Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:37

Als er genoeg gras staat hoef je niet bij te voeren. Kijk verder gewoon naar je paard hoe ze eruit ziet na een paar dagen en bepaal aan de hand daarvan of je wel of niet moet bijvoeren.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 14:30

Ok bedankt voor het antwoord!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:52

Nadat onze merrie vorig jaar gust is gebleven van FH en ook dit jaar niet drachtig werd van FH is ze nu drachtig gescand van Opoque. Eerste keer met een andere hengst meteen raak. Nu verder duimen dat we over een paar weken een kloppend hartje zien, maar voor nu zag het er allemaal goed uit.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:03

carola schreef:
Hoipiepeloii: ik heb je topic gezien. Wat een mooie merrie heb je, en 127 lijkt mij dan toch zéker bovengemiddeld. Ik ben heel benieuwd naar een standfoto. Zonder standfoto vind ik het lastig om advies te geven.

Dat snap ik hoor! Heb er nu wat bij gezet.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:04

Wat een bijzondere gang van zaken dan met FH. Onprofessioneel ook..

Vraag aan jullie: Hoe rustig aan doen jullie met de merries als ze net geinsemineerd zijn? Moet je stress echt volledig vermijden? Ik denk er over om nog met haar naar de CK te gaan, maar dan zit ze nog binnen de 18 dagen.. Is dat verstandig?

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 16:18

Mijn merrie is echte stresskip over het algemeen (onrustig als er eentje vh land gaat enz) maar liep 5 dagen na inseminatie gewoon haar wedstrijdje hoor. Vond het ook spannend maar is nog steeds hartstikke drachtig :)

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:45

Ik zou het niet willen riskeren maar het is gewoon de keuze die je maakt. Wil je t risico lopen ja of nee?
Ik wilde ook een merrie nog voor je keuring hebben maar helaas nu 3e ronde omdat ze niet gepakt heeft…. Dus ga echt geen risico opzoeken nu wat die word maandag hopelijk op 18 dagen drachtig gescand

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 20:22

Voila, top sperma en goed vruchtbare merrie geeft weer van de eerste keer drachtig!
Escolar x San Amour x Rotspon x Weltmeyer x Matcho

4 generaties Staatspremie merries en dan zo'n hengst erop, theoretisch moet dat goed komen :P

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 20:24

Ja, was het sperma goed?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 20:34

Ja was top.
2x geïnsemineerd op de hengstigheid en 2x top sperma.
Zelf onder de microscoop gelegd dus ik ben er zeker van ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 21:20

Oké goed om te weten :) Thanks

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:38

Ik meld me ook hier omdat ik het leuk en leerzaam vind om mee te lezen.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 18:12

Welkom Orange!

Hebben jullie nog tips om een zogende merrie voller te krijgen op de bovenlijn? Op de ribben zit nog best een speklaagje en er hangt wel een buik onder. Ze krijgt nu 3 kg merriebrok en fibrebeet. Ze kan de hele dag hooi eten.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 19:08

Ferme grasbuik, dat hoort toch zo? Teken dat ze veel ruwvoer verwerkt, prima.
Wij kijken zodqnig veel naar getrainde sportpaarden op sportdieet, dat onze oog niet meer gewend is aan de natuurlijke vorm van een paard.
Als ze niet te mager wordt in hals, ribben en achterhand is er niets aan de hand.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 08:01

supertammy schreef:
Welkom Orange!

Hebben jullie nog tips om een zogende merrie voller te krijgen op de bovenlijn? Op de ribben zit nog best een speklaagje en er hangt wel een buik onder. Ze krijgt nu 3 kg merriebrok en fibrebeet. Ze kan de hele dag hooi eten.

Ik worstel hier dus ook mee. Heb volgende maand de CK op het programma staan, maar vind haar eigenlijk te onbespierd op met name de rug en lendenen en ze heeft veel buik. Zit te twijfelen of ik haar wel meeneem.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:20

Iedere dag even een kwartiertje longeren met longeertouw.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:05

Het zal inderdaad ook wel een spierenkwestie zijn. Onze merrie staat al vanaf oktober en daarvoor ook alleen wat longewerk.
Verder ziet ze er super uit. Ze blinkt je tegemoet!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:33

yvonnepuntnl schreef:

En bijzetje anders spant ze haar buikspieren niet aan.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 11:28

Dat doe ik ook inderdaad. Ze wordt een keer of 3 per week gereden en 3x per week aan de lijn bijgezet. Als ze niet snel bijtrekt meld ik af, dan ga ik liever volgend jaar.

De Florencio ziet er wel top uit. Die krijgt hetzelfde werk en heeft een veulen aan de voet, maar levert echt niks in. Appeltjes staan op haar zwarte vacht, mooi in de spieren.

Nog een vraag. Ik heb de merries met veulens altijd op blote voeten, maar op de keuring staan de meeste merries voor graadverhoging op een ijzer voor. Maar hoe doe je dat als de merrie nog een veulen naast zich heeft? Ik vind het een beetje een risico.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 13:55

janderegelaa schreef:
yvonnepuntnl schreef:

En bijzetje anders spant ze haar buikspieren niet aan.

Ik zei longeertouw, niet longeerlijn.

Afbeelding

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 13:59

Vorig jaar heb ik mijn merrie met lange lijnen getraind of touwtjes en aan de bietenpulp en body builder van mijtten. Kwam goed aan voor de keuring in spieren

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 15:17

Kathleen_vW schreef:
Dat doe ik ook inderdaad. Ze wordt een keer of 3 per week gereden en 3x per week aan de lijn bijgezet. Als ze niet snel bijtrekt meld ik af, dan ga ik liever volgend jaar.

De Florencio ziet er wel top uit. Die krijgt hetzelfde werk en heeft een veulen aan de voet, maar levert echt niks in. Appeltjes staan op haar zwarte vacht, mooi in de spieren.

Nog een vraag. Ik heb de merries met veulens altijd op blote voeten, maar op de keuring staan de meeste merries voor graadverhoging op een ijzer voor. Maar hoe doe je dat als de merrie nog een veulen naast zich heeft? Ik vind het een beetje een risico.

Ik zou het rijden even schrappen. Van (goed) longeren komen ze veel mooier in de bovenlijn en souplesse. Ik doe altijd minimaal 4 weken voor de keuring niets meer met zadel, liever zelf minimaal 6 weken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:26

Kathleen_vW schreef:

Je kunt ze voor de keuring beter niet rijden. Alleen longeren aan de bijzet. Van rijden wordt de rug niet mooier.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:26

Hoi allemaal, ik lees nog steeds in stilte mee.
Vanmiddag heb ik helaas mijn 7 weken jonge McLaren veulen moeten laten inslapen.
Hij ligt in de box maar de merrie toont helemaal geen interesse in hem. Kan ik nu veilig de merrie weghalen en het veulen naar buiten brengen? Of moet zij eerst 'iets met hem doen' en moeten we daarop wachten?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:32

Nicky1963 schreef:
Hoi allemaal, ik lees nog steeds in stilte mee.
Vanmiddag heb ik helaas mijn 7 weken jonge McLaren veulen moeten laten inslapen.
Hij ligt in de box maar de merrie toont helemaal geen interesse in hem. Kan ik nu veilig de merrie weghalen en het veulen naar buiten brengen? Of moet zij eerst 'iets met hem doen' en moeten we daarop wachten?

Aguttie sterkte. Heeft de merrie er totaal niet naar omgekeken? Of wel even kort?
Hoe reageert ze als je naar het veulen gaat?