Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 15:37

michaz81 schreef:
Mu blue horse santiano wordt toch juist geprezen om zn karakter??

En Secret is ook een Sezuan, hemzelf + nakomelingen ook positieve karakters.
Maar of het dan Sezuan is of het karakter uit de moederlijn van beiden...?

c_alsemgeest

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 16:15

Ja Santiano is inderdaad er zeker een met een fijn karakter.
Zou best kunnen dat het ook uit de moeder lijnen komt, van 2 die ik ken zit er aan die kant inderdaad ook wel wat heetheid e.d.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 16:47

Het lastige van karakter is natuurlijk ook dat er meer zaken een rol spelen dan alleen genetisch. De Jazz klonen hebben ook verschillende karakters. Als ik het goed begrepen heb is eentje door een zijdeur verdwenen, de andere loopt Inter II.

Natuurlijk zal het geen verschil van dag en nacht zijn, enorme zenuwpees vs de rust zelf, maar het kan wel het verschil tussen een paard dat zichzelf in de weg zit en eentje die gewoon wakker is.

Veel mensen hier hebben ook ervaring met ET, hoeveel zie je in een veulen terug van de donormerrie en hoeveel van de draagmerrie? Heeft een koele draagmerrie een positieve invloed op het veulen van een rillerige merrie? Wordt een veulen van een koele merrie rilleriger als de draagmerrie een zenuwpees is?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 16:53

JeanneV schreef:
misterA schreef:
In theorie heb je gelijk. Maar wat 7 -15 jaar geleden mijn fokdoel was is toch wel veranderd. De bewegingen, type en gezondheid wil ik wel behouden of zelfs wel verbeteren.
Waarin ik echt wel een slag wil maken is toch het karakter. Niet alleen de zgn. instelling en rijdbaarheid maar vooral de rust en het vertrouwen c.q betrouwbaarheid.
We moeten echt af van gespannen en bange paarden. Paarden die angstig zijn voor alles wat ze te wachten staat. Dat is pas echt slecht voor dierenwelzijn.
Paarden van 10+ die tijdens een beetje applaus of wat bijzonders helemaal kunnen flippen.
Voor mij was echt een eyeopener het gedrag van Secret tijdens de huldiging in Ermelo, waar hij vice wereldkampioen werd.
Dat zie ik zo duidelijk terug in zijn nakomelingen. Dat speelt nog een veel belangrijkere rol bij mijn hengstenkeuzes.
Ik denk dat ook meerdere stamboeken hun fokdoel bijstellen maar imo nog lang niet voldoende.
De fokwaarden zijn teveel gebaseerd op wat er was. Niet waar we naar toe willen. Het ontbreekt aan een duidelijke visie.
Kan ook best wel eens een bonte zijn, Mark. Maar dan wel één met heel weinig wit.

valkuil is dan een dood brave die te koud is om de Grandprix [of het zzl....] door te komen zonder zweep... looplust gaat vaak samen met heet... sensibel... scherpte... er is wel een reden waarom die vaak samen gaan... en de goede ruiters met die paarden aan het werk willen... wat doe je om weg te blijven bij een ongevoelig...traag... paard zonde loop lust??

Hier moest ik ook aan denken, maar volgens mij draait het allemaal om balans. Een paard die heet genoeg te maken is in het werk en er aan blijft trekken altijd voor het hoogste werk. En die tegelijkertijd spanning makkelijk af kan laten vloeien en waarbij spanning niet ten koste gaat van het dier zelf. Die gewoon ontspannen kan zijn op een relaxte bosrit. Cool in de kop.

Een beetje zoals vele spanjaarden en portugezen zijn qua karakter.

Santiano is lijnenteelt op Don Schufro, JW = ook Donnerhall bloed..die is ook wel dik bewezen als het gaat om het geven van goede werkbare karakters voor de Grand Prix.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 16:56

s0173957 schreef:
Als je echte werkers wil, ga voor Johnson.
Soms ril, soms kijkerig, maar werkers!

Dat vind ik sowieso van al het Jazz bloed, die blijven allemaal lopen tot ze neervallen. Maar heb er ook wel genoeg meegemaakt die zichzelf mega in de weg zaten. Paarden hadden zoveel spanning altijd, dat kan niet gezond zijn. (en sommige werden daar heel link van)

Interessante gedachtegang Rex Rolfo, ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre de (draag)merrie invloed heeft op het karakter. Wat los staat van het genetische gedeelte.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 17:02

supertammy schreef:
Ik ken verder geen nakomelingen van Sezuan, dus over het karakter kan ik niks zeggen. Het verbaasde me alleen dat zo'n hengst nu nog gecastreerd wordt.

Wat betreft het nog kritischer zijn op karakter, daar kan ik alleen maar achter staan!

Die castratie zal meer zijn omdat zijn huidige eigenaresse niet overweg kan met zijn hengst zijn dan dat het hem zelf in de weg zit.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 17:35

Rex_Rolfo schreef:
Veel mensen hier hebben ook ervaring met ET, hoeveel zie je in een veulen terug van de donormerrie en hoeveel van de draagmerrie? Heeft een koele draagmerrie een positieve invloed op het veulen van een rillerige merrie? Wordt een veulen van een koele merrie rilleriger als de draagmerrie een zenuwpees is?

Ik zie niks van het karakter terug van de draagmerrie. Sommige veulens worden gewoon mak geboren, anderen bang. Wij gebruiken elk jaar dezelfde dragers, ligt echt aan de combinatie donormerrie en hengst hoe het karakter van het veulen is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 18:04

Elisa2 schreef:
s0173957 schreef:
Als je echte werkers wil, ga voor Johnson.
Soms ril, soms kijkerig, maar werkers!

Dat vind ik sowieso van al het Jazz bloed, die blijven allemaal lopen tot ze neervallen. Maar heb er ook wel genoeg meegemaakt die zichzelf mega in de weg zaten. Paarden hadden zoveel spanning altijd, dat kan niet gezond zijn. (en sommige werden daar heel link van)

Interessante gedachtegang Rex Rolfo, ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre de (draag)merrie invloed heeft op het karakter. Wat los staat van het genetische gedeelte.

De draagmerrie heeft geen enkele invloed op het karakter. Soms helaas niet :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 19:37

Toch zijn de meningen daarover verdeeld.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 20:47

Het lijkt mij dat de draagmerrie toch wel invloed heeft op het karakter. Zij voedt het veulen toch op.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 21:01

Misschien tijdens de dracht al het niveau stresshormoon. Maar dat zijn hypotheses, vandaar de vraag of daar in de praktijk iets van te merken is.

Geen invloed lijkt me foktechnisch het beste, anders weet je niet hoeveel van het karakter erfelijk is en hoeveel van de draagmerrie komt.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 21:08

Even een vraagje tussendoor.
Mijn veulen van 16 dagen is vooraan behoorlijk x-benig.
Hoelang kan het nog bijtrekken en vanaf wanneer moet ik mijn DA vragen?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 21:19

supertammy schreef:
Het lijkt mij dat de draagmerrie toch wel invloed heeft op het karakter. Zij voedt het veulen toch op.

Toch is dat niet mijn ervaring. Sommige draagmerries krijgen super lieve, aanhankelijke en brave veulens uit combinatie A, en het jaar er op een draak uit combinatie B. Terwijl ze beide dezelfde opvoeding krijgen..

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 23:07

Balko schreef:
Hier iemand ervaring met een bloedei?
Merrie heb ik net nieuw. Eerste cyclus niet gepakt en nu een bloedei….
Kan er weinig echt goede informatie over vinden online.

Ik vind de veulens van Mc Laren allemaal wel klein en poppig ogen. Iemand ook al een groter veulen ervan gehad?

Hier een hele grote McLaren van 3 weken uit een chique Uphill van 1.67. Absoluut niet te fijn beenwerk maar wel een mooi hoofd met een prachtig oog erin. Op bijgaande foto’s 2 weken oud, standfoto één week

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 23:15

Heel mooi!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 00:52

Vulina schreef:
supertammy schreef:

Toch is dat niet mijn ervaring. Sommige draagmerries krijgen super lieve, aanhankelijke en brave veulens uit combinatie A, en het jaar er op een draak uit combinatie B. Terwijl ze beide dezelfde opvoeding krijgen..

Precies.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 06:40

Kinderen van dezelfde mensenouders zijn ook niet gelijk, de ene super makkelijk leuk en meegaand, de andere zit zichzelf en de omgeving in de weg. Zelfde opvoeding, zelfde paar genen
Meerdere keren gezien

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:38

pantarhei schreef:
Kinderen van dezelfde mensenouders zijn ook niet gelijk, de ene super makkelijk leuk en meegaand, de andere zit zichzelf en de omgeving in de weg. Zelfde opvoeding, zelfde paar genen
Meerdere keren gezien

:D

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:03

Karakter blijft wel lastig, bijna bij iedere hengst zegt er wel iemand 'die geeft rotzakken' of juist 'die zijn braaf'. De enige soort van zekerheid die je hebt is je eigen merrie.
Ik denk inderdaad ook dat we wel echt moeten proberen iets koelere paarden te fokken. Dat staat wmb niet gelijk aan lui of traag. Onze springmerrie geeft ze bijna altijd heet, maar ook heel lief, werkwillig en makkelijk in de omgang en onder het zadel. Dat hete is aan het begin soms wat lastig, maar uiteindelijk willen ze wel graag met je werken. Onze dressuurmerries zijn minder makkelijk (al is mijn Electron ook echt wel heel fijn van karakter, goede fokkerij van misterA natuurlijk :D).

Mooie McLaren hoor! Zeker een heel knap hoofd inderdaad.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:25

yvonnepuntnl schreef:
pantarhei schreef:
Meerdere keren gezien

:D
:j

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:34

Afbeelding
Nog helemaal in de kreukels, maar zo blij dat hij er is.
Siempre, roepnaam Siem <3

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:39

pantarhei schreef:
Meerdere keren gezien

Precies. Het is dus niet de opvoeding, maar het zijn de genen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:58

wat een knap ding, gefeliciteerd!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:22

Wat een knappe veulens komen er voorbij, die McLaren maakt er wel wat van zeg!

Over veulens die op hun moeder lijken:
ik denk dat er verschil zit in state en trait, termen die we in de psychologie veel gebruiken.
Trait qua karakter bij paard is aangeboren en maar beperkt te beïnvloeden door de omgeving. Een veulen kan zich wel heel anders gedragen in een andere situatie (state). Als de merrie heel gestrest is, krijgt het veulen stresshormonen mee via de melk en zal die ook veel angstiger/afstandelijker zijn. Dan zie je het later in de opfok bijtrekken en komt het eigenlijke karakter naar voren (zelf meegemaakt).
Andersom weet ik niet of een heel lastig veulen heel lief zal zijn bij een makkelijke merrie. Dan zal dat lieve er wel in zitten en later ook met de juiste omstandigheden er wel uit komen.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:51

Gefeliciteerd Karrina! Mooi! Alles goed gegaan?