Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 15:26

Bucephalus schreef:
Elisa2 schreef:
Daar denk ik toch iets anders over, duikboten worden helaas wel ggk soms. En of een hengst zijn lichaam kan laten zakken en liften, dat zal die vast kunnen bij goede ruiters/ trainers maar besef dat de nakomelingen van zo'n hengst in veel gevallen niet bij zo'n kundige ruiter terecht komen en dan lopen ze toch met veel meer gewicht op de voorhand. Ook blijft het kruis altijd hoog wat in de ring altijd zorgt voor minder punten. Imo is dat model niet wenselijk.

Ik denk dat dat wel meevalt. Zet gewoon de modellen van de Grand Prix-paarden eens op een rij. Als het zou zou zijn dat dat een bepaald model, dus een bergop gebouwde hengst zou zijn, waren we gauw klaar, maar dat is gewoon niet zo. Een functioneel bewegingsmechanisme en een goed interieur, de aanleg voor de zware oefeningen maken het verschil, ervan uitgaande, dat het management vergelijkbaar goed is.

Elisa heeft wel gelijk hoor. Neem Scandic maar. Dat leek wel een graafmachine. Scoort ook heel hoog op neerwaartse romprichting met zijn nafok (107)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 16:26

Wel grappig Jan, ik ging Scandic even googlen en op de 2 stand foto's die ik vind staat ie schuin gefotografeerd :P

Afbeelding

Afbeelding

s0173957

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 16:49

Scandic heeft toch ook geen bal vererft...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 19:42

s0173957 schreef:
Scandic heeft toch ook geen bal vererft...

Dat zal je nog meevallen met 639 nakomelingen, 1 goedgekeurde zoon en 3 goesgekeurde kleinzonen. Of het resultaat meevalt is weer een ander verhaal natuurlijk.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 23:39

Ik denk dat iedereen verschillend naar een paard kijkt. Zo zag ik Jazz toen hij werd goedgekeurd en ik vond het een fantastische hengst. Toch vind ik nog steeds veel paarden met Jazz-bloed een model hebben dat mij niet aanspreekt, uitzonderingen daargelaten en ook al is dat bergop. De voorkant vind ik gewoon niet mooi. Dat van Ferro vond ik beter.

Naar mijn gevoel is dat bergop een bedenksel om te maskeren dat een paard gewoon achter niets doet, of om te sturen dat het achter wel iets doet..of dat het er dan zo uit ziet.

In beweging zie en hoor je of een model evenwichtig is of niet. Dat heeft meer met de juiste hoekingen te maken in de gewrichten dan met de romp. Het een kan het ander opheffen of juist versterken.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 08:51

s0173957 schreef:
Te makkelijk spanning opbouwen en daardoor niet meer stappen vermoed ik dat misterA z'n grootste probleem is.

Zou dat ook niet zijn leeftijd zijn? Misschien dat het niet beter word hoor maar ik ben wel benieuwd over een paar jaar. Ik denk dat ik hem voor dit jaar oversla. Ik kan altijd even kijken hoe hij zich gaat ontwikkelen.

Ik vind de keuze behoorlijk lastig dit jaar. Vooral omdat ik een nieuwe merrie heb en dus geen 'foute' keuze wil maken. Ze heeft gelukkig wel al veel gefokt dus daar kan ik goed op terug kijken. Belangrijkste is dat ik een brave/koele hengst wil gebruiken met een goede stap. Vandaar dat ik Pernod toch dit jaar laat staan. Wel hoge punten voor zijn stap gehaald maar ik ben toch niet zeker. Merrie kan zelf nogal pittig zijn. Ik ga er vandaag maar weer een dagje voor gaan zitten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 09:04

Bucephalus schreef:
Ik denk dat iedereen verschillend naar een paard kijkt. Zo zag ik Jazz toen hij werd goedgekeurd en ik vond het een fantastische hengst. Toch vind ik nog steeds veel paarden met Jazz-bloed een model hebben dat mij niet aanspreekt, uitzonderingen daargelaten en ook al is dat bergop. De voorkant vind ik gewoon niet mooi. Dat van Ferro vond ik beter.

Naar mijn gevoel is dat bergop een bedenksel om te maskeren dat een paard gewoon achter niets doet, of om te sturen dat het achter wel iets doet..of dat het er dan zo uit ziet.

In beweging zie en hoor je of een model evenwichtig is of niet. Dat heeft meer met de juiste hoekingen te maken in de gewrichten dan met de romp. Het een kan het ander opheffen of juist versterken.

Ik vind Jazz en Jazz nakomelingen helemaal niet zo berg op eigenlijk.

Het KWPN strooit imo te pas en te onpas met die term. :o

Opwaartse romp is als het stukje buik wat naar de voorbenen toe loopt onder aan de buik opwaarts verloopt ipv neerwaarts.

Ben het er wel mee eens dat die juiste hoekingen enorm belangrijk zijn, zo had Jazz en zijn nakomelingen vaak een enorm sabelbenig achterbeen wat niet heel erg goed buigt in het spronggewricht en waardoor het optisch lijkt of ze hem goed gebruiken maar door het gebrek aan buiging in het spronggewricht liften ze de romp en schoft niet in beweging en is het bewegen meer stuwen. Met de juiste hoekingen in de rug/ achterhand en achterbeen kan een paard wel rijzen in de schoft in beweging.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:03

Hier is vannacht met 327 dagen een hengstveulen geboren van Bon Bravour. Uit een ster, prok ibop sport merrie van Tango x elite pref pres Krack C.

Eerste veulen voor de merrie en ze doet het gelukkig top.

Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:23

Simpie. Gefeliciteerd!

Heel tevreden met het Nashville star veulen. Vandaag insemineer ik de merrie met zijn half broer Du Monde. Afbeelding

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:28

Wat een aparte kleur zeg, of lijkt dat zo?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:41

Afbeelding
Ik weet het ook niet precies. Maar zie geen schimmel kenmerken

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:47

Gefeliciteerd Simpie!

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:59

Gefeliciteerd!

Wij hebben eens zo'n muizig gekleurd veulen uit een schimmel merrie x zwarte hengst gefokt, die kleurde uiteindelijk door naar zwart (werd wel wat vaal in de zon).
Nashville Star is toch ook zwart?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 18:00

Gefeliciteerd

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 18:59

Gefeliciteerd met de veulens!

michaz81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 07:46

Wie heeft Pantheon en Purple Rain in t echt gezien????

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 08:03

Ik..

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 08:26

Ik heb het eindexamen op KWPN TV gekeken

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:31

Zertab schreef:
Eentje geloof ik. Een zwarte. Maar moet eerlijk bekennen dat ik het niet meer weet. Waren drie veulens in totaal en ook veel nakomelingen onder het zadel van diverse hengsten. (Niet van Extreme US)
Jammer, want er zijn er al wel heel veel van hem geboren.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:22

De geboortegolf van Extreme komt nu pas.
Na zijn v.o. eind mei + 11 mnd.. Zoveel waren er nog niet.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:28

Mijn merrie is 29 mei uitgerekend van Extreme

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 21:28

Simpie en AM: gefeliciteerd!

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:54

Voor de 1e keer is MJ's fetal sexing fout gegaan, alsnog een top hengstveulen v. Tolegro.
Hij was als merrieveulen verkocht, dus staat nu opnieuw te koop :+

Afbeelding

Eerste kruising van de "eigen fok" is ook erg goed gelukt. Merrieveulen Tolegro x Wynton :D

Afbeelding

Trouwens wel weer erg koud hier. Vorige maand hadden we 2 weken 30 graden en nu zitten we alweer bijna 3 weken rond het vriespunt :brr:

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:52

Wat een mooikes Snowwhite! Wel vreselijk van het weer zo schommelt, is dat normaal?
Moet zeggen dat het hier ook heel warm is en 's nachts toch wel koud, maar niet van 30 naar 0 zeg maar.

Hier nog steeds erg gelukkig met de Kjento hengst, fijn lief mannetje.
Drie dagen oud
Afbeelding

3 weken oud
Afbeelding
Afbeelding

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:36

Afgelopen nacht is mijn merrie bevallen van haar Nashville Star veulen.

Een merrieveulen en qua aftekening lijkt ze erg op haar moeder. Moeder en kind maken het goed.

Afbeelding

Afbeelding

Moet nog een beetje uitvouwen uiteraard op de foto’s een paar uurtjes oud.