Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 17:03

Hier gaat het best goed,

1 - Nashville Star x Metall, via ET
2 - Omar Shariff x Metall
3 - Dancier Gold x Jazz
4 - Expectation x Rubin Royal
5 - Mauro Turfhorst x Manhatten
6 - Escolar x Rheingau, via ET
7 - Red Viper x Numero Uno
8 - Expectation x Rheingau, via ET

Nog niet drachtig; 3 jr Ferdeaux merrie van Extreme. Die proberen we nog 1x, maar ze wordt echt heel slecht hengstig. Als ze eenmaal hengstig is, gaat het zoals het moet, behalve dus al 2x niet drachtig.

Ik denk er over Rivanna nog 1 x te gaan spoelen, heb nog 3 draag merries vrij.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:16

Het is niet het makkelijkste jaar geweest, dat hoor ik ook veel van collega´s en hengstenhouders om mij heen. Maar goed, elk jaar heb je natuurlijk merries die in 1x drachtig zijn en merries waarbij het om wat voor reden dan ook niet lukt.

Voor mijzelf verwacht ik het volgende aankomend jaar:

1. McLaren x Contango x Vivaldi
2. McLaren x Johnson x Cabochon
3. McLaren x Uphill x Metall (embryotransplantatie)
4. Vaderland x Special D x Jazz (embryotransplantatie)
5. Frankie Lee x Uphill x Metall
6. Mauro Turfhorst x Tuschinski x Wellington
7. Red Viper x Special D x Jazz (embryotransplantatie)

Ik twijfel een beetje of ik de Special D merrie nog een keer spoel of dat ik het zo wel prima vind.

Balko

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 23:09

Kies je dan bewust alles van een zelfde station Carola?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 02:20

Gj9. Gefeliciteerd! Prachtige merrie

Heel wat mooie combinaties komen voorbij. Reesink is wel fijn in contact wellicht door de aantal merries mooie afspraken kunnen maken?

Ik verwachtte dit jaar eigenlijk een nashville. Helaas had de merrie verworpen in december. Ze zijn me heel netjes tegemoet gekomen en nu heb ik mijn schimmel merrie drachtig van hem.
Eén keer te laat met bestellen en hadden ze niks meer liggen. Toen hebben ze hem in de middag nog laten dekken. Echt top service :j

Heel wat merries weer niet drachtig. Wat enorm balen!
Eind volgende week kunnen we onze Jazz ook scannen. Ik zou bijna denken dat ze drachtig is. Maar durf niks met zekerheid te zeggen, tot ik de scan heb gezien.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:07

Mooie lijstjes hier :j

Houden jullie je veulens altijd aan of hebben jullie als doel om als veulen te verkopen? Ik heb begrepen dat aan huis verkopen voor een degelijke prijs nog niet zo evident is.
Ik heb er zelf geen ervaring in dus ben eigenlijk wel is benieuwd hoe jullie het hier aanpakken! :o

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:10

ik verkoop iig alle hengstveulens, aan huis, ene jaar gaat het makkelijker dan het andere jaar.

goede film en video helpt veel. Ene veulen toont zich oom gewoon beter da het andere.

Op de veiling krijg je lang niet altijd een betere prijs en heb je geen invloed op waar ze terechtkomen

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:42

Gefeliciteerd GJ9!

Mooie lijstjes Vulina en Carola!

Lijkt wel of de jonge hengsten meer gebruikt worden in dit topic. Geen idee of dat statistisch ook zo is.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:02

Veiling kom je ook niet zo maar altijd bij/tussen en zitten ook rare 'eisen' aan (oa het advies om je veulen te longeren zodat hij lekker kan draven, moet je ook maar willen).

Ik hoop op een hengstje, maar een mooie merrie mag ook blijven. Moet wel zeggen als ik een echt goed veulen fok, ik als veulen ook wil verkopen. Maar goed, ik fok er eentje en dat is natuurlijk wel anders als je er bijvoorbeeld +6 fokt.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:18

tjakka123 schreef:
Veiling kom je ook niet zo maar altijd bij/tussen en zitten ook rare 'eisen' aan (oa het advies om je veulen te longeren zodat hij lekker kan draven, moet je ook maar willen).

Ik hoop op een hengstje, maar een mooie merrie mag ook blijven. Moet wel zeggen als ik een echt goed veulen fok, ik als veulen ook wil verkopen. Maar goed, ik fok er eentje en dat is natuurlijk wel anders als je er bijvoorbeeld +6 fokt.

Dat advies heb ik nog nooit gehoord, waar wordt dat gezegd dan?

Op een veiling moet je iig een hebben die zich goed laat zien.
Vorig jaar had ik er eentje en die draafde altijd, daarvoor en nu veulen wat steeds alleen maar plat door de bochten gaat en je met geluk een paar stukjes draf in beeld hebt. Die zou ik dan ook niet naar de veiling doen.

Ik zelf verkoop in principe de hengsten en merrie’s houd ik aan. Nu alleen dit jaar alleen maar merrie’s dus heb er toch eentje thuis verkocht. Prima verkocht en aan de eerste koper.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:30

Wij hebben eigenlijk nog nooit als veulen verkocht. Altijd aangehouden maar ook als je 2 veulentjes per jaar fokt krijg je er al snel een hoop :Y)

Daarom nu het plan om volgend jaar, zeker als het een hengstje is, deze te koop aan te bieden. Ik denk dat je voor een veiling al een vrij spectaculair veulen nodig hebt en dat is misschien niet direct mijn fokdoel. Een 8 tal jaar geleden is de halfbroer van mijn merrie bv. niet verkocht op de veiling omdat hij vrij gewoon oogde. Zat super in elkaar maar geen grootdraver. Bod: 4.000€. Hebben hem toen aangehouden en is intussen 9 en loopt zijn eerste GP :+

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik vraag het maar omdat ik echt 0 ervaring in handel heb :D Alle ervaringen zijn welkom. Dan krijg ik een beetje een 'beeld'.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:42

Veel mensen willen een veulen zien wat met de staart er op groot draaft. Wij zien liever een veulen wat lekker door het lijf stapt en goed galoppeerd.

Ik zou mijn veulens ook niet naar een veiling doen. Een berg gedoe, de reis... en als je pech hebt bieden de mensen niet.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 11:23

tjakka123 schreef:

Het klopt dat je er niet zomaar tussen komt bij een veiling. De veulens worden bekeken en al dan niet geselecteerd.
Maar ik heb nog nooooit de eis/advies gekregen om ze te longeren! Zou toch te gek zijn ook.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 11:28

Balko, ik was laatst mee met toch wel bekende amazones en zij gaven dat aan. Denk dat ik wel kan raden om welke veilingen dat gaat, maar ik zou daar nooit aan mee doen.

Ik zie op oa facebook ook filmpjes waarbij er heel veel draf getoond wordt en zodra ze dan in galop/stap gaan de tranen je bijna in de ogen springen haha. Ben het helemaal met je eens Supertammy.

Moet op zich zeggen zoals de veiling zoals Van Olst het doet wel mooi concept, 1 foto/film dag en verder online afhandeling. Dat vind ik dan hetzelfde als met je veulen naar de keuring gaan.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:47

Ik lees eigenlijk met veel regelmaat mee, maar neem niet echt de tijd om te reageren haha! Wat een pech met de merries die leeg zijn.. Je hoort het ontzettend veel helaas.

Hier de merrie al een hele poos drachtig van Lowlands, daar lees ik eigenlijk niet veel over in dit topic :) Hij viel me heel positief op tijdens de show van Reesink. Merrie was in 1x drachtig, dus verwacht volgend jaar een relatief vroeg veulen.

Wie in dit topic heeft ervaring met ICSI tov ET bij een merrie die hormonaal gezien snel van slag is? Kan ook via pb.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:49

Mijn Lowlands merrie :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 18:03

Hier het 1ste jaar dat we er als veulen verkopen.
Van dit jaar zijn er momenteel 3 verkocht. Zou er graag toch nog 2 willen verkopen.

En de laatste is deze nacht geboren. Superblij mee! Echt enorm chique veulen. Wederom een merrieveulen, 7 op 10 merries *\o/*

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 21:12

Had dit al in het DBT geplaatst maar dacht hier zitten ook veel ervaren fokkers dus…. Plaats het hier ook even, hoop dat jullie dat niet erg vinden
Libera schreef:
Vraagje… mijn veulen heeft diarree. Eet, drinkt en speelt gewoon goed. Maar nu bijt hij overal in (tsja hengstveulentje) en gisteravond zag ik hem de rand van de drinkbak vastpakken alsof hij wilde gaan luchtzuigen…. Hij deed het daarna nog een paar keer.
Iemand hier ervaring mee? Hij is nu 2 maanden oud en merrie was vorige week hengstig gespoten en gedekt.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 21:20

Libera; heeeeeel snel dag en nacht naar buiten doen waar hij niets kan vastpakken.
Wel goed ontwormd al ivm de diarree?

Over verkopen: ik verkoop sowieso al mijn hengstveulens zo snel mogelijk. Minder risico in de opfok of dat ze bijvoorbeeld wat mankeren op de rontgen. Zelfs als je elk jaar maar één veulentje fokt, worden het er al snel heel veel als je elk jaar dat ene veulen aanhoud.
En ik ben erg blij met veilingen. Zelf vind ik het moeilijk om echt geld te vragen en ik ben niet zo mega commercieel persoon.
Via veilingen verkoop ik tot nu toe prima en daar ben ik tevreden mee. Dit jaar heb ik er eentje bij Midden Nederland en eentje bij KWPN veiling. Eén is er wel aan huis verkocht, maar dat is voor mij meer een uitzondering.
Overigens heb ik nog nooit rare adviezen van een veiling gehad zoals longeren. En al krijg je dat advies, je bent er toch zelf bij en baas over? Dus als een advies je niet aan staat dan doe je dat toch gewoon niet?

Van Lowlands had ik vorig jaar wel een fijn veulen hier (van een klant), maar ik heb er ook al hele matige van gezien. Ik ben niet zo overtuigd van die hengst om eerlijk te zijn.

AM; hier inderdaad ook zulke positieve ervaringen met de service van Reesink. En dit jaar inderdaad allemaal Reesink hengsten, maar dat is ook wel iets toeval en ik denk niet dat dat volgend jaar weer zo is.
Wel dek ik graag bij een groter station die ruime keuze hebben. Stel je voor dat je een hengstenwissel moet gaan maken is het wel zo fijn dat ze keuze hebben in nog meer geschikte hengsten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 22:28

Libera: als het veulen goed ontwormt is kan de diarree ook te maken hebben met de hormonen van de moeder dmv de samenstelling van de moedermelk.

Dat bak beetpakken is niet tof. Sommige hebben er echt aanleg voor. Er zijn vele discussies over of de aanleg genetisch bepaald is maar je ziet het toch duidelijk in bepaalde lijnen meer.
Kan hij dag en nacht naar buiten waar hij niks meer kan pakken?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 22:42

Suzanne en carola, dankjewel. Heb hem inderdaad al ontwormd, en hij staat dag en nacht buiten op het gras. Ze komen alleen een uurtje binnen om te eten (vooral voor de merrie die eet dan haar krachtvoer) en dan is er uiteraard (alfalfa) hooi beschikbaar. Moeders laat hem niet mee eten met haar dus denk ook niet dat het daaraan ligt, en zoutblok had ik eerst weer teruggehangen maar nu weer weggehaald zodat ie daar ook niet aan kan zitten.

Op aanraden van veearts nu eerst Probios spuiten gehaald en heb BioSponge besteld maar dat is er na het weekend pas.
Dit is het monster
Afbeelding

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 16:51

Libera schreef:
Suzanne en carola, dankjewel. Heb hem inderdaad al ontwormd, en hij staat dag en nacht buiten op het gras. Ze komen alleen een uurtje binnen om te eten (vooral voor de merrie die eet dan haar krachtvoer) en dan is er uiteraard (alfalfa) hooi beschikbaar. Moeders laat hem niet mee eten met haar dus denk ook niet dat het daaraan ligt, en zoutblok had ik eerst weer teruggehangen maar nu weer weggehaald zodat ie daar ook niet aan kan zitten.

Op aanraden van veearts nu eerst Probios spuiten gehaald en heb BioSponge besteld maar dat is er na het weekend pas.
Dit is het monster

Ik denk dat het daar wel aan ligt! Paarden met voernijd zijn vaak ook wat gevoelig op de maag. Zorg dat het veulen ook kan eten als zij eet. Liefst een klein veulen voerbakje, maar anders sowieso ruwvoer dat hij lekker vindt.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 16:54

yvonnepuntnl schreef:
Libera schreef:

Dit is het monster

Ik denk dat het daar wel aan ligt! Paarden met voernijd zijn vaak ook wat gevoelig op de maag. Zorg dat het veulen ook kan eten als zij eet. Liefst een klein veulen voerbakje, maar anders sowieso ruwvoer dat hij lekker vindt.

Ik bedoelde eigenlijk meer dat hij geen enorme hoeveelheid krachtvoer binnenkrijgt, hij kan gewoon hooi eten en hij heeft z’n eigen bakje met een beetje grasbrok :)
Maar meestal staat hij z’n zus in de stal ernaast te vervelen of z’n moeder te klieren (in dr benen bijten enzo)

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:16

Weet iemand wat er met Lelegro, volle broer v Valegro uit 2016 , is gebeurd?
Loopt deze in de sport?
Er is weinig over te vinden, behalve dat deze v 50.000 in 2016 naar engeland verkocht is.
Vraag is v een Engelse kennis v mij.
Bedankt!

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:58

Vanmorgen om 7 uur geboren.
Zwarte hengst Glamourdale x le vivaldi

Afbeelding

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 19:18

Gefelicuteerd :):)