Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 19:00

Hier is de smid ook geweest en beide dametjes waren braaf. Ze moesten wel even balans zoeken maar tegen de muur ging dat best goed. Mijn smid is ook wel heel handig en snel met dat jonge grut gelukkig, dat scheelt enorm. Ze staan nu weer netjes op de voetjes.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 19:50

Smid is ook snel, maar Cielo liep achteruit zodra de smid hem benaderde, echt angstig, ook willen steigeren, trappen gelukkig niet. Hielp ook niet echt dat Baron al naar buiten gegaan was. Volgende keer misschien Baron ook in de stal houden.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 21:37

Oja, wij hebben ze in de stal bekapt, zodat er niet heel veel ontsnapping mogelijk is.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 21:41

Nog bedankt voor de complimentjes.

Ik zorg inderdaad wel dat er bij het bekappen altijd support is van minimaal 1 andere, achtergelaten worden en bekapt worden is wel een dingetje voor zulke jonkies.

Kiko klein is de wereld dan inderdaad, met je menpony heb ik je dan weleens langs zien komen op filmpjes ja.

Dais wauw wat een koele kikkers! Die van mij houden niet zo van groot verkeer.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 22:23

Haha ja beetje moeilijk met een inloopstal van 4m op 9m :) stal kan wel dicht met een grote schuifdeur maar dan is het niet licht genoeg voor de smid. De lamp die er nu hangt geeft niet voldoende licht om in te werken voor gewone dagelijkse verzorging is het wel voldoende.

Maar volgende keer dan gewoon Baron binnen houden ook. Moet nog zien hoe ik dat kan doen, of ik eventueel 2 linten kan hangen voor de deuropening. Dat de poort open kan blijven maar Baron niet buiten kan.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 22:51

Mooney wij staan 7km bij elkaar vandaan. Heb haar leren kennen van de shetlandermenritten. Van de zomer ga ik daar nog wel eens heen metbde fiets en trailer en dan fietsen we naar Doorwerth met de pony’s en gaan dan zwemmen daar met ze. Echt super leuk!
Wie weet dat ik Cover ook zo ver krijg maar dat zal nog wel even duren.

Hier komt morgen de smid en de dierenarts voor hun 3e enting.
Hier laat ik de ander altijd staan want anders breken ze de boel af. Al zullen ze dat toch moeten gaan leren alleen op stal staan.

Ladonna Fijn dat jij een snelle smid hebt. Die van mij is voorzichtig en dat snap ik maar daardoor is hij gaan klooien en was er geen land mee te bezeilen dus hebben de vorige keer licht gesedeerd met pasta zodat hij weer wat vertrouwen erin krijgt. Cover heeft het niet zo op mannen ..

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 23:01

Met wat jullie allemaal zeggen ben ik blij dat ik mijn veulen zelf doe := ik heb al onder enkele gestaan die nog nooit een smid gezien hadden, of angstig waren van de smid. Herkenbare verhalen.

Voorzichtig kan zijn voor en nadelen hebben idd.

Ik denk dat het ook grotendeels scheelt in wie je veulen vertrouwd. Moest er nu een andere smid aan Milkyway beginnen zou ze mss net hetzelfde doen, angstig en wegtrekken enz. Maar dat weten we niet.

Maar ik heb dan ook net die luxe om de vijl te pakken en de voet eens rondt te vijlen, de straal eens proper te maken, enz. Als je dat elke keer met laten doen dan heb je een hele hoge rekening op her einde.
Edot: Even een edit, wil erbij zeggen dat ik alleen kap wanneer nodig en dit geen wekelijk ding is :') voeten uitkrabben is wel dagelijks.

Wat mss zou kunnen helpen is dat iemand zich even voordoet als smid? Je vriend of dergelijke die een rasp vastheeft en een voetje vraagt/je veulen benaderd? Maar zelf niet direct iets doen en zo opbouwen? Is maar een suggestie :D

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 23:08

Zelf kan ik alle voetjes pakken. Heb dat juist geoefend maar mijn smid is klein maar tilt de benen wel hoog op want zelfs Cover zijn moeder vindt het niet leuk en die was normaal wel braaf bij mijn vorige smid.
Maar ben wel blij dat hij geduldig is. Zijn zat smeden die snel een knal verkopen en dat wil ik niet.

Wie weet als hij ouder wordt dat het makkelijker gaat. Hij is al best groot. Schoft 1,52 en kruis 1,58 dus is ook al aardig wat dat je in bedwang moet houden en dan kan er best een kop opzitten

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 23:14

Ik ben helemaal tegen een knal verkopen. Geduldig en voorzichtig zijn wel verschillend. Een geduldige smid is goud waard, zo zijn er niet veel meer naar mijn mening. En ja hoog opheffen is iets wat ik veel zie gebeuren :') hopelijk groeit Cover daar wat in :=

Naar mate een paard ouder wordt (en ook wordt bijgehouden door een deftige smid) gaan wel wat meer vertrouwen kweken. Wel best lastig dat ie het niet zo op mannen heeft, nog altijd na enkele maanden? Ik herinner me dat je er toen al iets van gezegd had.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 23:23

Klopt.. er komen alleen maar vrouwen hier dus best lastig. Al was een tijdje geleden een mannelijke dierenarts er voor mijn shet en toen kwam hij ook kijken.. misschien is het het luchtje van de smid dat hij dat niet fijn vindt.. ik weet het niet. En Cover heeft een olifanten geheugen. We hebben nu paar keer gehad dat er wat gebeurde en hij schrok en zijn hoofd stootte terwijl ik of de eigenaar van de andere jaarling erbij stonden en dat hij dus denkt dat het door ons komt. Ben weken bezig geweest om hem weer vertrouwen te geven dat hij door het luikje kan komen. Bij mijn stalgenoot durfde hij niet eens snoepje te pakken. Terwijl normaal hij als eerst zo stond van hallo ik wil ik wil..

Ik lig zelf een beetje in de lappenmand dus momenteel wordt er weinig met de paarden gedaan. Vandaag ook weer behandeld dus mag dan niks doen. Best lastig als je paarden aan huis hebt. Mijn vriend loopt te mopperen want die vindt het helemaal niks ‘s avonds voeren en uitmesten. Overdag helpt mijn stalgenoot met voeren en mesten. Ik zet ze wel binnen en buiten. Maar zou blij zijn als ik straks gewoon alles weer kan doen.

Dat hoog optillen ben ik niet gewend. Snap ook niet waarom dat moet. Lijkt mij niet fijn voor een paard en ook niet voor je eigen lichaam.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 06:24

Zelf eens met een rasp erbij komen is wel een optie. Heb een rasp liggen.

Mijn smid is ook klein, en heeft bij Cielo de hoeven echt niet hoog opgetild. Bij Baron wel iets hoger, maar moest ook ijzers verwijderen bij hem dus moest wel op z'n benen leunen/tussen z'n benen.
Hij is gelukkig ook geduldig, wordt niet lastig ofzo als het even moeilijk gaat.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:52

Hoog opheffen = comfortabeler voor de smid.
Je moet dan niet zo gebogen staan. Maar ik heb aangeleerd het paard moet comfortabel staan, niet de smid. Ik doe regelmatig paarden die dus niet zo hoog kunnen staan en doe deze zoals een shetlander, dicht bij de grond. Handiger voor het paard, eigenaar blij, ik blij. Maar ik snap dat niet elke smid dit kan en wilt doen vanwege ouderdom, rug, enz enz.

Ik kan hier op door blijven gaan haha maar jullie snappen het wel :D
Je zou uiteindelijk met de rasp zelf er eens over kunnen gaan zonder druk te zetten. Dus niet echt raspen, moest je veulen je uiteindelijk vertrouwen met een rasp. Ik heb Milkyway toen ook zo tussen de benen gepakt toen ik de voeten wou uitkrabben. Puur zodat ze het gewend was voor als ik ging kappen. Nou moet je dat nu wel niet met elk veulen gaan doen... sommige denken dat ze moeten gaan springen :')

Hopelijk knap je weer snel op Kiko! Vervelend als je zo niets kan doen, en ja vriendjes die geen paardenmensen zijn, herkenbaar!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 10:07

Ja baal er van want normaal deed ik iedere avond voetjes optillen maar dat heb ik nu al een maand ofzo niet gedaan. Als mijn lichaam weer een beetje mee werkt wil ik inderdaad met een rasp gaan oefenen. Deed nu even met de hand op de hoef slaan zodat hij went dat er wat gedaan wordt.

Ik snap wat je bedoeld met het optillen.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 10:21

Hopelijk voel je je snel weer wat beter kiko!

Hier is mijn vader de hoefsmid dus ze ziet hem ook dagelijks. En ik til haar voetjes ook altijd op als ik haar een poetsbeurt geef. Doet ze echt heel braaf. Vandaag komt de dierenarts voor de 3de enting, dat vindt ze wel minder... vreemde mensen die aan haar komen vertrouwd ze ook echt niet.. :=

Haar kleur wordt nu weer wat lichter, ben benieuwd hoever ze doorkleurt. Een hele donkere valk zal ze wel blijven <3
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 11:00

Ik heb 2 hoefsmeden die beide goed zijn met de jonkies.
Hiervoor een andere gehad, met volwassen prima, maar jonkies nee. Was iedere keer als ze bewogen of voetje terugtrokken dat ze nu niet verder kon zo en dat we maar meer moesten oefenen. Ze konden dus prima voetjes geven, maar niet 10minuten lang zodat zij naar 1 hoefje kon staren. :') Uiteindelijk werd er dan bijna niets gedaan en kon ik wel de volle pond betalen. Hmmm dan maar andere :P

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:35

Hoi! Mogen Uk (v. Barton vdl x Blue Hors Hotline) en ik ons hier ook melden?

Onze merrie is 16 maart geboren vorig jaar en loopt bij ons op de boerderij met nog 6 andere paarden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Smid doet ze erg braaf.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:50

Welkom en wat een mooie leukerd is Uk!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:52

Och wat een lieve foto's zo met je zoontje erbij.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 18:33

Ooo wat een lieve foto’s zeg!

Gisteren heeft Nova voor het eerst alleen achter gebleven. We hadden nog een brave ruin geregeld die ze kon vergezellen. Omdat weide vriendin even een uurtje weg moest voor een foto shoot. Ipv dat de ruin ging babysitten was die mega bang van
Nova. Was best wel grappig. Want eenmaal dat Nova was gekalmeerd na da haar vriendin uit zicht en en gehoor was wilde ze wel naar de ruin alleen die liep van haar weg. Dat word nog wat :+ }>

Wat hoefsmid betreft krijgt ze wel ene 10 op 10 omdat ze zo flink is. Misschien idd iemand zoeken die zich voordoet. Heel vervelden da ze zo lastig zijn soms.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 18:50

Hoefsmid is soms toch ook wennen en zelfs als ze het kennen kan er soms een dag zijn dat het minder gaat.

Mijn veulen is op zich niet echt bang maar beetje rancuneus als het niet naar wens gaat.
Laatste keer bij de smid was ze het er niet helemaal mee eens. Niet gemeen en smid bleef geduldig maar bij de achterhoeven ging ze er bijna bij liggen. Gewoon doorgezet en uiteindelijk wel braaf laten bekappen.

Maaaaar, sindsdien konden we haar achterhand niet meer aanraken :roll: . Nu een maand en veel geduld later kunnen we wel weer achterhoefjes opnemen.
Maar echt, dramaqueen soms.

En verder kan ze ook heel zen zijn.

Afbeelding

Was haar laatst gaan bezoeken en ze vond het niet nodig haar sieste te onderbreken :+ .

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 19:31

Haha ja herkenbaar hoor.
Cielo vond de maatstok eng of als je eeb touwtje langs z'n benen hield, maar dat laat hij dus wel gewoon toe. Voetjes optillen door mij ook gewoon.

Was gaan wandelen met Baron,
Krijgt cielo weer een zot moment zodra Baron na het wandelen wil gaan rollen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 19:57

Whaha geweldig filmpje.. ik kan daar altijd zo van genieten!

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:10

Welkom Zosamaja! Wat een mooie fotos van Uk <3

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 18:26

Wat een leuk filmpje! Dat hebben ze hier ook vaak als er 1 gaat rollen ja := heerlijk als ze zo kunnen rennen.

Welkom zosajama, wat een vriendelijke uitstraling heeft ze! Heel knap ook <3

Hier was mijn zusje vandaag de moeder van Fiore aan het longeren, mevrouw wilde perse mee doen.. _O- heb ik wel mooie filmpjes kunnen maken. Ze is zo knap voor een jaarling <3 ze heeft gisteren haar derde inenting gehad en ze heeft nu wel een bult op die plek in haar nek.. vindt ze ook niet heel fijn als ik erover heen ga, zal wel een soort blauwe plek zijn dan. Hopelijk trekt het snel weg.
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 18:58

Gave foto!
Hier hebben ze gister in de borst geënt en zie er niks van gelukkig. Dus hier kunnen ze er ook weer een jaar tegen. Maar vraag mij af of het welmecht nodig is die 3 entingen. Vroeger was het altijd 2. Maar goed..