1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 14:19

Nee is een gewone halsband. Gebruiken ze wel eens op de wagen als ze hun halster af doen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 14:20

Suzanne F. schreef:
Phonix schreef:
Weet iemand wat die extra bandje is? [ Afbeelding ]

Dat is een luchtzuigersbandje zo te zien.
Edit: nee dit ziet er toch anders uit. Niet gewoon een band ipv een halster?

Nee, dit zit veel te los voor een luchtzuigerband.

Misschien een halsband omdat ie zich nogal eens losrukt ofzo? Om 'extra' mee vast te zetten. Beetje raar dat ze deze foto online zetten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: 1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 14:42

Ik zag het dekgeld van Mac Toto, nog nooit van gehoord. Heeft iemand daar wel eens een veulentje van gezien?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 15:10

Phonix schreef:

Bandje voor op de wagen als ze het halster snel aftrekken.
Vaak zet je ze daar niet aan vast, maar maak je juist het halster aan vast.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 15:12

carola schreef:
Daan G had ik ook al in mijn vizier. En V Power ook uiteraard. Morgen is de hengstenshow van Schockemohle/Helgstrand in Vechta. Gaan er nog mensen heen? Ik heb tickets kunnen bemachtigen op de eerste rij!

Je boft maar weer!

Mijn visie is wel wat anders dan de meeste mensen op dit topic. Ik kijk hoofdzakelijk als fokker. Wat is mijn fokdoel, wat wil ik verbeteren, wat weet ik van de vaderlijn enz enz.

Om een paar voorbeelden te noemen waar ik op selecteer, incl de naam van een hengst als voorbeeld.
Geen lastpakken. Een hengst als L. V. is onbespreekbaar, verschillende ruiters en met een moeder die 2x een zeer onvoldoende had voor een ibop.
De gehele Totilas nafok vanwege de luchtzuig problematiek. En van een flink aantal, ook niet de makkelijksten
Van Sir D, weinig nakomelingen die echt in de sport doorbreken. 4 Zoons bij het KWPN ggk, en niks gebracht. Daarnaast ook nog wel eens bekend vanwege luchtzuigen.
Hengsten, flink ingeteeld op Ferro wat nogal eens een afwijkend spronggewricht en/of ongelijke voeten geeft.
Om aan die informatie te komen is niet altijd even gemakkelijk. Soms lopen er al wat nakomelingen bij mij op stal

Daartegenover staat de nafok van Vivaldi. Zelden of nooit vallen ze me tegen. Altijd goed gemutst, altijd mensvriendelijk, gezond op de foto's , fijn bewegen..
Naar zulke hengsten ben ik voortdurend op zoek.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 15:21

c_alsemgeest schreef:
Phonix schreef:

Bandje voor op de wagen als ze het halster snel aftrekken.
Vaak zet je ze daar niet aan vast, maar maak je juist het halster aan vast.

Dankjewel! Weer wat geleerd.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 15:54

janderegelaa schreef:
Ik zag het dekgeld van Mac Toto, nog nooit van gehoord. Heeft iemand daar wel eens een veulentje van gezien?

Die heeft dacht ik maar 1 veulen tot nu toe.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 17:54

carika schreef:
janderegelaa schreef:

Die heeft dacht ik maar 1 veulen tot nu toe.

Dat snap ik wel met zulk dekgeld.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 17:56

nou ik zag vandaag wat ze voor de reserve kampioen van de kwpn hengsten keuring vragen. Nog nergens goedgekeurd. Die Everglow gold. 1400 euro excl dussssssssss

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:03

Het is gewoon een big business, mensen lopen toch wel achter de populaire hengsten aan.

Interessant Mister A! Ik heb eigenlijk nog nooit een afwijkend spronggewricht gezien bij Ferro bloed maar kan me voorstellen dat flink lijnen/ inteelt sowieso geen goed doet.
Vind het altijd leerzaam om verschillende fokkerij visies te lezen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:04

Je zou er spontaan springpaarden van gaan fokken. Daar zijn de prijzen nog normaal bij die jonge dieren.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:06

Ik ben het alweer erg met misterA eens. Zelf vind ik het altijd fijn om de hengsten in de kooi, los te zien. En ik kijk ook bij oudere hengsten die filmpjes wel eens terug. Dan zie je hoe het paard écht is, een ruiter als Dinja of Lottie krijgt elke hengst goed voorgesteld.
En ik kijk ook graag naar de nakomelingen van een hengst, dat zegt ook enorm veel.
Op veel hengstenshows kijken veel mensen vooral of ze rijtechnisch netjes lopen enzo, dat interesseert mij veel minder want dat erft toch niet door.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:10

Mee eens, ik zie ze ook graag eerst als 2,5 jarige zonder ruiter en bij het VO. Die goede ruiters kunnen ieder paard beter aan het lopen krijgen. En inderdaad, de nafok.. dat is denk ik het allerbelangrijkste.

Op de hengstenshows kijk ik vaak of ze een beetje makkelijk/ braaf de baan door te sturen zijn. Of ze kijkerig zijn of niet etc.
De bewerkbaarheid, dat is een hele belangrijke.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:27

baudyh schreef:
nou ik zag vandaag wat ze voor de reserve kampioen van de kwpn hengsten keuring vragen. Nog nergens goedgekeurd. Die Everglow gold. 1400 euro excl dussssssssss

Mac Toto is ruin en diepvries is € 3500,00

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:33

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de mensen die vonden bij de KWPN stallionshow dat de hengsten niet goed beoordeeld konden worden vanaf het scherm of zij een andere mening hebben bij deze hengstenshows? Aangezien de meesten deze ook online bekijken.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:36

Elisa2 schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de mensen die vonden bij de KWPN stallionshow dat de hengsten niet goed beoordeeld konden worden vanaf het scherm of zij een andere mening hebben bij deze hengstenshows? Aangezien de meesten deze ook online bekijken.

Dat is mijn mening bij álle hengstenshows. En daarom denk ik dat je als serieuze fokker dus ook zo veel mogelijk evenementen moet meepakken om de hengsten zelf in het echt te zien: de stallionshow, de hengstencompetitie wedstrijden, hengstenshows van de hengstenhouders, enzovoorts....
Ik woon gelukkig niet al te ver weg bij Ermelo, en ik ga ook wel vaak naar de 1e bezichtiging bij de hengsten waarvan ik de nafok graag wil zien.

MacToto wíllen ze niet laten dekken op deze manier. Volgens mij hadden we het in het dressuurfokkerij topic laatst ook al over deze hengst.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:41

Ja dat ben ik met je eens hoor, ben zelf ook vaak in Ermelo. Maar omdat het bij buitenlandse hengsten toch lastiger is vroeg ik me af of daar dan anders tegenaan wordt gekeken. Met uitzondering van jou, want jij zit er vanavond gewoon. :D

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:49

Morgenmiddag ;)
En zo veel moeilijker is het toch niet? Vanuit Utrecht gezien is Vechta nog geen 3 uurtjes rijden met de auto, het is geen wereldreis.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:55

Oh morgen, ook goed.

Nouja voor de een zal het makkelijker zijn dan de ander. Ik ga geen drie uur rijden voor een hengstenshow. Maar goed, dat was mijn vraag ook niet. :)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:59

Nou, het was wel mijn antwoord op jou vraag: in mijn ogen kan je hengsten altijd beter live zien dan online, welke show het dan ook is. En natuurlijk is het een eind rijden en kost het tijd, maar zeker als je wat fanatieker fokt dan zou ik dat wel aanraden om te doen.
Ik heb al zó vaak in het echt naast een hengst gestaan die me dan heel erg meeviel of juist tegenviel vergeleken met de indruk die ik er online al van had gekregen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:04

Ik fok niet meer, maar ik heb nog nooit gefokt met een hengst die ik alleen online gezien heb. Snap dat oprecht niet.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:28

Als ik interesse Heb in een bepaalde hengst ga ik wel mijn best doen om hem in het echt te zien voor die tijd.
Want inderdaad ik wil hem in het echt “voelen”
Maar ik neem eigenlijk geen hengst meer die niet in Nederland staat. Maar dat is gewoon uit kostenbesparend oogmerk.
Die verzendkosten loopt echt in de papieren als ze niet gelijk drachtig worden en dat niet elke dag sperma kunnen krijgen vind ik ook een dingetje soms.
Ik hou het bij hengsten die in Nederland staan.
Er staan wel weer een paar hengstenshows in de planning. Maar ja op zaterdag met een eigen zaak is soms wel wat lastig en merries die uitgerekend zijn rond die tijd ook.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 20:10

Heerlijk Carola, genietze alvast morgen! Ben heel benieuwd wat je over Dynamic Dancer hebt te zeggen daarna.

Heb maar een paar veulens gefokt en de laatste idd alleen online gezien, wat ik vroeger nooit zou doen.... maar, dit was ook beslist geen commerciële keuze, een Helgstrandhengst en een type waar de gemiddelde Nederlandse fokker niet enthousiast van wordt plus een enorm enthousiaste Eva Moeller over hem en zijn karakter.

En ja, bij mij staat karakter ook op 1. Dat geeft weer bewerkbaarheid en grotere kans op fijne sportprestaties bij de nafok. Het knhs (outdoor)kampioenschap is ook heel mooi om nakomelingen goed te bekijken, zo ben ik (nog) enthousiaster geworden over Just Wimphof.

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 21:29

baudyh schreef:

Poeh wat een geld.., komt uit dezelfde moeder dan L’Avenir..
Die is ook alles behalve braaf

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 21:32

Leuk dat je naar Vechta gaat Carola!
Ik ben benieuwd welke hengsten je dit keer gaan opvallen