merries naar KWPN merriekeuring 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoekiej

Re: merries naar KWPN merriekeuring 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:14

Wat ik trouwens niet begrijp is dat er bij sommige paarden in het boekje een spring en/of dressuurstand staat, maar bij mij niet :?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:06

Dressuurmerries hoeven niet te springen hoor ;) Worden alleen beoordeeld op springen.
Merries met dressuurafstamming kunnen uiteraard wel op voor springen als de eigenaar dat wil.

Ik longeer vaak met passoa of met gewoon touwtjes. Ik rijd thuis nu vaak laag en lang en over balkjes.

massiemas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:55

Hoi, ik kom hier ook even binnenvallen :D
Over 2 weken gaat mijn merrie (Rousseau x Kaiserstern) naar de keuring in Wierden. Ik rij haar succesvol in de sport, maar wil daarnaast graag proberen om haar ster te krijgen mocht ik er ooit een veulen bij willen fokken. (stamboom: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=91787). In mijn onderschrift staan wat recente foto's van haar.

Ik heb gekozen voor de dressuurrichting. Vorig jaar wel met haar naar de oefenkeuring geweest waar ze haar niet sterwaardig vonden, met springen maakte ze meer kans maar het is de vraag of je dat wil aangezien ze toch van een dressuurhengst is. Ze liet zich vooral niet goed zien, ze moest meer front hebben als dressuurpaard, maar liep dan ook erg relaxed rond met haar neus zowat over de grond :+ . Ze kan prima tonen en showen maar heeft een erg relaxed karakter en is niet snel onder de indruk. Wel kan ze tijdens een buitenrit flink dr kop erop zetten als ze wat ziet, dus ze kan het wel. Daarom heb ik vandaag haver gehaald wat ik haar tijdelijk bij wil voeren voor wat extra pit. Kan iemand mij vertellen met hoeveel ik moet beginnen? Ik wil het rustig opbouwen om te zien hoe ze erop reageert, maar wat is dan een goede hoeveelheid?
Verder wil ik komende 2 weken flink wat longeren met pessoa ipv rijden en goed blijven voeren. Ze is een erg lastige eter en er mag nog wel wat vet bij maar helaas krijg ik dat slecht voor elkaar. Ze is erg kieskeurig en laat geregeld haar brok staan. Daarom een paar maand terug al deels overgegaan op cornmuelsi van Marstall, toen ze dat weer minder begon te eten teruggegaan naar meer brok. Dit ging een tijd erg goed maar sinds een week eet ze weer minder :\ . Komende 2 weken nog maar extra slobber voeren en veel hooi, iemand nog meer tips?
Heb al heel wat tips gelezen over een goede voorbereiding, erg handig! Verder wil ik haar daar door iemand laten voorbrengen, een kennis van me heeft ook de opgave geregeld en kent daar voldoende mensen (zat eerder in de commissie), dus dat komt wel goed.
Zo een heel verhaal, tips en reacties zijn welkom! ;)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:24

Eindelijk een ook-wierden-ganger :D Ik dacht dat ik hier al de enige zou zijn.

En correctie op mijn vorige berichtje, dressuur paarden worden uiteraard beoordeeld op gangen en het gaan. En niet op springen :o

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:25

beste massie mas, als je over twee weken al moet ben je helaas te laat, bijvoeren gaat 6 weken vooraf om echt verschil te gaan merken, voor het kweken van spieren is dit ook te kort dag. Ik heb ook eens een merrie gehad die slecht at, was erg strak in het lijf, die liep al Z dressuur, dus voor de spieren hoefde ik niets te doen, die heb ik 6 weken op heel rijk gras gezet, bietenpulp en maismeel slobber etc. en dus rust geen arbeid.
Ik hoop voor je dat je het red, wat je nog kan doen is een zakje hennep zaad halen, hier mag je echter maar 1 handje per dag van geven 14 dagen vooraf, dit fokt ze enorm op. Ik wil je er wel bij zeggen, dat stel je paard zou iets overkomen dan mag je haar in die tijd dat je dat zaad geeft niet ter slacht aanbieden ivm " blauw vlees" voor consumptie, klinkt luguber maar tis nou eenmaal zo.
Je kunt je paard best flink doorvoeren, mijn E pony die Z liep kreeg 6 kilo per dag krachtvoer.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:54

sarabande schreef:
Sarabande is gisteren in Houten ster geworden, ze was de enige in haar groep.
Afbeelding

Draven op het harde ...
Afbeelding

En de bespreking
Afbeelding

Nou ja zeg, en dat vertel je me niet even! :D GEFELICITEERD!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:00

:o ik dacht dat ziet iedereen wel :+

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:31

help ik heb per ongeluk de manen van mijn merrie verkl**t. Ik was enthousiast aan het manen trekken maar ze zijn nu wel een beetje heel kort geworden. Ik baal behoorlijk ze zijn nu ongeveer 8 cm lang en de keuring is eind juli. Zou daar dan nog voldoende bij gaan groeien ?

massiemas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:31

@ bianca1980: Dankje voor je reactie! Dus nu 2 weken lang haver voeren geeft helemaal geen effect? Spieren heeft ze opzich wel maar was van plan om ipv hard te trainen haar alleen te longeren. Dat hennepzaad lijkt me maar apart spul! Slobber kreeg ze altijd al maar wil het nu wat vaker geven, ook krijgt ze al een aantal maanden energiekernmix van Subli waar ze nu wat meer van krijgt dan eerst. En misschien nog wat extra sportbrok erbij, dat eet ze beter dan de brok die op stal wordt gevoerd. Op de wei komt ze elke dag maar daar staat weinig gras in. Niet dik te krijgen dus, maar nu ze weer slechter brok eet kan ik er misschien wel op deze manier voor zorgen dat ze niet dunner wordt komende 2 weken..

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:55

Wei zoeken waar wel genoeg gras staat. Daar groeien ze toch het snelst van en niet van allerlei brokken en supplementen etc... Of veel kuil/hooi neerleggen voor de nacht en dan het liefst zoveel dat er nog een paar plukjes over zijn 's ochtends, dan hebben ze in ieder geval genoeg gehad...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:57

Gitta1977 schreef:
Wei zoeken waar wel genoeg gras staat. Daar groeien ze toch het snelst van en niet van allerlei brokken en supplementen etc...

Of gewoon gemaaid gras op stal voeren, kan je haar toch in het trainings regime houden

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:35

Hier een staart die de helft kwijt is :( Ik heb nu zelf nog dikker haar als m'n beest :(

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:40

Extentions in laten zetten. Heeft een vriendin van me ook gedaan met haar merrie voor de keuring.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:47

[quote="massiemas"]@ bianca1980: Dankje voor je reactie! Dus nu 2 weken lang haver voeren geeft helemaal geen effect? Spieren heeft ze opzich wel maar was van plan om ipv hard te trainen haar alleen te longeren. Dat hennepzaad lijkt me maar apart spul! [quote]

Je hebt idd 6 weken nodig om je paard op te voeren (of zelfs afvallen), dat is wat er gemiddeld voor staat, je kan het uiteraard wel geven, maar of het je brengt waar je had willen zijn is maar de vraag......
Vandaar het hennepzaad, dat word dus wel snel opgenomen in het bloed en geeft dus wel het gewenst effect, je paard moet dat door zijn slobber heen opeten, vandaar ook niet meer dan 1 handje en max 14 dagen. Het is een oud recept, maar werkt wel.....
Ik zou je paard niet meer teveel laten werken idd, veel rust, en zeker stress vermijden, veel ....heel veel porties per dag voeren in kleinere hoeveelheden.
Wat ik zag op je profiel foto's waarvan de foto's uiteraard een moment opname is zie ik dat je paard voornamelijk neerwaarts beweegt met weinig souplesse in de rug in de galop, dit willen ze helaas niet zien op een keuring. Je paard is op die foto idd schraal en dan kun je de bemerking gaan krijgen dat er meer vlees op had moeten zitten en dat het er uit ziet als een volbloed (renpaard).
Check nogmaals al je mogelijkheden om haar op te voeren, want dat heb je echt nodig.

Laat ons weten wat je gedaan hebt op de keuring !!!!! succes..............

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:09

massiemas schreef:
@ bianca1980: Dankje voor je reactie! Dus nu 2 weken lang haver voeren geeft helemaal geen effect? Spieren heeft ze opzich wel maar was van plan om ipv hard te trainen haar alleen te longeren. Dat hennepzaad lijkt me maar apart spul! Slobber kreeg ze altijd al maar wil het nu wat vaker geven, ook krijgt ze al een aantal maanden energiekernmix van Subli waar ze nu wat meer van krijgt dan eerst. En misschien nog wat extra sportbrok erbij, dat eet ze beter dan de brok die op stal wordt gevoerd. Op de wei komt ze elke dag maar daar staat weinig gras in. Niet dik te krijgen dus, maar nu ze weer slechter brok eet kan ik er misschien wel op deze manier voor zorgen dat ze niet dunner wordt komende 2 weken..

Bij een paard dat slecht brokken eet, denk ik als allereerste aan maagzweren.
Dan kun je voeren wat je wilt, het wordt er alleen maar erger van. Zeker als jet het met granen probeert op te lossen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:24

Hmmmm.... Ik ben trouwens illegaal hier :o Sorry!
Heb geen merrie voor de keuring. Wel een ruin die ik graag op de Pavo cup zou laten zien, maar dat is nog even afwachten of dat gaat lukken.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:57

UniFlap schreef:
Hier een staart die de helft kwijt is :( Ik heb nu zelf nog dikker haar als m'n beest :(

gebeurde bij die van mij vorig jaar in de opfok ook. Ik heb een uitneembare staart aangeschaft.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:09

sarabande schreef:
:o ik dacht dat ziet iedereen wel :+

Proficiat. ;)

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:11

Ik ga eens even het lijstje opzoeken wie er ook morgen moeten!
Ben alleen mijn paardenpaspoort kwijt, dus dat is ff stressen :\

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:14

Citaat:
4 juni te Houten
Bianca1980 met Bull's Eyes, 3 jaar, Manhattan * Ekstein * Ahorn Z, springen. Foto's in profiel

5 juni te houten
claudianoa met Boludith, 3 jaar, speciald x elcaro dressuur

10 juni te Alblasserdam
Touscha met paard: Touscha, 9 jaar, Métall x Elcaro x Onyx, dressuur.
Snoekiej met paard: Vorstin, 7 jaar, Polansky x Flamingo, dressuur.
Megacarmen met paard: Amazing, 4 jaar, Painted Black x Hovenier x Wilhelmus, dressuur.

17 juni te Alblasserdam
Rhea met paard: Bijou leeftijd 3, UB40 x Balzflug dressuur
_10_ met paard: Bo, 3 jaar, Johnson x Gribaldi, dressuur.
UniFlap met paard: U Prins, 2001, Kigali x Argus dressuur

22 juni te Wierden
rowo met paard: Zindyrike (Zazulou), 5 jaar, Sheraton x nimmerdor x akteur, springen

23 juni te Tolbert
sunny44 met paard: Arc de triomph, 4 jaar, Tchaikovski x ster v. Facet x ster pref v. Zaïre
TequilaRos met paard: Atiento Amiga 4 jaar, Numero Uno x Rossini x Wolfgang - springen

25 juni te Wijdenes
Poesnoes met paard: Beau printemps 3 jaar, Numero Uno x Goodtimes, springen

25 juni te Roosendaal

Heralda met paard Tess, schimmel, 9 jaar, Marlon x Kilt

29 juni te Wormerveer
Aniek1985 met paard: Vronie, 7 jaar, Negro x Rubinstein, dressuur

01 juli te Nistelrode
Renske_W met paard: Ace 4 jaar, OO-seven × Garanco × Nelson × Heemraad, Dressuur

4 juli te Didam
Zaranka met paard: Zaranka 5 jaar, Hemmingway x Donau x Oran, Gelders.
GJ9 met paard: Wendy 6 jaar, Nando x Farao x Prins Oregon, Gelders
GJ9 met paard: Belinda 3 jaar, Cinovo x Fortissimo x Waarborg, Gelders (dit is nog niet 100% zeker)

11 juli te Wamel
@diega, paard: Bella Vita Peternella, leeftijd 3, afstamming: Rhodium x Gibraldi x Pion, dressuur.
@diega, paard: Bling Bling B, leeftijd 3, afstamming: Sandreo x Partout x Luitenant Generaal, dressuur

15 juli te Ede
Kebie met paard: Beaulibria, leeftijd 3, Artistic Rock x Ditmar, dressuur
muispluis met paard: Aloë Strona, leeftijd 4, Paddox x Bustron x Zortin , dressuur

16 juli te Varsseveld
Roos_s met paard: Bavanta, leeftijd 3, Numero uno x burggraaf x nimmerdor springen
LJB met paard: V avanta, leeftijd 7, Burggraaf x nimmerdor springen

17 juli te Varsseveld
Kadanzlover met paard: Vera, leeftijd 6, Equador x Utrecht, Dressuur

1 augustus (?) CK te Ermelo
Roos_s met paard: Vymphonie, leeftijd 6, Concorde x Landgraaf x ladykiller

15 oktober IBOP incl stamboekopname W.B.Stables b.v. Wergea

Woestein met paard: Berthina Utopia, leeftijd 3, Emilion x Aktion, springen

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:19

Zijn jullie er al helemaal klaar voor? :-)

massiemas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:20

@ UniFlap: balen van de staart zeg! Is dat extensions in laten zetten niet ontzettend duur? gewoon een vraagje hoor.. Dan lijkt een uitneembare staart mij praktischer.
@ bianca: het is dus afwachten of het nog zin heeft die haver, naja we zien wel. Zet haar dus wel meer op rust en voer sowieso 's avonds flink hooi bij aangezien ze 's nachts het meeste eet.
Haar galop is inderdaad niet haar sterkste gang, ze heeft er moeite mee haar binnenachterbeen goed onder te zetten. De stap is wel goed, ze stapt ruim en op goede momenten 2 hoef over. Draf is gemiddeld. Weet dat de kans klein is op ster maar niet geschoten is altijd mis ;) Alleen als ze wakker genoeg is en echt de kop/hals erop zet en flink sjouwt maakt ze kans. Wat haar uiterlijk als volbloed betreft, dat zit er inderdaad duidelijk in met een engels volbloed als opa..
@ Aimee: Paard heeft nergens last van behalve van kieskeurigheid (zie eerder topic van mij over het voeren). Sportbrok voeren we zelf bij en die eet ze wel goed (hiervoor energy control at ze na een jaar niet goed meer). Cornmuesli van Marstall at ze 2 maand erg graag, nu eet ze alweer 3 weken liever basisbrok en laat de muesli staan. Laatste week eet ze weer minder basisbrok maar wel goed sportbrok. Oftewel elke 2 weken eet ze weer anders, ze heeft periodes dat ze alles eet wat je in dr bak gooit en periodes dat ze weinig wil.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:25

Nog meer hooi bijvoeren 's nachts dan, net zo lang tot ze 's ochtends wat laat liggen. Dan zitten ze pas vol en kun je verder met bijvoeren en het dikker maken, voor zover dan nog nodig. Van brok worden ze niet dik, van hooi wel. Vers gras natuurlijk nog beter, maar als dat niet bij de hand is.........

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:28

Ik denk dat met zon paard naar de keuring gaan een vrij kansloze zaak is
Als ik zag hoe geweldig streng ze zijn...
Punt is dat wanneer je slechte cijfers krijgt die er wel blijven staan en daar gaan ze later nooit heel ver vanaf zitten, dus mijn advies.
Gooi het beessie in de wei en begin volgende keer veel eerder.

Megacarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:28

Vandaag aan de longe, en morgen nog lekker op de wei! En dan knallen... verwacht er niet veel van. We gaan lekker stamboekopname doen, en genieten van de dag. :D