Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 00:15

janderegelaa schreef:
Dure draagmerrie dus…

Ik stopte ze altijd in Franse dravers. Relatief groot en lieve paarden. En ze kostten bijna niks.

Ja, ik huur de merries van een bedrijf waar de arts mee samenwerkt. Ik ga volgend jaar is kijken hoe dit kostentechnisch gezien beter kan. Het veulen van dit jaar zat ook in een draver, gelukkig wel prima karakter.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 00:44

yeentll schreef:
janderegelaa schreef:
Dure draagmerrie dus…

Ik stopte ze altijd in Franse dravers. Relatief groot en lieve paarden. En ze kostten bijna niks.

Ja, ik huur de merries van een bedrijf waar de arts mee samenwerkt. Ik ga volgend jaar is kijken hoe dit kostentechnisch gezien beter kan. Het veulen van dit jaar zat ook in een draver, gelukkig wel prima karakter.

Rouwenhorst is € 2750,00 excl BTW. Maar is 6% volgens mij want fokkerij.

baudyh

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 08:35

6% bestaat niet meer. 9% is het al een tijdje

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 08:55

baudyh schreef:

Ik word oud...

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:02

janderegelaa schreef:
baudyh schreef:

Ik word oud...

:j :P

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:36

janderegelaa schreef:
baudyh schreef:

Ik word oud...

Dat hopen we, ja. Heel oud.

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:40

paardje2013 schreef:
Filou heb ik gezien bij Reesink ik vindt het een heel mooi paard. Maar ik vondt hem aan de hand nogal een spring in het veld. Weet niet of het door de blessure kwam die hij heeft gehad.

Heb mijn bericht hierboven een beetje aangepast.

Paardje, wat vind je van Ferguson? Mooie hengst die wat vergrotend lijkt te fokken, heel fijn karakter en de nakomelingen doen het supergoed.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:43

wat is jullie ervaring: gemiddeld hoelang moet je ze ongeveer wegbrengen voor zadelmak maken en klaarmaken voor een ibop als 3 jarige

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:50

fokfanaat schreef:
wat is jullie ervaring: gemiddeld hoelang moet je ze ongeveer wegbrengen voor zadelmak maken en klaarmaken voor een ibop als 3 jarige

Ik reken toch wel 2/3 maanden voor een nette Ibop. Ligt ook een beetje aan het voorwerk wat er gedaan is, of het paard echt nog gelongeerd moet worden etc. Of dat het al met een zadeltje op aan de longe heeft gelopen. Bij het laatste is 2 maanden goed mogelijk met een handige ruiter.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:07

Hangt ook erg af vd natuurlijke balans vh paard. Sommigen kan je wel gaan rijden om ze zachtjes aan sterker te maken, maar is een ibop nog te hoog gegrepen voor een knappe score als driejarige.

Sommigen zijn beetje compact, meewerkend karakter, veel balans en die heb je zo klaar (minimaal 10 wk reken ik wel)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:12

thanx, mijne is wel vrij groot, maar wel van maart. En wil dr eigenlijk het liefst eind van de zomer wegbrengen. Als ze 4 zijn wordt er nog wel meer van ze verwacht volgens mij. Ik dek dan nog niet, anders wordt het wel veel denk ik

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:53

fokfanaat schreef:

Als ik het weer zou moeten doen dan deed ik geen IBOP meer. EPTM is goedkoper en met een beetje mazzel breng je een VB merrie weg die als Elite terugkomt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:55

das ook nog een overweging

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 17:36

janderegelaa schreef:
fokfanaat schreef:

Als ik het weer zou moeten doen dan deed ik geen IBOP meer. EPTM is goedkoper en met een beetje mazzel breng je een VB merrie weg die als Elite terugkomt.

Daar worden ze vaak heel ruk gereden. Of iets subtieler: het niveau van trainen is meestal niet om naar over naar huis te schrijven oftewel je krijgt je merrie vaak niet fijner geschoold terug dan ze heen ging. In ieder geval een tijd geleden niet. Misschien is het nu anders. Maar ik ken enkele bekende fokkers die daar hun merries niet meer naar toe wilden brengen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 17:58

ik kan altijd een keertje gaan kijken hoe het er nu aan toegaat

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:06

Suzanne F. schreef:
janderegelaa schreef:

Daar worden ze vaak heel ruk gereden. Of iets subtieler: het niveau van trainen is meestal niet om naar over naar huis te schrijven oftewel je krijgt je merrie vaak niet fijner geschoold terug dan ze heen ging. In ieder geval een tijd geleden niet. Misschien is het nu anders. Maar ik ken enkele bekende fokkers die daar hun merries niet meer naar toe wilden brengen.

Dit is de nieuwe opzet en daar heb ik nog geen negatieve geluiden over gehoord. Eerder positieve.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:06

Suzanne F. schreef:
janderegelaa schreef:

Dat is echt niet waar.
Natuurlijk kan het wel eens tegen vallen, maar de goede merries komen daar echt wel bovendrijven.

IBOP is ook maar een momentopname. Als je merrie haar dag niet heeft, of om 1 of andere reden erg gespannen is, dan kan het resultaat erg tegenvallen

Als je het zelf niet kan doen, dan heeft EPTM naar mijn mening de voorkeur.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:13

Bedankt voor jullie input

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:21

Het ligt er gewoon aan hoe een paard of dat het is. Als ze lastig zijn kan je beter weg brengen om te beleren want dat is er vaak langere tijd voor nodig. Maar als ze redelijk braaf zijn kies ik ook voor EPTM. Ze worden over het algemeen prima gereden.
Zeker als je zelf al wat voorwerk doet dan kan het prima. Maar ik ken ook mensen die ze uit de wei trekken en hop naar Ermelo. Tja

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:33

baudyh schreef:
Het ligt er gewoon aan hoe een paard of dat het is. Als ze lastig zijn kan je beter weg brengen om te beleren want dat is er vaak langere tijd voor nodig. Maar als ze redelijk braaf zijn kies ik ook voor EPTM. Ze worden over het algemeen prima gereden.
Zeker als je zelf al wat voorwerk doet dan kan het prima. Maar ik ken ook mensen die ze uit de wei trekken en hop naar Ermelo. Tja

Met een lastige red je een goede Ibop ook niet in 2-3 maanden.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 20:10

Nee klopt maar dan weet je vaak wel als dat zo is en breng je hem eerder weg. Het gebeurd vaak zat dat er paarden bij de eptm afgeleverd worden waar nog niks mee te beginnen valt en die kunnen zo weer opgehaald worden.
Hij moet wel kneedbaar zijn anders is eptm niks.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 20:11

Ik verwacht niet dat ze heel.lastig is.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 07:42

Marie72 schreef:
paardje2013 schreef:
Filou heb ik gezien bij Reesink ik vindt het een heel mooi paard. Maar ik vondt hem aan de hand nogal een spring in het veld. Weet niet of het door de blessure kwam die hij heeft gehad.

Heb mijn bericht hierboven een beetje aangepast.

Paardje, wat vind je van Ferguson? Mooie hengst die wat vergrotend lijkt te fokken, heel fijn karakter en de nakomelingen doen het supergoed.

Ferguson geeft ze niet groot en ook echt wel heel klassiek. Moet je type zijn. Ik zou hem niet snel op een merrie <1.65 gebruiken tenzij je eentje wil van 1.62 imo.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 19:24

tjakka123 schreef:
Ferguson geeft ze niet groot en ook echt wel heel klassiek. Moet je type zijn. Ik zou hem niet snel op een merrie <1.65 gebruiken tenzij je eentje wil van 1.62 imo.

Toch heeft Ferguson bij ons geen kleintjes gegeven. Hebben een jaarling staan die gaat al richting de 1.60 en het veulen dit jaar is met 6 weken ook zeker geen kleintje. Beide dieren komen uit een merrie van 1.61. ook hebben we nu uit een negro x sandro hit een 4 dagen oude Ferguson en ook dit is een langbenig en zeer chique veulen. Mijn ervaring is dus met 2 verschillende merries geen kleine Ferguson nakomelingen en ze bewegen allemaal ook zeer fijn en hebben top karakters

Afbeelding
op de achtergrond de 6 weken oude Ferguson merrie op de voorgrond de 4 dagen oude hengst.
Afbeelding dit is onze jaarling flink aan de maat voor eentje uit een merrie van 1.61

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 20:51

Vraagje nu het toch over Ibop ging. Zijn er wel eens ‘oefen ibop wedstrijden’? Zodat je een beetje een indruk kunt krijgen wat ze van je paard vinden? Of iets wat er op lijkt?