Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 01:00

Ik kan er niets van maken van die nieuwe waardes, ik zie er geen logica in :n , dus ws heb ik wat extra uitleg nodig ;) .

Ferro (Pref) bijv. heeft geen genetische waarde in de database, Krack C idem, maar Jazz wel, maar beide ouders van Jazz niet.

Nakomelingen van Ferro (Ferdeaux bijv.) en Krack scoren dan toch sowieso een stuk lager dan Jazz-nakomelingen?

Negro scoort maar 104, terwijl daar toch aardig wat (GP) sportpaarden uit komen, dan zou je toch verwachten dat hij genetisch beter scoort dan 104?

En een Painted black scoort heel hoog, maar zowel Ferro als Litchy hebben geen genetische waarde in de database. Hoe komt de waarde van die hengsten dan tot stand?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:43

misterA schreef:
De hengsten met een scheutje Jazz bloed houden de sokken nog een beetje droog.

Zou verklaren waarom onze merrie toch nog op 101 staat. Nauwelijks sport of predicaten in de moederlijn, wel Jazz.

Balko

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 16:13

Eigenlijk wel apart, als je nu naar verschillende goedgekeurde hengsten kijkt is het werkelijk bijzonder dat ze met zulke ‘afwijkende’ standen en bouw ooit goed gekeurd zijn.
Mijn tweejarige staat helemaal niks ingevuld.
Desperado scoort 95 op dressuurpaard maar loopt wel op de OS :')

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 17:50

Ik heb hier even niet gereageerd, ik was best druk de laatste weken. Maar gelukkig zijn de meeste veulens geboren en de meeste merries alweer drachtig, dus het word iets kalmer gelukkig. Ik heb nog twee guste draagmerries staan, die wil ik nog wel graag vol hebben.

Eigenlijk sluit deze discussie over de nieuwe genetische fokwaarden wel heel mooi aan bij de discussie die hier een paar maanden geleden was: wát geeft een dekhengst echt door en wát is de verdienste van een (goede) ruiter? Dan kun je dus Grand Prix hengsten krijgen met een waarde onder de 100. Ook zijn sommige hengstenhouders heel fanatiek met het opkopen van veulens en het (laten) uitbrengen in de sport van die nakomelingen.

Ik vind het zelf de timing, zo in het dekseizoen, een beetje raar en voor ophef zorgen. Had het dan ergens tussen augustus en februari gepubliceerd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 17:52

Ik zag dat DWR ook een artikel erover geschreven had?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 18:09

carola schreef:
Ik heb hier even niet gereageerd, ik was best druk de laatste weken. Maar gelukkig zijn de meeste veulens geboren en de meeste merries alweer drachtig, dus het word iets kalmer gelukkig. Ik heb nog twee guste draagmerries staan, die wil ik nog wel graag vol hebben.

Eigenlijk sluit deze discussie over de nieuwe genetische fokwaarden wel heel mooi aan bij de discussie die hier een paar maanden geleden was: wát geeft een dekhengst echt door en wát is de verdienste van een (goede) ruiter? Dan kun je dus Grand Prix hengsten krijgen met een waarde onder de 100. Ook zijn sommige hengstenhouders heel fanatiek met het opkopen van veulens en het (laten) uitbrengen in de sport van die nakomelingen.

Ik vind het zelf de timing, zo in het dekseizoen, een beetje raar en voor ophef zorgen. Had het dan ergens tussen augustus en februari gepubliceerd.

Een heel mooi voorbeeld was Rubiquil destijds. Alle goede nakomelingen waren door de eigenaar zelf gefokt én uitgebracht. Hij kwam met een index boven de 200 binnen toen hij KWPN erkend werd. En die knalde echt naar beneden toen hij voor het KWPN ging dekken. De enige reden van handhaving waren zijn nakomelingen die bij de fokker zelf uitgebracht waren en die logischerwijs ook allemaal heel hoog liepen.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 19:22

Goedenavond,

Sorry dat ik even binnenval maar misschien kunnen jullie mij helpen.

Mijn merrie Fancy-Girl heeft een blessure opgelopen aantal maanden terug. Een ontstoken hoefgewricht. Dit is behandeld en ben haar wel voorzichtig aan het opbouwen, maar heb het idee dat ze na de behandeling wat souplesse is verloren. Hierdoor ben ik gaan twijfelen wat te doen. Zeker ook vanwege mijn eigen doelstellingen die veranderd zijn, maar vooral ook in haar belang.

Zelf ben ik sowieso gestopt met wedstrijden en merk aan mijzelf dat ik een beetje tutten met haar ook wel prima vind. Zij duidelijk ook.

Nu zat ik eraan te denken haar potentieel ter beschikking te stellen als fokmerrie. Maar wil haar niet verkopen. Ze is en blijft mijn alles, maar ik denk dat ze mogelijk wel een fijne bijdrage kan zijn als fokmerrie of als draagmoeder.
Ze is vriendelijk en altijd een blij ei. Zeker geen typische merrie. Ook is ze super sociaal etc.

Ze komt uit de Sonnevanck-stam, Merrielijn 56, fokfamilie 21. Zelf heeft ze haar D-OC en Sport predicaten. Haar volle broer is ZZL geklasseerd (bron: KWPN database).

Weten jullie hoe dit in zijn werk zou kunnen gaan? Waar moet ik op letten? Hoe verklein ik risico's zoals verduistering etc?

Hoor graag jullie ervaringen, ideeën etc.
Alvast veel dank!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 19:59

En waarom niet iets fokken voor jezelf? Dan hou je het in eigen hand en het veulen kan altijd van te voren al voor de verkoop zijn?

Ervaring met dergelijke constructies heb ik niet en het zal vast vaak goed gaan. Maar als je toch lekker wil tutten en je merrie bij je wil houden lijkt het me een mooi avontuur samen. :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:00

Ik zou idd gewoon zelf fokken en de veulens verkopen

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:40

Feanyth schreef:
Goedenavond,

Sorry dat ik even binnenval maar misschien kunnen jullie mij helpen.

Mijn merrie Fancy-Girl heeft een blessure opgelopen aantal maanden terug. Een ontstoken hoefgewricht. Dit is behandeld en ben haar wel voorzichtig aan het opbouwen, maar heb het idee dat ze na de behandeling wat souplesse is verloren. Hierdoor ben ik gaan twijfelen wat te doen. Zeker ook vanwege mijn eigen doelstellingen die veranderd zijn, maar vooral ook in haar belang.

Zelf ben ik sowieso gestopt met wedstrijden en merk aan mijzelf dat ik een beetje tutten met haar ook wel prima vind. Zij duidelijk ook.

Nu zat ik eraan te denken haar potentieel ter beschikking te stellen als fokmerrie. Maar wil haar niet verkopen. Ze is en blijft mijn alles, maar ik denk dat ze mogelijk wel een fijne bijdrage kan zijn als fokmerrie of als draagmoeder.
Ze is vriendelijk en altijd een blij ei. Zeker geen typische merrie. Ook is ze super sociaal etc.

Ze komt uit de Sonnevanck-stam, Merrielijn 56, fokfamilie 21. Zelf heeft ze haar D-OC en Sport predicaten. Haar volle broer is ZZL geklasseerd (bron: KWPN database).

Weten jullie hoe dit in zijn werk zou kunnen gaan? Waar moet ik op letten? Hoe verklein ik risico's zoals verduistering etc?

Hoor graag jullie ervaringen, ideeën etc.
Alvast veel dank!

With all respect, deze merrie is niet interessant voor een fokker om een veulen uit te fokken. Je kunt haar als draagmoeder verhuren maar dan wordt ze wel een veulenmachine. Dat moet je wel willen.

Zou haar gewoon zelf houden en zelf een veulentje bij fokken.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 06:39

Zou ook zelf een veulentje fokken dan. Wel met risico dat je er dan geen afstand meer van wilt doen :D

Hier nu 3 weken
Afbeelding

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 06:43

Dank allen.

Ga nog eens puzzelen. Wil zelf eigenlijk niet meer fokken. Heb gemerkt niet de behoefte meer in te hebben na het verlies van de laatste. Vandaar. Ondanks dat ik de fokkerij machtig interessant vind en ook zeker de discussies hier graag volg.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 08:07

Ik heb de merrie zelf niet opgezocht, maar als ze volgens anderen niet interessant is voor een andere fokker, waarom zou ze dan interessant zijn voor Feanyth zelf?
Tenzij de ambitie een leuke opvolger is zonder meer... maar moet je dat willen fokken?

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 08:13

Zou ook wel graag de onderbouwing van Jan willen hebben.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 11:22

Met interesse heb ik meegelezen in jullie berichten over de nieuwe fokwaarden. Zelf vind ik het ook nogal verwarrend en moeilijk te volgen. Onze beste merrie die elite/sport lichte tour is en kampioen van overijssel was als 4jarige, is gekelderd naar 127. Maar als ik dat nu zo lees, moet dat nog wel oké zijn?

Daarnaast zou ik heel graag jullie advies (want hier zitten de echte kenners) willen vragen voor mijn Ferdeaux merrie. [EHK] Hengstkeuze Ferdeaux merrie
Ik maak vanavond even een standfoto.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 12:06

Onze McLaren x elite v Wynton is ook eindelijk geboren! Op de foto’s 2 dagen oud, lijkt goed!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 12:06

heel mooi! wijs bekkie!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:55

Feanyth schreef:

De onderbouwing is dat er in de moederlijn geen keuringsprestaties of sportprestaties zitten. Althans geen noemenswaardige.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:56

Sannum schreef:
Onze McLaren x elite v Wynton is ook eindelijk geboren! Op de foto’s 2 dagen oud, lijkt goed!

[ [url=m/eopHon.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bAfFvz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LPAliC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtig!

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:06

janderegelaa schreef:
Feanyth schreef:

De onderbouwing is dat er in de moederlijn geen keuringsprestaties of sportprestaties zitten. Althans geen noemenswaardige.

Het is een verwaarloosde merrielijn. Dat geef ik toe. Weet daar ook de reden toe. Verder in de rechtstreekse merrielijn komen vervolgens weer meer predicaten etc. tevoorschijn.

Fancy zelf is de dupe geworden van een zeer slecht uitgevoerde thuiskeuring door een keurmeester van het KWPN die op lasten van vele klachten vlak ervoor te horen had gekregen dat hij ging worden overgeplaatst. KWPN bood me toen een herkeuring aan, maar had er helemaal van gegeten en gedronken door de manier waarop zowel ik, andere stalgenoten en onze paarden waren behandeld.

Alleen vraag ik mij wel iets af. Draagt het feit dat van die enkele nakomelingen van haar moeder het in de sport voldoende hebben gepresteerd bij aan de algemene kwaliteit die de merrie heeft geleverd? Tuurlijk snap ik ook wel dat ze geen kampioensmerrie is, maar misschien wel voor sporttechnische bijdrage? Want als ik kijk naar bijvoorbeeld de moeder van Valegro, heeft die buitenom Valegro nou ook niet echt het meest bijzondere geleverd. En kent ook die merrielijn niet echt veel predicaten. Neemt niet weg dat ik Valegro niet fantastisch vind. Kan intens genieten van dat paard. Zelfs de schaarse beelden die soms online komen van z'n pensioen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:08

Ik denk dat een echte fokker die een merrie van een ander "gebruikt" daar wel echt naar kijkt. Naar de predicaatrijke lijnen.
Wordt denk ik anders als er bv meerdere zware tour paarden in zitten oid, dan kan je op sport nog een gokje wagen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 15:01

Wat is de reden dat ze geen ster is geworden? dat speelt ook een rol denk ik..genetisch profiel zegt een beperkte stap en draf..maar nu weet ik niet meer wat ik daar van moet geloven.

Gefeliciteerd Sannum!

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 15:11

Elisa2 schreef:
Wat is de reden dat ze geen ster is geworden? dat speelt ook een rol denk ik..genetisch profiel zegt een beperkte stap en draf..maar nu weet ik niet meer wat ik daar van moet geloven.

Gefeliciteerd Sannum!

Vind dat ook lastig gezien ze een 7 voor stap kreeg tijdens de keuring en een 7,5 voor draf.
Hij vond haar te fijn op de voetjes. Eén voetje is ietsje steiler dan de andere. Ook gevolg van verwaarlozing in haar eerste 4 levensjaren. Ze had nooit een hoefsmid gezien in die jaren. Zelfs bijna geen mensen. Maar ook weer niet zo extreem dat het een belemmering is. Er zijn diverse jonge dekhengsten die ongelijker staan dan haar.

Maar hij keurde ook een extreem goeie merrie af omdat hij vond dat ie te klein was. Merrie is 1,62m hoog. Loopt op dit moment bijna chronisch tussen de 68% en 75% op de wedstrijden. Een andere merrie van een stalgenoot vond hij niet voldoende stappen. Merrie heeft de beste stap van zo goed als alle paarden bij ons op stal. Vele malen beter ook als Fancy.

Denk als Fancy op moment van keuring al Z2 was geklasseerd (dat was op dat moment niet het geval) had hij haar wel ster gemaakt. Een andere merrie die op wiggen werd aangeboden met vele gallen aan de benen etc. etc. werd door hem wel ster verklaard omdat die ZZL was geklasseerd. Was ook de enige. En die eigenaresse stond er ook van te kijken. Immers had ze formeel niet gekeurd mogen worden met wiggen en ze gaf zelf aan dat ze haar merrie niet perse ster-waardig vond. Ze wou de merrie puur opgenomen hebben in het stamboek.

We stonden met z'n allen verbolgen. De manier waarop hij ons allen ook aansprak was bij de beeste af. Het heeft ervoor gezorgd dat we ook diverse klachten hebben ingediend. Heb maanden moeten luren voordat hij eindelijk de genoteerde gegevens aanleverde bij het KWPN kantoor en hebben het KWPN dan ook vriendelijk verzocht dat we de beste man nooit meer op stal wensen te zien.

Dus ik moet ook één ding erbij zeggen. Mocht ik ooit zelf weer de kriebels krijgen, dan wordt het veulen bij het NRPS geregistreerd en niet bij het KWPN.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:11

Hmja, ik wilde eigenlijk zeggen dat een herkeuring misschien toch wel interessant is als ze geen grote afwijkingen en/ of beperkingen heeft. Vaak worden ze idd sneller ster als ze hoger in de sport lopen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:53

Feanyth; heel vervelend dat jou ervaring zo is. Ik heb persoonlijk alleen maar goede ervaringen met diverse KWPN keurmeesters. Natuurlijk is het niet altijd leuk als ze kritisch zijn, maar een goede fokker is ook kritisch naar zijn eigen paarden. Niet banketstaaf bedoeld, maar als ik jou berichten zo lees ga je behoorlijk in het verweer en excuses zoeken waarom dingen zijn zoals ze zijn (bijv. ongelijke voeten). Dat kan natuurlijk allemaal wel zo zijn, maar er zijn ook paarden zat die achterstallig hoef-onderhoud hebben gehad en wél gelijke voeten hebben gekregen.
En ook bijv. gallen: het is duidelijk dat dat niet aangeboren of standprobleem is, dus ik snap dat de keurmeester dat wel door de vingers ziet.
En chronisch tussen de 68 en 75% rijden. In welke klasse? Lichte tour? Grand Prix? Of in de basissport met een handige ruiter?
En dat er meerdere paarden bij jullie op stal niet goed genoeg bevonden zijn kan ook iets zeggen over de gemiddelde kwaliteit paarden op stal. Vergelijk niet alleen je eigen paarden of paarden van je stal met elkaar, maar vergelijk ze ook eens met merries op het NMK bijvoorbeeld.
Valegro noem je ook nog. Maar dat zijn natuurlijk de uitzonderingen die de regel bevestigen. Ik zou niet er vanuit gaan dat je zo'n paard fokt met een 'gewonere' merrie.

Ik zou haar zelf niet inzetten als fokmerrie (tenminste, niet om elk jaar een veulen mee te fokken en ook af en toe wat te verkopen). Inderdaad door gebrek aan predicaten en sport. En ik bedoel het niet banketstaaf hoor, maar lees nog eens kritisch wat je zelf typt en ga eens écht heel kritisch naar je paard kijken.

Als draagmerrie zou ze eventueel kunnen dienen, maar daar hangt een ander prijskaartje aan én dan moet ze eigenlijk al eens probleemloos een dracht hebben volbracht en een veulen hebben grootgebracht. Als ze moeilijk drachtig zou worden of een veulen verworpen heeft in het verleden zou ik haar daar ook niet voor willen persoonlijk. Ook heb ik zelf liever draagmerries in bruikleen van mensen die ik ken (geen vreemden) en anders koop ik ze liever gewoon, dan kun je ook geen gedoe of onenigheid krijgen halverwege de dracht. Verhuurcentrales gaan wel afspraken aan, maar dan heb je niet meer veel te zeggen over je eigen merrie.
Het is al wel juni, dus als je dit seizoen nog wat wilt moet je wel wat haast gaan maken, anders ben je zo weer 9 maanden verder.

Sannum; gefeliciteerd met je McLaren! Wat een plaatje!

Hoipiepeloii: ik heb je topic gezien. Wat een mooie merrie heb je, en 127 lijkt mij dan toch zéker bovengemiddeld. Ik ben heel benieuwd naar een standfoto. Zonder standfoto vind ik het lastig om advies te geven.