Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 19:59

Hier net in geïnsemineerd met Kjento.
Merrie leek nog wel erg hengstig maar vond haar vanaf maandag al bezig dus konden ook niet te lang wachten. Zondag kijken of ‘t eitje weg is en anders in de avond weer insemineren.

Balen Koortje! Hopelijk nu tweede poging wel drachtig!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 20:41

Laten we t hopen fokfanaat. Ze is al even over de datum of is dat normaal met de dracht?

Ook spannend tjakka123!

fokfanaat

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 20:46

3 weken over, het wordt wel tijd

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 20:54

fokfanaat schreef:
3 weken over, het wordt wel tijd

Moet bekennen dat ik er ook wel op let in jouw berichten omdat het een Frankie Lee is natuurlijk :D Kan er nog bijna niks aan andere veulens over vinden, jij wel?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 20:55

Heb er alleen een paar op Facebook gezien, en tijdens de hengsten show waren er 2 geloof ik

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 21:39

Oh 3 weken! Dat is flink afbakken nu haha.
16e is het volle maan, hopelijk setje de goede richting in?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 21:46

Nou hoop op vannacht eigenlijk, of uiterlijk morgennnacht

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 22:11

Hier vlakbij is ook een Frankie lee geboren. Die lijkt goed

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 23:35

Ik meld mij ook weer na wat afwezigheid.
Onder andere houden die veulentjes je lekker bezig :+

M’n Il Divo is zojuist verkocht en de merrie is weer geïnsemineerd met Mowgli dit keer.

Heb laatst een hele mooie mowgli hier voorbij zien komen die ik zo snel niet terug kan vinden. Mocht de persoon dit lezen ben ik erg benieuwd hoe die uitgevouwen is ondertussen.

Gefeliciteerd met alle drachtigheden en knappe veulens! Ik zie plaatjes voorbij komen <3

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 09:18

baudyh schreef:
Hier vlakbij is ook een Frankie lee geboren. Die lijkt goed

Ik zal wel verkeerd zoeken ofzo, vind ze nergens :?
Had hier op Bokt ook een topic geopend, maar nog nul veulenspam. Ben benieuwd! Nu eerst hopen dat de 2e poging wel aanslaat natuurlijk.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 10:28

Ik ben best wel kritisch, ook op de hengsten van Reesink. Maar Frankie krijgt weer een paar kansen. Een heel knap veulen.
Klinkt misschien wat arrogant maar het is echt goed zoeken om een hengst te vinden die het veulen bij een NMK merrie weet te verbeteren.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 11:24

misterA schreef:
Klinkt misschien wat arrogant maar het is echt goed zoeken om een hengst te vinden die het veulen bij een NMK merrie weet te verbeteren.

Aan de andere kant zal een fatsoenlijke hengst het veulen ook niet snel verslechteren. Hoor ik nu iemand "bont" zeggen?? :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 11:51

misterA schreef:
Ik ben best wel kritisch, ook op de hengsten van Reesink. Maar Frankie krijgt weer een paar kansen. Een heel knap veulen.

Die hoef je toch ook niet te verbeteren. En als het goed is dan is het allemaal zo verankerd dat een keer een wat mindere hengst maar wel bloedverversing niets uit zou moeten maken in kwaliteit.

Ik weet nog een leuke bonte.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 23:06

janderegelaa schreef:
misterA schreef:

Die hoef je toch ook niet te verbeteren. En als het goed is dan is het allemaal zo verankerd dat een keer een wat mindere hengst maar wel bloedverversing niets uit zou moeten maken in kwaliteit.

Ik weet nog een leuke bonte.

In theorie heb je gelijk. Maar wat 7 -15 jaar geleden mijn fokdoel was is toch wel veranderd. De bewegingen, type en gezondheid wil ik wel behouden of zelfs wel verbeteren.
Waarin ik echt wel een slag wil maken is toch het karakter. Niet alleen de zgn. instelling en rijdbaarheid maar vooral de rust en het vertrouwen c.q betrouwbaarheid.
We moeten echt af van gespannen en bange paarden. Paarden die angstig zijn voor alles wat ze te wachten staat. Dat is pas echt slecht voor dierenwelzijn.
Paarden van 10+ die tijdens een beetje applaus of wat bijzonders helemaal kunnen flippen.
Voor mij was echt een eyeopener het gedrag van Secret tijdens de huldiging in Ermelo, waar hij vice wereldkampioen werd.
Dat zie ik zo duidelijk terug in zijn nakomelingen. Dat speelt nog een veel belangrijkere rol bij mijn hengstenkeuzes.
Ik denk dat ook meerdere stamboeken hun fokdoel bijstellen maar imo nog lang niet voldoende.
De fokwaarden zijn teveel gebaseerd op wat er was. Niet waar we naar toe willen. Het ontbreekt aan een duidelijke visie.
Kan ook best wel eens een bonte zijn, Mark. Maar dan wel één met heel weinig wit.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 06:05

Die heb ik Adri! En met nog een heel lief karakter ook!
Afbeelding

Maar je hebt gelijk hoor qua karakter. Nu wil ik niet zeggen dat alle karakters waardeloos zijn, integendeel zelfs maar het is natuurlijk vreemd dat bij zo ongeveer ieder hengstenrapport staat: .....is een eerlijke en betrouwbare hengst met veel bereidheid tot werken. Terwijl we weten dat er best een aantal rotzakken tussen zitten. Dus wat dat betreft mag er wel wat strenger geselecteerd worden. Probleem is alleen dat die hele goede rotzak bij een ander stamboek dan wel genomen wordt.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 08:35

Ook bij een ander stamboek zal men er op afgerekend worden.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 10:52

Ik lees net dat Sezuan gecastreerd is...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:21

supertammy schreef:
Ik lees net dat Sezuan gecastreerd is...

Wanneer ik naar de Sezuans kijk die ik ken... voor het verbeteren van het karakter in de fokkerij niet zo erg :')
Maar wellicht zijn er ook andere ervaringen mee... het is natuurlijk maar een klein druppeltje van alle nakomelingen, maar die ik ken waren allen dominant, niet werkwillend en kijkerig.

Als ik denk aan een hengst met een topkarakter komt toch Just Wimphof meteen bij mij op. Paar keer mee mogen maken op stal, fotoshoot e.d. Wat een fijne karakters, braaf, op de ruiter gericht en scherp genoeg in het werk.

michaz81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:31

Mu blue horse santiano wordt toch juist geprezen om zn karakter??

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:37

KimDime schreef:
Ik meld mij ook weer na wat afwezigheid.
Onder andere houden die veulentjes je lekker bezig :+

M’n Il Divo is zojuist verkocht en de merrie is weer geïnsemineerd met Mowgli dit keer.

Heb laatst een hele mooie mowgli hier voorbij zien komen die ik zo snel niet terug kan vinden. Mocht de persoon dit lezen ben ik erg benieuwd hoe die uitgevouwen is ondertussen.

Gefeliciteerd met alle drachtigheden en knappe veulens! Ik zie plaatjes voorbij komen <3

Bedoel je de mijne?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 12:02

Ik ken verder geen nakomelingen van Sezuan, dus over het karakter kan ik niks zeggen. Het verbaasde me alleen dat zo'n hengst nu nog gecastreerd wordt.

Wat betreft het nog kritischer zijn op karakter, daar kan ik alleen maar achter staan!

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 12:54

misterA schreef:
In theorie heb je gelijk. Maar wat 7 -15 jaar geleden mijn fokdoel was is toch wel veranderd. De bewegingen, type en gezondheid wil ik wel behouden of zelfs wel verbeteren.
Waarin ik echt wel een slag wil maken is toch het karakter. Niet alleen de zgn. instelling en rijdbaarheid maar vooral de rust en het vertrouwen c.q betrouwbaarheid.
We moeten echt af van gespannen en bange paarden. Paarden die angstig zijn voor alles wat ze te wachten staat. Dat is pas echt slecht voor dierenwelzijn.
Paarden van 10+ die tijdens een beetje applaus of wat bijzonders helemaal kunnen flippen.
Voor mij was echt een eyeopener het gedrag van Secret tijdens de huldiging in Ermelo, waar hij vice wereldkampioen werd.
Dat zie ik zo duidelijk terug in zijn nakomelingen. Dat speelt nog een veel belangrijkere rol bij mijn hengstenkeuzes.
Ik denk dat ook meerdere stamboeken hun fokdoel bijstellen maar imo nog lang niet voldoende.
De fokwaarden zijn teveel gebaseerd op wat er was. Niet waar we naar toe willen. Het ontbreekt aan een duidelijke visie.
Kan ook best wel eens een bonte zijn, Mark. Maar dan wel één met heel weinig wit.

valkuil is dan een dood brave die te koud is om de Grandprix [of het zzl....] door te komen zonder zweep... looplust gaat vaak samen met heet... sensibel... scherpte... er is wel een reden waarom die vaak samen gaan... en de goede ruiters met die paarden aan het werk willen... wat doe je om weg te blijven bij een ongevoelig...traag... paard zonde loop lust??

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 13:36

Ik denk eigenlijk dat het zeker de laatste jaren wel bewezen is dat een braaf/stabiel karakter los staat van looplust en kwaliteit. Zeker nu er veel meer dan een aantal jaar geleden paarden zijn die braaf zijn, werkwillig en meedenkend en toch scherp met rijden.
Je ziet nu bij meerdere hengsten houders er steeds meer voorbeelden van staan.
Zeker dat hele erge ril en kijkerige werkt je vaak meer tegen dan dat het mee werkt in het werk zelf.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 13:47

misterA schreef:

Hele interessante opmerking, meer welzijn door paarden die ook in het dagelijkse leven en werk meer rust in de kop hebben.

Kon ook financieel wel eens goed uitpakken, het continue 'aan' staan van die nerveuze hittepetitten vreet energie. Al die energie moet er als voer in gestopt worden, kassa.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 15:09

Als je echte werkers wil, ga voor Johnson.
Soms ril, soms kijkerig, maar werkers!