Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthee_

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:50

Jemig Lyona. Het zit ook niet helemaal mee he. Is het de hengsthouder niet, zegt je merrie: wacht nog maar even. Heb je vandaag kunnen insemineren?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 19:33

Muronia nog even wachten op de hartslag scan. En dan begint het lange aftellen :+ ik wacht even tot alles gescand is/het seizoen erop zit en dan stuur ik een pb voor de openingsfeest.

Kevinsky Mooie hengst heb je gekozen

Magic_lover Je hebt dus iniedergeval belangstelling genoeg voor dit veulen :D wat knap dat je ze alleen geladen hebt.

Shadowstar Heel fijn dat het ei eraf is. Nu duimen maar.

Kabayo wat leuk dat je zo samen kunt rijden <3

Deracine wat fijn dat ze ze uit de kudde konden halen en ze naar de hengst kan. Hopelijk is ze vlot drachtig en kan ze erna verhuizen.

Myrthee mooie bijleespost _/-\o_

Vicome wie weet is de ooievaar een goed teken idd :D

Lyona jeetje hoeveel problemen kun je hebben tijdens een seizoen := Je hebt wel echt pech. Hopelijk komt het toch nog inorde voor je 2 quarters. Gelukkig heb je Ups laten scannen, hopelijk wordt ze snel hengstig.

Morgen komt de veearts scannen. Luna, Adora en Jessie voor dracht scan. Abby om te zien wat ze doet vanbinnen, ze is niet meer hengstig geworden terwijl er op 18 dagen vorige x geen vruchtje te vinden was. Amy en Daisy ter controle. Daisy haar vruchtje lag erg hoog vorige x dus de veearts wou nog eens controleren. En Amy is dan ineens lief tegen de hengst en dan weer boos. Dus even voor onze gemoedsrust een check. En dan nog 2 gastmerries die gescand worden op dracht. Drukke dag dus met die hitte :')

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 20:54

Wat een soap en stress Lyona! :+

Spannend nieky!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 23:40

Wauw wat een bijlees Myrthe! _/-\o_ ik red dat helaas niet op in alle drukte iedere keer, maar probeer wel mee te lezen in ieder geval.

Ochh lyona wat een peg zeg! En jeetje dat timen zo, ik zou er stik nerveus van worden denk ik. :=
Hopelijk lukt het allemaal nog met alle merries!

Jee druk programma nieky dus!

Wij mochten vanmorgen voor de hitte aan ook weer op pad. Was mooi geovuleerd en zag er allemaal goed uit, dus nu duimen dat het weer zo mooi vlotjes als vorig jaar gaat.
16 juli scannen op dracht, is er nog plek op het wachtbankje jongens? :9k

Deracine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 01:14

Nou van bofkont naar opstappen in de trein van trouble. Ze is netjes aangekomen en werd goed ontvangen door de kudde. Maar ze heeft zich intussen aangesloten bij een merrie die zich steeds afzondert. De hengst is de hele dag bezig de dames weer terug naar de rest te leiden maar ze lopen constant weg….
De hengstenhouder vraagt nu of haar fokker haar weer mag komen halen, want ze gaat zelf donderdag 2 weken weg en durft ze zo niet bij hem achter te laten. Als ze niet weg was gegaan dan zou ze ze apart nemen, laten scannen en er bij zetten als ze hengstig zijn maar dat kan dus nu helaas niet.

Nou ga maar kijken of ik nog een andere leuke hengst kan vinden. Ik vind het heel jammer want ik vind zijn nakomelingen super leuk en had er graag eentje van hem gewild en hij was lekker aan de maat… poedersuiker.
Ik ga even de komende 24 uur op jacht naar een nieuwe optie

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 09:51

Wat een pech allemaal.

Sterre was blijkbaar nog steeds niet hengstig genoeg. Vrijdag scannen.
Eli alle gekkigheden weg, nog niet hengstig. Ook vrijdag scan.

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:30

Miriam, jij blijft ook lekker bezig

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:44

Ja 5 merries dus heel gedoe :=

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 16:25

Even ego :
De merrie met veulen aan de voet is zojuist drachtig gescand met 18 dagen *\o/*

De andere merrie die 2 keer gust was bij deze hengst heeft een swab gehad. Was gewoon mooi schoon dus die is zojuist hengstig gespoten en die gaat dit weekend naar de hengst.

Een andere hengst.

Mirjam ook jij bent nog druk, hopelijk pakt het snel!

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 17:36

Janinevv schreef:
Even ego :
De merrie met veulen aan de voet is zojuist drachtig gescand met 18 dagen *\o/*

De andere merrie die 2 keer gust was bij deze hengst heeft een swab gehad. Was gewoon mooi schoon dus die is zojuist hengstig gespoten en die gaat dit weekend naar de hengst.

Een andere hengst.

Mirjam ook jij bent nog druk, hopelijk pakt het snel!

Wat fijn zeg! Welke hengst ga je nu mee dekken?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 18:03

Met twisthoeves G Rhydaman.

Hiervan heb ik 2 combinaties al eerder gehad.
1 hengst veulen wat helaas na 4 maand ingeslapen moest worden ivm behandeling antibiotica op kliniek wat na de tijd schade heeft aangericht. Jaar erop een heel mooi vos merrie veulen, inmiddels 3 jaar en heeft een top stal en eigenaresse.

Dus hopelijk driemaal is scheepsrecht?

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 21:22

Nieky1993 Hoe was de scan? Dat zijn heel wat merries, je hebt dagtaak aan al dat scannen ;)

Janinevv Gefeliciteerd met de drachtige merries. Wat vreselijk om een veulen met 4 mnd te verliezen.
Succes met de andere merrie komend weekend.

mirjamalvaro Wat fijn dat alle gekkigheid weg is, hopelijk nu snel goeie hengstigheid.
Las ook bij jou kort dekseizoen tot halverwege augustus. Bij de trakkies is dat ook.
Met 5 merries ook een dagtaak aan alle dekperikelen. En vlg jaar met waken chronisch slaap tekort ;) :z

magic_lover Fijn dat het goed uit zag. Welkom op het wachtbankje, als we beetje inschikken is er zeker wel een plekje voor je.

shadostar Ook aftellen naar 16 juli en hopen op goed bericht.

Lyona Wat een gedoe met die leveringen uit buitenland. Ik heb vorige keer ook zo.n gedoe gehad. Het is uiteindelijk ook niet gelukt en jaar erop kwam het dekken niet uit dus heeft flink geld gekost voor noppes nada.
Hopelijk verloopt het voor jou positiever en heb je over paar wkn drachtige merries.

Decarine Tjeetje, wat een domper zeg. Wel een andere hengst kunnen vinden die aan je wensen voldoet?

Hier weinig schokkends te melden, alleen de dagen aftellen tot 11 juli....
Morgen bij mijn jonkie kijken die in training staat. Altijd leuk om te zien hoe je eigen fok het doet. :j

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 21:29

Deracine schreef:
Nou van bofkont naar opstappen in de trein van trouble. Ze is netjes aangekomen en werd goed ontvangen door de kudde. Maar ze heeft zich intussen aangesloten bij een merrie die zich steeds afzondert. De hengst is de hele dag bezig de dames weer terug naar de rest te leiden maar ze lopen constant weg….
De hengstenhouder vraagt nu of haar fokker haar weer mag komen halen, want ze gaat zelf donderdag 2 weken weg en durft ze zo niet bij hem achter te laten. Als ze niet weg was gegaan dan zou ze ze apart nemen, laten scannen en er bij zetten als ze hengstig zijn maar dat kan dus nu helaas niet.

Nou ga maar kijken of ik nog een andere leuke hengst kan vinden. Ik vind het heel jammer want ik vind zijn nakomelingen super leuk en had er graag eentje van hem gewild en hij was lekker aan de maat… poedersuiker.
Ik ga even de komende 24 uur op jacht naar een nieuwe optie

Dat is wel balen! Hopelijk vind je een andere hengst, jammer dat ze em niet uit de kudde kan halen om aan dd hand te dekken

Is ze bijna hengstig?

Deracine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 07:00

Als het goed is heb ik een hengst gevonden… hij komt 5 minuten verderop te staan en is over 9 dagen beschikbaar… ik vind het nog steeds jammer van de andere hengst maar goed.

Kreeg eerst van de hengstenhouder nog een hele mooie andere doorgestuurd, maar kwam er na een beetje onderzoek uit dat die helaas te veel verwant is aan mijn merrie.

Deze hengst die ik nu gekozen heb is alleen wel een jaar jonger en nog ongetraind. Zijn eerste veulen is net geboren en is heel knap geworden. Zijn vader heeft wel competities gelopen en mooi gescoord. Ik zie dat zijn vaders nakomelingen vaak toch wel 1.40+ zijn met een stevige bouw en 50% kans op een kleurtje die deze hengst dus van hem heeft meegekregen.
Ik laat hem wel zien als het gelukt is, want momenteel zijn de hengsten houders met elkaar aan het overleggen waar ze die 9 dagen gaat staan en ik wacht eerst maar af of het goed gaat met hem.

Mocht het niet lukken dan zal ze leeg moeten overkomen denk ik of anders heeft de fokker van mijn merrie nog een hengst staan als optie 3 die ook mooie resultaten heeft op de competities maar een stuk duurder is. Blijft ze leeg zou ik eventueel vroeg kunnen beginnen met de Ijslander hengst bij ons op stal.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:03

Magic_lover Fijn dat alles goed is en je op het wachtbankje kunt.

Deracine en haar bij die hengst laten lopen is geen optie? Lijkt mij als ze hengstig is dat ze vanzelf contact zoekt en zich laat dekken? Wel balen. Hopelijk werkt optie 2 dan wel.

Mirjamalvaro Sterre en Eli willen nog niet echt meewerken zo te horen. Hopelijk is Sterre vrijdag wel ver genoeg en is er bij Eli wat beweging te zien.

Janinevv gefeliciteerd *\o/* . Fijn dat de swab goed is, hopelijk wordt ze drachtig van de andere hengst.

Gisteren vlak voor het scannen stond Abby ineens hengstig :+ . Dus die hoefde niet gescand, ze is meteen gedekt door Booster.

Luna, Jessie en Adora zijn netjes drachtig *\o/* .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daisy is nog steeds drachtig, het was blijkbaar een groot vruchtje want de veearts vroeg of ze toevallig 2 cyclussen gedekt is. Maar ze is maar 1 cyclus gedekt dus weet 100% zeker de goede dekdatums :+ Heel blij dat hij het vruchtje ook direct vond.

En bij Amy vond hij helaas geen vruchtje meer. Ze stond ook volledig stil vanbinnen, geen follikels in aanmaak ofzo. We gaan voor de zekerheid in het najaar nog eens controleren maar zij is dus wss leeg.

De teller staat nu op 11 merries drachtig :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:15

Wow nieky, druk volgend jaar!

Deracine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:42

Nieky1993 dat zou ook mijn keuze zijn geweest. Als ze hengstig word blijft ze vast wel voor m staan zou je zeggen. Ze slaan elkaar niet het licht uit de ogen ofzo dus ik zie het probleem niet zo. Ik vind 2 dagen wel heel kort om te zeggen het gaat niet werken. Ze komt net van een ander veld tussen allemaal andere ijslanders die ze niet kent, geef het tijd… maar ik heb ook geen filmpje gehad ofzo dus ik kan niet zeggen hoe druk de hengst zich hier nou daadwerkelijk om maakt.

Ik weet niet hoe ze het gaan doen, want de eigenaar van de hengst waar ze nu staat (optie 1) gaat vandaag 2 weken weg, als ze er nog staat ga je net zien word ze hengstig voor ze naar die nieuwe hengst kan en gaat het gewoon goed. Ik kan niet zo veel natuurlijk vanuit NL.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 09:38

Deracine, jammer dat ze niet gewoon mag blijven.

Sterre morgen insemineren :):)
Eli doet niets, dus prik voor hengstigheid. Hopelijk maandag dan wel wat :=

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 13:23

Yes!!!! *\o/*

Ik mag van het wachtbankje af en aansluiten bij de wachtende op een veulentje in 2026 **\O/**

Vanmorgen is Frosty EINDELIJK drachtig gescant! Ik ben even heel emotioneel geworden en heb even flink wat tranen gelaten maar als alles goed blijft gaan mag ik rond 16 Mei 2026 een veulentje verwelkomen <3

Afbeelding
2,5cm geschat op 19dgn drachtig (dus van de 1e inseminatie deze ronde).

Ik ga nog even onder de meeleessteen want gaat momenteel even bagger met mijzelf (lijf die echt niet mee wil werken en daardoor kan ik niet helemaal doen wat ik graag doe) dus alvast sorry dat ik nog geen uitgebreide bijleespost gemaakt heb

Deracine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 13:29

Nou het is als het goed is rond, morgen vertrekt ze naar de locatie van de andere hengst (deze komt wel pas volgende week in het weekend terug van een andere stal) het is maar 5 minuutjes verderop.

Dus ik zal hem even voorstellen:
Desert frá Baldurshaga, 4 jaar oud, zwart met het nieuwe gen W21. Hij is een zoon van Ellert frá Baldurshaga waar de W21 dus als eerste bij is opgedoken.
Zijn eerste veulen is net geboren en heel mooi groot en heeft ook de W21 meegekregen.

Afbeelding

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:25

Gefeliciteerd met alle drachten!

Ik mag ook aanschuiven. Hopelijk over een aantal weken een kloppend hartje.

Afbeelding

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:26

Gefeliciteerd beide! En super fijn Annash, bleef spannend!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:27

Gefeliciteerd beide!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:35

Gefeliciteerd beide !!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:39

Gefeliciteerd ook!