janderegelaa schreef:misterA schreef:Grote verdienste van KrackC is zijn exterieurvererving.
Daarnaast vererft hij drie goede basisgangen.
Maar zijn grote verdienste is dat hij in combinatie met o.a. Jazz-bloed het karakter sterk verbetert.
Hij maakt het Jazz-bloed ook geschikt voor de basis ruiter.
En natuurlijk is hij de vader van een aantal zeer aansprekende hengsten, Vivaldi, Zhivago en United, om er maar een paar te noemen.
Het toekennen van een predicaat, keur of preferent, alleen op basis van de fokwaarden is zeer in het nadeel van hengsten als Krack C.
Omdat er meer waardevolle eigenschappen zijn die niet of in veel mindere mate meetbaar zijn.
Die fokwaarden zijn sowieso een middel dat teveel gebruikt wordt want ze laten de mooiste hengsten er op staan op de hengstenkeuring.
Edit: check ik net de fokwaarden van Krack, is hij ineens behoorlijk gestegen...131 voor dressuur en de beweging en exterieur index beide 111! Nu weet ik wel wie er een predikaat krijgtVerdiend overigens in mijn ogen.
Citaat:Artikel P 53 – predikaten goedgekeurde hengsten
1. De hengstenkeuringscommissie kan predikaten voor goedgekeurde hengsten verlenen:
a. Het keurpredikaat wordt toegekend aan hengsten wanneer de:
a. eerste jaargang nakomelingen minstens zeven jaar is.
b. exterieurvererving van de nakomelingen zich positief onderscheidt.
c. sportvererving van de nakomelingen zich positief onderscheidt.
d. hengst een sportindex heeft vanaf 140 met een betrouwbaarheid van minstens 85%.
e. Het voldoen aan de eisen op het punt van de sportindex houdt geen automatische toekenning in, exterieurvererving speelt bij de toekenning een belangrijke rol.
Dat denk ik niet 131 en dit is een oude index (2008)
De index van 2009 = 125
http://hengsten.kwpn.nl/beeld/najaar201 ... 9-2010.pdf
De 140 wordt hier niet gehaald.