Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 20:27

Kathleen_vW schreef:
fokfanaat schreef:
hoe bedoel je resultaten afwijken?

Dat een dressuurmerrie veel beter draaft dan springefokte paarden lijkt me niet meer dan logisch. als ze ook gemiddeld iets hoger scoort dan andere dressuurpaarden zegt veel meer over haar kwaliteit

Ik denk wat ze bedoeld dat de index veranderd is betreft het lineair score. Ik heb ook een merrie die nu ineens twee tikken naar links staat naar ‘zwaar’ op het beenwerk, terwijl ik er bij haar juist op moet letten dat de hengst genoeg bot heeft.

Wat dat betreft is het niet helderder geworden.

Dat bedoelde ik inderdaad. Het lijkt wel of ik een heel ander paard heb. Scores kloppen niet met de realiteit.

Willemiens

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 16:55

Vandaag de 18 dagen scan gehad en we hebben een dracht. Nu hopen dat het zich mooi nestelt en we met de 30 dagen scan weer positief nieuws hebben.
Aan de andere kant ook slecht nieuws gehad vandaag, de merrie loopt sinds een week op haar teen en probeert het zoveel mogelijk te ontlasten.
Omdat ik met rijden ook regelmatig een bok om de oren kreeg het voetje, kogel en de hak op de foto laten zetten. Alles zag er mooi uit.
SI gewricht en pezen zijn ook op de echo geweest maar daar was ook niets te zien. Hoefzweer is het waarschijnlijk ook niet..
DA weet het ook niet dus ze hebben mij rust aangeraden en inflacam. Inflacam wordt niet aanbevolen bij drachtige merrie's. Zij geven het wel vaker maar hebben jullie hier ervaring mee?

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 10:13

Was nog niet eerder in dit topic geweest. Een hap en snap terug gelezen en de laatste paar pagina's.
Bij mijn iets oudere stermerrie blijft het genetisch profiel ook leeg. Ik kijk elke dag even om te zien of het is geladen, maar nu het steeds langer duurt vraag ik me af of het niet helemaal leeg blijft.. Bij een jaarling is alleen het vrij springen ingevuld en de rest niet..

Mijn beste dressuurmerrie heeft nu een score van 126 (GFW) en 135 (traditioneel). Met name bij het vrij bewegen is ze er wel op achteruit gegaan. Zal ook wel komen door die herindeling. eigenlijk scoort ze nu overal rond de 100, zonder uitschieters.
Ik heb haar gedekt voor volgend jaar met Nacho. Nou heb ik nog niet veel over die hengst gezien aan nakomelingen. Zijn er hier al mensen die van dit jaar een nakomeling hebben of nog krijgen?
Mijn merrie is wat klein en wat kort, dus qua exterieur hoop ik dat hij dat verbetert.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 10:49

Ik snap nog steeds niets van Genetisch profiel.

Waarom het zo afwijkt van de werkelijkheid?
Mijn paard is op de keuring geweest dat Genetisch profiel heb ik toen uitgeprint.
Nu staat er bij haar Genetisch profiel hele andere dingen.
bijvoorbeeld kruis ligging is hellend staat nu recht
romp richting was opwaarts nu neerwaarts
hals richting is verticaal staat nu horizontaal.
(dit zijn meer de kenmerken van haar vader)?

van al haar veulens is ook alles ingevuld die paarden hebben ze nog nooit in het echt gezien.
Alleen mijn 7 jarige ruin is dit jaar op stal gekeurd en ster geworden Z2 met winstpunten.
Bij hem heb ik nu ook een heel ander Genetisch profiel.
(zijn Genetisch profiel die hij nu heeft gekregen wou ik wel hebben maar in het echt is er een heel ander paard geboren dan de kenmerken wat hij nu heeft gekregen)?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 11:05

Mijn Charmeur merrie heeft in het lichaam voldoende lengte (in de zin van net niet kort), maar heeft een iets langere hals. Haar Jameson nakomeling heeft meer lengte in het lijf en evenveel lengte in de hals. Volgens het genetische profiel hebben ze allebei een kort lichaam en een korte, zware hals. De stap zou kort moeten zijn, maar die is juist goed (en beter dan de draf). Ik snap niet goed waarom het genetische profiel meer waarde krijgt dan de daadwerkelijke kenmerken van het paard (die ook doorgegeven worden aan de nakomelingen). Nu heb ik hier totaal geen verstand van, dus ik hoop dat iemand mij kan uitleggen waarom de profielen zijn aangepast en wat het voordeel ervan is.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 17-06-22 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 11:06

Genetisch profiel is natuurlijk wat men veronderstelt dat het paard zal vererven, niet hoe het er uit ziet of hoe het zelf presteert.
De lineaire score van het paard zelf, is hoe het er (op dat moment) uit ziet.

Met dat genetisch profiel proberen ze dus in de glazen bol te kijken. Voor hoeveel % ze dat al kunnen is de hamvraag.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 11:08

je hebt bv merries die zelf 162 zijn, maar haar ouders en wellicht alle nakomelingen zijn dik in de 1.70

ze is zelf dan wel kleiner dan gemiddeld (fenotype), maar de verwachting is dat ze groter fokt (genotype)
zo kan dat ook met lengte in het lijf, dat wat ze heeft is anders dan ze verwachten dat ze geeft.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 11:26

koend schreef:
Genetisch profiel is natuurlijk wat men veronderstelt dat het paard zal vererven, niet hoe het er uit ziet of hoe het zelf presteert.
De lineaire score van het paard zelf, is hoe het er (op dat moment) uit ziet.

Met dat genetisch profiel proberen ze dus in de glazen bol te kijken. Voor hoeveel % ze dat al kunnen is de hamvraag.

Dat percentage staat bij de betrouwbaarheid (BTBH) en dat is bij de jonge dieren die ze nog nooit gezien hebben maar rond de 30%. Dus ja, die cijfers moet je met een korreltje zout nemen.

Oh en er staat ook nog:
Een gemiddeld KWPN dressuurpaard heeft een dressuurfokwaarde tussen de 80 en 120
Dus merries> dan 120 zijn echt wel duidelijk beter dan de rest.
Laatst bijgewerkt door yvonnepuntnl op 17-06-22 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 11:29

fokfanaat schreef:
je hebt bv merries die zelf 162 zijn, maar haar ouders en wellicht alle nakomelingen zijn dik in de 1.70

ze is zelf dan wel kleiner dan gemiddeld (fenotype), maar de verwachting is dat ze groter fokt (genotype)
zo kan dat ook met lengte in het lijf, dat wat ze heeft is anders dan ze verwachten dat ze geeft.

Dat begrijp ik in die zin volkomen. Maar in de praktijk lijkt me dat nu nog niet het geval met deze betrouwbaarheid? Stel dat de eventuele nakomelingen van de Jameson en diens nakomelingen allemaal genoeg lengte hebben en een goede stap, wanneer stap je dan af van dat genetische profiel? Of is het tegen die tijd allemaal weer aangepast?

Het gaat overigens in het geval van mijn merries totaal niet over extremen, maar het waren voor mij de opvallendste verschillen ten opzichte van het fenotype.

Scheelt wel dat ik een ezel kan gebruiken op de Jameson en de galop dan alsnog ruim blijft, volgens haar genetische profiel. :P

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:07

in het geval van mijn glamourdale ruin is het profiel wat hij nu heeft gekregen wat ik had gehoopt om uit mijn merrie te krijgen.
Maar ik kreeg toch iets anders uit mijn merrie (geen slecht paard hoor) maar hij heeft een korte hals en in het profiel staat hals lente lang en zo zijn er nog wat andere kenmerken die hij in het profiel heeft en in het echt niet.
Dus als ik eventueel nog een keer zou dekken met glamourdale zou ik dus een ander paard kunnen krijgen dan mijn huidige ruin als dat profiel zou kloppen wat mijn merrie zou doorgeven.

kan je nu dan ook je merrie ergens invoeren en dan een hengst kiezen en dan het toekomstige veulen profiel kunnen krijgen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:31

fokfanaat schreef:
supertammy schreef:
Hebben jullie de nieuwe fokwaarden van je KWPN merries al bekeken?
Eén van onze merries had 171 op dressuur, maar staat nu nog maar op 129. Hoe dan? En de rest van de lijst ook behoorlijk aangepast.

op zich wel logisch, ze wordt nu alleen nog vergeleken met dressuurmerries, boven de 100 is nu al bovengemiddeld

100 was toch sowieso al het gemiddelde bij indexen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:57

Ja maar het gemiddelde was toen ook met de springpaarden erbijin.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:06

Mijn merrie vandaag drachtig gescand van Frankie Lee. Voorzichtig blij, op naar de 40 dagen scan..

Zoals ik al schreef kloppen de lineaire scores van mijn merrie niet meer bij de werkelijkheid. Net zoals ik dat bij een aantal berichten hierboven lees. Ik vind dat bedroevend en alhoewel dat misschien met de beste intenties is gebeurd, een kwalijke zaak.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:25

Dat is het, waar je naar kijkt is niet de lineaire score van je merrie. Maar het genetische profiel.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:37

fokfanaat schreef:
Dat is het, waar je naar kijkt is niet de lineaire score van je merrie. Maar het genetische profiel.

Kunnen ze dan niet ook het Lineaire score ergens plaatsen.
want dat is de werkelijkheid wat je ziet de beoordeling op de keuring.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:44

Lijkt me idd bij prestaties bv, bij de keuringsresultaten dat de lineaire scores ook een plaats moeten krijgen

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 14:01

fokfanaat schreef:

In dat geval snap ik waar het vandaan komt.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 14:02

splenius schreef:
fokfanaat schreef:

Kunnen ze dan niet ook het Lineaire score ergens plaatsen.
want dat is de werkelijkheid wat je ziet de beoordeling op de keuring.

Mee eens!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 14:05

fokfanaat schreef:

Dan hoef je ook niet meer naar de keuring, dan kan ze ster worden op haar genetisch profiel :D

En hengsten goedgekeurd worden op hun genetisch profiel :D

Ik vind dat ze er nu veel te ver in doorschieten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 14:18

Vind ik ook, doe dan inderdaad genetisch profiel naast de liniare score.

Was fokken maar zo makkelijk dat het allemaal op basis van het genetisch profiel zou kunnen gaan..

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 14:35

Mailtje naar KWPN aan wagen om dat voor te stellen?

Hier vandaag kloppend hartje, nu weer 10 maanden wachten. Nog even een keer voor eventuele gust verklaring maar anders zien we het positief in :D .

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 15:45

Verbijsterend, zo zou ik de sportfokwaarden van een aantal zeer populaire hengsten willen omschrijven. Links en rechts oorvijgen voor de dale- fokkerij. Alleen Everdale weet nog net 100 en een plusje te scoren. Vervolgens zijn veel Totilas zonen ook diep gevallen. Met name de populairste Gl. Toto. Van de bovengenoemde hengsten zijn er meerdere met een hoge betrouwbaarheid. De hengsten met een scheutje Jazz bloed houden de sokken nog een beetje droog.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 20:30

Ben eigenlijk benieuwd of deze kennis ook meegenomen gaat worden id keuringen en dus negatieve invloed heeft

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 20:37

misterA schreef:
Verbijsterend, zo zou ik de sportfokwaarden van een aantal zeer populaire hengsten willen omschrijven. Links en rechts oorvijgen voor de dale- fokkerij. Alleen Everdale weet nog net 100 en een plusje te scoren. Vervolgens zijn veel Totilas zonen ook diep gevallen. Met name de populairste Gl. Toto. Van de bovengenoemde hengsten zijn er meerdere met een hoge betrouwbaarheid. De hengsten met een scheutje Jazz bloed houden de sokken nog een beetje droog.

glamourdale index van 86!!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 22:45

Vervolgens vraag ik me af hoe dat allemaal kan gebeuren. Dat hengsten die bijna de wereldtop in de sport hebben gehaald, in zo een vrije val zijn terecht gekomen. Ze fokken niet, dat vind ik een dooddoener. Wat een hengst (of merrie uiteraard) zelf niet kan dat kan hij/zij dus ook niet vererven? Dat klopt om meerdere redenen niet. Zo kan een hengst eerder een blessure hebben opgelopen. Wat imo veel meer de oorzaak is, dat is de opleiding, en vooral wie die opleiding heeft verzorgd. Dressuurpaarden zijn veel meer maakbaar dan we denken. Met een vliegende start in de sport krijgt een jonge hengst ook meteen een hoge fokwaarde. Blijkbaar is dat niet altijd de genetische component, de aanleg.
Uiteraard is een sportindex heel eenzijdig samengesteld. Wat je wenst is ook datgene wat je krijgt.Dus heel veel G.P. heel hoog waarderen.
Nu blijkt dus dat de fokwaarde voor (dressuur)sport niet erg betrouwbaar is. Zelfs sommige hengsten die reeds Keur zijn verklaard, met een hoge betrouwbaarheid, voldoen na een paar jaar niet meer aan de eisen.
Met het toevoegen van de genetische (DNA) component is dit dus een poging van het KWPN om de fokwaarde naar een hogere betrouwbaarheid te tillen en nog beter de sportaanleg te kunnen voorspellen.
Ook al beschikt het KWPN over een enorm grote database dan is het nog niet te vergelijken met de rundveefokkerij waar het over veel grotere aantallen gaat en over objectief te meten eigenschappen. Of dat de kosten, de verwarring en de geringere meerwaarde rechtvaardigd is maar de vraag.
Er zijn belangrijkere uitdagingen, denk ik. Gezondheidsaspecten en karakter bijvoorbeeld.