Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 12:11

Was ook goed bezocht of niet? Dat is hier in het zuiden meestal niet zo. Fijn dat jullie paarden zo goed sprongen!

Count on Me Z gaat wel chiquer fokken denk ik, zeker maat en lengte in de rug is bij hem een aandachtspunt, maar als jouw merrie dat voldoende heeft en vererft zou je hem zeker kunnen gebruiken. Het is een gave hengst met veel bloed, maar zo te zien dekt hij niet heel veel. Ik weet eigenlijk niet of ze hem nog hebben, maar vorig jaar op de hengstenshow vond ik Flacco Z ook een hele goeie. Is een For Pleasure x Heartbreaker.
En terugdekken met Cero Blue ?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 12:23

Dankje voor het delen van je mening! Ik had ik eerste instantie Flacco Z op het oog, maar die bieden ze dit jaar niet meer aan. Count On Me Z heeft als ik het goed heb nu 2 jaargangen aan veulens, ik heb er wel wat gezien maar wat wisselende verhalen over karakters. Maar dat hou je met elke hengst natuurlijk wel.

Terugdekken met Cero is ook een optie, maar voelt op dit moment nog niet helemaal lekker - ondanks dat het gewoon pech was hoe het gelopen is. Wellicht komt dat nog terug. Dus vandaar dat ik eerst verder aan het kijken ben. Blijf dat wel echt een super fijne hengst vinden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:22

Change3x schreef:
Dankje voor het delen van je mening! Ik had ik eerste instantie Flacco Z op het oog, maar die bieden ze dit jaar niet meer aan. Count On Me Z heeft als ik het goed heb nu 2 jaargangen aan veulens, ik heb er wel wat gezien maar wat wisselende verhalen over karakters. Maar dat hou je met elke hengst natuurlijk wel.

Terugdekken met Cero is ook een optie, maar voelt op dit moment nog niet helemaal lekker - ondanks dat het gewoon pech was hoe het gelopen is. Wellicht komt dat nog terug. Dus vandaar dat ik eerst verder aan het kijken ben. Blijf dat wel echt een super fijne hengst vinden.

oh wat leuk dat we eigenlijk dezelfde hengst in gedachte hebben! :) Misschien een belletje naar Zangersheide doen of er evt DV van hem beschikbaar is, en of hij onder dezelfde voorwaarden als vorig jaar kan?

Count on me is verderop natuurlijk een Balou en Cornet en daarachter Baloubet/Corrado, ja zijn dat wel echte karakters, tja.... ik kan er goed op, maar sommige mensen willen wel topsportpaarden, maar niet dat scherpe of wakkere. Denk zelf altijd dat, dat wel een beetje bij elkaar hoort.
Cha Cha heeft met Judy Ann zelf gereden, dus dat moet wel een hele meewerkende zijn en opvoeding doet ook een hoop bij veulens :')

Die Nasdaq moet je van houden, maar daar zit ook wel veel bloed achter in de pedigree met Nixon, Casall en Heraldik, maar dat is een beetje koffiedik kijken welk exterieur hij doorgeeft.
Nixon kan nog weleens wat grover zijn, Casall geeft ze wel echt kleiner en korter in het lijf, met heel veel bloed.
Hetzelfde een beetje met Ansingh, heel veel bloed, alleen verwacht ik niet dat hij perse luxere types gaat vererven.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:36

Toevallig! :D
Ik heb zelf ook een Cornet op stal staan, dat is ook wel echt een typetje met een gebruiksaanwijzing - maar niet gevaarlijk oid. Zolang ze maar eerlijk en te corrigeren zijn.

Nasdaq spreekt mij niet zo aan, ik vraag me af of hij ze chiquer gaat maken.

Mijn merrie is een Emir R trouwens.
Mochten jullie nog andere suggesties hebben altijd welkom! Voor nu blijf ik denk ik even bij Count On Me, maar hebben nog een paar maanden.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:18

Marijkeeee schreef:
Otto deed het netjes Gomir! jammer dat hij de tweede omloop even last had van zij wind ;) Fijn dat de Dourkan thuis is ! Op naar een goed herstel.

Stargos was weer op zijn best! stiekem wel jammer dat hij slecht bevruchte afgelopen jaar. Misschien wel de optie waard om het nogmaals te proberen. Was een mooie avond met mooie ronden.

Jammer van Stargos, hij zou ook wel op mijn merrie passen denk ik. Zijn er meer ervaringen met hem?

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:53

Marijkeeee schreef:
Ja klopt jammer! daarom voor de 3de poging veranderd van hengst maar daar ben ik ook niet ontevreden over :) Sambucci past ook mooi bij mijn grote merrie.

Ik heb die merrie dus nu drachtig van sambucci

En change naar die hengst heb ik toen ook wel gekeken. Zou ook zeker passen denk ik op die merrie.maar heb hem afgelopen jaar niet echt gevolgd... weet ook niet hoe hij fokt

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:09

Wie weet hoe de hengst Jarnac fokt? Qua bloedvoering vind ik hem interessant voor een van mijn merries.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 08:23

Leven in de brouwerij: leuk!!
Jarnac heb ik hele fijne van gezien, maar weer de moeders niet dus qua vererfing durf ik niks van te zeggen.

Hier de baloubet drachtig van mindset en ik hoor juist veel om me heen hij heel bloederig geeft (wat wij niet perse nodig zijn ;))

Wij doen de Il est Balou bij contagio denk ik. Ook willen we een 2,5 jarige spoelen: open voor suggesties. Is een grote (uit een kleine merrie) aganix de seigneur x Jus de Pomme x Nimmerdor.

Ik zag Extra Z en die spreekt me op papier wel aan: weet iemand hier meer van qua nakomelingen? Ook neig ik bij haar naar Dominator. Zoeken zeker iets commercieels: is in principe voor de verkoop.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:08

Ik had afgelopen jaar een mindset veulen (x goodtimes).
Maar echt nog nooit zo'n lieve knuffel gehad. Geen dooie, maar echt zo mega knuffelig, je kunt er alles mee. Niet schrikkerig of kijkerig terwijl de moeder dat wel wat meer is.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:29

Iorrr schreef:
Jarnac heb ik hele fijne van gezien, maar weer de moeders niet dus qua vererfing durf ik niks van te zeggen.

Hier de baloubet drachtig van mindset en ik hoor juist veel om me heen hij heel bloederig geeft (wat wij niet perse nodig zijn ;))

Wij doen de Il est Balou bij contagio denk ik. Ook willen we een 2,5 jarige spoelen: open voor suggesties. Is een grote (uit een kleine merrie) aganix de seigneur x Jus de Pomme x Nimmerdor.

Ik zag Extra Z en die spreekt me op papier wel aan: weet iemand hier meer van qua nakomelingen? Ook neig ik bij haar naar Dominator. Zoeken zeker iets commercieels: is in principe voor de verkoop.

Il est balou niet verder in de sport?

Extra z vond ik op papier ook mooi, maar match niet helemaal met type.

Wat is de reden dat je contagio gebruikt?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:23

Jarnac heeft hele bloedgemaakte merries nodig, anders krijg je echt zon franse duikboot.

Extra, tja, heeft nooit veel gedekt, hoewel altijd beschikbaar geweest, heb er een handvol van gezien. Beenstand wel opletten. Zelf vind ik hem voor de fokkerij niet zoveel toevoegen, beetje meer van hetzelfde bloed wat er al zoveel is. Weet ook niet of hij echt commercieel is, voor mijn gevoel had hij dan al wel echt meer gedekt.

Dominator met Aganix is toch een mooie combi en ook commercieel.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:26

Onze Dominator wordt 3 jaar en is al goed 1.70m 8)7 gelukkig wel mooi in model en veel bloed. Denk wel heel sterk Diamant karakter :=

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 15:20

Revali schreef:
Iorrr schreef:

Il est balou niet verder in de sport?

Extra z vond ik op papier ook mooi, maar match niet helemaal met type.

Wat is de reden dat je contagio gebruikt?

Ik ken uit dit lijntje al een contagio die goed gelukt is en ik wil vooral geen ‘zware’ hengst en voorkeur voor schimmel. Merrie mag in type best bloed erbij voor mij (zeker iets minder zware hals) maar in karakter wil ik absoluut niet inleveren en daarin heeft ze ook bloed zat. Ze heeft als aandachtspunten dat ze voor wat lage/ weinig verzenen heeft en ik vindt de hals dus vrij zwaar wat ik ook terug zie bij haar dochter. Ze heeft een lastige mond dus dat is ook aandachtspunt.

En waarom geen sport meer? Wordt me simpelweg te duur. Ik hoef jullie niet te vertellen wat het stallen bij een ruiter kost…. En we hebben er nog twee in deze leeftijd die naar een ruiter moeten…

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 12:32

Welke hengst denken jullie aan voor meer maat, front en oprichting?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 12:41

McAllister geeft front en oprichting mee (daarom raadde VDL hem af voor Bella). Maat is gezien de leeftijd van de nakomelingen nog afwachten, maar veulens lijken groot zat.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 06:54

Dankje Gomir, ik zat zelf nog te denken aan Impressive. Die heb jij ook wel gebruikt toch? Hoe lijken die nakomelingen?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:36

Ik heb idd twee nakomelingen van Impressive uit dezelfde merrie. De eerste is enorm groot en daardoor nog wat moeilijk te beoordelen, wel heel veel vermogen en ik denk als hij straks sterker is ook wel voorzichtig genoeg. De tweede is kleiner dan de moeder, moet nog weer opgepakt na haar veulen dus nog geen zicht op het springen. Beide paarden hebben een mooi front en kunnen fijn bewegen.

Impressive valt me zelf alleen tegen in de sport dus ik weet niet of ik hem nu nog zou gebruiken.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:56

Ja ik vroeg me al af waar hij was afgebleven. Laatste resultaat van 2022 in het 1.40

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:22

Zat even oude hengstenshow van VDL terug te kijken. Waar zijn die Avenger en Optimus Soleil eigenlijk gebleven?

En heeft iemand gezien hoe de Chopano nakomelingen lijken?

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:19

Avenger gecastreerd niet zo'n gemakkelijk karakter. Andere geen idee.
Chopano had zijn eerste lichting op de hengstenkeuring dacht ik. Hij is er wel mooi ingegroeid onder het zadel.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:27

Thanks Marijke.
Hoe gaat t met jouw Grand Slam?

Heb net kaarten gekocht voor de woensdag en donderdag in Den Bosch. Even weer wat live kijken, merk dat ik te weinig op pad ga de laatste tijd.

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:09

Marijkeeee schreef:
Avenger gecastreerd niet zo'n gemakkelijk karakter. Andere geen idee.
Chopano had zijn eerste lichting op de hengstenkeuring dacht ik. Hij is er wel mooi ingegroeid onder het zadel.

Persoonlijk vond ik de Chopano's op de hangstenkeuring nog niet zo overtuigen, maar goed das mijn mening.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:54

Ik ken 1 chopano veulen en die is heel smal gebouwd. Heel smal vooral aan de voorkant. Heel weinig body. Niet mijn type.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:06

Optimus soleil kwam niet door t verrichtingsonderzoek van bwp? Geloof ik

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:39

MizzMontana schreef:
Thanks Marijke.
Hoe gaat t met jouw Grand Slam?

Heb net kaarten gekocht voor de woensdag en donderdag in Den Bosch. Even weer wat live kijken, merk dat ik te weinig op pad ga de laatste tijd.

Ik ga de donderdag. Vorige week dinsdag in Groningen ze livé gezien in de hengsten competitie.

Met de paarden gaat het goed! momenteel geen wedstrijden ik rij nog wel maar ik verwacht een kleine :) over ongv 8 weken. Dus ik hoop outdoor weer op wedstrijd. 1 had ik bij een ander staan maar beetje pech ze waren al mooi op gang en toen opeens uit het niets dik been. Weer op gehaald en nu even op rust. Zodra het weer goed lijkt begin ik eerst met longeren en kan ze weer naar hetzelfde adres.

Chopano was als jong paard ook maar een beestje. Misschien dat hij ook zo fokt en zijn het laatbloeiers. Heb er te weinig van gezien om er echt iets over te zeggen.