Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
misterA schreef:Ik ben best wel kritisch, ook op de hengsten van Reesink. Maar Frankie krijgt weer een paar kansen. Een heel knap veulen.
Klinkt misschien wat arrogant maar het is echt goed zoeken om een hengst te vinden die het veulen bij een NMK merrie weet te verbeteren.
janderegelaa schreef:misterA schreef:Ik ben best wel kritisch, ook op de hengsten van Reesink. Maar Frankie krijgt weer een paar kansen. Een heel knap veulen.
Klinkt misschien wat arrogant maar het is echt goed zoeken om een hengst te vinden die het veulen bij een NMK merrie weet te verbeteren.
Die hoef je toch ook niet te verbeteren. En als het goed is dan is het allemaal zo verankerd dat een keer een wat mindere hengst maar wel bloedverversing niets uit zou moeten maken in kwaliteit.
Ik weet nog een leuke bonte.
supertammy schreef:Ik lees net dat Sezuan gecastreerd is...
KimDime schreef:Ik meld mij ook weer na wat afwezigheid.
Onder andere houden die veulentjes je lekker bezig![]()
M’n Il Divo is zojuist verkocht en de merrie is weer geïnsemineerd met Mowgli dit keer.
Heb laatst een hele mooie mowgli hier voorbij zien komen die ik zo snel niet terug kan vinden. Mocht de persoon dit lezen ben ik erg benieuwd hoe die uitgevouwen is ondertussen.
Gefeliciteerd met alle drachtigheden en knappe veulens! Ik zie plaatjes voorbij komen
misterA schreef:In theorie heb je gelijk. Maar wat 7 -15 jaar geleden mijn fokdoel was is toch wel veranderd. De bewegingen, type en gezondheid wil ik wel behouden of zelfs wel verbeteren.
Waarin ik echt wel een slag wil maken is toch het karakter. Niet alleen de zgn. instelling en rijdbaarheid maar vooral de rust en het vertrouwen c.q betrouwbaarheid.
We moeten echt af van gespannen en bange paarden. Paarden die angstig zijn voor alles wat ze te wachten staat. Dat is pas echt slecht voor dierenwelzijn.
Paarden van 10+ die tijdens een beetje applaus of wat bijzonders helemaal kunnen flippen.
Voor mij was echt een eyeopener het gedrag van Secret tijdens de huldiging in Ermelo, waar hij vice wereldkampioen werd.
Dat zie ik zo duidelijk terug in zijn nakomelingen. Dat speelt nog een veel belangrijkere rol bij mijn hengstenkeuzes.
Ik denk dat ook meerdere stamboeken hun fokdoel bijstellen maar imo nog lang niet voldoende.
De fokwaarden zijn teveel gebaseerd op wat er was. Niet waar we naar toe willen. Het ontbreekt aan een duidelijke visie.
Kan ook best wel eens een bonte zijn, Mark. Maar dan wel één met heel weinig wit.
misterA schreef:Waarin ik echt wel een slag wil maken is toch het karakter. Niet alleen de zgn. instelling en rijdbaarheid maar vooral de rust en het vertrouwen c.q betrouwbaarheid.
We moeten echt af van gespannen en bange paarden. Paarden die angstig zijn voor alles wat ze te wachten staat. Dat is pas echt slecht voor dierenwelzijn.