Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:35

Gefeliciteerd met alle prachtige veulentjes. Wat een geluk is het toch <3 .

misterA schreef:
En ieder jaar weer worden er evenveel hengstveulens als merrieveulens geboren. Wat ik wel heb ervaren, je kunt beter nog na de ovulatie insemineren tot zelfs 8 uur, dan er zeg maar 24 uur voor.

Na een hengstveulen twee jaar geleden en een hengstje vorige maand is er vannacht bij ons een merrietje (Foundation v Fidertanz. x Krack C) geboren. Merrie werd vorig jaar geïnsemineerd na de eisprong. De twee andere keren werd er geïnsemineerd voor/op de eisprong.

Een merrietje van deze merrie was mijn wens dus ben er heel blij mee!

baudyh

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:43

Gefeliciteerd

FF goed gelukt inderdaad je Mclaren. Hier onze Cover story x havidoff merrie er van de week mee geinsimineerd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:22

Gefeliciteerd weer met de veulens en drachtigheden, wat is die Number Two een buffeltje zeg.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:38

Hier iemand ervaring met een bloedei?
Merrie heb ik net nieuw. Eerste cyclus niet gepakt en nu een bloedei….
Kan er weinig echt goede informatie over vinden online.

Ik vind de veulens van Mc Laren allemaal wel klein en poppig ogen. Iemand ook al een groter veulen ervan gehad?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:47

Hengst is zelf een popje dus is geen verrassing è.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:50

s0173957 schreef:

Klopt, maar van grotere merries zie ik toch ‘ponyachtige’ veulens af komen. Dus dat vererfd hij dan wel erg sterk.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:52

Mijne is 1.12m op 11 dagen, imo zeker niet klein.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 14:04

Gefeliciteerd, S01 !

Er komen weer mooie veulens voorbij <3 .

Balko schreef:
Hier iemand ervaring met een bloedei?
Merrie heb ik net nieuw. Eerste cyclus niet gepakt en nu een bloedei….
Kan er weinig echt goede informatie over vinden online.

Ja, ook ih verleden 2 merries gehad met een bloedei na 1e cyclus niet gepakt te hebben, maar van mijn ervaring wordt je niet vrolijk :n . Toen de bloedeieren eindelijk weg waren, merries de rest vh seizoen niet meer in cyclus gekregen.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 14:09

Fokfanaat, vind jouwe ook de grootste die ik gezien heb.

Ziolette, dat klinkt inderdaad niet hoopgevend….

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 14:18

Ik vind de McLaren van Fokfanaat echt prachtig <3 <3

Vraagje, in de KWPN database zie ik vaak staan Verw.schap DP of Verw.schap SP met een percentage en een indicatie of het hoog of laag is. Ik neem aan dat het voor Verwantschap Dressuurpaard of Verwantschap Springpaard staat, maar wat geeft het percentage precies aan en wat is nou gunstig, laag of hoog?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 14:46

oji schreef:
Ik vind de McLaren van Fokfanaat echt prachtig <3 <3

Vraagje, in de KWPN database zie ik vaak staan Verw.schap DP of Verw.schap SP met een percentage en een indicatie of het hoog of laag is. Ik neem aan dat het voor Verwantschap Dressuurpaard of Verwantschap Springpaard staat, maar wat geeft het percentage precies aan en wat is nou gunstig, laag of hoog?

https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:21285

Hier staat het uitgelegd :) .

Des te lager VW% des te unieker qua bloedvoering binnen de fokrichting.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 15:44

Ah super! Bedankt!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 15:48

Gefeliciteerd met je veulen s0173957! Mooi koppie zit er op.

Hier een merrie die mooi hengstig toonde, baarmoeder mooi hengstig, maar geen goed ei. Hopelijk de volgende cyclus wel een mooi ei!
We hadden de veulenhengstigheid overgeslagen, omdat we niet zo'n vroeg veulen willen. Beetje jammer...

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 17:43

s0173957 schreef:

Is ook mijn ervaring. Dus even in de wacht gezet.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 17:51

Ik ben er zelf wel echt fan van, vind em bloedmooi, maar ik kan met zo'n hengst niet weg.
Niet qua merrie en niet qua eigen bouw :P

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 18:31

Nou had hem zelf wel op mijn lijstje voor een wat grovere merrie maar durf het toch niet aan…

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 19:02

De theorieën over vroeg / laat dekken om dan te selecteren in een merrie of hengst ken ik. Maar goed, in de praktijk kun je 1x per dag sperma krijgen en als ik het eenmaal binnen heb wil ik het sperma er ook wel meteen instoppen. Ik geloof ook niet echt in die theorie hoor, in de praktijk scan en insemineer ik heel wat merries en de uitkomst is toch echt ongeveer 50/50 qua hengst en merrie. Helaas valt het kwartje bij mijn eigen merries alleen steeds de verkeerde kant op.

McLaren heeft wel een grotere, grovere merrie nodig. Ik vind mijn eigen McLaren veulen nog steeds knap. Heel mooi bekkie en kan heerlijk lopen. Die komt uit een grovere, wat klassieke merrie. Maat lijkt tot nu toe normaal.

FF; ik vind jou McLaren ook knap!

S07; gefeliciteerd!

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 19:03

Hier doen ze het allebei goed. Het suprise veulen haar speciale kleur is moeilijk goed op foto krijgen. Maar ze is echt een meevaller, ook qua lopen +:)+

Afbeelding

Afbeelding

Hier iemand nog een idee voor een hengst... voor de franklin merrie. Lengte in het lichaam is echt een must, goede rug, iets meer knie. Het mag sowieso allemaal iets minder popperig.

Hier staat mc claren ook op het lijstje voor onze Florencio merrie.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 19:07

O ja, met bloedeieren heb ik ook wel ervaring. Oa een van mijn merries waarvan ik zondag een embryo heb gespoeld, had de ronde daarvoor een bloedei. Ik schat dat ongeveer 1% van de ovulaties eindigd in een bloedei. Meestal gaat het 1 of 2 rondes daarna wel weer goed, maar je ziet wel vaak dat op de eierstok van het bloedei er een soort 'restant' blijft zitten gedurende een aantal maanden. Mijn ervaring is dat eieren van diezelfde eierstok minder vaak succes hebben zolang dat restant er nog zit.
Het is gewoon balen als je het hebt.

EDE: mooie veulens hoor. Mauro turfhorst? Lennox?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 22:57

Wij hebben een grote best grove merrie en daar heb ik McLaren van de week mee geinsimineerd. Voor ons een nieuwe merrie dus dan heb je toch altijd een paar hengsten nodig om te zien wat past vind ik.
Maar ik denk dat dit past.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 08:49

baudyh schreef:
Wij hebben een grote best grove merrie en daar heb ik McLaren van de week mee geinsimineerd. Voor ons een nieuwe merrie dus dan heb je toch altijd een paar hengsten nodig om te zien wat past vind ik.

Zo heb ik het ook bekeken Baudyh, het is de merrie haar eerste veulen (ik wist ook niet hoe snel ze drachtig ging geraken dus ook in de prijs vd dek wou ik nog niet te gek gaan), en de merrie nogal klassiek qua bouw, voor mij beetje een tank, dus ik wou het graag wat luxer...maar ik begrijp zeker wat hier gezegd wordt, en heb ook al veel poppetjes zien passeren online.

Voor mezelf wens ik nu eigenlijk alleen dat het gezond en vlot ter wereld komt, en mijn merrie er ook goed doorkomt, het is mijn eerste eigen gefokte veulen, dus geliefd zal het sowieso zijn ;)

Ik had nog een vraagje:

Wat zijn de kansen voor twee van mijn eigen merries te gebruiken voor embryo transplant? Een als donor, andere als draagmerrie...ik heb de indruk dat ze mooi samen lopen wat betreft hengstigheid, een merrie is denk ik zowat aan het eind van haar kunnen sportgewijs, dus die zou ik gebruiken als draagmoeder, want zelf is ze theoretisch niet zo interessant voor de fokkerij, de andere is 7, begint nu pas echt tot haar recht te komen in de sport, en daar wil ik graag een veulen van, maar niet zelf dragen dus. Komt uit de Bryolieta stam.
De merrie die draagmoeder zou kunnen zijn is wel al 14 en nog nooit een veulen gehad, wel gezond en altijd zeer mooi en duidelijk hengstig haar hele leven lang al.

Waarschijnlijk is dit a long shot...maar het is een hersenspinsel waar ik al even mee zit dus onder het motto 'durf te vragen'...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:35

Diortje_vds schreef:
baudyh schreef:

Zo heb ik het ook bekeken Baudyh, het is de merrie haar eerste veulen (ik wist ook niet hoe snel ze drachtig ging geraken dus ook in de prijs vd dek wou ik nog niet te gek gaan), en de merrie nogal klassiek qua bouw, voor mij beetje een tank, dus ik wou het graag wat luxer...maar ik begrijp zeker wat hier gezegd wordt, en heb ook al veel poppetjes zien passeren online.

Voor mezelf wens ik nu eigenlijk alleen dat het gezond en vlot ter wereld komt, en mijn merrie er ook goed doorkomt, het is mijn eerste eigen gefokte veulen, dus geliefd zal het sowieso zijn ;)

De ervaring is dat een eigen merrie bijna nooit lukt qua synchroon lopen. En je moet eigenlijk alleen spoelen als je merrie exceptioneel is.
Ik had nog een vraagje:

Wat zijn de kansen voor twee van mijn eigen merries te gebruiken voor embryo transplant? Een als donor, andere als draagmerrie...ik heb de indruk dat ze mooi samen lopen wat betreft hengstigheid, een merrie is denk ik zowat aan het eind van haar kunnen sportgewijs, dus die zou ik gebruiken als draagmoeder, want zelf is ze theoretisch niet zo interessant voor de fokkerij, de andere is 7, begint nu pas echt tot haar recht te komen in de sport, en daar wil ik graag een veulen van, maar niet zelf dragen dus. Komt uit de Bryolieta stam.
De merrie die draagmoeder zou kunnen zijn is wel al 14 en nog nooit een veulen gehad, wel gezond en altijd zeer mooi en duidelijk hengstig haar hele leven lang al.

Waarschijnlijk is dit a long shot...maar het is een hersenspinsel waar ik al even mee zit dus onder het motto 'durf te vragen'...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:58

E_D_E schreef:
Hier doen ze het allebei goed. Het suprise veulen haar speciale kleur is moeilijk goed op foto krijgen. Maar ze is echt een meevaller, ook qua lopen +:)+

[ [url=m/Mg1950.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wL3icP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier iemand nog een idee voor een hengst... voor de franklin merrie. Lengte in het lichaam is echt een must, goede rug, iets meer knie. Het mag sowieso allemaal iets minder popperig.

Misschien Sir Donnerhall bloed?

Diortje, 14 is nog niet super oud dus dat is volgens mij gunstig. Voor de rest zitten er hier andere met meer verstand van embryo transplantatie dan ik. Leuk die bonte.

Bij FF was er ook de angst dat de veulens klein zouden blijven omdat hij chique fokt, wellicht is dat met McLaren hetzelfde?

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 13:20

FF staat ook wel een beetje bekend om de kleinere nakomelingen toch? Zag op de facebook groep veel 'normale' maat maar ook echt een hoop kleintjes.

Hier vandaag gescanned, vrijdag terugkomen en hopelijk goed genoeg voor inseminatie. :D

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:11

Elisa2 schreef:
E_D_E schreef:

[ [url=m/Mg1950.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wL3icP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien Sir Donnerhall bloed?

Diortje, 14 is nog niet super oud dus dat is volgens mij gunstig. Voor de rest zitten er hier andere met meer verstand van embryo transplantatie dan ik. Leuk die bonte.

Bij FF was er ook de angst dat de veulens klein zouden blijven omdat hij chique fokt, wellicht is dat met McLaren hetzelfde?

Dat was ook de eerste die in mij op kwam, Sir Donnerhall. Degene die ik er van ken zijn allemaal lange, grootramige paarden met een mooi knietje. Van Olst heeft een Sir Donnerhall x Hemmingway. Maar wellicht is Sir Donnerhall zelf een betere optie....