1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:43

kiko schreef:
Vorig jaar zag ik ook een zwarte One Million met 4 witte benen en volgens mij ook nog een bles. Moeders had amper wit en vader heeft ook maar 1 wit voetje dus dat vond ik ook al apart.
Ik heb uit een zwartbruine merrie met 1 wit voetje een donkerbruine uit One Million gekregen zonder aftekeningen. Had zelf een zwarte verwacht omdat moeders ook gitzwart is op haar neusje na dan.

Dan is ze dus bruin.

kiko

Re: 1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 20:19

Zwartbruin is ze Afbeelding

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 20:54

Dus bruin, dus draagt ze agouti. Welke kleur bruin ze dan is maakt niet uit.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:21

Ok.. dat wist ik niet. Dank je wel.. weer wat bijgeleerd!
Betekend dit dat ze dan altijd een bruin veulen geeft met een zwarte hengst? Ik ben niet zo thuis in de kleuren..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 22:15

kiko schreef:
Ok.. dat wist ik niet. Dank je wel.. weer wat bijgeleerd!
Betekend dit dat ze dan altijd een bruin veulen geeft met een zwarte hengst? Ik ben niet zo thuis in de kleuren..

Nee dat hoeft niet perse. Genen komen altijd in een paar dus 2 dat noem je allelen. Als je op beide allelen agouti draagt dan is je paard homozygoot agouti. Doet hij dat maar op 1 allel dan hij heterozygoot. De vraag is dus of je paard homozygoot agouti is of heterozygoot. Als je fokt krijg je 1 allel van de vader mee en 1 allel van de moeder. Als je paard homozygoot agouti is dan kan hij alleen maar agouti doorgeven en dan krijg je met een zwarte altijd een bruine. Als ze heterozygoot is dan heb je met een zwarte 50% kans op zwart of bruin.

Je kunt wel een DNA test doen met een pluk manen en dan weet je precies welke kleuren je paard draagt.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 00:58

Dank je wel voor de info.
Ga ik eens kijken waar je dat kan laten testen. Heb ook geen idee wat zoiets kost. Heb de merrie wel dna laten testen bij het kwpn maar die zullen vast niet de kleur ook hebben meegepakt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 01:18

kiko schreef:
Dank je wel voor de info.
Ga ik eens kijken waar je dat kan laten testen. Heb ook geen idee wat zoiets kost. Heb de merrie wel dna laten testen bij het kwpn maar die zullen vast niet de kleur ook hebben meegepakt.

https://www.combibreed.nl/combibreed-vachtkleur-paard/

En dan kies je vachtkleur agouti en ik zou ook gelijk vos testen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 08:25

Dank je wel

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:44

carola schreef:
Ja, ik heb een pikzwarte McLaren uit een vosmerrie.

Hier net een dag oud:

[ Afbeelding ]

Jee, de eerste zwarte die ik heb gezien van McLaren +:)+

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 19:13

Ik zie dat ze voor de hengsten die nog niet eens goedgekeurd zijn al flink geld durven te vragen. €1450,- excl. voor Everglow Gold en €1250,-excl. voor Sonic..

Voor zo’n everglow kom je dan al aan €1750,- in de btw zonder al je inseminatie/scan kosten. Zo’n veulen moet dan toch al flink opbrengen wil je er iets over houden.
En dan maar hopen dat hij überhaupt wordt goedgekeurd.. Snap die bedragen eerlijk gezegd niet.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 19:15

Tja ik wel, het is gewoon slim. Veel mensen willen het er op gokken om uit de eerste jaargang een topper te fokken. Dat was bij Le formidable ook zo, die heeft ontzettend veel gedekt het eerste jaar. Maar daaraan zie je dus, dat de nafok niet altijd meevalt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 19:57

_Zsazsa_ schreef:
Ik zie dat ze voor de hengsten die nog niet eens goedgekeurd zijn al flink geld durven te vragen. €1450,- excl. voor Everglow Gold en €1250,-excl. voor Sonic..

Voor zo’n everglow kom je dan al aan €1750,- in de btw zonder al je inseminatie/scan kosten. Zo’n veulen moet dan toch al flink opbrengen wil je er iets over houden.
En dan maar hopen dat hij überhaupt wordt goedgekeurd.. Snap die bedragen eerlijk gezegd niet.

Toch dekken die hengsten soms wel wat, dus er is markt voor :P

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 20:38

Earth schreef:
Tja ik wel, het is gewoon slim. Veel mensen willen het er op gokken om uit de eerste jaargang een topper te fokken. Dat was bij Le formidable ook zo, die heeft ontzettend veel gedekt het eerste jaar. Maar daaraan zie je dus, dat de nafok niet altijd meevalt.

Tja…ze hebben ook een moeder en die geeft toch echt meer mee dan de hengst.

Maar Uytert vraagt €900,00 voor Scaramouche en dat is gewoon heel netjes.

Vandaag bij het NRPS een prachtige Next Level x Negro in de 3e bezichtiging. Ik denk dat ik er wel uit ben. Ook € 900,00

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 20:53

@Janderegelaa, omdat je verstand van kleuren hebt, is Everglow (de Escolar) een 'gewone' vos, of is die ook speciaal, omdat hij zo'n mooie zilvervos staart heeft?
Wij overwegen met hem te dekken, bij een bruine Kjento-merrie, mm was ook bruin.
Wij waren zeer gecharmeerd van de hengst - en ik durf dat wel een keer aan.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 20:59

@Janderegela.
Het is inderdaad een plaatje.

Mag ik vragen waarom je ook kiest voor zo een jonge hengst?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:06

Het is een plaatje idd, maar de merrielijn is erg magertjes.
De moeder scoorde op de stamboekkeuring slechts 55 punten voor exterieur en twee jaar later in Turnhout maar 50 punten op de galop...
Twee jaar eerder was de score voor de galop ook al niet zo best.
Ik ben benieuwd wat daar is misgegaan.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:14

Cayenne schreef:
Het is een plaatje idd, maar de merrielijn is erg magertjes.
De moeder scoorde op de stamboekkeuring slechts 55 punten voor exterieur en twee jaar later in Turnhout maar 50 punten op de galop...
Twee jaar eerder was de score voor de galop ook al niet zo best.
Ik ben benieuwd wat daar is misgegaan.

Ja, dat vroeg ik mezelf ook af maar ik heb op de FB pagina alle nakomelingen van die merrie gekeken en die zijn wel extra. Haar volle broer loopt Inter I, halfzus Inter I, halfbroer Inter I en andere halfbroer GP.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 21-02-25 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:15

Kendra schreef:
@Janderegelaa, omdat je verstand van kleuren hebt, is Everglow (de Escolar) een 'gewone' vos, of is die ook speciaal, omdat hij zo'n mooie zilvervos staart heeft?
Wij overwegen met hem te dekken, bij een bruine Kjento-merrie, mm was ook bruin.

Ik zou het niet weten, dan moet je hem en zijn ouders testen op kleur. Maar het is niet ondenkbaar.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:20

koend schreef:
@Janderegela.

Soms zie je een hengst en dan denk je die is extra. Ik vind vooral de lange nek (dus niet hals) een pre, iets wat veel hengsten niet meer hebben. Daarnaast is het een prachtig model met maat (1.72) en een heel edel hoofd. Ik denk dat hij heel mooi gaat uitzwaren.
https://www.facebook.com/stories/107835 ... _permalink

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:23

Kendra schreef:

Hij is gewoon vos, zilvervos bestaat op fenotype ook niet. Zilver zie je niet op vos.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:28

Quir schreef:
Kendra schreef:

Hij is gewoon vos, zilvervos bestaat op fenotype ook niet. Zilver zie je niet op vos.

Ik denk dat je genotype bedoelt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:33

janderegelaa schreef:
koend schreef:
@Janderegela.

Soms zie je een hengst en dan denk je die is extra. Ik vind vooral de lange nek (dus niet hals) een pre, iets wat veel hengsten niet meer hebben. Daarnaast is het een prachtig model met maat (1.72) en een heel edel hoofd. Ik denk dat hij heel mooi gaat uitzwaren.

Vind je de nek niet zwaar? Ik vind de hengst ook supergaaf, maar de nek is wel echt flink, zeg maar. Wel lang idd.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:34

janderegelaa schreef:
Quir schreef:

Ik denk dat je genotype bedoelt.

Nee fenotype. Genotype kan zilver vos wel, maar zal nooit zichtbaar zijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:42

Fenotype is DNA + omgevingsfactoren. Dan zou die staart gebleekt moeten zijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:47

_San87_ schreef:
janderegelaa schreef:

Vind je de nek niet zwaar? Ik vind de hengst ook supergaaf, maar de nek is wel echt flink, zeg maar. Wel lang idd.

I love it. En hoe langer de nek des te meer ruimte er is bij de keel/kaaklijn. Dat is niet alleen een heel mooi plaatje met rijden maar het geeft ook meer lucht.

Edit: ze moeten er alleen geen groot hoofd bij hebben want dat kan balansproblemen geven.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 21-02-25 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt