michaz81 schreef:Mu blue horse santiano wordt toch juist geprezen om zn karakter??
En Secret is ook een Sezuan, hemzelf + nakomelingen ook positieve karakters.
Maar of het dan Sezuan is of het karakter uit de moederlijn van beiden...?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JeanneV schreef:misterA schreef:In theorie heb je gelijk. Maar wat 7 -15 jaar geleden mijn fokdoel was is toch wel veranderd. De bewegingen, type en gezondheid wil ik wel behouden of zelfs wel verbeteren.
Waarin ik echt wel een slag wil maken is toch het karakter. Niet alleen de zgn. instelling en rijdbaarheid maar vooral de rust en het vertrouwen c.q betrouwbaarheid.
We moeten echt af van gespannen en bange paarden. Paarden die angstig zijn voor alles wat ze te wachten staat. Dat is pas echt slecht voor dierenwelzijn.
Paarden van 10+ die tijdens een beetje applaus of wat bijzonders helemaal kunnen flippen.
Voor mij was echt een eyeopener het gedrag van Secret tijdens de huldiging in Ermelo, waar hij vice wereldkampioen werd.
Dat zie ik zo duidelijk terug in zijn nakomelingen. Dat speelt nog een veel belangrijkere rol bij mijn hengstenkeuzes.
Ik denk dat ook meerdere stamboeken hun fokdoel bijstellen maar imo nog lang niet voldoende.
De fokwaarden zijn teveel gebaseerd op wat er was. Niet waar we naar toe willen. Het ontbreekt aan een duidelijke visie.
Kan ook best wel eens een bonte zijn, Mark. Maar dan wel één met heel weinig wit.
valkuil is dan een dood brave die te koud is om de Grandprix [of het zzl....] door te komen zonder zweep... looplust gaat vaak samen met heet... sensibel... scherpte... er is wel een reden waarom die vaak samen gaan... en de goede ruiters met die paarden aan het werk willen... wat doe je om weg te blijven bij een ongevoelig...traag... paard zonde loop lust??
s0173957 schreef:Als je echte werkers wil, ga voor Johnson.
Soms ril, soms kijkerig, maar werkers!
supertammy schreef:Ik ken verder geen nakomelingen van Sezuan, dus over het karakter kan ik niks zeggen. Het verbaasde me alleen dat zo'n hengst nu nog gecastreerd wordt.
Wat betreft het nog kritischer zijn op karakter, daar kan ik alleen maar achter staan!
Rex_Rolfo schreef:Veel mensen hier hebben ook ervaring met ET, hoeveel zie je in een veulen terug van de donormerrie en hoeveel van de draagmerrie? Heeft een koele draagmerrie een positieve invloed op het veulen van een rillerige merrie? Wordt een veulen van een koele merrie rilleriger als de draagmerrie een zenuwpees is?
Elisa2 schreef:s0173957 schreef:Als je echte werkers wil, ga voor Johnson.
Soms ril, soms kijkerig, maar werkers!
Dat vind ik sowieso van al het Jazz bloed, die blijven allemaal lopen tot ze neervallen. Maar heb er ook wel genoeg meegemaakt die zichzelf mega in de weg zaten. Paarden hadden zoveel spanning altijd, dat kan niet gezond zijn. (en sommige werden daar heel link van)
Interessante gedachtegang Rex Rolfo, ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre de (draag)merrie invloed heeft op het karakter. Wat los staat van het genetische gedeelte.
supertammy schreef:Het lijkt mij dat de draagmerrie toch wel invloed heeft op het karakter. Zij voedt het veulen toch op.
Balko schreef:Hier iemand ervaring met een bloedei?
Merrie heb ik net nieuw. Eerste cyclus niet gepakt en nu een bloedei….
Kan er weinig echt goede informatie over vinden online.
Ik vind de veulens van Mc Laren allemaal wel klein en poppig ogen. Iemand ook al een groter veulen ervan gehad?
Vulina schreef:supertammy schreef:Het lijkt mij dat de draagmerrie toch wel invloed heeft op het karakter. Zij voedt het veulen toch op.
Toch is dat niet mijn ervaring. Sommige draagmerries krijgen super lieve, aanhankelijke en brave veulens uit combinatie A, en het jaar er op een draak uit combinatie B. Terwijl ze beide dezelfde opvoeding krijgen..