Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 13:36

We gaan het toch nog 1x proberen. De hengstenhouder heeft er vertrouwen in. Ik heb bij beide opties een dubbel gevoel.
Naspoelen gaan we ook doen.
Fingers crosed

Knap veulen Annet!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 13:48

fokfanaat schreef:
was de kwaliteit van het sperma wel goed?

Nee.

Vulina

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 20:05

Ik heb meerdere merries geprobeerd, van zowel mezelf als van klanten. Niet 1 drachtig.

Merrie die eerder geen embryo had van FH, vandaag wel 1 van een andere NL hengst..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 20:12

Vorig jaar 2 drachtig van FH, bleken dit jaar ook niet van hem te zijn...

Sperma vorige week was extreem slecht onder de microscoop en ook nog geen drachtig (4 merries die bij hem zouden gaan, 3 zijn inmiddels drachtig van een andere hengst, 4e nog 1x vorige week geprobeerd).

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 20:19

Dat is toch diep triest. Slecht sperma, niet drachtige merries of dat je denkt een veulen te hebben van FH en is het van een andere hengst. Hoe geloofwaardig ben je dan?

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 20:35

Schrik daar toch wel heel erg van. Dan is het niet iets wat een voorvalletje is.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 20:38

Ik heb nog getwijfeld of ik niet nog één keer moest proberen met FH, maar nu ik dit allemaal lees ben ik blij dat ik dat niet heb gedaan en al voor een andere hengst ben gegaan.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 21:41

Het is wel heel jammer. Is immers wel een gave hengst. De enkele FH die ik heb zien lopen lijken ook kwaliteitsvol te zijn. Alleen zo vreselijk slecht je merrie mee drachtig te krijgen. Het zou mij het gedoe niet waard zijn. Hoe gaaf hij ook is.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 22:56

Ik had vorig jaar wel een FH, uit een merrie die altijd in 1x drachtig is. Zeer goed veulen, dat zeker! Misschien dat ik haar ooit nog eens probeer, maar ik ben er voor nu echt klaar mee..

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 23:02

Wat zonde -O- is zo'n gave hengst. En dan blijkt je veulen niet van fh te zijn. Kan toch niet...

Hier een mooie hartslag *\o/* op naar een nashville veulen

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 06:58

Super AM_horses op naar een gezond veulen +:)+

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 08:06

Jeetje, wat zonde. Is dat zo dan omdat het sperma zo verdund is (door de vele vraag naar hem)? Of gewoon echt slechte zwemmers an sich?

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 09:01

AM_Horses schreef:
Wat zonde -O- is zo'n gave hengst. En dan blijkt je veulen niet van fh te zijn. Kan toch niet...

Hier een mooie hartslag *\o/* op naar een nashville veulen

Gefeliciteerd!

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 13:59

Wat is de meerwaarde om de genoomfokwaarde OC bij een hengstveulen te laten bepalen? Hij zal toch niet worden ingezet voor de fokkerij. En bij verkoop worden
Ze toch helemaal op foto gezet.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 15:16

Lizzii schreef:
Wat is de meerwaarde om de genoomfokwaarde OC bij een hengstveulen te laten bepalen? Hij zal toch niet worden ingezet voor de fokkerij. En bij verkoop worden
Ze toch helemaal op foto gezet.

Daar komt het wel op neer. Geen echte meerwaarde.
Bovendien kan je er wel vanuit gaan dat een merriestam met bovengemiddelde d-oc waarden en gecombineerd met een idem hengst een ruim voldoende tot hoge d-oc waarde heeft.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:05

Ik laat D-OC ook niet bij hengstveulens bepalen. Daar zie ik ook geen meerwaarde van in. Als de koper dat wilt, dan kan hij dat altijd nog laten doen. En als sportpaard is D-OC niet zo interessant, die moeten toch op de rontgen.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:26

Ik heb dit jaar wel gedaan bij 1 hengstenveulen het is de eerste nakomelingen van de Merrie dus ik wilde het graag weten.

Ik ga even een rondje mijn frustratie uiten.

Merrie vanmiddag gescand op dracht helaas niet drachtig. Wel al een ei van 5.5 ze had dus vandaag al geinsemineerd moeten worden maar dat gaat helaas niet meer lukken. Wel besteld voor morgen maar ben bang dat ik te laat ben. _-:(

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 18:52

AM_horses, gefeliciteerd met de dracht!
Paardje2013, dat is jammer. Hopelijk is het morgen nog niet te laat en pakt het alsnog.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 19:23

Quir schreef:

Sperma vorige week was extreem slecht onder de microscoop en ook nog geen drachtig (4 merries die bij hem zouden gaan, 3 zijn inmiddels drachtig van een andere hengst, 4e nog 1x vorige week geprobeerd).

Welke hengstenhouder is dat die er iets anders instopt? Of is dat al met verzenden?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 19:41

janderegelaa schreef:
Quir schreef:

Welke hengstenhouder is dat die er iets anders instopt? Of is dat al met verzenden?

Hier in Zweden heb je geen hengstenhouders of iets dergelijks die komen insemineren, is zelfs verboden. Maar het is "fout" gegaan bij het verzenden, zat sperma van een andere hengst in de spuit. Beide veulens zijn echter wel van dezelfde hengst van dat station, maar er zat ruim 1,5 maand tussen. Dus is niet een eenmalige fout geweest waarbij het per ongeluk verwisseld is.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 20:32

Fynch Hatton is toch een dertien-in-een-dozijn bruine? Misschien de hh tippen dat ie even met een scanner naar stal moet lopen, even kijken of niet per ongeluk één van die andere twaalf in de stal van FH staat }:0

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 00:28

Vulina schreef:
Ik heb meerdere merries geprobeerd, van zowel mezelf als van klanten. Niet 1 drachtig.

Merrie die eerder geen embryo had van FH, vandaag wel 1 van een andere NL hengst..

Dat FH minder goed bevrucht mag duidelijk zijn. Dat is wrang als je dat hoort als je er al mee hebt gedekt. Allereerst omdat je merrie niet drachtig is. Je hebt al zo'n kort dekseizoen. Daar komt nog bij dat de gustregeling zo beroerd is. De dekgeld claim heb je aan je broek en zie dat maar weer op te lossen.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:12

En als je er wel een drachtig van hem hebt zit je een jaar in de zenuwen op de DNA test te wachten of je wel een echte FH hebt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:26

Wat heftig die verwisselingen...en zeker als het met dezelfde hengst meerdere keren gebeurt.

Vraag me dan ook af hoe dat zit. Krijg je je geld terug? krijg je nog iets van smartegeld. Stel dat die Lord Europe totaal niet op je merrie past of dat je een Lord Leatherdale merrie hebt, dan zit je toch mooi met de gebakken peren en een verloren jaar inclusief alle kosten die daarbij komen kijken. Ik vind dat toch wel extreem nalatig en zou verwachten dat je voor meer dan alleen het dekgeld gecompenseerd zou moeten worden.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:23

Hallo iedereen,

Gefeliciteerd met de drachtige merries!

Wat een ellende wat betreft FH :(

Ik heb bij m'n hengstveulen ook de genoomwaarde niet laten bepalen.

Vraagje :
Merrie en veulen gaan in juli naar een grote wei, veulen is dan 6 weken, ze blijven er dan continu (wel een schuilhok), weiland is 90 are en staat al redelijk hoog in het gras. Is enkel het gras dan voldoende, of toch nog iets bijvoeren? (balancer/hooi/brok..)
Ik hoor graag wat jullie doen!