merries naar KWPN merriekeuring 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:39

manic schreef:
Uitslagen staan onder het regio menu..

AHA super gevonden !! wist niet dat ze dat publiceerden, wel leuk om te zien. Ik zie ook 45 punten exterieur... ??? :=

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:01

Ik was gisteren ook even wezen kijken in Houten. Het viel mij ook op dat het best lang duurde allemaal, ik had verwacht dat het iets vlotter ging. Maar verder zag het er goed geregeld uit en ik heb een beetje gezien hoe het nu in z'n werk gaat.

Wij zijn nr 23 a.s woensdag. :P

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:44

oef 45 punten voor exterieur is idd niet echt hoog.... pfff

Hopelijk ben ik de dag vrij als onze merrie naar de keuring gaat!! wil het wel graag zien... maar duurt bij ons nog ongeveer een maand....

Volgens mij kun je idd met ruinen en hengsten niet voor keur/elite nee..

stoffel

Re: merries naar KWPN merriekeuring 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:34

Alleen goed gekeurde hengsten worden opgenomen in het stamboek en kunnen keurworden,de rest wordt niet opgenomen in het stamboek maar kan wel ster worden.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:49

Ik breng mijn paard zelf voor, ook al heb ik het nog maar 2x gedaan. Ooit moet je eerste keer zijn.... Ik kijk goed naar anderen en heb het toen gewoon zelf gedaan. Doe ik dit jaar dus ook weer. K moet alleen nog ff oefenen met losspringen met haar. Al een jaar niet meer gedaan.

45pnt voor exterieurs? Das echt niet best :n

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:55

rowo schreef:
Ik breng mijn paard zelf voor, ook al heb ik het nog maar 2x gedaan. Ooit moet je eerste keer zijn.... Ik kijk goed naar anderen en heb het toen gewoon zelf gedaan. Doe ik dit jaar dus ook weer. K moet alleen nog ff oefenen met losspringen met haar. Al een jaar niet meer gedaan.

45pnt voor exterieurs? Das echt niet best :n

Je ziet toch op de keuring duidelijk verschil tussen professioneel getrainde paarden en de zelfdoeners.
De eerste groep weet zo goed wat ze wel en vooral wat ze niet moeten laten zien, het is maar hoe belangrijk je het vindt.

Als je nu hele lage punten haalt staan die er wel, en het gebeurt maar zelden dat die fors naar boven worden bijgesteld een volgende keer.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:10

Tja kan wel zijn, maar toch doe ik het zelf. Vorig jaar ben ik daar echt niet om afgestraft, dat weet ik zeker. En gelukkig had ik geen fors lage punten. Paard was toen overduidelijk veel te schraal wat haar exterieur toen op 65 bracht. Op de IBOB heeft ze al bewezen goed genoeg te kunnen zijn met 77pnt.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:12

denk dat je het zelf wel kan, als je maar weet wat je doet... maar das bij alles toch??

ga je trouwens nog met jullie jonge mandy?? want is die nu ook niet 3???

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:42

sarabande schreef:
Je ziet toch op de keuring duidelijk verschil tussen professioneel getrainde paarden en de zelfdoeners.
De eerste groep weet zo goed wat ze wel en vooral wat ze niet moeten laten zien, het is maar hoe belangrijk je het vindt.
.

Tja, met wedstrijden rijden is het niet anders toch?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:48

Manon schreef:
Tja, met wedstrijden rijden is het niet anders toch?

Ja maar die mag je iedere week overdoen als je dat wilt :D

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:34

sarabande schreef:
Thanks, ik vond ze inderdaad heel streng, er liep een mooie United in de groep die ik toch zeker de ster waardig vond.
Zoals ik jaren geleden al dacht gaf bij Saar de prestatie de doorslag, ze voldoet met haar bloedtype niet helemaal aan het KWPN beeld, maar ja ze is goed voor de bloedspreiding en per slot wil het KWPN sportpaarden fokken :D .

Ik hoop dat dat bij de moeder mijn 3 jarige ook de doorslag gaat geven.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 19:09

Ik wil het gewoon graag zelf doen het voorbrengen. Ik ken er gelukkig wel wat voorbrengers, dus kan altijd om advies vragen en desnoods altijd er nog 1 aanschieten of die het wil doen.

@ roos: onze jonge is al 4 en heeft een veulen aan de voet van Marome. Die gaat volgend jaar pas naar de keuring, als ze zadelmak is en wat slanker :+
Ik ga met Zetje (zazulou) naar de keuring, onze 5 jarige.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 19:44

ROWO @ als je toen 65 punten had , dan denk ik idd dat je nu wel een reeele kans maakt om het nu in ieder geval op 70 te krijgen, helemaal als je zelf bewust bent van wat beter moet en dat ben je... :D die IBOP zal het dan nu ook gaan doen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 19:51

bianca1980 schreef:
ROWO @ als je toen 65 punten had , dan denk ik idd dat je nu wel een reeele kans maakt om het nu in ieder geval op 70 te krijgen, helemaal als je zelf bewust bent van wat beter moet en dat ben je... :D die IBOP zal het dan nu ook gaan doen.

Zo zag ze eruit toen we haar kregen:

Afbeelding

Mega schraal dus... hier was ze nog niet zadelmak, dat hebben 1,5 mnd later gedaan. Ongeveer 5mnd na het zadelmak maken was de keuring. Ze zat toen wel beter in het haar en iets meer spieren, maar doordat ze onwijs groeide en ook aan het werk was is ze niet veel dikker geworden.

Hier een foto van 27mrt '09 waar ik haar er niet mooi uit vond zien qua vacht en dikte. Ze lijkt zo niet dun, maar had amper vet op de ribben. Nu is dat gelukkig beter. K zal van de week nog eens foto's maken.
Deze foto is overigens ook naar de Wiemselbach gestuurd voor hengsten advies. Hij gaf toen aan dat exterieurmatig heel goed in elkaar zat, alleen iets kort op de croupe.

Afbeelding

Ik ga er dan ook vanuit dat ik dit jaar wel 70pnt haal voor haar exterieur. Althans ik hoop het :D Het springen is iig geen probleem!

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 19:57

SO !!!! ROWO @ das een flink verschil zeg.. ;) , die is behoorlijk uitgezwaard, die van jou hoeft nu dan alleen maar voor exterieur toch vanwege die al geslaagde IBOP ??. Ik zou nog proberen met longeren die hals er meer op te krijgen in verhouding tot het lichaam. Maar denk wel dat je dit dan met vertrouwen tegemoet kunt zien.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:20

Ze is nogal eens erg gek aan de longe (lees: eerste 10 minuten hard galopperend en flink bokkend), dus rijd haar vooral laag en lang en dan het liefst op balkjes zodat ze ook meer spek op der kont krijgt. Ze is wel wat bespiering kwijt geraakt afgelopen weken helaas.

edit: hoeft ze niet meer los te springen dan?

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:39

rowo schreef:
edit: hoeft ze niet meer los te springen dan?

Ik heb in Houten paarden gezien die alleen op exterieur werden beoordeeld omdat ze voldaan hadden aan een geslaagde IBOP, maar omdat bij de IBOP geen exterieur keuring gedaan word moeten ze die dus op de keuring doen, er was ook een merrie met het sportpredikaat die verder niets gedaan heeft maar het dus op exterieur ook niet haalde. Er waren er ook bij die wel 70 punten kregen voor Exterieur maar niet voldoende voor beweging, die werden geadviseerd door te trainen en alsnog een IBOP te proberen om dan alsnog het sterpredikaat te krijgen.
Dus vandaar dat ik denk dat dat voor die van jou ook geld, je kunt het zelfs al terug zien op de uitslagen bij regio Utrecht dat die paarden een ibop en sport achter hun naam hebben en dus geen bovenbalk voor bewegen en springen, bij die paarden zie je alleen het exterieur cijfer.

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:48

Als je IBOP rijd met je paard kun je toch ook je paard voor stamboekopname aanbieden? Word er dan geen exterieur keuring gedaan?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:56

Ik had dat idd ook gewild, maar omdat ik vorig jaar juni al naar de stamboekkeuring was gweest mocht het dus niet (IBOP was vorig jaar oktober). Er moet blijkbaar meer dan 6mnd tussen een keuring en de IBOP zitten om haar nogmaals voor exterieur voor te brengen. Vandaar dus dat ze 22 juni nogmaals naar de stamboekkeuring moet.

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:05

O, oké. Zit dat zo.
Ik wil met mijn 4 jarige Ibop gaan rijden in oktober dit jaar en hoop via die weg het ster predikaat te kunnen halen. Als 3 jarige was haar beweging wel voldoende, maar exterieur 65 punten.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:07

Als je dit jaar niet naar de stamboekkeuring gaat, kun je idd later in dit jaar haar ster krijgen bij de IBOP. Als ik dat geweten had, was ik vorig jaar niet naar de stamboekkeuring gegaan, maar alleen IBOP.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 22:36

En wat kreeg je voor hengstenadvies Rowo? Ben ik wel benieuwd naar... Merrie is echt wel veranderd vergeleken met de eerste foto.

Nog een vraagje van mij; Mijn merrie heeft ibop gelopen, niet voldoende gescoord maar naar mijn idee niet in optimale omstandigheden, zou haar daarom graag nog eens willen aanbieden. Moet ze dan eerst naar de keuring voor exterieur om haar eventueel ster te laten verklaren of niet?

edit: Rowo, Zie ineens staan dat je haar drachtig hebt van Van Gogh! :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:17

Klopt idd, we hebben voor Van Gogh gekozen. Zijn daar ook gaan kijken en hebben ze de paarden voor ons ff op straat gemonsterd. Numero Uno werd ook aangeraden, maar om nou voor haar eerste veulen direct die te kiezen? T is vooral de eerste keer een mega gok wat eruit komt, dan is Uno toch wel erg duur.

@ dwyne: ze kunnen ook ster verklaard worden bij de IBOP. Je mag niet 2x in een half jaar op voor 'ster' (exterieur)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:01

is idd een hoop veranderd mandy! oja uno's als eerste veulen zijn wel erg leuk hoor :P (onze uno ook eerst veulen van de merrie := ) maar kan me wel indenken dat je eerst wat anders kiest....:)

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:13

ik heb gehoord van iemand dat dressuurmerries ook los moeten springen of klopt dat gewoon niet? onze merrie is opgegeven voor dressuur, maar er zit ook springbloed in..

we hebben vandaag geoefend op vreemd terrein, ging eigenlijk best goed. eigenlijk wordt ze alleen gelongeerd met bijzet, omdat ze op haar rug meer spieren nog moet krijgen.
hoe longeren jullie eigenlijk?