Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 23:29

kiko schreef:
Ik zou ook voor matten gaan en dan wel ook een plek maken met vlas of stro zodat ze daar lekker kunnen liggen als ze willen.

Die jaarlingen hebben wel vlugge beentjes zeg. Vanmiddag bijna onthoofd.. kon nog net wegduiken. Ze lopen heel chill voorbij en ineens pats naar achteren en daarna volgas wegspringen. Het was jolligheid maar toch.. schrok wel ervan en nu pijn in mijn nek van die beweging.

Ohjee gelukkig kon je het nog ontwijken. Moet je ook maar net op tijd zien aankomen ook.

Dais,
owja mijn telefoon durft ook nog wel eens vallen idd. Maar dankzij de bookcover eromheen met m'n pasjes erin past die niet tussen de openingen gelukkig. :+

kiko

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 06:59

Zou ook iets voor mij zijn. Telefoon valt vaak uit mijn zak.

Ja ik zag net in mijn ooghoek want had alweer iets weggedraaid. Word nu met mega pijn in mijn nek wakker. Ik was net behandeld afgelopen maandag.. maar ja.. dit soort dingen kunnen altijd gebeuren maar was even net op het verkeerde moment. Gelukkig moet ik maandag weer en zit er niet iets verkeerd.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:13

Hier een beetje radiostilte.

Vandaag of morgen de 2de dosis rhino, West nijl en droes. Dan is ze gesteld. Was in totaal dit alles bijna 800 euro aan dierenarts kosten. :') maar dat komt door 2 paarden en dat ze 2x moeten komen (en westnijl is duur) maar ik neem geen risico's vorig jaar hier in Belgie een paard dat illegaal (als ik het me goed herinner) was binnengekomen met west nijl.

Hier ook trailertraining geregeld op natural horsemanship.
De natural horsemanship begrijpt ze ook best goed. Al eens toegepast met haar in de stal naar voren willen laten wandelen zodat ik hast voeten kon uitkrabben. Zo trots op haar <3

Straks haal ik het dino pak terug boven en maak ik eens fatsoenlijk een filmpje :') de eerste had mn vriend gefilmd en laten de locatie te veel zien, dus maar besloten om die niet te delen met de wereld. De volgende gaan beter zijn die film ik zelf haha.

Alsook het zeil eens boven halen. Eens kijken hoe ze daarop reageerd.

Tot nu toe enorm trots op mijn meisje. Zo tam en vol vertrouwen, naast het af en toe ondeugend zijn. Zoals gisteren mij een stamp op de knie geven toen ze eten kreeg van de staleigenaar. Ook al was het niet hard, want ze weet donders goed dat dit niet mag/OK is. Hopelijk krijgen we ooit die voedsel agressie eruit. Alle tips welkom...

Maar naast dat, leert ze snel, ik mag alles en overal aanraken. Er onderdoorkruipen, er onder zitten enz.

Sorry voor de lange essay met weinig nutting info _/-\o_

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:38

Oh haha ik doe helemaal nog niet veel met Cielo. Zo af en toe een borstel eroverheen en beentjes optillen, maar verder niks.

We staan nu in een rustige omgeving, dus wil wel stilletjes beginnen met aan de hand mee wandelen langs straat. Maar daarvoor wil ik een 2de persoon erbij hebben zodat Baron ook mee kan.

Cielo ging wel redelijk vlot de camionette in gisteren, was thans ook z'n eerste keer.

Ik denk dat ze al wat meer gewend zijn inmiddels.

In de verte zie je Camargue en konik x Soraia staan.
Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 14:48

Ik doe ook niet veel met de dametjes hoor. Elke dag van stal naar wei en weer terug en zo nu en dan een borstel er over en hoeven krabben en dat is het wel. Oh en elke maand de meetstok erlangs.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 14:53

Vervelend als ze voernijd hebben. Ik zou ook eigenlijk niet zo goed weten wat je daar tegen kunt doen behalve het gevoel geven dat ze nooit te weinig krijgen. Veronia is ook altijd wel gefocussed op eten/iets lekkers maar nijdig is ze er niet om gelukkig. Vaak zelfs wel handig want ze laat zich heel makkelijk omkopen.

Hier was de hoefsmid een paar dagen geleden weer. Syl was nog niks vergeten, keurig braaf voetjes omhoog en stil blijven staan.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 15:01

Ik kom elke dag bij de paarden, voetjes uitkrabben is dagelijks. Ze gaat buiten en word weer binnengezet :D het is niet dat ik elke dag zoiets doe haha.

Kappen gaat trouwens ook zo los, voetjes uitkrabben ook. :o naar mijn mening moet elk veulen een voetje kunnen geven. Maar niet iedereen denkt dus zo heb ik de indruk als ik naar de handel opfok kijk :')

Ze schraapt veel tijdens het eten, maar bij hooi heeft ze geen voernijd. Is echt de brok. En genoeg krijgt ze :D maar ja, ik denk dat ik hetzelfde zou zijn rond voedsel als je kijkt hoe ze eraan komt.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 15:33

Herkenbaar Sentir. Hier bij de brok staat hij te schrapen en moet er geen ander in de buurt komen. Gelukkig hebben ze hun eigen stal maar soms trapt hij wel tegen de wand zo van weg jij. Maar als ik buiten een snoepje ofzo geef dan kan de ander er gewoon naast staan. Je zou dan denken dat hij dan ook lelijk zou doen.
Wat een geld zeg.. hier alleen influenza enting. Rhino elke keer ellende mee dus die enting doe ik niet meer. Heb ze aan huis staan en eigenlijk bijna geen contact met anderen. En als we al met anderen rijden laat ik ze nooit neuzen.
Hier krijgen ze dinsdag hun 3e basisenting. Daarna kunnen ze er mooi een jaar tegenaan.

Wat fijn als ze zo braaf zijn bij de smid. Die van mij vindt het niet zo leuk. Ik kan zelf de voetjes optillen maar als het te lang duurt gaat hij wel trekken. Zal wel de balans zijn denk ik.

Hier elke dag binnen en buitenzetten en af en toe een borstel erover, staart uitborstelen en voetjes optillen zodat gewend blijft. En inderdaad de meetstok iedere maand naast mijn langpootmug :-) en soms wandelen als ik meerdere mensen heb zodat we gezelschap hebben want alleen kom ik nog niet zo ver.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:10

Een update over het zeil. Ging best goed! Wel maar heel kort gedaan ondat ze enorm snel gefrustreerd geraakte. Het emmertje was direct vol. Het was eerst super eng maar uiteindelijk ging ze snuffelen/wiebelen met haar lip op het zeil en er 2x met een been op staan. Daarna los gelaten en terug gezet. Kleine stapjes, ben al blij dat ze niet wegspurte :knuffel: heb zo de vorige keer mijn duim geblesseerd.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 14:59

Zo heb ik het ook gedaan.. en elke keer durven ze weer meer. Die van mij nemen het zelfs al mee door de bak :-)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:54

Hier durft Cielo al de stal in maar Baron nog niet.
Ik heb nu een pak voordroog verspreid en de ingang van de stal wat zand over het beton gedaan.
Ben benieuwd straks na mijn werk (20u) of Baron er ook in gegaan is. (als de eetbakken beide leeg zijn is Baron binnen geweest, cielo toont niet zoveel interesse in dat voer van Baron).

Afbeelding
Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 16:05

Ik zit dus sinds gisteren ook officieel met een jaarling. Maar kon gisteren niet gaan met dat ik op weekend ben.
Ze hebben daar waar ze staat een mest onderzoek gedaan en met een vermoeden heeft Nova idd ook last van wormen.
Spoelwormen en grote/kleine bloedwormen. Even goed ontwormen nu en over twee weken terug om te zien of het weg is of als ze nog eens een ronde moet.

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 17:59

Vandaag moest Cielo voor het eerst alleen achterblijven op de nieuwe weide want Baron ging op oefenjumping.
Hij was wat bezweet toen we terug waren van de oefenjumping. En kwam de stal in gerend toen ik Baron via de stal terug ging zetten. (er is een ingang via de wei en een ingang door de stal)

Straks lekker even borstelen.

Ook kennis gemaakt met mijn moeder :) nu ineens lust Cielo wel wortels, als ik ze gaf moest hij er niks van weten :')
Ook de meusli van Baron at hij nu wel lekker van.
Ik grapte al, als Cielo iets nieuws te eten krijgt pak ik jou mee mama.

Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 10:51

Afbeelding

Nog een zadel en we kunnen gaan! 8-)

Een setje 2dehandse getten voor later. Maar ze passen nu al een beetje. Gewoon eens aandoen om haar te laten wennen.

Ook nog eens bevestiging gehad van twee DA dat ze er veel beter uitziet en echt nog gaat groeien/veranderen. Doet soms goed om het even van professionals te horen. :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:02

Ze mag ook wel wat in die getten groeien :+

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:19

Art_Ificious schreef:
Ze mag ook wel wat in die getten groeien :+

:)) dat wel, vandaar dat ze een 'beetje' passen. Ik heb ze enkele maanden geleden eens fluo getjes aangedaan, en dat vondt ze toen een beetje raar.
Ze zitten er niet langer op dan een minuut :o

Ik mlet nog eens fatsoenlijk door het topic bladeren ik heb nogal veel gemist zag ik net :')

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 15:52

Gister zo gelachen hier. We hadden een mini marathon clinic in de wei met shetten.. de hele tijd was het hinniken.. leken wel hele gesprekken dus de shetjes die hier aan het rijden waren en de jaarlingen. Ze keken hun ogen uit.
Mijn merrie was helemaal in love met die kleine van een vriendin van mij.. die had zij in het paddockje naast de bak staan.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 16:21

Oh kiko dan hebben wij wellicht een gezamelijke vriendin :+ valk/dunskin pony met een bloemennaam?

Hier even geprofiteerd van de bloesemboom

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 16:31

Wat een
Mooie foto’s Mooney!

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 16:32

Echt prachtige foto's Mooney <3

Ik wil binnenkort ook weer samen met mijn baby foto's maken. 5 mei wordt ze alweer een jaar. :):)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 16:41

Wat een leuke foto's.

Hier valt het op dat gras goed doet, cielo nog nooit echt zien spelen of steigeren. Vandaag deed die dat wel, en wou achterop Baron springen. :+
Afbeelding

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:17

Heerlijk! Lekker spelen en rennen op de wei. Hier gaat het ook super goed. 24/7 buiten, snachts wel met hooi en ze kan dan in de stal staan en overdag de minstens 8 uur op de wei. Lekker geborsteld worden en af en toe een stukje met mij wandelen. Wordt ze zeker niet dommer van. *D
Een zeil op de grond neer gelegd en rustig er langs lopen met mij is al voldoende. En die nieuwsgierigheid belonen als ze naar het zeil toe gaat. Werkt heel goed! Ook als we buiten "enge" dingen tegen komen.

Afbeelding
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:20

Wat doen jullie allemaal leuke dingen!

Mooney, prachtige foto's!

Hier weinig actie, maar ze zijn veel bezig op het land rondom ons en ze zien daardoor wel lekker veel. Worden ze al mak van :j

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 20:34

Mooney prachtige foto’s en dat klopt. Ze had gister een foto geplaatst van de moeder van Cover en haar pony. Naku was helemaal in love en vanmorgen was ze haar echt aan het zoeken..
Wij rijden regelmatig samen met onze kleintjes.

Wat leuk dat er al meerdere zijn die spelenderwijs dingen oefenen. Ik had net bij moeders de kootholtes geschoren en toen even het scheerapparaat bij Cover gehouden.. eerst vond hij wel spannend en draaide kont naar mij toe maar toen achter de deur gaan staan en op zijn kont gedaan en toen was het goed en kon ik weer de stal in en kon ik over zijn lichaam gaan en beloond met een brokje. En gestopt. Doe vaak als ik iets met 1 van mijn merries doe ook bij Cover even kijken hoe hij erop reageert.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 18:58

Hier is de smid geweest.

Cielo was niet zo braaf was ineens bang voor de smid.
Maar het is gelukkig wel gelukt te bekappen door hem tegen de muur te zetten en z'n lip vasthouden zoals een praam.