Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
esje01 schreef:Ze heeft nakomelingen van Farzack, Conthargos en Ultimo van ter Moude.
Alle nakomelingen zijn verkocht naar het buitenland.
De Farzack is naar Amerika gegaan en helaas kan ik daar geen informatie over vinden
nummie schreef:Hallo Allemaal,
Ik volg dit topic al lange tijd met veel interesse. Ik hoop dat jullie kennis mij een beetje kan voorthelpen. We willen mijn merrie laten dekken aankomend voorjaar maar ik ben hier totaal niet in thuis. Ze wordt 12 jaar en het zou haar eerste veulen zijn.
Mensen die de merrie kennen en in de sport hebben gereden komen onder andere met Diarado, Contendro en de hengsthouder zelf adviseert Mees van de Watermolen. Hebben jullie ervaring met nakomelingen van deze hengsten?
Punten die wij graag aan de merrie willen verbeteren zijn een sneller achterbeen, liefst wat opwaartser gebouwd, meer lossigheid en de hengst moet een goed karakter en voldoende bloed doorgeven. We willen graag de grote galop en het moderne, hoogbenige type behouden.
Merrie moet in de zomer nog naar de keuring voor haar graadverhoging. Ze is inmiddels keur en heeft haar sportpredicaat. Moeder en Oma zijn prestatie. Wij willen graag naar de keuringen in de toekomst met haar nakomeling(en), moet het dan een KWPN goedgekeurde/erkende hengst zijn of kan het bijvoorbeeld dan ook Grafenstolz (trakehner) zijn?
Als het een hengstveulen wordt van Diarado, dan heb ik er al een koper voor. Maar als het een merrieveulen wordt dan..geen idee.. Is dan zo'n paard goed te verkopen bijvoorbeeld? Ik heb zelf geen tijd en ambities om de nakomelingen hoger in de sport door te rijden.
Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen over bovengenoemde hengsten of wat jullie passender zouden vinden. Alvast heel erg bedankt. Het gaat overigens om deze merrie:
[ [url=m/6zrY6I.jpg]Afbeelding[/url] ]
Oehlala schreef:Interessante merrie, loopt ze zelf nog in de sport? Hoe is ze qua rijdbaarheid en karakter? Zijn er aandachtspunten in haar lichaamsbouw?
Wat en waar zou je zelf voor willen fokken? Voor de eventing of de 'normale' springsport? Het is altijd wat moeilijk om iets aan te raden zonder foto of verdere info.
Diarado kan, ga je wel intelen op Corrado I, of je daar mbt karakter en werkwilligheid heel blij van gaat worden is een vraag, ook maat kan weleens een dingetje zijn. Verder zijn de dekvoorwaarden niet heel gunstig. Er zijn in de praktijk wel mogelijkheden voor gesekst sperma, ik weet alleen niet of dat met dit station ook af te spreken is, hij dekt heel veel, dus maatwerk zal moeilijk zijn. Afspraken met de koop van een hengstveulen zou ik wel laten vastleggen om niet van een koude kermis thuis te komen.
In diezelfde geest is je denk ik Contendro (I ?) aangeraden, daar zit ook Contender/Cor de la Bryere achter, net als bij Corrado. Is geen moderne, gewilde of commerciële hengst, dus misschien is de verkoop daarna wat moeilijker.
Mees vd Watermolen vind ik zelf niets, komt uit een oninteressante stam en voor verkoop niet erg gewild. Waarom is deze aanbevolen?
In de geest van Diarado/Corrado doorgedacht, zou je evt aan Duplex kunnen denken, is een Diarado x Heraldik x Alcatraz, loopt in Duitsland nu 1,40 en 1*. Heraldik is gevraagd bloed in de eventing, icm Diarado, wel commercieel, zeker omdat jouw merrie ook eventing heeft gelopen. Komt uit een stammetje waar ook best wat sport in zit. (denk er tzt ook eens aan om het veulen in Duitsland te adverteren).
Duplex had ik me al wel in verdiept en sprak me ook aan qua type maar ik kan niet echt iets vinden over hoe hij fokt of verrichtingen.. en kan ik de nakomeling dan inschrijven bij het kwpn?
Ik had 1 hengst die me heel erg aansprak en dat is Diatendro, een zwarte Diarado x Contender I hengst. Die leek mij heel goed passend voor mijn merrie, bloed, lossigheid, het achterbeen en wat opwaartser gebouwd en de nakomelingen die ik heb gezien spreken me erg aan. Maar hij schijnt geruind te zijn. Ik ben wel aan het informeren of er nog rietjes beschikbaar zijn van hem...Misschien weten jullie nog andere hengsten die vergelijkbaar zijn met deze?
Ik dacht evt. nog aan Van Gogh, Innovation en Connect.
Eldorado vd Zeshoek, is commercieel en kom je ook weer uit bij het Corrado bloed.
Aandachtspunt is wel dat Corrado en consorten eenogige paarden vererven. Ik weet niet in hoeverre dat een (grotere) rol gaat spelen als je daarop in gaat telen, maar wel iets om in je achterhoofd te houden.
MizzMontana schreef:Welkom Nummie. Wat leuk! Ik heb die moeder zadelmak gemaakt en gereden. De moeder was een hele grootramige merrie met een top karakter. Echter miste ze we wat souplesse en liep ze wat op de voorhand. Zo te horen heeft ze dat wel iets doorgegeven. Dus als je het mij vraagt lossigheid, reflexen en souplesse toevoegen.
Oehlala, Mees is waarschijnlijk aangeboden omdat die van de hengstenhouder zelf is gok ik![]()
Wat vind je van Chaccoon? Die gaat zeker een scherper paard meegeven.
Comilfo plus? Los en reflexen.
Carrera?
Zo maar een paar die in me op komen.
Ik overweeg zelf Mindset ES te gebruiken dit jaar.
Zag dat zangersheide er ook twee interessante hengsten bij heeft.
_Caithlynn schreef:Kendra schreef:Volgens mij ook, ze moet eerst Keur worden.
Combinatie met PROK is dan Elite.
Ja als ze alleen ster is dan moet ze nog wel naar de keuring. Ik heb niet in de database gekeken. Maar dan moet je alleen naar een centrale keuring toe voor een predikaat verhoging
nummie schreef:Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Op dit moment hebben we besloten haar uit de sport te halen en van het voorjaar te dekken. Via pb kan ik hier wel iets meer over vertellen.
Qua rijdbaarheid zou ze wel iets meer lossigheid mogen hebben, lichtvoetiger en meer over de rug met springen. Karakter is een beetje dubbel denk ik. Aan de ene kant kun je er een beginner op weg sturen en neemt ze die zo mee. Aan de andere kant moet je haar in het hogere werk wel in haar waarde laten en op haar eigen manier laten meedenken, niet teveel willen controleren. Ik vind het een fijn karakter, maar je moet er wel mee om kunnen gaan..
Ik denk wel dat we een nakomeling willen fokken voor de eventing, maar ook eigenlijk wel voor het springen mocht de nakomeling bijvoorbeeld niet genoeg hart hebben voor het internationale niveau eventing dan zou ik toch wel willen dat ze makkelijk zz of hoger mee kunnen komen in het springen, al hoeft het ook geen 1.60 te zijn![]()
Geeft Diarado wat minder goede karakters? Of bedoel je omdat er dan 2x Corrado dicht bij elkaar zit? De maat zou opzicht denk ik goed moeten komen, de merrie is zelf erg aan de maat, dus evt. een iets kleinere nakomeling zou niet heel erg zijn.. zolang het wel een paard wordt en geen pony maat.
Wat bedoel je met gesekst sperma? Degene die haar een tijdje op stal hebben gehad willen haar heel graag met Diarado dekken en als het dan dus een hengstveulen is dan is die voor hun. Ik moet hier inderdaad nog wel een en ander over vastleggen. Ik zelf zou denk ik niet voor Diarado kiezen als ik enkel voor mezelf zou dekken, om de hoogte van het dekgeld, omdat het haar eerste veulen zou zijn omdat ik nog niet weet hoe of wat ze doorgeeft en omdat er dan heel dicht 2x corrado in zit.. Over de ogen heb ik al veel meer dingen gelezen en gehoord, komt dit echt weg bij Corrado, want dan vind ik het nog wel een groot risico om dan met Diarado te dekken..
Contendro is aangeraden door degene die haar in de sport heeft gereden. Omwille van de goede karakters en het bloed wat hij door zou geven in type en de nakomelingen in de eventing.. Maar geen idee of jullie je hier in kunnen vinden? Hij staat wel vrij hoog in de wbfsh ranking dacht ik.
Mees is vooral aangeraden door de hengstenhouder.. de hengst spreekt mij ook niet zo aan en de lijn ook niet eigenlijk. Wij stelden Connect voor bij hem en hij adviseerde Mees vanwege het goede karakter..
Duplex had ik me al wel in verdiept en sprak me ook aan qua type maar ik kan niet echt iets vinden over hoe hij fokt of verrichtingen.. en kan ik de nakomeling dan inschrijven bij het kwpn?
Ik had 1 hengst die me heel erg aansprak en dat is Diatendro, een zwarte Diarado x Contender I hengst. Die leek mij heel goed passend voor mijn merrie, bloed, lossigheid, het achterbeen, wat opwaartser gebouwd en de nakomelingen die ik heb gezien spreken me erg aan. Maar hij schijnt geruind te zijn. Ik ben wel aan het informeren of er nog rietjes beschikbaar zijn van hem...Misschien weten jullie nog andere hengsten die vergelijkbaar zijn met hem?
Ik dacht zelf evt. nog aan Van Gogh, Innovation of Connect.
Marijkeeee schreef:Otto deed het netjes Gomir! jammer dat hij de tweede omloop even last had van zij windFijn dat de Dourkan thuis is ! Op naar een goed herstel.
Stargos was weer op zijn best! stiekem wel jammer dat hij slecht bevruchte afgelopen jaar. Misschien wel de optie waard om het nogmaals te proberen. Was een mooie avond met mooie ronden.