Merriekeuring KWPN 2011

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:17

@lennylenny dan kun je de kwpn site uit pluizen he, zoeken onder merrie keuringen en dan kijken of ze er tussen staat. :+

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:36

Zal me nu waarschijnlijk in een mega wespennest wagen gezien ik van de fokkerij
en keuringen de ballen verstand heb, maar dat moet dan maar.

Ik heb een 9 jarige Disconto x Cabochon merrie die volgens paardenmensen (ik ben
een mens met een paard) niet alleen erg mooi gebouwd is maar ook nog eens hele mooie
gangen heeft.
Ik weet dat je een voorkeuring op locatie kunt doen, in mijn geval zeker een oplossing
gezien de merrie nog niet helemaal ontspannen op de trailer staat, korte stukken lukt
inmiddels wel, maar langere ritten durf ik nog niet aan met haar.

Heeft het uberhaupt nut om volgend jaar met een dan 10-jarige merrie naar een stamboekkeuring te gaan ?

eilander

Re: Merriekeuring KWPN 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 08:06

Ja ,vind ik vanwel.
Al is het alleen al om de informatie die je over je eigen paard krijgt.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 08:28

yfande schreef:
Ik heb een 9 jarige Disconto x Cabochon merrie die volgens paardenmensen (ik ben
een mens met een paard) niet alleen erg mooi gebouwd is maar ook nog eens hele mooie
gangen heeft.

Heeft het uberhaupt nut om volgend jaar met een dan 10-jarige merrie naar een stamboekkeuring te gaan ?

Het is altijd interessant om te horen wat het stamboek van je paard vindt. Thuiskeuring kan heel goed, je moet wel wat meer betalen. Voor echte stamboekopname of ster verklaring moet je nog wel op pad.

Maar heeft je merrie wel een kwpn papier? Disconto is toch NRPS ?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 08:50

Het heeft zeker zin, redenen zijn al genoemd. Ook ben je niet kansloos met een ouder paard. Mijn merrie was met 13 veruit de oudste en werd ook ster verklaard.

Ik dacht ook dat Disconto alleen NRPS was.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:10

Merrie heeft idd een NRPS papier, heb contact met het KWPN gehad en voor
opname bij het KWPN moet ik haar volgens hen aanbieden voor de keuring
dan kan er een KWPN papier uitgeschreven worden...........tenminste dat heb
ik begrepen :o

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:18

yfande schreef:
Merrie heeft idd een NRPS papier, heb contact met het KWPN gehad en voor
opname bij het KWPN moet ik haar volgens hen aanbieden voor de keuring
dan kan er een KWPN papier uitgeschreven worden...........tenminste dat heb
ik begrepen :o

Ja dat word dan een blauw papier.
Maar geloof dat de merrie wel aan enkele eisen moet voldoen wil ze in het stamboek komen en voor het ster predikaat helemaal dacht ik.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:20

Aan welke eisen ?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:37

Persoonlijk zou ik dan voor een vol NRPS papier gaan en niet voor blauw KWPN.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:45

Zou ik ook doen, naar een NRPS keuring.
Wil je er nog mee gaan fokken?

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:14

Er is dus geen kans dat zij in het KWPN opgenomen kan worden ?

mbkkaatje, alleen als ik de lotto win anders niet want veulen verkopen
krijg ik niet voor elkaar.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:48

Yfande, kijk eens op de site van het KWPN, volgens mij staat daar alle informatie op die je nodig hebt. Ik zou zelf je paard alleen in het KWPN in laten schrijven als je er mee gaat fokken en dan nog.... je kunt een veulen ook aanmelden bij het KWPN. Wat is voor jou de meerwaarde om je merrie bij het KWPN aan te melden?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:49

Tja, als je er niet mee wilt gaan fokken, zie ik het nut van een keuring niet zo in. Maar als je dat erg leuk lijkt, dan is het uiteraard mogelijk om met je merrie naar de keuring te gaan. Bij het Kwpn zal je een ander soort papier krijgen omdat de vader nrps is en niet kwpn. Maar dat zal voor jou niet uitmaken, dus je kunt uiteraard dan ook naar een kwpn keuring.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:39

yfande schreef:
Aan welke eisen ?

Ze moet in ieder geval opgenomen in het stamboek, daarnaast een verrichting doen (IBOP) en ook nog PROK en cornage rapport. Dus dat is best wat, en kost ook een hoop geld...
Ik heb zelf een register A merrie, daarvan is de vader dan wel erkend. Maar daar moet ik ook al die dingen voor doen als ik die in het stamboek wil hebben.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:38

Tilmar, maw mijn merrie kan wel gekeurd worden maar krijgt nooit een vol papier,
kan zij dan uberhaupt ster worden mocht zij goed gekeurd worden ?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:47

Volgens mij wordt ze alleen ster als je aan alle voorwaarden hebt voldaan (IBOP en PROK en Cornage) en minimaal 70 punten voor exterieur krijgt.
En dan moet ik er nog bij zeggen dat ze er niet erg happig op zijn om merries met niet-kwpn vaders ster te maken. Maar dat is mijn persoonlijke gevoel.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:51

yfande schreef:
kan zij dan uberhaupt ster worden mocht zij goed gekeurd worden ?

Ja, als ze minimaal 70 pnt voor exterieur en 75 pnt haalt voor beweging kan ze voorlopig ster worden met een A reg. Als ze ook voldoet aan de eisen voor PROK en cornage én een voldoende verrichting heeft gelopen (IBOP/EPTM met minimaal 75 pnt of Z1+1) dan kan ze definitief ster worden en worden ingeschreven in het stamboek. Dus een "vol" papier.
In jouw geval zou ik gaan voor stamboekopname bij het NRPS. Mocht je ooit een veulen fokken en je kiest voor een KWPN-hengst krijg je daar volgens mij een gewoon veulenboekpapier bij.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:56

Jammer dat het tegenviel Odessa!

Om nog even op mijn merrie terug te komen: ze kunnen niets voor mij betekenen wbt het terugdraaien van de punten van de beweging, omdat de jury dan zelf de beoordeling had moeten staken. Eventueel kan ze nog wel voor een herkansing dit jaar, is geloof ik 1 augustus. Denk dat dat te snel komt.

Iemand vandaag in Veghel geweest? Bij de 3 jarige dressuurmerrie's waren de kampioen en de reservekampioen echt uitschieters. Die gaan het nog ver schoppen op de NMK :)

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:11

Roodvos, ok bedankt, maar zit me toch af te vragen waarom het veulen een veulenboek krijgt
als de merrie ene "vol" papier heeft en de vader een KWPN goed- of herkende hengst is.

Vind dit wel een heel leerzaam topic, bedankt !

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:14

Tilmar schreef:
yfande schreef:
Aan welke eisen ?

Ze moet in ieder geval opgenomen in het stamboek, daarnaast een verrichting doen (IBOP) en ook nog PROK en cornage rapport. Dus dat is best wat, en kost ook een hoop geld...
Ik heb zelf een register A merrie, daarvan is de vader dan wel erkend. Maar daar moet ik ook al die dingen voor doen als ik die in het stamboek wil hebben.

Ik heb zelf een 3 jarige KWPN merrie met een blauw papier (v. Sorento). Echter, Sorento heeft al succesvol geparticipeerd in een cornage onderzoek bij het KWPN, dus mijn merrie hoeft niet voor een cornage onderzoek.

Mijn merrie zal idd wel een IBOP en een PROK moeten ondergaan om definitief ster/keur te kunnen worden, maar dat heeft ze voor het Elite predikaat zowiezo al nodig, dus dat vind ik niet zo'n probleem. En zeker in mijn geval gezien ze uit 2 generaties Elite sport komt, zeer zeker wel de moeite waard van het proberen...

Als jouw merrie goed (genoeg) is, zou ik dus wel voor een blauw KWPN papier gaan, IBOP rijden (en meteen voor stamboekopname laten gaan) en een PROK keuring doen. Dan kan ze gewoon Elite verklaard worden.

Komt ze qua beweging/exterieur tekort, ja, dan zou ik idd een korte lijn richting het NRPS volgen...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:17

Een 10 jarige zal niet een eenvoudig IBOPje doen, daar willen ze wel meer van zien.
Ik zou het afraden
Maar als je het heel belangrijk vindt, begin met PROK en cornage, als dat in orde is rij haar dan minimaal naar de Z2, nog beter ZZL en ga met die bagage naar een KWPN stamboekkeuring.
Anders is het weggegooid geld en veel teleurstelling

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:21

sarabande schreef:
Een 10 jarige zal niet een eenvoudig IBOPje doen, daar willen ze wel meer van zien.
Ik zou het afraden
Maar als je het heel belangrijk vindt, begin met PROK en cornage, als dat in orde is rij haar dan minimaal naar de Z2, nog beter ZZL en ga met die bagage naar een KWPN stamboekkeuring.
Anders is het weggegooid geld en veel teleurstelling

Eens, maar goed... ik ken het paard niet, dus kan en wil daar geen oordeel over vellen. Als het goed kan bewegen is het altijd de moeite waard.

Bovendien kun je ook met een blauw papier naar de keuring en kan ze voorlopig ster worden (met het verhaal dat ze aan de eisen zal moeten voldoen om definitief ster te worden). Dat zijn de kosten niet (tenzij je professioneel keuringsklaar laat maken natuurlijk, want dat kost wel wat duiten).

Red ze het daar niet, tja... dan is overschrijven slechts een formaliteit...

Wellicht nog beter... wacht een half jaartje en neem haar mee naar een oefenavond voor stamboekopname of IBOP en vraag gewoon advies aan de jury aldaar.

Is het de moeite of niet...

Vragen staat altijd vrij natuurlijk!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:28

Suelza, dat is zeker het overwegen waard, de data van de oefenavonden staan die op de KWPN site vermeld ?

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:32

d-obertje was echt een klasse apart!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:34

yfande schreef:
Suelza, dat is zeker het overwegen waard, de data van de oefenavonden staan die op de KWPN site vermeld ?

Ja die worden altijd wel online bekend gemaakt en anders in IDS.