, dus daar ben ik an sich niet bang voor

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:01

Onze Jardonnay is juist heel relaxed. Wel bloedgemaakt type, karakter top en relaxed.
Kinderen hebben er vorig jaar alles mee gedaan: zo is ze al zadelmak ;)
Afbeelding

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 08:08

Bij ons is vrijdagnacht nog een hengstveulentje geboren van Kannan jr. Super wijs ding en merrie doet het top, eerste veulen dus altijd spannend. Ze liet hem eerst niet drinken, deed teveel pijn maar nu gaat het top:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:40

Heerlijk zo die kinderen met die veulens!
En mooi veulen! Mooie merrie ook trouwens.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:28

Dank je Lautje! Merrie is ook eigen fok en daar ben in onwijs trots op. Super gaaf lief paard, helaas ben ik met zadelmak maken eraf gevallen (paniek momentje van de merrie, geen kwadigheid) en heb ik mijn knie verbrijzeld. Hopelijk kan ik er straks weer op!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:47

Ohhh was dat deze!
Was een nare breuk idd.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:52

Mooie veulens!! bij het zien van zulke foto's vind ik het toch wel jammer dat we geen veulens verwachten haha.

@Kendra: pleegmoeder? is het niet goed gegaan met de moeder?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:58

_lautje_ schreef:
Ohhh was dat deze!
Was een nare breuk idd.

Ja was deze :( Knieschijf helemaal aan gort en heb vorige week geprobeerd weer te rijden, maar ik ben een illusie armer... nu zo snel mogelijk al het ijzer eruit en dan kan ik hopelijk weer meer...

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:43

Ijzer er uit scheelt. Heb in 1x knie drie keer een voorste kruisband afgescheurd en meniscus kapot en ook een keer de kniebanden mee. Zei altijd ik voel de pin aan de binnenkant van m’n knie met rijden. Nee kon niet was gewoon botwoekering. Uiteindelijk wilden ze hem er toch uit halen en bleek dat hij gewoon e uit kwam zetten en nooit meer pijn of last gehad.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:58

Lautje dat is hoopgevend voor mij! Er wordt bij overigens wel erkent dat het ijzer ‘niet goed’ zit en chirurg stuurt zelf op zsm eruit. Het kon op dat moment niet anders omdat er zoveel kapot was, maar ik heb er nu heel veel last van. Ben ook nog steeds kreupel ;)

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:14

Vervelend zo’n fikse knieblessure. Heb zelf zes jaar geleden mijn tibiaplateau gebroken na een val van het paard. Toen na een half jaar het ijzerwerk eruit mocht ging het herstel een stuk beter en deed bewegen minder pijn. Uiteindelijk anderhalf jaar gerevalideerd, maar kan nu bijna alles weer. Behalve op mijn hurken en op de knieën zitten. Een sportgerichte fysio is mijn geluk geweest. Als het aan de arts en de fysio had gelegen, was paardrijden geen optie meer geweest. Heb zelfs nog aan hardloopevenementen meegedaan na de breuk. Gewoon een beetje eigenwijs zijn en goed naar je lijf luisteren. En geduld hebben, dat helpt ook.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:44

Marijkeeee schreef:
Mooie veulens!! bij het zien van zulke foto's vind ik het toch wel jammer dat we geen veulens verwachten haha.

@Kendra: pleegmoeder? is het niet goed gegaan met de moeder?

Nee, niet helemaal... ik zit meer in het Dikke Buiken Topic, blijkbaar hier niks gepost.
Het veulen was slap en wou niet drinken - had (bleek acheteraf) eiwittekort. Naar Wolvega en daar ging het beter maar heeft de (maiden-)merrie het veulen verstoten. Toevallig was er net een Friese merrie die een dood veulen had. En dus is onze Patser direct overgewend naar die merrie. Ze staan nu samen bij de eigenaar van de Fries.
Dat gaat prima, alleen zijn zowel de merrie als de eigenaar van de merrie verrast over het temperament van een springveulen :D ....