Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

caro29

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 21:30

@ gomir sterkte. Hopelijk knapt het veulen snel op

Deels mag het zo als vorig jaar gaan. De helse bevalling en verloren veulen slaan we dit jaar over. Tot nu toe laat zij wel hetzelfde zien als vorig jaar qua harsen en snel groeien

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 21:38

Ik bedoelde ook de tijd dat ze aan het harsen was. De rest gun ik jullie zeker niet nog een keer :=

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 22:16

Hè Gomir, jakkes. Niks aan als die kleintjes al meteen ziek zijn.
Hier vandaag ook weer de DA gehad.
Nu een jerrycan parrafine erin en weee n zooi prikken. Nu maar duimen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 23:01

Zieke merrie is ook waardeloos...
Veulen drinkt nog zelf en bloedonderzoek was goed, na buscopan ook een stuk comfortabeler. Meconium komt niet volledig los en daarop zit hij verstopt, hij krijgt nu hoopopgaand klysma onder sedatie en plasma (dat schijnt ook wat laxerend te werken). Verder preventief aan de antibiotica i.v.m. alle zieke paarden daar en dan maar hopen op het beste.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 23:20

Oh wat K gomir en eilander!

Die van ons heb ik zelf ook 2x een klysma gegeven omdat ik dacht dat ze stond te persen. Ik heb tot 2x toe meconium gezien.maar ze bleef persen...na die 2e keer kwam er nog steeds meconium van af..

Veulen van onze buren is inmiddels geopereerd omdat het mesten niet wilde en die heeft uiteindelijk zijn blaas(leider) kapot gedrukt. Ik geef liever uit zorg maar die klysma...in dit geval was het zelfs 2x nodig...en dat bij een merrie

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:39

Wat een tegenslagen Gomir en Eilander!
Hoop dat het snel weer goed komt en dat jullie er lekker van kunnen gaan genieten.

Geven jullie allemaal
Standaard een klysma?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 09:39

Veulentje is goed door de nacht gekomen en de boel lijkt op gang te komen. Nog even aanzien hoe het vandaag gaat en dan kijken ze morgen wanneer hij evt naar huis kan.

Ik heb het nog nooit eerder nodig gehad om te klysmeren. En bij deze hielp dat dus ook niet genoeg.

Hoe gaat het met Helena Eilander?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 10:15

Ik heb bij een stal gestaan waar de hengstveulens sowieso standaard een klysma kregen.

Wat een zorgen kun je hebben om je paarden...

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 10:22

eilander schreef:
Momenteel zijn we wat aan het klooien.
Helena de moeder van dit veulen had gister koliek. Het verse voorjaarsgras was té lekker en té pittig. Veearts er 2x bij gehad met pijnstilling en spierverslappers.
Vandaag strafkamp in de paddock met hooi. Ze is nog steeds niet helemaal lekker. Hopelijk knapt ze gauw op.

Oeh nee!! hopelijk knapt ze snel op!! prachtig veulen weer!
afgelopen dinsdag 4 jarige scannen ei weg ! hopelijk geluk dit jaar! maar dat ter zijde. DA zo hé staat ze al op het gras? groene kak ;) vertelde dat ze meerdere paarden met koliek had behandeld. Wij hebben ze bewust op een klein kaal stukje. Gras is veel te rijk. Afkloppen! de drachtige merrie is erg gevoelig voor koliek als ze te rijk gras krijgt.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 10:26

gomir schreef:
Veulentje is goed door de nacht gekomen en de boel lijkt op gang te komen. Nog even aanzien hoe het vandaag gaat en dan kijken ze morgen wanneer hij evt naar huis kan.

Ik heb het nog nooit eerder nodig gehad om te klysmeren. En bij deze hielp dat dus ook niet genoeg.

Hoe gaat het met Helena Eilander?

OMG wat heb jij een pech!! :knuffel:
gelukkig lijkt het de goede kant op te gaan!! en begrijpelijk dat je zoiets hebt van ga ik nog wel fokken met zo'n start van dit seizoen! Weet helemaal hoe dat voelt.. de hel van fokken. maar als het vervolgens mooi gaat vergeet je het weer!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 11:35

Dames wat een rot zooi dat het zo spannend is bij jullie. Fijn dat ze wel goed de nacht door zijn gekomen Gomir. Eilander hoe gaat t bij jou?

Ik geef niet standaard een klysma. Vorig jaar bij het hengstenveulen was het wel nodig. Maar met 1 veulen per jaar heb ik genoeg tijd om in de gaten te houden of het wel of niet nodig is. Vind het dan niet nodig om op voorhand al iets te geven.

Jemig ons veulen is zo zacht en zo lief! Net zoals jij het omschreef Revali. Kan haar zo in mijn eentje een halster aan doen. Heel relaxed!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 11:51

Wij zitten nu op de boot met merrie en veulen op weg naar de kliniek in Wolvega. Merrie loopt steeds verder achteruit. Koliek is uitgesloten. We hebben vanmorgen gescand en ook daar is niks op te zien. Hartslag en ademhaling normaal. Slijmvliezen ook goed. We hebben geen idee.
Zit nu op hete kolen want ze staat maar te stampen in de trailer. Ik hoop zo dat ze op de been blijft. Nog n uur varen en n uur autorijden….

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 11:54

Hé bah wat naar.. hopelijk kunnen ze de merrie in Wolvega verder helpen.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 12:07

eilander schreef:
Wij zitten nu op de boot met merrie en veulen op weg naar de kliniek in Wolvega. Merrie loopt steeds verder achteruit. Koliek is uitgesloten. We hebben vanmorgen gescand en ook daar is niks op te zien. Hartslag en ademhaling normaal. Slijmvliezen ook goed. We hebben geen idee.
Zit nu op hete kolen want ze staat maar te stampen in de trailer. Ik hoop zo dat ze op de been blijft. Nog n uur varen en n uur autorijden….

Oh nee!! sterkte!

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 12:30

Ah nee... sterkte Eilander!!!

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 12:31

Oh wat naar Eilander , heel veel sterkte!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 12:38

Sterkte Eilander!!!
Wolvega heeft super veel ervaring, maar voor jullie toch een hels karwei om er te komen. Sterkte!
Gomir, hoop dat het de goede kant opgaat.

Veel gedoe dit jaar…. Wij hebben nog een maand te gaan.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 12:51

Heel veel sterkte eilander. Hopelijk houdt zij het nog even vol

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 12:59

Gefeliciteerd met alle veulentjes en iedereen veel sterkte die naar de kliniek moeten. Ik duim mee dat ze snel opknappen. Zou het ook kunnen door het weer dat de paarden/veulens allemaal zo gevoelig zijn?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 16:18

Marijkeeee schreef:
OMG wat heb jij een pech!! :knuffel:
gelukkig lijkt het de goede kant op te gaan!! en begrijpelijk dat je zoiets hebt van ga ik nog wel fokken met zo'n start van dit seizoen! Weet helemaal hoe dat voelt.. de hel van fokken. maar als het vervolgens mooi gaat vergeet je het weer!

Niet alleen dit seizoen, vorig jaar maar 1 veulen want andere merrie gust en die moest ik inslapen na een trap door de moeder, jaar ervoor 1 veulen en draagmerrie van de andere op 3 maanden gust, die heeft een tik gehad in de wei en is arbeidsongeschikt. Dit jaar de eerste dood en de 3de van 3 op de kliniek. Dus van de 5 veulens 1 zonder problemen, dan ga je je toch wel even achter de oren krabben wat er nou zo leuk aan is :=

Maar ik kom net uit Wolvega en gelukkig doen zowel moeder als kind het goed. Als er niets meer gebeurt mag het spul morgen naar huis. Heb eilander dus misschien wel gekruist daar, maar wist niet dat die er ook was. Hopelijk hebben ze bij Helena iets gevonden en kunnen ze haar helpen. Gaan/zijn jullie terug naar het eiland? Zit niet heel dicht bij de kliniek maar in geval van nood heb ik altijd logeerplekje hoor!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 17:15

Gomir, we hebben elkaar denk ik net gekruist. Goed nieuws voor jou super !
Helena heeft de dikke darm over het bandje wat nier en milt met elkaar verbindt heen geslagen.
Waarschijnlijk moet ze geopereerd. Slagingskans is 60% dus ik brand n kaarsje dat het goed komt. Heb er flink buikpijn van.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 17:23

Eilander wat spannend zeg… gaan ze vandaag nog opereren? Hier is ook een slaapplek mocht je in de buurt willen blijven, 20 min van de kliniek.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 17:40

oh nee wat naar Eilander! Sterkte!

En Gomir, wat fijn dat het nu goed lijkt.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 18:21

Sterkte Eilander... !!
Je had familie in wolvega toch?

Hier ook 20min van wolvega

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:41

Sterkte eilander!! Ik duim dat ze erdoor komt!

Hier een harsende merrie. Denk geen 24 uur meer… blijft spannend :)

Ook hier van harte welkom, maar is een half uur van Wolvega.