Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:29

Kathleen. Dat moet nog makkelijk lukken. Dit jaar had ik dit ook bij één merrie van onze hengst. Kregen ze er niet af. Meerdere keren geprobeerd, uiteindelijk met 30 dagen gelukt.
Gefeliciteerd met de elite merrie

Roxanne. Mooi veulen

Gewoonmarie. Jammer dat ze niet hengstig wordt. Dat heb ik dit jaar ook al heel wat keren gezien. Gewoon niet op gang komen. En nu deze week, komen ze allemaal tegelijk :')

Vulina. Mooi rijtje drachtige merries.

De jazz vanochtend geinsemineerd, vanmiddag was ei af. Het hengstig worden ging niet helemaal vanzelf. Vanavond spoel ik die nog na.

Mijn veulen was bijna verkocht enkel nog papier werk en aanbetaling. Slaat het noodlot toe. Hij is donderdag avond met spoed geopereerd aan koliek. Wat een ellende en wat een pijn had hij. Gelukkig gaat het nu de goede kant op. Zo wordt hij 2 weken geleden reserve kampioen en zo staat hij in de kliniek...

Umeo. Niet echt gevolgd.

Paardje2013. Wat fijn, gefeliciteerd

Met deze warmte staan ze overdag op stal, is geïsoleerd. In de avond naar buiten tot de volgende ochtend. Dit gaat prima. Op de wei hebben we geen schaduw

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:56

Vulina schreef:
2 vruchtjes? Wat hadden jullie dan al vroeg gescand op 14 dagen.. 16 dagen moet ook te doen zijn met afknijpen.

Klopt, omdat we wisten dat ze een dubbele eisprong had. Daarom hebben we vroeger gescand.
DA is net weer geweest en heeft hem er nu af. Morgen weer scannen om te kijken of alles in orde is.

Kathleen_vW

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:57

Jeetje AM_Horses, dan schrik je je rot. Sterkte!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:29

Getver AM Horses. Wat een pech! Hopelijk knapt hij snel op.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:34

Nou vandaag is mijn merrie eindelijk drachtig gescand! We hebben haar 3 x geïnsemineerd met Next Level en nu in een keer raak For Ferrero!
Nog één te gaan en dan alles drachtig. De laatste merrie scannen we as maandag *\o/*

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:49

Gefeliciteerd Balko! Fijn dat de hengstenwissel goed heeft uitgepakt.

Hier is de 3 jarige Daily diamond vorige week voorlopig keur geworden. Kon mij goed vinden in het commentaar.
Van het najaar zadelmak (laten) maken. Denk dat ik er zelf een ibop mee ga rijden volgend jaar.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:31

Over ibop gesproken, wat is jullie ervaring met 'oudere' merries en ibop? Moeten ze eroverheen als Indian Rock of is gewoon netjes, rechtgericht en soepel goed genoeg? Ik zou mijn merrie nog graag ibop laten lopen maar het is een paard met geen mega draf. Wel hele goede galop en stap.
Sportpredicaat vind ik dit jaar niet meer haalbaar helaas.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:10

tjakka123 schreef:
Over ibop gesproken, wat is jullie ervaring met 'oudere' merries en ibop? Moeten ze eroverheen als Indian Rock of is gewoon netjes, rechtgericht en soepel goed genoeg? Ik zou mijn merrie nog graag ibop laten lopen maar het is een paard met geen mega draf. Wel hele goede galop en stap.

Niet doen. Een 6 jarige moet gewoon het niveau van een 6 jarige hebben op de IBOP dus veel meer kunnen verzamelen etc. Dan volgend jaar gewoon sprtpredicaat er op.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:14

janderegelaa schreef:
tjakka123 schreef:

Niet doen. Een 6 jarige moet gewoon het niveau van een 6 jarige hebben op de IBOP dus veel meer kunnen verzamelen etc. Dan volgend jaar gewoon sprtpredicaat er op.

Niet? Het is gewoon een sportpaard, heeft goede scores gelopen op de keuring maar ik start gewoon niet zo graag wedstrijden (dus het ligt niet aan het paard dat ze nog geen Z gestart is). Ze springt een wissel en is M2/Z1 klaar. Het is niet zo dat ze een ongetraind projectiel is, zeker niet.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:22

tjakka123 schreef:

Ik heb het vorig jaar met mijn toen 12-jarige merrie gedaan, en ik zeg eerlijk dat ik het erg pittig vond! Wij moesten dus de IBOP voor 6-jaar en ouder, en dan verwachten ze m.i. eigenlijk gewoon een op Z-oefeningen van het paard dat loopt alsof het de finale van de PAVO-cup is.

Met netjes en soepel waren we er niet gekomen en ik durf ook heel eerlijk te zeggen dat mijn merrie dressuurmatig eigenlijk nog niet zover was.

Als ze wel al geklasseerd zijn, maar nog geen Z, dan zou ik persoonlijk lekker doorrijden naar het Z2. Als je echt wil kun je dan alsnog de IBOP rijden voor Keur/Elite.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:37

Als ze een simpele draf heeft zou ik er eerst een tweede draf in trainen...kan een boel schelen. Maar ik zou ook eerder gaan voor het sportpredikaat.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:13

Elisa2 schreef:
Als ze een simpele draf heeft zou ik er eerst een tweede draf in trainen...kan een boel schelen. Maar ik zou ook eerder gaan voor het sportpredikaat.

Vind ik sowieso ook meer waarde hebben dan de IBOP.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:18

Ik had gehoopt als een snellere stap. Sportpredicaat zal pas (ruim?) na geboorte van het veulen kunnen gok ik.
Maar bedankt voor jullie input, ik ga er nog eens goed over nadenken! :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 17:49

tjakka123 schreef:

Nee, heeft geen zin. Ze moet of echt heel goed kunnen lopen of al dik in de sport lopen. Maar dan heb je de IBOP niet meer nodig. Als ze niet spectaculair beweegt dan zeker via de sport proberen. IBOP heeft geen zin dan op oudere leeftijd.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 18:59

AM; hoe gaat het nu met je veulentje?

Ik ben voor dit jaar 'klaar' denk ik. Vandaag een mooie embryo gespoeld van Red Viper, en als die mooi aanslaat in de merrie is dat mijn 7e veulen van mijzelf voor volgend jaar. Ik denk dat ik dat wel genoeg vind.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 02:01

Carola. Gefeliciteerd met de Embryo. Nu duimen dat hij blijft plakken in de draagmerrie.

Met mijn veulen gaat het gelukkig beter. We mogen hem zaterdag ophalen *\o/*
3 dagen voordat hij geopereerd is hadden we een fotoshoot. Daar ben ik nu wel blij mee. Voordat de stal rust voorbij is. Is het een jaarling om te zien, en hij is al zo groot :') Afbeelding
Afbeelding

Tjakka. Ik zou ook eerder voor sport gaan met een oudere merrie. Bij de ibop willen ze toch echt wel extra beweging zien

Simpie gefeliciteerd met de voorlopig keur merrie

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 08:25

Thanks iedereen voor de ibop input!

Carola: drukke boel volgend jaar!
AM_horses: Wat was de afstamming van die van jou ook alweer? Hoe gaat het inmiddels met hem? Hoe lang moet hij op de box?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 08:59

Ah wat sneu AM, het is echt een plaatje om te zien.

7 is ook wel een boel Carola...

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 09:34

Tjakka. Informatie hoelang hij op box moet krijg ik met ophalen. Ik ben benieuwd.
De veulens zijn van mijn eigen cremello hengst van Weissgold x Mascarpone
Afbeelding

Nigrante is een Formidable x Rhodium x democraat
Odilia hetzelfde is een vol zusje.
Wild Thing is een Jazz x Juventus x Sultan
Liezella mijn schimmel merrie is Formidable x Hofnar x Rogier
In de opfok heb ik nog een jaarling merrie van Formidable x Houston x Feinbrand

Formidable (Florret AS x Ulster x Abgar xx) was ook onze hengst. Zelf gereden, vorig jaar helaas overleden.
Afbeelding

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 11:50

Fijn AM dat het beter met het veulen gaat. Jij hebt inmiddels wel weer genoeg pech gehad zo afgelopen jaar.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:28

Ik heb dus met hengstwissel For Ferrero gekozen maar keek gisteren in zijn genetisch profiel en zag op stokmaat dat hij heel verkleinend fokt.
Wat is jullie ervaring? Hij zit ook niet op n kanon van n merrie :n.
Nadeel van keuzes in opwelling maken :')

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:05

Balko schreef:
Ik heb dus met hengstwissel For Ferrero gekozen maar keek gisteren in zijn genetisch profiel en zag op stokmaat dat hij heel verkleinend fokt.

Ik denk dat hij zeker niet heel erg vergrotend fokt (voor mij de reden om hem niet te gebruiken). In diverse facebook groepen ook echt mensen met echt kleine FF, maar heb je dat niet van elke hengst die zo veel dekt? Ik denk als jouw merrie uit een moederlijn komt met stabiele stokmaten, het wel goed zal komen. :)

In dit topic zijn er volgens mij ook wel fokkers die FF gebruikt hebben.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:23

Afbeelding
Dit is mijn gefokte FF,maar weet niet hoe groot hij nu is. Als veulen iig niet klein ofzo.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:25

Hoe oud is die nu mirjam?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:12

Balko schreef:

Mijn 4 jarige is nu ongeveer 167cm. Zag als veulen al dat het geen reus ging worden. Maar ik vind het een prima stokmaat.
Mijn veulen uit een vrij grote moeder (175cm) is nu toch al best een groot dier. Iedereen zegt het ook dat hij al flink aan de maat is. Verwacht dat hij rond de 170 uit gaat komen net als z’n zusje (v. Toto Jr). Ik heb niet het idee dat FF hele kleintjes geeft hoor. Je zult er ook geen 175 paarden van krijgen maar zo rond de 170 zal het allemaal wel hangen met hier en daar een uitschieter naar beneden misschien.

Afbeelding