Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Firegirl

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 21:26

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 21:35

Ik zie die veiling wel vaker en zie er wel interessante hengsten tussen. Mijn vraag is hoe is de kwaliteit?

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 21:48

caro29 schreef:
Ik zie die veiling wel vaker en zie er wel interessante hengsten tussen. Mijn vraag is hoe is de kwaliteit?

Ik heb vorig jaar daar rietjes gekocht 4 stuks voor €200,- de hengstenhouder heeft 2 rietjes gebruikt en in 1 keer drachtig. Is van de hengst graf grannus.
Ik ben dus goedkoop uit in feite, week stalling bij hengstenhouder, scannen alles erop en eraan in het traject (16 en 18 dagen en 70 dagen scan) voor €250,- en hij heeft voor mij de andere twee rietjes in bewaring voor mij.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:08

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:12

Jemig wie heeft dat vat afgestoft? Daar zitten een boel oude hengsten bij zeg, wel kwaliteit ook, daar niet van.

Zie er wel wat interessants bij voor onze merrie, veulentje van Esteban XX lijkt me wel wat. Lautje iets voor jou misschien, om een eventer voor jezelf voor het zwaardere werk te fokken?

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:15

Hoi, ik meld mij even hier in t topic om mee te lezen.
We hebben een baltic x Indoctro uit de zottie stam. 6 generaties prestatie preferent sport .

Mogelijk wil ik haar laten dekken, ze is lang jeugdig gebleven , ook in dr hoofd hahaha
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Haar halfbroer is ggk Z.
Horsetelex wil even niet meewerken helaas...

Maar ik volg het topic graag mee!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:20

Ik zat idd te kijken naar Esteban...
Daar komen meerdere hele interessante eventers van. Hand in Glove xx stond er ook tussen geloof ik.

Mario twijfel nog of ik wil dekken. M’n moeder is wel over uit. Die wil nog een veulen.
Kunnen deze nu ook verkopen, maar ze kan nu al geen afscheid nemen....

Ze had het nu over Connect als optie.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:26

Onze Connect is bloedmooi om te zien! Wat hij verbeterde tov van de merrie is de halshouding, meer opwaarts, ze heeft harder beenwerk en een fijn karakter. Toch ik zou er niet bij terug dekken want ze is me echt te klein gebleven terwijl de merrie echt niet klein is.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 23:02

MizzMontana schreef:
Jemig wie heeft dat vat afgestoft? Daar zitten een boel oude hengsten bij zeg, wel kwaliteit ook, daar niet van

Hier dacht ik precies het zelfde, hoop oude hengsten die ze aanbieden met hier en daar wel een die interresant is. Toch gebruik ik zelf liever een jonge hengst. Als het goed is fok je altijd op vooruit gang dus hengsten van 15-20 jaar terug passen dan niet in dat streven. Maar zeg niet dat er best een leuke tussen zit hoor.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 23:51

Ik denk met een modern gefokte merrie dat je met een “oude” interessante hengst nog wel eens iets leuks kan fokken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 00:30

Hier is de Connect goed aan de maat als jaarling :j

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 07:35

caro29 schreef:
Ik denk met een modern gefokte merrie dat je met een “oude” interessante hengst nog wel eens iets leuks kan fokken.

Dat is dan ook wel weer waar.
Over het algemeen zou ik voor een jonge hengst kiezen, maar ik moest en zou een keer met Karandasj dekken. Toen ik er de goede merrie voor had meteen gedaan en dat is nu wel een 4* eventing paard. Precies gelukt!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:16

MizzMontana schreef:
Onze Connect is bloedmooi om te zien! Wat hij verbeterde tov van de merrie is de halshouding, meer opwaarts, ze heeft harder beenwerk en een fijn karakter. Toch ik zou er niet bij terug dekken want ze is me echt te klein gebleven terwijl de merrie echt niet klein is.

Uit wat voor merrie komt ie en hoe groot is de merrie

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:40

Ustinov merrie van 1.68 en de drie jarige is nu 1.54 -O-
De fokker van de Ustinov ken ik goed en broers en zusjes van haar zijn allemaal 1.67 of groter geworden, ook een paar van 1.70 of meer. Niet een lijn die per definitie klein fokt dus.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:18

MizzMontana schreef:
Ustinov merrie van 1.68 en de drie jarige is nu 1.54 -O-
De fokker van de Ustinov ken ik goed en broers en zusjes van haar zijn allemaal 1.67 of groter geworden, ook een paar van 1.70 of meer. Niet een lijn die per definitie klein fokt dus.

Ooh dat is interessant om te wetrn. Hoorde van een hengstenhouderij, dat casall nog wel eens strooit met de maat idd.
Onze fokmerrie is 1.73 en heeft al een nakomelinge gehad die nu 5 jaar is en bij een internationale springruiter staat

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:29

Zijn er nog mensen die gaan dekken met Clintrexo Z ?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:43

xAnnouk schreef:

Mijn DA heeft nu 2x op rij zaad van hem gezien waar niet veel leven meer in zat. Kan toeval zijn natuurlijk...

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:21

was dat dit jaar? want hij is nog nooit eerder beschikbaar geweest. Was het diepvries of vers?

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:28

Antonius schreef:
xAnnouk schreef:

Mijn DA heeft nu 2x op rij zaad van hem gezien waar niet veel leven meer in zat. Kan toeval zijn natuurlijk...

Hij is pas vanaf 21 mei beschikbaar naar mijn weten.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:29

Justice is ook door een paar Duitsers als zeer goed beoordeeld.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:34

xAnnouk schreef:

Ik zou ff wat later in het seizoen nemen. Veel van die hengsten worden toch gespoten naar gelang ze veel reizen en zeker het eerste zaad is dan niet bijzonder zwemgraag.
Qua nafok is er nog niet zoveel van te zeggen. Ahlmann zelf geeft altijd aan dat hij hem best wel moet motiveren en hij lui is van zichzelf, dus ik durf het niet aan bij mijn merrie. Maar als je een merrie met veel bloed hebt kan het wel.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:44

Oehlala schreef:
xAnnouk schreef:

Ik zou ff wat later in het seizoen nemen. Veel van die hengsten worden toch gespoten naar gelang ze veel reizen en zeker het eerste zaad is dan niet bijzonder zwemgraag.
Qua nafok is er nog niet zoveel van te zeggen. Ahlmann zelf geeft altijd aan dat hij hem best wel moet motiveren en hij lui is van zichzelf, dus ik durf het niet aan bij mijn merrie. Maar als je een merrie met veel bloed hebt kan het wel.

Aah dan denk ik dat hij daarom misschien vanaf eind mei beschikbaar is?
Ik had gebeld met zangersheide en kreeg juist wat anders te horen over hoe de hengst is.
Waar heb je dat gelezen / gehoord als ik vragen mag?
Opzich komt dat bij mijn merrie wel goed uit, kan geen kwaad. Aangezien ze zelf genoeg bloed heeft.

Edit;
Ik wilde eerst voor Colorit gaan maar deze lijkt voor mijn paard net geschikter / meer te verbeteren. En colorit kan altijd nog een andere keer.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:54

xAnnouk schreef:
Aah dan denk ik dat hij daarom misschien vanaf eind mei beschikbaar is?
Ik had gebeld met zangersheide en kreeg juist wat anders te horen over hoe de hengst is.
Waar heb je dat gelezen / gehoord als ik vragen mag?
Opzich komt dat bij mijn merrie wel goed uit, kan geen kwaad. Aangezien ze zelf genoeg bloed heeft.

Edit;
Ik wilde eerst voor Colorit gaan maar deze lijkt voor mijn paard net geschikter / meer te verbeteren. En colorit kan altijd nog een andere keer.

Dat heb ik van ahlmann zelf. ;)
Wat zegt zangersheide dan?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:09

Mijn DA moest voor het weekend 2 merries van hem insemineren en 2x slecht zaad. Kan uiteraard toeval zijn.
En tja, het advies van een station is toch met een korreltje zout te nemen. Die willen vooral dekkingen verkopen natuurlijk. En deze zal na Corona terug de sport ingaan, dus hoe meer dekkingen nu, hoe beter.
Als je kijkt naar filmpjes van hem als jong paard, valt hij mij niet mee. Nu loopt hij natuurlijk top, maar ja, CA kan elk paard goed krijgen, die fok je er niet bij natuurlijk...

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:41

Elk paard is een beetje overdreven
:D
Het moet er wel in zitten natuurlijk.

Komt veel sport voor in de moederlijn. Dat kan geen toeval zijn. Of hij dit doorgeeft is natuurlijk iets anders. Dat weet je pas als we enkele jaren verder zijn en zijn oudste kinderen in de sport lopen.