Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:14

Revali schreef:
Ah wat K.. MM -O-

Ik scan de 2 merries beide nog op 16 dagen en dan gaan ze het land in. Dan kijk ik voor 1 oktober wel weer als ze drachtig zijn op 16 dagen :

De Eras geschoren

[ [url=m/K4hB1v.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi kapje erop <3

Bertje16

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 18:58

ik heb een vraag voor jullie: ik heb 3x gedekt en niet drachtig. Idee was hengst wisselen maar de dierenarts raadde aan eerst merrie te controleren. Logisch had ik eigenlijk eerder moeten doen. Merrie bleek bacterie te hebben. Nu uitgebreid behandeld en gspoeld. Ik wil nog 1x hengstig spuiten en insimineren. Zouden jullie nu wisselen of nog een x dezelfde hengst? sperma was aldoor goed onder de microscoop en de hengst bevrucht eigenlijk goed van horen zeggen (Colorit) Ik ben dus weer een enrome twijfel hierin. Graag hoor ik jullie ideen! Bedankt!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 21:01

Als je een duidelijke verklaring zoals deze hebt en het sperma is goed dan zou ik het nog best een keer met dezelfde hengst durven proberen als je dat graag wilt.

Hier alles drachtig!
De Kallmar heeft ook gepakt :))

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 22:30

Ja Bertje Gomir heeft gelijk gewoon nogmaals proberen.
Heb ook een merrie die niet wil .
Maar omdat ik wat later in het seizoen zit en anders een cyclus over moest slaan heb ik wel geïnsemineerd maar nagespoeld met antibiotica uit voorzorg .
Gomir fijn dat je alles drachtig hebt, hoeveel krijg je er volgend jaar?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 23:27

Als alles volgens plan loopt volgend jaar 3 veulens.
Een Carambole uit de Up to date, een Maximus uit de Kallmar en Bella verwacht een veulen van mijn eigen hengst.

Gefeliciteerd met de prestaties van jullie veulen vandaag!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 07:39

Goedemorgen, ik zou ook nog een keer dezelfde hengst proberen met dit verhaal Bertje. Was er verder niets te zien met opvoelen? Geen vocht ofzo?
Onze Carambole wil ook steeds niet drachtig worden dit seizoen maar lijkt een schone baarmoeder te hebben. Misschien toch eens een swab nemen als ze straks helemaal niet gepakt heeft. Ze is nu vrijdag nog één keer geïnsemineerd dus dat wachten we even af.

Gomir, mooi vooruitzicht!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 08:07

Ik zou dan juist wel voor een andere hengst kiezen (waarvan het sperma ook heel goed is) als het je laatste keer is.

Omdat wij onze Emir dit jaar leeg laten na het doodgeboren veulen door de stuit ligging ben ik alweer aan het snuffelen naar een hengst voor volgend jaar. Altijd leuk die zoektocht! Heb er 3 op het oog.

Mijn merrie had ook een bacterie in de baarmoeder, swab genomen tijdens de veulenhengstigheid en daarna behandeld. Voelde toch beter om iets aan te doen ondanks dat het voor ons nu niet direct noodzakelijk was.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 08:26

Ik zou denk ik ook voor andere hengst kiezen.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:17

De bellabaloubet werd niet dragend van Jenson.
Geswitched naar Colorit en direct raak.
Ik moet zeggen nu ook oxy gespoten dus dat kan ook het juiste zetje zijn geweest.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:52

mijne is ook drachtig gescand! jeeej wel weer een laat veulen.

Weet een van jullie of vers sperma met een ander middel behandeld of verdund wordt dan diepvries?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 21:27

Denzel overleden aan koliek. Zonde.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 09:35

Pantykous schreef:

Inderdaad, was mooi op weg om een heel waardevolle vererver te worden. Gaf toch steeds weer toffe sterke paarden waar je wat mee kan.

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 10:01

Pantykous schreef:

zeker zonde!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 12:06

Hier nu ook klaar met dekken :D
3 drachtig voor volgend jaar! Mindset, Dominator en Dourkan zijn gelukt!
Laatste veulen hier is nu een maand oud (van m’n broer) en dat leek helemaal niet goed: piepklein en twee dikke wonden aan de benen, eerste 6 uur niet gedronken etc etc. Maar lijkt er toch door te komen: klein maar dapper! V. Fynch Hatton Afbeelding

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 19:49

Wat een schatje

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 20:16

Bertje16 schreef:
ik heb een vraag voor jullie: ik heb 3x gedekt en niet drachtig. Idee was hengst wisselen maar de dierenarts raadde aan eerst merrie te controleren. Logisch had ik eigenlijk eerder moeten doen. Merrie bleek bacterie te hebben. Nu uitgebreid behandeld en gspoeld. Ik wil nog 1x hengstig spuiten en insimineren. Zouden jullie nu wisselen of nog een x dezelfde hengst? sperma was aldoor goed onder de microscoop en de hengst bevrucht eigenlijk goed van horen zeggen (Colorit) Ik ben dus weer een enrome twijfel hierin. Graag hoor ik jullie ideen! Bedankt!

Bij Zangersheide mag je maar max 3x proberen van dezelfde hengst dacht ik.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 21:49

Fijn dat het gelukt is Iorrr mooie hengsten op rij.

Woensdag ga ik bij mijn hengstje kijken van Junior du Seigneur die loopt bij zijn pleegmoeder en moet gechipt worden.

Hier zijn nog 3 merrie's geinsemineerd dus ben benieuwd hoeveel het er nog gaan worden voor volgend jaar.

Mijn Eras hengst veulen was afgelopen zaterdag 2e bij de keuring van BWP Nederland eerste prijzengeld al binnen!

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:51

Kruip onder mijn steen vandaan.

Iedereen gefeliciteerd met de drachtige merries! Degene die nog een ronde gaan hopelijk lukt het!
Ik mag de draagmerrie ophalen! :) en de hengst vorige week paar dagen zien springen en valt mij niets tegen! Hopelijk is het een goed gokje!
@Change: gefeliciteerd met de verkoop! mooi dat hij goed terecht is gekomen.
@Gomir: vorig jaar was het inschrijfgeld volgens mij hetzelfde. Enige voordeel voor de 5,6,7 jarige dat het vergelijkbaar is met internationaal meerdaagse en goedkoper dan internationaal. Ze mogen 3 dagen lopen. Plaats je niet voor de finale heb je de troostfinale. Maar oké al met al kost het genoeg. 4 jarige ook zelfde inschrijfgeld. Vind het ook wel wat hoor wat je dan meer moet betalen wanneer je plaatst voor de finale. Maar niet alleen dat. Je weet natuurlijk niet van te voren of je plaatst. Neem je dan wel meteen al je meuk mee??? voer, vlas, stro ect???? Voor degene die niet een slaapplek dichtbij hebben of truck ga je dan op en neer rijden of in trailer slapen??? Nou ja ik heb zo mijn mening :+ Heb wel mijn 4 jarige opgegeven en stel we doen het goed en mogen finale starten pff zie ik dan wel hoe ik het ga organiseren. Madam kan slecht over wisseling van stal omgeving sinds haar periode in Ermelo en vooral de prikkels of geluid reageert ze heftig op. Heeft bijna een maand geduurd na Ermelo voordat ze weer normaal wat bij ons op stal en gewend aan haar oude stal ritme zeg maar.

Ik ben even goed met de feiten op de neus gedrukt vorige week. Goh wat was ik boos op mijzelf. Voorbereiden voor de CSI waren dit keer best goed gegaan. Ze was fit en klaar ervoor. Dag 1 niet geheel ontevreden wel veel spanning waardoor de galopwissel stuk was, maar ze sprong braaf foutloos rond de eerste fase daarna paar knullige tik foutjes. Maar prima eerste omloop. Toen kwam mijn dieptepunt de volgende dag. Meteen onnozele aanrijd fout van mij met een stomme afstand. Paard spring gewoon door en hele parcours braaf uit. Maar ik reed niet meer zoals het hoorde en gefrustreerd. Zo stom hoe erg jezelf in de weg kunt zitten zeg! Liefste wou ik de boel inpakken en naar huis. Toch gebleven want we waren met een gezellige groep daar en voor de rest leuk gehad. Maar dag 3 was ze denk ik verzuurd en ging het helemaal niet meer. Totaal niet iets voor dit paard. Hart van goud en gaat altijd. Nou ja teleurstelling rijker ;) en back naar de basis. Heb dit weekend regionale kampioenschap maar ben er nog niet over uit of we wel gaan. Ze voelt fit aan ect niets raars te ontdekken. Denk dat het vooral tussen mijn oren zit ;)

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 07:22

Balen Marijke!

Ik heb gister de ik est Balou weggebracht naar een prof… hopelijk is ze snel Z (waar ik alle geloof in heb) en kan ze weer thuis komen :D

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 08:39

Dat komt vast goed! Je was er zelf al L mee gestart toch? Leuke veulens staan er bij jullie gepland voor volgend jaar. Ik zag op de veiling in de Wolden nog een heel goed Mindset veulen.

Marijke jammer dat het niet liep zoals je had gehoopt… goed dat je wel hebt doorgezet. Meters maken op dit niveau en dan groeien jullie er samen wel in.

Hier is de Carambole de laatste keer geïnsemineerd met Dourkhan. Als het niet pakt laat ik het hier bij.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:21

Ik zoek voor een goede kennis een ‘gewoon’ paard en die lijkt onvindbaar. Daarom ook hier even de vraag:
- braaf
- tot 16 jaar
- 1.65 tm 1.73
- geslacht onbelangrijk
- moet fatsoenlijk een L parcours kunnen springen (of potentie tot)
- budget tot 10.000 maar geheel naar kwaliteit paard

Leuk karakter is het belangrijkste. Paard krijgt Gouden huis en in principe een for ever home. Het meisje dat hem/haar gaat rijden heeft hartproblemen en daardoor minder kracht / conditie, maar kan echt lekker rijden. Echter eraf vallen is groot risico door bloed verdunners enzo. Daarom geen projectjes ofzo. Maar een B paard die wel meer zou kunnen maar ik welke reden ook dit niet gedaan heeft is ook goed…

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:22

MizzMontana schreef:
Dat komt vast goed! Je was er zelf al L mee gestart toch? Leuke veulens staan er bij jullie gepland voor volgend jaar. Ik zag op de veiling in de Wolden nog een heel goed Mindset veulen.

Marijke jammer dat het niet liep zoals je had gehoopt… goed dat je wel hebt doorgezet. Meters maken op dit niveau en dan groeien jullie er samen wel in.

Hier is de Carambole de laatste keer geïnsemineerd met Dourkhan. Als het niet pakt laat ik het hier bij.

Spannend: hier Dourkan in 1 keer raak! Ik duim voor je :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:33

Iorrr schreef:
Ik zoek voor een goede kennis een ‘gewoon’ paard en die lijkt onvindbaar. Daarom ook hier even de vraag:
- braaf
- tot 16 jaar
- 1.65 tm 1.73
- geslacht onbelangrijk
- moet fatsoenlijk een L parcours kunnen springen (of potentie tot)
- budget tot 10.000 maar geheel naar kwaliteit paard

Leuk karakter is het belangrijkste. Paard krijgt Gouden huis en in principe een for ever home. Het meisje dat hem/haar gaat rijden heeft hartproblemen en daardoor minder kracht / conditie, maar kan echt lekker rijden. Echter eraf vallen is groot risico door bloed verdunners enzo. Daarom geen projectjes ofzo. Maar een B paard die wel meer zou kunnen maar ik welke reden ook dit niet gedaan heeft is ook goed…

Ja de welbekende zoektermen eigenlijk.
Heb net een leuk paard verkocht die er aan voldoet. Ook via via via via een groepsapp op WhatsApp. Zo vind je soms pareltjes

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 17:05

Gefeliciteerd met alle drachten.
Hier 3 vd 4 drachtig. Laatste toch nog een keer insemineren.andere hengst.ander station.daarna het land in en dan zie ik wel voor 1 oktober welke wel en niet drachtig zijn.

Balen marijke }:0 maar komt wel weer goed.het is alleen jammer dat het dan net daar gebeurd. Je kunt nog altijd mee gaan naar Deurne *\o/*

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:29

Hier komende week scannen.
Veulen trekt moeders helemaal leeg. Krijg al dubbel kracht voer. Iets van 4/5 kilo per dag en 2x dubbele portie hooi. Ben nu ook begonnen met seniores bij te voeren. Ik was hier al bang voor.

Gefeliciteerd met de merries die al drachtig zijn.

Ik heb trouwens de eerste collectie veiling veulen gezien bij kwpn. Ik ben blij dat ik die van mij hou.