Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 09:13

Dank je! Ze moet vandaag nog gespoeld worden...dus nog even afwachten. Ik vind het allemaal wel reuze spannend, heb hier totaal geen kaas van gegeten en ook geen fokkers in mijn vrienden kring dus het is echt een hele nieuwe wereld voor mij wat er allemaal bij komt kijken.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 09:14

Kathleen. Ziet er goed uit. Gefeliciteerd met de eerste dracht

Oji. Als de spoeling en de Oxcitocine goed aanslaat kan ze prima drachtig worden.

Ik ben echt super blij dat mijn schimmel merrie nu eindelijk drachtig is. De eerste cyclussen had ze dinosauriër eieren (8.6cm en 7.5cm) de laatste cyclus ging ze net iets over de 5cm en drachtig *\o/* ik ben benieuwd wat ze ervan gaat bakken. Zelf is ze een Formidable (Florret AS) x Hofnar x Rogier, nu drachtig van Nashville Star

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 09:18

Bedankt! Ja de DA moest meerdere merries scannen voor 9.00 uur en doorbellen of er besteld moest worden, dus had geen tijd om even uitgebreid mijn vragen te beantwoorden... Dus fijn dat ik van jullie wat meer hoor mbt de kansen!

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 09:25

baudyh schreef:
Marie72 schreef:
Wat naar zeg. Fokken kan zo mooi zijn, maar wat kan er toch ook vreselijk veel mis gaan...

Mijn merrie is vanmorgen op 16 dagen drachtig gescand van Omar Sharif. Heel blij mee, al juich ik nog maar niet te hard. Het begin is er in elk geval!

Gefeliciteerd, wij hadden afgelopen maandag een kloppend hartje van onze kleine Omar Sharif uit onze Oscar merrie

Ah, ook gefeliciteerd Baudyh! Jij vond de hengst dus ook heel aansprekend? Wel beetje gok, zo'n jonkie, maar bij Brinkman kun je er wel redelijk zeker van zijn dat hij in Nederland blijft en de verrichtingen nog gaat lopen, dat is wel prettig idee. En anders zien we het ook wel weer, ik hoop op een fijn veulen, in eerste instantie toch voor mezelf. Wel benieuwd hoe mijn merrie (Grand Galaxy Win) fokt. Ze is luxe, maar met maat. De moeder was veel grover en 1.80m, dat was wat teveel van het goede om bij elkaar te rijden. Hoe is jouw Oscar?

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 09:33

@Kathleen, dat zijn de betere berichten en mooi veulen!!

@oji: Ja, ze kan best drachtig zijn. Ik zou nog wel even navragen bij de da waardoor hij/zij denkt dat het komt. Mijn vorige merrie moest altijd gespoeld na het dekken, die was er super gevoelig voor. Kan ook aan ligging baarmoedermond liggen, dat ze zelf het vocht er niet makkelijk uit kan werken na dekking. Mijn huidige merrie (dochter van die vorige) moest de 1e x na dekken ook gespoeld, knetter vol vocht. Ik zag de bui al hangen, maar ze had toen ook niet geovuleerd en de baarmoedermond was veel te stug nog, waardoor het vocht er niet uit kon. Daarna werd ze wel mooi hengstig, ei voor de zekerheid afgespoten, gedekt, geen vocht en nu is ze drachtig gescand. Dat was een dikke meevaller!

Als het dekken niet lukt en de merrie veel vocht houdt steeds, kan dat ook nog komen door een (schimmel)infectie in de baarmoeder. Dan kan de da dat onderzoeken, maar dat is pas van later zorg. Hoeft bij jouwe niet zo te zijn. Was bij mijn oude merrie wel een keer, dat is toen behandeld waarna ze wel drachtig werd.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 09:45

Dank Marie72. Ik zal deze vragen meenemen. Zoals ik aangaf had ik nu niet de tijd om alle vragen die in mij opkwamen te stellen want de DA moest nog meer merries scannen voor 9 uur. Ze zou me eind van de dag nog terugbellen.

Dit was de eerste poging, dus ik weet eigenlijk nog niets over hoe dit allemaal werkt bij mijn merrie. Vorige hengstigheid dat ik op de kliniek aankwam, was het ei binnen no time gesprongen en had ik dus kon ik het sperma voor de volgende dag weer afbestellen. Toen heb ik de DA niet gehoord over vocht dus misschien is ze idd heel gevoelig voor inseminatie? Maar ik zal je suggesties meenemen als ik de DA spreek! Ze had het wel over als bij de 17 dagen scan blijkt dat ze niet drachtig is, dan een swab te nemen om te kijken naar een infectie, maar het wordt nu dus eerst spoelen en oxytocine spuiten en dan 17 hele lange dagen wachten......... Ha ha ik ben niet zo goed in afwachten dus dat wordt een zware dobber. Maar ja, dat wist ik toen ik er aan begon...eerst wachten op ovulatie, dan wachten op 17 dagen scan...dan wachten op 31 dagen scan...en dan nog 10-11 maanden wachten voor je het resultaat ziet. Goede oefening in geduld voor mij!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:14

Sommige merries reageren idd op het verdunningsmiddel. Ik laat ook regelmatig even naspoelen, vooral bij een latere poging.

Ik heb er ook 1 drachtig van Omar Shariff.

Ik denk dat we vanmiddag 1 van mezelf scannen op dracht en volgende week nog 2. Verder vanmiddag kijken wat Rivanna doet, die gaat voor ET :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:14

gave hengst Omar Shariff, had ik ook gebruikt als ik niet zo gek van mijn Mclaren was geweest

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:52

Wij hebben gisteren gedekt met Escolar.
Zaad was goed (leggen het zelf onder de microscoop) dus nu weer spannend afwachten!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:08

ow tof, spannend!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:26

@ Marie onze Oscar merrie is een groot ramige merrie van 1.71m ze fokt groot. Lijkt allemaal mooi maar soms worden ze gewoon te groot. Daarom bewust nu een kleinere hengst uitgekozen. Ze heeft bij ons 2 x een Kaygo veulen gehad. Beide stoere hengsten. Maar gewoon tijd voor wat anders.

McLaren vind ik ook gaaf. Dus daar heb ik nu ook een merrie drachtig van. Onze andere groot ramige merrie ( cover story x havidoff van 1.74m) die net een tikkeltje luxer mag.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:46

s0173957 schreef:
Wij hebben gisteren gedekt met Escolar.
Zaad was goed (leggen het zelf onder de microscoop) dus nu weer spannend afwachten!

Mooi! Rivanna wordt deze ronde ook gedekt door hem :))

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 20:36

Escolar blijf ik zelf ook echt gaaf vinden. Maar eerst onze Frankie Lee eens afwachten. Sprak vandaag een kennis die veel fokt, vrienden van haar hadden ook een super luxe Frankie Lee nu aan de voet. Zij dacht dat de hengst wel merries met maat nodig heeft.... helaas is de merrie van zus maar 1.61 dus hoop niet dat we een pony fokken nu.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 08:39

Ik vond voor nu Escolar helaas te duur, maar afhankelijk van hoe alles verloopt zou ik hem volgend jaar graag gebruiken. Hier aankomende week scan voor kloppend hartje, reuze spannend. :D

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:09

Iedereen gefeliciteerd met de drachtige merries!

Is er hier iemand die ervaring heeft met een merrie met een vergrote baarmoeder? Niet helemaal terug gekrompen na de bevalling?
De eerste inseminatie poging is mislukt en de dierenarts heeft vanmorgen een swab afgenomen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 18:25

Gefeliciteerd met de drachtige merries. Ik heb er nog niet zo'n goed gevoel over. Ze is vandaag nog een keer gespoeld omdat er nog steeds veel vocht zat en wordt morgen nogmaals gescand en dan evt nog een 3e keer gespoeld. Baarmoeder mond was vrij hard gaf de DA aan en daarom waarschijnlijk dat het vocht zich zo ophoopt. Nou ja op hoop van zegen en meer kan ik er op dit moment toch niet aan doen.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 19:59

tjakka123 schreef:
Ik vond voor nu Escolar helaas te duur, maar afhankelijk van hoe alles verloopt zou ik hem volgend jaar graag gebruiken. Hier aankomende week scan voor kloppend hartje, reuze spannend. :D

Ik zag het ook ja, 2000,- :oo

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:00

Goedkoop is hij niet nee, maar als ze dan later ook wat meer waard zijn is dat een kleine opoffering ;)

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:48

s0173957 schreef:
Goedkoop is hij niet nee, maar als ze dan later ook wat meer waard zijn is dat een kleine opoffering ;)

Ja maar je hebt natuurlijk nog geen garantie. Eerst de dekgelden, dierenartskosten, en daarna alle maandelijkse kosten nog aan onderhoud/opfok, smid etc. Zadelmak maken noem maar op. Of verkopen jullie je veulen meteen als veulen?

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 21:29

s0173957 schreef:

Eerst maar eens zien wat de merrie vd eerste bakt :’).

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 21:36

Ik heb ook duur gedaan. Vandaag de Florencio merrie geinsemineerd met Vivaldi. Ik heb het zelf gehaald bij van Uytert en m'n DA stond thuis klaar, dus er heeft amper een uur tussen gezeten. Ik mocht het ook even onder de microscoop bekijken en de kwaliteit viel me eigenlijk mee na de verhalen. We gaan het zien of het pakt. Het is nog redelijk vroeg, dus eventueel kunnen we nog uitwijken. De merrie is tot nu toe wel erg makkelijk drachtig geworden, timing is lastiger, want ze heeft een kortere cyclus.

Escolar zou ik ook nog wel eens willen gebruiken. Z'n vader spreekt me ook aan, Escobar NRW. Die is ook wat minder duur.

@oji: Succes, hopelijk trekt het vocht snel weg en is de merrie gewoon drachtig!

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 23:06

Gaaf Kathleen! Die wil ik eigenlijk ook nog een keer gebruiken op mijn Florencio. Ik woon alleen aardig ver weg dus dan zou ik de merrie eigenlijk daarheen moeten brengen. Vind ik met die merrie minder prettig…

Ik heb vandaag mijn Sandro Hit merrie opgehaald bij vd Sande. Die is gedekt door Next Level. 3e ronde…. Mag toch hopen dat het nu gaat pakken want anders weet ik t niet meer…. 1e veulen voor de merrie en eigenlijk ziet alles er goed uit. Het pakt alleen steeds niet…

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 23:56

Balko schreef:
Gaaf Kathleen! Die wil ik eigenlijk ook nog een keer gebruiken op mijn Florencio. Ik woon alleen aardig ver weg dus dan zou ik de merrie eigenlijk daarheen moeten brengen. Vind ik met die merrie minder prettig…

Ik heb vandaag mijn Sandro Hit merrie opgehaald bij vd Sande. Die is gedekt door Next Level. 3e ronde…. Mag toch hopen dat het nu gaat pakken want anders weet ik t niet meer…. 1e veulen voor de merrie en eigenlijk ziet alles er goed uit. Het pakt alleen steeds niet…

Ze zullen Next Level ook aardig moeten verdunnen gok ik zo....

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 07:24

Gaaf Kathleen_vW, ben benieuwd!

Geldt ook voor jou Balko, ook interessant.

Oji ze maakt het inderdaad wel heel spannend.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:21

Gefeliciteerd allemaal met de Drachten!

Mijn (vb) trakehner merrie is drachtig van een DSP hengst. Zelf ben ik lid van het KWPN, waar kan ik het veulen volgend jaar inschrijven? Iemand ervaring of ideeën?

Mijn andere merrie probeert een nestje te leggen en mag eerst aan de regumate. Gelukkig nog niet aan het eind van het seizoen. Maar het leek me zo leuk 2 veulentjes van dezelfde leeftijd.