1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:04

manubres schreef:
Kan McLaren überhaupt zwarte geven?

Ja dat kan. In principe is hij namelijk zwart. Het agouti gen zorgt er alleen voor dat het zwarte naar de uiteinden van het lichaam gestuurd wordt. Maar genen komen in een paar (dus 2) en hij is heterozygoot agouti. Bij het het voortplanten gaat 1 van die 2 genen mee (dus wel of niet agouti). Als de merrie ook geen agouti meegeeft kun je een zwarte krijgen. En dan heb je ook nog de vosfactor maar die laten we even buiten beschouwing.

manubres

Re: 1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:25

De mijne heeft denk ik geen agouti maar wel vosfactor. Vader em moeder van mijn merrie zijn zwart. Bij vaderskant ook (donker)bruin en moederskant (vader zwart en moeder vos). De moeder van mijn merrie gaf tot nu: drie zwarte, 2 vossen en een bruine.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:26

manubres schreef:
Elisa2 schreef:
Ja dat weet je toch pas als de nakomelingen ouder zijn, ik ben vooral benieuwd naar de karakters..hij komt op mij niet super simpel over.

Ik vind zijn galop geweldig, maar vind dat hij in draf wat van het achterbeen af loopt en op de voorhand gaat. Daarom ben ik benieuwd of hijzelf (en zijn nakomelingen) talent heeft voor het hogere (draf)werk. Wat betreft karakter: ja, ook een dingetje. Bij het veulen schreven ze: 'slim'. Ik weet uit eigen ervaring dat intelligente paarden niet alles zomaar pikken. In mijn ogen terecht, maar mensen willen het liefst slaafse dieren hebben :D

Nou andere mensen misschien ;) , voor mij hoeven ze echt niet slaafs te zijn maar snel spanning opbouwen of heel kijkerig zijn oid vind ik niet altijd wenselijke eigenschappen en zo zijn er wel meer. Ook voor een paard zelf, die kan zichzelf ook behoorlijk in de weg zitten als een karakter te ver doorslaat naar extremen. En dan kun je ook discussieren over wat intelligent is? Is dat schrikken en in de sloot springen? Of is dat schrikken en eerst kijken voordat ze domme dingen doen? Er zijn zoveel varianten en variaties.

Dit is overigens niet tot betrekking met Sarai, hij zelf komt op mij niet heel simpel over maar het is ook een jonge hengst die al echt veel moet doen. Ik ben dus gewoon oprecht benieuwd naar zijn nakomelingen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:31

Ja, misschien kan je intelligentie los zien van sensitiviteit, maar ik heb wel het idee dat het vaak samen gaat. En slaafs klinkt natuurlijk heftig, maar mensen willen graag 'meewerkende' paarden :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:33

Ja dat klopt, meewerkend en fijn bewerkbaar graag en een beetje cool in het hoofd. :)

Ik snap wel wat jij bedoeld, maar imo ligt dat meer in een stukje karakter van "niet pikken". Zo zijn er paarden die je bij wijze van spreken kunt breken en anderen die voor zichzelf opkomen en dat niet pikken en die krijgen dan het stempel "lastig".

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 14:48

Uit onderzoek blijkt dat 20% van alle dieren, dus ook paarden, hoogsensitief is. Ook wordt die 20% bij mensen gezien. Bij hoogsensitiviteit is het zenuwstelsel gevoeliger waardoor interne en externe prikkels intenser worden ervaren. Hierdoor zijn deze dieren (en mensen ook) gevoeliger voor trauma. Wordt zo'n dier niet begrepen en niet in de waarde gelaten, zal het heftig reageren. Maar wordt dat wel gedaan dan kan zo'n dier bovengemiddeld presteren (binnen zijn mogelijkheden dan :D ). Het brein bij hoogsensitieve personen is complex: er zijn altijd meer hersengebieden actief met een grotere intensitief: dat geeft extra talenten maar ook extra uitdagingen. Ik kan me voorstellen dat hoogsensitieve paarden meer moeite hebben met veel prikkels zoals shows en meerdaagse concoursen. Hoogsensitieve dieren (en mensen) hebben ook meer moeite met veranderingen. Een nieuwe omgeving geeft veel extra prikkels....

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 15:08

Ik mag dat wel. Vergevingsgezind, maar rechtvaardig. De mijne heeft me er ook weleens vanaf gegooid, omdat ik niet eerlijk tegen haar was. Goede leerschool :+

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 15:37

manubres schreef:

Ja, ik heb een pikzwarte McLaren uit een vosmerrie.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 17:07

Als we het meer vanuit een psychologisch/fysiologisch oogpunt bekijken:

Het brein van een vluchtdier werkt in principe altijd "hoogsensitief".
Dit moet ook, anders kunnen ze niet overleven.
Ze moeten namelijk altijd veranderingen en gevaar kunnen aanvoelen en er voor moeten vluchten. Doorgaand dus in een flight reactie. Die het meest fortuinlijk is in het wild (fight kan ook iets doen, freeze is vrij kansloos voor een vluchtdier).
Ik denk dat de sensitiviteit niet persee meer is geworden, ook in oude lijnen had je kijkerige paarden. Die dud ook reactief waren, zoals hun brein ontworpen is. Wij hebben er ooit met domesticeren juist de types uit gezocht die dat het minste hadden of waarbij het handelbaar was.
Wel hebben wij er de laatste jaren meer toegevoegd die een fight reactie hebben. Wat dan weer iets minder matched met een vluchtdier, behalve als het de dominante hengst is die moet verdedigen. Veel testosterone doet bv fight ipv flight sneller activeren. Bij koeien vs hoogstaande stieren zie je dit verschil heel erg goed. Die stieren hebben ook enorme testosterone waarden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 17:08

Kennis had van One Million (zwarte) een vos met een bles en 4 witte benen. Moeder was donkerbruin met weinig wit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 17:09

Suzanne F. schreef:
Kennis had van One Million (zwarte) een vos met een bles en 4 witte benen. Moeder was donkerbruin met weinig wit.

One Million is ook niet vosfactor vrij toch? Of wel? Dan zou het raar zijn :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 17:11

c_alsemgeest schreef:
Suzanne F. schreef:

Blijkbaar niet dus. Die heeft een vosfactor, anders kan het niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 17:16

Vroeger werd er ook heel anders met lastige paarden omgegaan, denk dat daar ook wel een verschil in zit.

Als ze lastig waren, werden ze voor de ploeg gezet en konden ze een maisland omploegen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 17:26

c_alsemgeest schreef:

Ze moeten namelijk altijd veranderingen en gevaar kunnen aanvoelen en er voor moeten vluchten. Doorgaand dus in een flight reactie. Die het meest fortuinlijk is in het wild (fight kan ook iets doen, freeze is vrij kansloos voor een vluchtdier).
Ik denk dat de sensitiviteit niet persee meer is geworden, ook in oude lijnen had je kijkerige paarden. Die dud ook reactief waren, zoals hun brein ontworpen is. Wij hebben er ooit met domesticeren juist de types uit gezocht die dat het minste hadden of waarbij het handelbaar was.
Wel hebben wij er de laatste jaren meer toegevoegd die een fight reactie hebben. Wat dan weer iets minder matched met een vluchtdier, behalve als het de dominante hengst is die moet verdedigen. Veel testosterone doet bv fight ipv flight sneller activeren. Bij koeien vs hoogstaande stieren zie je dit verschil heel erg goed. Die stieren hebben ook enorme testosterone waarden.

Dat is dus niet waar. In een kudde/groep is zo'n 20% hoogsensitief en de andere 80% niet. Dat is uit veel wetenschappelijk onderzoek gebleken. De 20% van de groep is alerter dan de andere dieren. Het zijn de 'bewakers' van de kudde. Ze scannen de omgeving af en door hun gevoeliger zenuwstelsel nemen zij sneller veranderingen waar zoals: beweging, geur etc. Door hun alertheid heeft de kudde betere overlevingskansen. De andere 80% is minder alert en vertrouwd op de hoogsensitieve dieren in de kudde. Het is wel belangrijk dat er ook niet hoogsensitieve dieren zijn, anders zou een groep nooit verder trekken. Of we door de fokkerij meer hoogsensitieve dieren fokken weet ik niet, zou interessant zijn om te onderzoeken :D

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 17:29

carola schreef:
manubres schreef:

Wauw! Fotootje? <3

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 17:50

manubres schreef:
carola schreef:

Wauw! Fotootje? <3

Hier net een dag oud:

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 17:53

manubres schreef:
c_alsemgeest schreef:

Dat is dus niet waar. In een kudde/groep is zo'n 20% hoogsensitief en de andere 80% niet. Dat is uit veel wetenschappelijk onderzoek gebleken. De 20% van de groep is alerter dan de andere dieren. Het zijn de 'bewakers' van de kudde. Ze scannen de omgeving af en door hun gevoeliger zenuwstelsel nemen zij sneller veranderingen waar zoals: beweging, geur etc. Door hun alertheid heeft de kudde betere overlevingskansen. De andere 80% is minder alert en vertrouwd op de hoogsensitieve dieren in de kudde. Het is wel belangrijk dat er ook niet hoogsensitieve dieren zijn, anders zou een groep nooit verder trekken. Of we door de fokkerij meer hoogsensitieve dieren fokken weet ik niet, zou interessant zijn om te onderzoeken :D

Dit topic gaat over hengsten toch?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 17:53

manubres schreef:
c_alsemgeest schreef:

Klopt, maar dat maakt de werking van hun brein specifiek niet minder hopgsensitief als je het afzet tegen andere diersoorten.

Wat jij benoemt zijn zijn observatie onderzoeken met een gelijkwaardige peergroup, namelijk paarden. Daarbij zal inderdaad de ene sensitiever zijn dan de andere en daar ook een rol in aangemeten hebben in de kudde. Dat klopt en gelukkig is niet alles even sensitief want dat zou idd niet werken :')

Maar ik bedoelde het als afgezet tegen ons of een ander roofdier die boven aan een voedsel keten staat.
Als je het daarmee vergelijkt krijg je andere cijfers.

Want als je de hersenen van een paard (vluchtdier) vergelijkt met de hersenen van bv een mens of roofdier zijn ze altijd hoogsensitief te noemen.
De hersenen van een vluchtdier blijven meer "aan" verwerken prikkels sneller en geven ook veel sneller cortisol en adrenaline af in een gelijkwaardige situatie dan wat de hersenen van een roofdier zouden doen.

Dat er wellicht te veel doorgefokt is met die 20% die in de top zit van hoog sensitief en reactief waardoor we sportief misschien betere, maar moeilijkere paarden hebben gekregen ben ik inderdaad wel met je eens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 18:08

Zouden dan die hoog sensitieve de extreem rille en sensibele paarden zijn? Ken er wel een die zo van nature is dat het arme dier continu met maagzweren staat. Vreet zichzelf letterlijk helemaal op. (paard heeft trouwens geen typische dressuur afstamming)

Ook wel interessant, ik heb nu een Iberisch paard en daar zit die flight reactie veel minder in.. die wil nog weleens aanvallen ipv vluchten. Dat is een hele aparte gewaarwording als je gewend bent dat paarden eigenlijk altijd willen vluchten bij schrik reacties.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 18:40

Denk zeker dat er mee te maken heeft bij mensen zie je er ook een grote connectie mee.
Aan de ene kant is het ergens logisch dat er op geselecteerd is, reactief is ook vaak reactiever aan de hulpen. Echter als het dus te veel door slaat krijg je paarden die er geestelijk en lichamelijk alleen maar last van hebben en dat zijn dus ook de paarden die vaak alleen te rijden zijn door handige ruiters.

Bij de PRE, zeker met bloedlijnen die komen vanuit het stierenvechten is het dan ook weer logisch dat er vooral gefokt is met paarden die in zo'n situatie snel en reactief zijn, maar er eerder op af gaan dan wegvluchten. Want dat is het geen wat je nodig hebt daar in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:54

Ja klopt helemaal, het is dus belangrijk dat dit sensibele niet teveel door slaat. Dat het wel in balans blijft.

Klopt, dit is een Lusitano met denk ik inderdaad stieren vecht lijnen. Ik vraag me dan wel af of er daarbij dan meer op dapperheid wordt gefokt, cow sense of dat hormonaal ook een rol speelt. Of misschien een combinatie van alles bij elkaar. Maar dat gaat even teveel offtopic. :o

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 20:58

carola schreef:
manubres schreef:

Wow ik heb al 2 x een vos uit een vos merrie. Benieuwd wat het dit jaar word

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:44

c_alsemgeest schreef:
Suzanne F. schreef:

De vader van One Million is Vivaldi = een vos dus dan hebben álle kinderen van Vivaldi, ook die niet voskleurig zijn, wel de vosfactor.

Soms word je (ik) op het verkeerde been gezet. Van een zwarte dochter van Ferro had ik al 7 zwarte en bruine nakomelingen van een vos hengst dus ik ging er maar van uit dat ze geen vosfactor had. Nr. 7 was een vos, van een zwarte vader.
Eigenlijk vergelijkbaar met merries versus hengstveulens. Vorig jaar had ik 13 merries drachtig. Het eerste veulen is een hengstje, alle anderen zijn meisjes.
Statistisch gezien lijkt me dat bijna onmogelijk . Maar het is wel een feit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 16:03

Nee daarom schreef ik ook "of wel? dan zou het raar zijn :+ " juist omdat zijn vader vos is. :D

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:39

Vorig jaar zag ik ook een zwarte One Million met 4 witte benen en volgens mij ook nog een bles. Moeders had amper wit en vader heeft ook maar 1 wit voetje dus dat vond ik ook al apart.
Ik heb uit een zwartbruine merrie met 1 wit voetje een donkerbruine uit One Million gekregen zonder aftekeningen. Had zelf een zwarte verwacht omdat moeders ook gitzwart is op haar neusje na dan.