Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Feanyth

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 17:28

Mijn excuses Carola. Zo bedoel ik het echt niet. Ben er zeker van bewust dat ze geen NMK merrie is. Haar vriendinnetje is een Elite Apache merrie. Ze verschillen qua kwaliteiten niet heel veel van elkaar. Dat is mijn dichts bijstaande vergelijkingsmateriaal. Ze staat er immers letterlijk mee in de wei. Dus we hebben echt wel betere paarden op stal. Natuurlijk ben ik mij bewust van dat mijn Fancy geen uitschieter gaat geven zoals een Valegro. Machtig, dan zou letterlijk iedere merrie een Olympisch kampioen kunnen geven. Snap ik ook.

De kleine merrie is nog jong. Wordt nu door een lichte tour amazone klaar gestoomd voor het Z. Ze mocht nog niet hoger vanwege leeftijd. Naar verwachting gaat die merrie in de hogere klasse ook goede percentages lopen. Die komt uit een zeer goede merrielijn. Moeder heeft al een GP paard geleverd, overgrootmoeder internationale springers, over overgrootmoeder zowel hoog lopende dressuur- als springpaarden tot internationaal niveau. En dan afkeuren omdat ze maar 1.62m is.

Het zijn de ervaringen met het KWPN op moment. Ook de hengstenhouder vond haar ster-waardig. Is niet de minste hengstenhouder. Maar ja. Het is zoals het is. Neemt niet weg dat het mij wel een beetje steekt. KWPN erkende dat dit niet geheel netjes was gegaan allemaal, maar waren er echt helemaal klaar mee.

Maar begrijp dat dus verhuurcentrales ook niet alles is. Dan denk ik dat ik sneller voor kies om haar gewoon lekker met pensioen te zetten. Wil immers wel het juiste gevoel bij hebben. Ze is mijn maatje immers. Dus denk dat dat het dan gaat worden.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 17:33

Je kan met haar prima zelf een veulen fokken hoor! Niet elke merrie hoeft een Valegro te geven, wil niet zeggen dat je er niet een fijn sport paard uit kan fokken. Ligt een beetje aan je doelstelling :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 17:38

en je moet ook geluk hebben, niet alle toppaarden komen uit hele doordacht combinaties en fantastische merries

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 18:23

Klopt, maar dat was de vraag niet, de vraag was of de merrie intressant kon zijn voor een andere fokker. En toen werd aangeraden dat zelf fokken wellicht een betere optie was omdat ze op papier waarschijnlijk niet intressant genoeg was voor andere fokkers.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 19:18

Feanyth; je hoeft mij geen excuses te maken hoor! Het maakt mij allemaal niet uit en ik ben verder ook maar 'gewoon' KWPN lid en verder niks, ik hoop alleen dat je iets verder komt met mijn antwoorden.
Hengstenhouders moet je ook wel iets met een korreltje zout nemen, die zijn meestal best wat positiever richting hun (potentiele) klanten dan de werkelijkheid is. Ze willen iedereen uiteraard graag te vriend houden en merries drachtig maken.

En wie weet kan je haar wel verkopen aan een liefhebber die gewoon af en toe een veulentje wil fokken en wat minder waarde hecht aan een papier? Maar daar moet de prijs dan ook wel naar zijn. Voor een Pref / prest / elite merrie word gewoon veel meer geld neergelegd dan voor een stb-ext merrie, maar voor een reeele prijsklasse is er altijd een afzetmarkt.
Soms zie ik wel geblesseerde merries met een weinig interessante moederlijn / weinig sport / weinig predicaten te koop staan en dan vragen ze >10.000 euro. Tja, dat is dan gewoon niet reeel voor de fokkerij.
Overigens, als je toch wilt verkopen, dan zou ik haar wel drachtig maken en dan drachtig verkopen. Dat is makkelijker dan haar in de zomer nog gust te verkopen (waarbij de koper dus bijna 2 jaar moet wachten tot een eerste veulen).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 19:37

Uit die lijn ken ik alleen Lonnevanck, de Donnerhall x Ulft x Roemer. Maar daar is ze niet close aan verwant zag ik.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 19:39

@ Alsemgeest: True. Wil denk ik zelf niet meer fokken. Ben een beetje terughoudend geworden.

@carola: verkopen wil ik haar niet. En wat betreft de prijzen..... Heb inderdaad al genoeg bizarre prijzen voorbij zien komen. Op dat gebied ben ik realistisch.

Denk dat ik haar te lief heb om haar te verkopen. Daarom denk ik ook dat op dit moment mogelijk de meest realistische optie is om een mooi pensioen plekje te vinden voor haar. :)

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:05

Feanyth, klinkt alsof je je beslissing wel hebt gemaakt. Lekker je paard blijven vertroetelen op een pensioenplekje. Heb je er ook helemaal zelf controle over.

Ik werd net gebeld, mijn merrie is niet drachtig. Heb nu 2 rondes geprobeerd met fynch hatton. Zit nu in dubio, nog een ronde proberen of een andere hengst? Afbeelding
Deze merrie, Just Wimphof X ampere X Nero
Is zelf wat klein, kan wat meer body gebruiken en iets wat groot fokt. Wat meer rek in het voorbeen. Achter is ze sterk zat. Haar moeder kan wel goed sluiten en zitten en vanuit de Duitse d lijn zit dat er ook wel in.
Wel van de ijzeren man.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 09:31

Komt goed.

Was het niet al langer bekend dat Fynch Hatton slechter bevrucht. Begreep van ons dekstation dat zijn sperma niet van beste kwaliteit is.

Ook lijkt er wel eens wat fout te gaan vanaf die kant af. Stalgenoot van mij had een Fynch Hatton veulen gekocht afgelopen jaar. Blijkt het bij de DNA controle een Lord Europe te zijn. Ze was niet de enige waarbij dit is gebeurd. Blijft een mooi veulen, maar ze baalde wel terecht een beetje.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 09:46

Jeetje dat zijn geen leuke foutjes! Is echt mijn grootste angst. Dat ze er wat verkeerds instoppen….

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 10:20

Balko schreef:
Jeetje dat zijn geen leuke foutjes! Is echt mijn grootste angst. Dat ze er wat verkeerds instoppen….

Zal je gebeuren, kom je op stal om je pasgeboren toekomstige dressuurtopper te bewonderen, wordt je door dit vrolijke koppie aangekeken.

Afbeelding

Zei er trouwens iemand "Lucky Boy"?

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 10:26

Whahahahahahhahahah! Nou dan huil ik wel ja.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 10:29

:') nou als er zo iets uit komt, dan heeft de hengstenhouder wel echt wat te verklaren haha.

Ik zou nu voor een andere hengst kiezen, het is ook alweer halverwege juni. Stel het pakt nog een keer niet (die kans is er natuurlijk altijd) maar wellicht met andere hengst wel groter kans van slagen.

@Feanyth, hebben ze nog uitgezocht waar 'de schuld' lag? Bij de DA?

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 10:50

Had vorig jaar ook gewisselend na 2x niet pakken. Andere hengst was in 1x raak.

Omy. Wat een dotje! Maar zou ook heel stom staan kijken als dat zou gebeuren. Haha.

Het vermoeden is de dat de basis van de fout heeft plaatsgevonden bij Schockemöhle. Zeker gezien de andere ook een Fynch Hatton had moeten zijn, maar ook een Lord Europe blijkt te zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 10:56

gewoonmarie schreef:
Feanyth, klinkt alsof je je beslissing wel hebt gemaakt. Lekker je paard blijven vertroetelen op een pensioenplekje. Heb je er ook helemaal zelf controle over.

Ik werd net gebeld, mijn merrie is niet drachtig. Heb nu 2 rondes geprobeerd met fynch hatton. Zit nu in dubio, nog een ronde proberen of een andere hengst? [ [url=m/VzNYwZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Is zelf wat klein, kan wat meer body gebruiken en iets wat groot fokt. Wat meer rek in het voorbeen. Achter is ze sterk zat. Haar moeder kan wel goed sluiten en zitten en vanuit de Duitse d lijn zit dat er ook wel in.
Wel van de ijzeren man.

Gezien de laatste zin, bedoel je daarmee dat je van dezelfde hengstenhouder wil?

Escolar zelf wellicht?

(Qua plaatje en wensen en vruchtbaarheid had Livius gepast... maarja die kan niet ivm Bordeaux en andere hh. :') )

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:38

gewoonmarie schreef:

Ik werd net gebeld, mijn merrie is niet drachtig. Heb nu 2 rondes geprobeerd met fynch hatton. Zit nu in dubio, nog een ronde proberen of een andere hengst? [ [url=m/VzNYwZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wel van de ijzeren man.

Wij hebben vorig jaar en de eerste rondes dit jaar ook met Fynch Hatton geprobeerd. Helaas vorig jaar gust en ook dit jaar steeds niet gelukt. Zonder aanwijsbare reden bij de merrie. Wij zijn nu dus overgestapt op een andere hengst en zijn nu aan het duimen dat we deze week goed nieuws krijgen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:40

was de kwaliteit van het sperma wel goed?

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:52

Rex_Rolfo schreef:
Balko schreef:

Zal je gebeuren, kom je op stal om je pasgeboren toekomstige dressuurtopper te bewonderen, wordt je door dit vrolijke koppie aangekeken.

[ Afbeelding ]

Zei er trouwens iemand "Lucky Boy"?

Hoe leuk is die <3 !
Heb je ook volledige foto?

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:52

Sannum schreef:
Onze McLaren x elite v Wynton is ook eindelijk geboren! Op de foto’s 2 dagen oud, lijkt goed!

[ [url=m/eopHon.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bAfFvz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LPAliC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er goed uit !!
Wat een front <3

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:56

Nou zegt de hengstenhouder dat hij normaal goed bevrucht :') en dat hij het nog een keer zou proberen. (Hij heeft er zelf ook een rete gaaf veulen van)
Ik probeer hem nog een keer zelf te bellen om te overleggen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 12:04

Fynch Hatton staat niet echt goed bekend om zijn bevruchtend vermogen nee.... Ik heb wel een fynch hatton veulentje nu in de wei staan, maar als ik het zo om mij heen hoor mag ik daar heel blij mee zijn want ik hoor niet zulke beste verhalen over hem.
Het is overigens wel een heel fijn veulen, iets stijl in de koten, maar kan toch lekker lopen.

Livius bevrucht inderdaad als een malle, echt bizar gewoon.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 12:08

Ja die schiet onvruchtbare merries zelfs drachtig volgens mij :')

Heb ook O'toto mogen zien onder de microscoop, dat zag er ook echt super goed uit.
Merrie van een vriend van mij ook direct eerste poging raak.
Die is nu bijna 3mnd drachtig.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 12:28

Vond McLaren ook niet verkeerd. Die kreeg de Apache merrie in 1x drachtig in maart. Dat terwijl vorig jaar echt drama was (uiteindelijk gust) en het jaar ervoor ook hoop werk was om haar drachtig te krijgen. Dat jaar hadden ze op laatste moment ook een hengstwissel gedaan. Naar Livius ook. Dat was in 1x raak.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 12:50

Wellicht is fynch Hatton behoorlijk doorverdund. Wellicht nog een keer proberen, sperma laten controleren? En merrie naspoelen.
Livius bevrucht idd heel goed. Hoor ik overal.

Vanavond word mijn ster schimmel merrie gescand op hartslag. Ze is hopelijk nog drachtig van Nashville star. Zelf is ze een Formidable (Florret AS) x ster) Hofnar x keur, pref) Rogier dus super vrije bloedlijn
Afbeelding

O'toto ook een hele interessante hengst. Had hem ook op het lijstje voor mijn Jazz merrie.

Mijn Jazz merrie is vorige week bevallen van een prachtig Palomino merrieveulen. Nu heb ik toch besloten om terug te dekken met mijn eigen cremello hengst. Hopen dat we iets eerder in het seizoen kunnen komen en dan een andere hengst gebruiken. Ze is niet heel makkelijk drachtig te krijgen. Daarom nu nog even een keer safe spelen.
Afbeelding
White Dream GF x Jazz x Juventus x Sultan

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 13:27

Ah wat een knappe veulens Sannum en AM_horses <3