Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:58

Ik ben gisteren bij Arjan Bekkers gaan kijken. Toffe hengsten gezien. Moet wel eerlijk toegeven dat ik vind dat McLaren erg breed ingezet wordt terwijl hij toch een heel specifiek type merrie nodig heeft. Ik vond zijn achterbeen en stap nog wel een dingetje. Zeker niet negatief bedoelt maar je moet er wel rekening mee houden.

@E_D_E: is er een reden dat de veulentjes zo zwak zijn? Te vroeg geboren of...?

Mijn merrie staat ook al een 5 tal dagen met vieze benen van de melk. Is vandaag 323 dagen drachtig dus hoop dat de kleine nog minstens een weekje blijft zitten.

Vulina

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 21:14

Ik denk dat dat zeker waar is Umeo, hij past niet zomaar overal op. Ik heb hem nu wel ook gebruikt, bij mijn merrie met een top achterbeen en lengte. Hij geeft wel echt ook toppers, maar ook pony achtige veulens..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 21:24

Vulina schreef:
Ik denk dat dat zeker waar is Umeo, hij past niet zomaar overal op. Ik heb hem nu wel ook gebruikt, bij mijn merrie met een top achterbeen en lengte. Hij geeft wel echt ook toppers, maar ook pony achtige veulens..

Maar de ponyachtige veulens die ik heb gezien vorig jaar zijn nu wel fantastische jaarlingen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 21:28

Oké, dan ontwikkelen die zich dus goed. Uiteindelijk zal de toekomst het leren, mijn ervaring is dat een propperig veulen vaak niet ontwikkeld tot een volwassen paard met veel lengte. Maar er zijn altijd uitzonderingen op de regel :)

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:55

Mijn jaarlingen zijn altijd spuuglelijk :')

Maar zonder gekheid. Ik vind McLaren idd een mooie hengst. Maar zie ook wel dat hij heel veel gebruikt wordt en ook op merrie’s die me minder geschikt lijken.
Een hengst kan ook niet overal op passen…
Zelf heb ik er geen geschikte merrie voor, maar snap wel dat veel er gek van zijn.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 23:58

Ik was gisteren ook bij de hengstenshow bij Bekkers en was verrast over de kwaliteit van de hengsten. McLaren viel me juist mee, wat is die hengst cool, dat geldt o.a. overigens ook voor Lowlands. Ik vind het echte hengsten, dat vind ik ook belangrijk. Rijdbaarheid, souplesse, lossigheid, maar vooral dat ze braaf zijn en dat ze qua bouw kloppen. Met een goede merrie uit een sterke stam bevestig je dat dan. En dat achterbeen.., als je merrie geen goed achterbeen heeft, dan moet je er een hengst uit een springlijn op zetten. Teveel wordt verwacht van het uitmendelen van ongewenste eigenschappen door een hengst, terwijl ik denk dat het gaat om bevestigen of versterken.

Een neerwaartse romp vind ik ook zo'n dingetje. Het gaat erom of de hengst kan zakken en zijn lichaam kan liften. Duikboten worden immers toch niet goedgekeurd.

Ik heb fijne hengsten gezien in ieder geval.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:38

Daar denk ik toch iets anders over, duikboten worden helaas wel ggk soms. En of een hengst zijn lichaam kan laten zakken en liften, dat zal die vast kunnen bij goede ruiters/ trainers maar besef dat de nakomelingen van zo'n hengst in veel gevallen niet bij zo'n kundige ruiter terecht komen en dan lopen ze toch met veel meer gewicht op de voorhand. Ook blijft het kruis altijd hoog wat in de ring altijd zorgt voor minder punten. Imo is dat model niet wenselijk.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:49

Toevallig heb ik laatst echt expliciet gezocht naar een hengst waar niet bij stond neerwaartse romp richting. Nou dat was best ff zoeken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:01

Er zijn natuurlijk gradaties, een licht neerwaartse romprichting vind ik zelf geen probleem mits de romp wel opwaarts beweegt in beweging. Maar er zijn hengsten die echt niet opwaarts kunnen bewegen en altijd hoog in het kruis blijven en imo is dat niet wenselijk.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:24

Iemand ervaring met de karakters van Extreme US? Afgelopen weekend bij van Uytert geweest en helemaal weg van dit paard. Heb zelf geen merrie, maar ken wel iemand die een dressuur merrie heeft en wellicht weer wil dekken dit jaar.
Alleen deze merrie is van Tuschinski en best heet...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:36

Wat hij vererft qua karakter moet nog gaan blijken, nakomelingen zijn nu nog te jong.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:45

Zertab schreef:
Iemand ervaring met de karakters van Extreme US? Afgelopen weekend bij van Uytert geweest en helemaal weg van dit paard. Heb zelf geen merrie, maar ken wel iemand die een dressuur merrie heeft en wellicht weer wil dekken dit jaar.

Zijn eerste jaargang wordt nu geboren. Op Facebook heeft hij een groep, waar al een aantal nakomelingen op staan.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:09

Zertab schreef:

2 Veulens met Top karakters, heeft hij zelf ook.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 15:04

Hoe het karakter van een veulen zich later naar onder het zadel gaat ontwikkelen kan je imo totaal niks over zeggen...
Mijn liefste en braafste merrie aan de hand is veruit de heetste onder het zadel en de grootste rotzak aan de hand die ik ooit gehad heb was een droom om te rijden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 15:24

Oké dankjewel!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 16:20

En we hebben ook nog een merrie. Een hengst kan nog zo een goed karakter hebben als je een merrie hebt die niet zo lief is kan ze dat ondanks een brave hengst zo doorgeven.
Ik heb een merrie waarvan ik weet dat ik gelijk met een veulen aan de slag moet anders kan je er niks meer mee. Ongeacht welke hengst ik gebruik.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 16:23

Klopt, helaas is daar niet veel van te zeggen. Ja, qua vechtlust/dwars gedrag kan je er wel iets van zeggen. Je hebt veulentjes die zich makkelijk laten overtuigen en zich snel neerleggen bij luisteren naar de mens. Je hebt ook veulens die enorm dwars zijn en kunnen vechten/eigenwijs kunnen zijn.
Dat is een karaktereigenschap die je later vaak wel terugziet. Ik heb er eentje gehad die zich als veulen liever gewoon liet vallen dan te luisteren naar de mens. Die bleek later ook moeilijk te overtuigen met beleren.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 20:30

s0173957 schreef:
Hoe het karakter van een veulen zich later naar onder het zadel gaat ontwikkelen kan je imo totaal niks over zeggen...
Mijn liefste en braafste merrie aan de hand is veruit de heetste onder het zadel en de grootste rotzak aan de hand die ik ooit gehad heb was een droom om te rijden.

Ja, en mijn Jazz springt uit het boekje, en mijn IJslander trekt hele boomstammen naar de openbare weg.

Niemand hoeft naar mij te luisteren hoor. Daarom geef ik zelden een fokadvies. Met als motto, zoek het zelf maar uit. En ik kan er wel om lachen. :D

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 20:34

misterA schreef:
s0173957 schreef:

Ja, en mijn Jazz springt uit het boekje, en mijn IJslander trekt hele boomstammen naar de openbare weg.

Niemand hoeft naar mij te luisteren hoor. Daarom geef ik zelden een fokadvies. Met als motto, zoek het zelf maar uit. En ik kan er wel om lachen. :D

Ik ben wel benieuwd naar de visie van iedereen! Daarom was ik eigenlijk ook benieuwd waarom jij Pernod zou laten staan. :D

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:41

Te makkelijk spanning opbouwen en daardoor niet meer stappen vermoed ik dat misterA z'n grootste probleem is.

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:16

misterA schreef:

. :D :D :D

Zertab schreef:

Waren er nog veulens van Extreme op de show bij van Uytert?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 09:58

Eentje geloof ik. Een zwarte. Maar moet eerlijk bekennen dat ik het niet meer weet. Waren drie veulens in totaal en ook veel nakomelingen onder het zadel van diverse hengsten. (Niet van Extreme US)

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 14:46

Elisa2 schreef:
Daar denk ik toch iets anders over, duikboten worden helaas wel ggk soms. En of een hengst zijn lichaam kan laten zakken en liften, dat zal die vast kunnen bij goede ruiters/ trainers maar besef dat de nakomelingen van zo'n hengst in veel gevallen niet bij zo'n kundige ruiter terecht komen en dan lopen ze toch met veel meer gewicht op de voorhand. Ook blijft het kruis altijd hoog wat in de ring altijd zorgt voor minder punten. Imo is dat model niet wenselijk.

Ik denk dat dat wel meevalt. Zet gewoon de modellen van de Grand Prix-paarden eens op een rij. Als het zou zou zijn dat dat een bepaald model, dus een bergop gebouwde hengst zou zijn, waren we gauw klaar, maar dat is gewoon niet zo. Een functioneel bewegingsmechanisme en een goed interieur, de aanleg voor de zware oefeningen maken het verschil, ervan uitgaande, dat het management vergelijkbaar goed is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 14:53

Ik geloof niet in bergop gebouwd, wel in evenwichtig gebouwd zijn.

Mijn punt zit juist in dat management, paard kan nog zoveel aanleg voor de zwaardere oefeningen hebben. Maar als het gebouwd is als een duikboot en in beweging ook neerwaarts beweegt en het komt bij een ruiter die niet de skills voor de zwaardere oefeningen heeft dan slijt het 3x zo hard op de voorbenen. 9 van de 10 paarden komt nu eenmaal niet bij die getalenteerde ruiter terecht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 15:18

Elisa2 schreef:
Ik geloof niet in bergop gebouwd, wel in evenwichtig gebouwd zijn.

Mijn punt zit juist in dat management, paard kan nog zoveel aanleg voor de zwaardere oefeningen hebben. Maar als het gebouwd is als een duikboot en in beweging ook neerwaarts beweegt en het komt bij een ruiter die niet de skills voor de zwaardere oefeningen heeft dan slijt het 3x zo hard op de voorbenen. 9 van de 10 paarden komt nu eenmaal niet bij die getalenteerde ruiter terecht.

Eens. Je wilt gewoon geen neerwaartse modellen. Gewoon evenwichtig gebouwde modellen die dus ook niet zo blessuregevoelig zijn. Recht op de benen, geen afwijkende standen etc.
Ik zie het ook in de turnsport terug, en daar praat je over mensen ipv paarden maar het zijn beide atleten die zwaar worden belast. Turnsters die niet recht zijn qua lijnen in de bouw zijn veel gevoeliger voor blessures, hetzelfde geldt voor de voetstanden. Eigenlijk net zoals bij paarden. Anders trekken ze de vele uren training niet en raken ze geblesseerd. Tot een bepaald niveau gaat het redelijk, daarboven niet meer.