Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lexa

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 14:22

Bij ons nu ook in de buurt bij 1 fokker 3 dode veulens maar die wil het niet laten onderzoeken en bij 1 fokker ook 1 dood veulen .

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 14:32

Wat vreselijk allemaal van de dode veulens. Ik vraag me wel af welke regio "hier in de buurt" is aangezien niet bij iedereen de woonplaats of regio bekend is.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 14:49

Firegirl schreef:
Wat vreselijk allemaal van de dode veulens. Ik vraag me wel af welke regio "hier in de buurt" is aangezien niet bij iedereen de woonplaats of regio bekend is.

Drenthe grens Overijssel

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 15:13

Ik praat over midden Overijssel…

Situatie is naar omstandigheden goed. Hij is vrolijk en doorstaat alles kranig. Maandag nog even op Ch bij mij wezen kijken :)

Ik denk over Balou de Reventon voor de Goodtimes. Maar ben er nog niet uit… heb m’n hoofd er niet erg bij wat dit betreft. Geen inspiratie…

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:23

Julia schreef:
Klinkt alsof de 4-jarige het spannend maakt, Revali. Hopelijk komt het niet te vroeg..
Zijn haar banden ook al helemaal slap of alleen veel uierontwikkeling?

Hoop ik ook niet.banden worden wel slap.maar nog niet extreem.
Ze heeft alleen een hele dikke piephak sinds 3 dagen(geen wondje oid). Had er al compagel opgesmeerd,maar dat is doping,lijkt me niet zo goed voor een drachtige merrie. Dus smeer er nu ander koelingspul op, maar heb het idee dat het weinig doet. In de klei zetten?

Of zou ik haar ook nog wat metacam kunnen geven? Mijn gevoel zegt liever niet,maar moet ook niet naar binnen slaan

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 20:02

Metacam kan bij mijn weten gewoon hoor :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 00:13

Ik heb het even voor je nagezocht in de SmPC (samenvatting van de productkenmerken van de fabrikant) en over compagel zijn geen gegevens bekend m.b.t. gebruik in de dracht. Vanwege gebrek aan gegevens wordt gebruik afgeraden (en het zijn bloedverdunners die via de huid ook wel kunnen worden opgenomen dus ik snap de terughoudendheid).

Metacam wordt expliciet afgeraden tijdens de dracht en het equivalent voor mensen (en alle vergelijkbare middelen) wordt vanaf het derde trimester (laatste 3 maanden van de zwangerschap voor een mens) als niet veilig beschouwd. Ik zou het bij de klei houden en dan dagelijks even verversen.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 01:39

Ik praat over Oost Overijssel wb doodgeboren veulens. Gelukkig ook nog steeds heel veel goede verhalen.

Traumeel gel kan ook nog een optie zijn, wat ik lees is het veilig te gebruiken tijdens de dracht. Hier al veel goede resultaten gehad met dat spul. Voor van alles inzetbaar, ook bij zwellingen en ontstekingen.

Fijn dat hij het naar omstandigheden goed doet Iorrr. Blijft altijd bijzonder om te zien hoe veerkrachtig ze zijn ondanks alle ellende. Mooi dat er ruimte is voor leuke uitjes en dat hij zich daar goed genoeg voor voelt. Ben je zelf een beetje oké?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 07:49

of van die zwarte trekzalf om de ontsteking eruit te halen.

Novacam wordt wel gegeven tijdens dracht, en is volgens onze dierenarts probleemloos toe te dienen. In de bijsluiter staat weliswaar wat anders, maar soms sluiten ze ook gewoon zaken uit ivm te weinig onderzoek.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:10

Ja dat dacht ik ook Oehlala. Maar probeer het nog even zonder
En dan even klei erop.
Traumagel is idd ook goed.maar dat heb ik niet liggen

Ik vertrouw die merrie alleen niet zo goed. Ze moet nog 4 weken.
Ze heeft al vieze benen en wat zucht onder de buik.en meer uier dan de warrant (die dit weekend is uitgerekend) -O-

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:23

Geen uitvloeiing uit de schede of tekenen van placentitis?

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:32

Sterkte Gomir, je hoort het hier in de buurt ook voorbij komen. En op facebook zie je natuurlijk ook veel voorbij komen wordt ook sneller gedeeld.

We duimen dat iedereen gezonde veulentje gaan krijgen verder en dat we de ellende hebben gehad.

Mijn 3 jarige merrie heb ik gister op de rontgen foto gezet. Gelukkig helemaal goed op de foto. Dus kan ik haar klaarmaken voor de stamboekkeuring en haar laten dekken dit jaar.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:33

Up was wel een fijne hengst zo op de show. Wel had die wat voze voorbenen. Toen je na afloop ze op stand kon bekijken.

Carmen85 schreef:
Ik heb vandaag m'n elite merrie van Albaran xx verkocht, drachtig van douglas vdl. Aan een jongen van 15, super leuk. Bij ons dit jaar dus geen veulen. M'n andere merrie wil ik wel laten dekken. Zouden jullie eens mee willen denken? Ik ben zelf erg gecharmeerd van Up van 't paradijs en denk dat hij goed past, maar ben heel benieuwd naar jullie mening.

[EHK] KWPN springhengst gezocht voor Arany (kreator xx x numero uno)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:47

Julia schreef:

Te vroeg uier vorming kan al een teken zijn van placentitis.

Hoeveel dagen is de merrie? Weet je dat zo? 4 weken voor datum van 11 mand of 340 dagen?

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:51

Cioccolato schreef:
Julia schreef:

Hoeveel dagen is de merrie? Weet je dat zo? 4 weken voor datum van 11 mand of 340 dagen?

Dag 303

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:54

Merrie is dichtgezet, maakt dat ook nog uit betreft placentitis?

Haar gedrag is verder niet anders. Het is haar 1e veulen

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:17

Cioccolato schreef:
Julia schreef:

Ik weet het, woordje ‘andere’ had er eigenlijk nog tussen gemoeten. :+ Vandaar ook mijn vraag of er uitvloeiing is. Dag 303 is wel wat spannend imo.
Ik zou de DA laten komen of iig telefonisch informeren naar wat zij wijsheid vinden in deze. Stel er is onverhoopt toch wat mis en ze heeft placentitis, maar ze is nog wel dichtgezet.. of is de merrie reeds open gezet?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:23

Hier begon er 1 al rond de 290 met flinke boobies. De ander was vorig jaar maiden en begon ook rond 310 met wat uier. Dit jaar weer. Maar enkel uier vorming, geen hars of andere dingen.
Ik ga/ging er bij die 2 vanuit dat ze weer vroege veulens kregen dus ben dan niet snel bang voor placentitus. Beide overigens deze week een (tot nu toe) gezond veulen op 333 en 330 dagen

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:34

Nee volgende week maken ze haar open.Maar naast een redelijk dik uier en wat lekken niet veel apartigheid. Bij de schede ook mooi schoon. Zal wel tussen mijn oren zitten?!
Maar even in de gaten houden of ze misschien eerder open moet. Ik heb natuurlijk geen idee bij haar,het is haar 1e veulen.

Afbeelding

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:36

Gefeliciteerd Cio!!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 15:00

Oehlala schreef:
of van die zwarte trekzalf om de ontsteking eruit te halen.

Novacam wordt wel gegeven tijdens dracht, en is volgens onze dierenarts probleemloos toe te dienen. In de bijsluiter staat weliswaar wat anders, maar soms sluiten ze ook gewoon zaken uit ivm te weinig onderzoek.

Metacam zijn dus wel data over, dat wordt bij mensen ook echt afgeraden en dat geldt voor een groot deel van die groep geneesmiddelen. Daar zou ik dus zelf voorzichtiger mee zijn, want dat is niet een kwestie van gebruik aan gegevens en uit voorzorg vermijden. Soms heb je geen andere opties en pijn is ook slecht voor ze en dan is het een risico-afweging, maar in dit geval zou ik daar niet voor kiezen.

Hopelijk blijft het veulen nog even binnen Revali!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:32

helemaal mee eens hoor Gomir, is Novacam gelijk aan Metacam, of zit daar toch een iets andere samenstelling in?

Mijn hoogdrachtige merrie heb ik toen ook geen pijnstiller gegeven, wilde geen risico lopen, maar er zijn ook hele volksstammen die het wel doen, en daar lijkt het dan toch meestal goed te gaan. (met novacam).

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:50

Ik noem het metacam. Maar heet tegenwoordig anders (ook geen novacam meer) ga er vanuit dat het allemaal het zelfde is. Alleen verkrijgbaar via da

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:19

Kennen jullie iets van Cayetano Z? Hoe hij fokt of wat hij kan verbeteren?

*Ik zie nu dat zijn exterieur niet echt mijn smaak is

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:25

Revali schreef:
Ik noem het metacam. Maar heet tegenwoordig anders (ook geen novacam meer) ga er vanuit dat het allemaal het zelfde is. Alleen verkrijgbaar via da

Echt?
Heb nog een fles novacam gehaald vorige week.

Cayetano , geen idee, is wel wat klassiek bloed vind ik. Nog geen nakomelingen van gezien eigenlijk.