Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:33

Zie ik opeens Eli super hengstig staan, dus iig niet drachtig. En morgen ook maar scannen. :')
Vanmiddag Eli alvast brengen. Kan niet 2 paarden en veulen in trailer kwijt. :')

ChristelJ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:52

Kabayo schreef:
Christel gefeliciteerd! Is het veulen dit jaar overleden? Gave combinatie heb je gemaakt

Helaas vonden wij een maand voor ze uitgerekend was een dood veulen in d’r stal. Waarschijnlijk een baarmoeder ontsteking geweest en daardoor te vroeg bevallen veulen was af maar waarschijnlijk gestikt tijdens de bevalling…enorm jammer en balen.

Dankjewel, ben heel benieuwd wat voor knap veulen er volgend jaar uit komt tot nu toe heeft ze alleen nog maar merries veulens gehad hahah.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:49

Hennos, wat fijn dat je jaarling ook zo braaf is, gouden karakter <3

crazy funky, pfff wat een moeilijk jaar voor jou, juist de merrie waar je zo op hoopt, wat balen. Hopelijk lukt het toch nog, mijn duimen draaien

Libera, gefeliciteerd, super!

Quir, heel raar zo'n reactie, nog nooit van gehoord ook, fijn dat ze zich wel oke voelt

Viconne, klinkt goed, hopelijk in 1x raak!

Muronia, heel fijn dat je nog zaad over hebt en op die manier kan stallen. Nog fijner natuurlijk dat ze in 1 ronde drachtig is, is je zo gegund

Mirjanalvaro, lekker druk inderdaad! Hopelijk allemaal positief nieuws straks. Hopelijk werkt Roos mee en hoeft ze niet nog een keer.
Scan jij ook op het station? Ik niet, zit wel in het pakket inbegrepen maar met een merrie en veulen 2 uur rijden enkele reis voor een scan vind ik ook weer niet zo fijn, dan maar wat duurder maar veel prettiger voor de merries.

Shadowstar, hopelijk wacht ze nog even

Lonniejj, prachtige merrie heb je, gave combi! Fijn dat ze zo mooi hengstig is

Diandra, hopelijk kan ze snel weer naar huis

Kabayo, dubbel gefeliciteerd, prachtige foto <3

ChristelJ, wat vreselijk, alsnog sterkte. Hopelijk dit jaar meer geluk

Hopelijk kunnen we vanavond Jona ophalen. Het waait flink dus even kijken of dat veilig kan.
Ik hoop dat ze gepakt heeft, beetje vaag verhaal maar gisteren moesten de hengsteneigenaren met een ander paard naar een wedstrijd voor een paar dagen en dan wordt er niet meer gedekt. Jona is gisterochtend nog gedekt maar daarna niet meer natuurlijk, alleen is ze dus nog hengstig. Hopelijk is het toch niet te vroeg geweest, wil haar nu wel thuis houden en eigenlijk vind ik het laat zat in het seizoen. Maar ja, dat heb je nooit voor het zeggen helaas.
Donderdag zou ze de eerste keer gedekt zijn, ze is meestal een volle week (7-8 dagen) hengstig. Spannend.

Met Silver waren we te vroeg, die is nog niet hengstig. Balen maar beter te vroeg dat te laat. Woensdag wordt ze weer gescand. Ze konden niet zien hoever ze in haar cyclus zit maar het zou nu 24 dagen na de veulenhengstigheid zijn, wel weer tijd zou je zeggen. Merries :')

Ice hebben we toch niet opgehaald, vrijdag moet ze gescand en misschien al hengstig gespoten, dan twee keer op en neer rijden in 1 week vind ik niet zo leuk voor haar. Ze staat nu in dezelfde paddock als Silver, lekker gezellig. Ik ben nog niet uit met de hengst, de Franse maakt het duidelijk dat zij gewoon normale service hebben geboden en dat het niet aan hun ligt maar aan de post. Hoe dan ook, het zaad is pas 4 dagen na bestellen aangekomen en zo kan ik geen merrie drachtig krijgen natuurlijk. Ik kan overgaan op de Duitse hengst, die stuurt wel optijd. Geld terug van de Franse kan ik denk ik wel vergeten. Beetje lastig dilemma, nog een keer erop wagen of dubbele dekgelden betalen.
Ice haar swab was wel mooi schoon gelukkig

En dan nog Ups, de Quarter X IJslander merrie. Die blijft maar niet hengstig naar Perry, schouwen elke dag maar op beleefd vriendelijke interesse na gebeurt er helemaal noppes. Ze is maiden dus misschien herkent ze Perry niet als hengst? Ik begin nu wel een beetje nerveus te worden, over een maand gaat Perry terug naar Nederland, zoveel ruimte hebben we niet. Ik schouw haar nu al ruim 2,5 week zonder enig teken van hengstigheid. Ik heb de eigenaar voorgesteld haar te scannen om te kijken hoe ze er vanbinnen voor staat, die wil nog wachten, dat is niet aan mij.

Perry gaat goed, hij geniet lekker van de Zweedse ruimte. Erg fijne hengst, in het begin een beetje een wildebras maar dat is helemaal goed gekomen, hij is nu heel fijn in de omgang. Hij heeft 3 merries drachtig, 2 worden er volgende week gescand en dan nog Ups en een aantal mensen die nog merrie willen brengen.

Excuses voor mijn lange update, veel merries en allemaal hun eigen gedoe :')
Laatst bijgewerkt door Lyona op Gisteren, 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:52

Lyona ja we scannen op station. 1 keer prijs aangevraagd bij de dierenarts hier en ik sloeg stijl achterover.
Voor ons is het 1 uur enkele reis.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:01

Hahaha ja prijzen van scannen zijn absurd... Mijn DA woont op nog geen 10 minuten afstand maar voorrijdkosten en startkosten alleen zijn al elke keer 100 euro...

Station stalling is ook niet mals, 25 euro per dag per paard, voor een piepkleine paddock. Ice staat veel langer dan gepland en Silver nu ook, aan stationskosten ben ik sowieso al veel meer kwijt dan dekgeld (inseminatie begint bij 500 euro per merrie, dan nog eventuele extra behandelingen en stalling)
Doe mij maar natuurlijke dekking, ook een stuk fijner voor de merrie...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:07

250sek per nacht ja :j
Wel stal en wei hier.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:10

Hier 280kr per paard per dag voor een gedeelde kleine zandpaddock, wel stal in de nacht. Terwijl Jona voor 100kr per dag op 1,5 hectare gras staat te genieten van het leven :o

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:40

shadowstar schreef:
Dan vallen bij ons de prijzen nog mee (vertaald vanuit het zweeds)
ik breng ze er dus elke dag heen.

Veterinaire kosten TAI: 3200 SEK (inclusiefdrie heats en zwangerschapsonderzoek op 16/17, 30 en 40/45 dagen). De dierenartskosten worden gefactureerd door Värmlands Hästsjukhus.

Inseminatiekosten TAI: 2900 SEK (inclusief inseminatie in drie heats, verbruiksartikelen, journaalkosten enz.)

Stalling/weidegang alleenstaande merrie: 160 SEK per dag (tijdens hengstigheid)

Weide/loshuishuisvesting enkele merrie: 140 SEK per dag (langere periode, niet hengstig)

Stal merrie met veulen: 240 SEK per dag

Overdag: 130 SEK

Je gaat naar Athena! Grappig. Maar vergeet niet dat bij al deze prijzen nog wel 25% btw bij komt.

Maar het is hier in Zweden wel erg duur en veel heen en weer gerij als je ze naar station moet rijden.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:52

Pff en dan vonden ze Nederlandse prijzen al hoog.

Balen hoor lyona dat het allemaal zo stroef loopt. Ik moet zeggen dat ik het ook wel gek vind dat ze een hengst aanbieden en dan in het seizoen een paar dagen weg zijn en dan gewoon niet dekken. Maar misschien ben ik wat dat betreft “verwend” met de fjorden.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:18

Hier is het in vergelijking met NL ook erg duur… voorrij kosten $120 dus met een scan zit he al snel aan bijna $200…
Een rondje insemineren (dus 1 poging) zit rond de $1000 denk ik (voor vers, met diepvries is het het dubbele), plus dat het dekgeld hier behoorlijk veel hoger ligt.
Daarentegen liggen de veulenprijzen hier ook rond de $10.000 -$30.000

Lyona wat belachelijk zeg die hengstenhouder… echt balen!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:31

Intressant te lezen
Dekgeld is hier voor de champagne 750 en de bonte 275 (200 bijbetalen na geboorte als veulen bont is).
Scannen kost 25 euro, visite kost 28 euro, ei afspuiten 39. Per paard ongeveer 300 euro plus minus kwijt geweest
Stalling zou 10 euro per dag kosten bij de HH, maar niet gedaan

Lyona leuk dat Perry nog wat gedekt heeft. Hij gaat eind aankomende maand ook alweer. Jammer dat je hem niet kan houden :P Heel verslag. Ik had die merrie inderdaad even gescand. Sommige laten hengstigheid ook niet altijd zien
Dankjewel!

Christel wat een naar verhaal zeg… sterkte nog!

Mirjamalvaro oh nee, moest ze drachtig zijn? Nahja goed dat je het zag. Maar snel insemineren. Roos houdt je bezig :P

Quir, Shadowstar, Mirjamalvaro en Lyona, wonen jullie wat bij elkaar? Of helemaal niet? Boktmeeting? Haha!

Hennos Jaa het is heel fijn te combineren. Ik heb de paarden aan huis en mijn werk ook (eigen hondenopvang) dus ze hoeft niet naar een opvang oid. M’n moeder helpt ook veel
Klinkt als een leuke dag!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:38

Kabayo Eliana was met het rare bloedei verhaal :P

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:45

Quir schreef:
shadowstar schreef:
Dan vallen bij ons de prijzen nog mee (vertaald vanuit het zweeds)
ik breng ze er dus elke dag heen.

Veterinaire kosten TAI: 3200 SEK (inclusiefdrie heats en zwangerschapsonderzoek op 16/17, 30 en 40/45 dagen). De dierenartskosten worden gefactureerd door Värmlands Hästsjukhus.

Inseminatiekosten TAI: 2900 SEK (inclusief inseminatie in drie heats, verbruiksartikelen, journaalkosten enz.)

Stalling/weidegang alleenstaande merrie: 160 SEK per dag (tijdens hengstigheid)

Weide/loshuishuisvesting enkele merrie: 140 SEK per dag (langere periode, niet hengstig)

Stal merrie met veulen: 240 SEK per dag

Overdag: 130 SEK

Je gaat naar Athena! Grappig. Maar vergeet niet dat bij al deze prijzen nog wel 25% btw bij komt.

Maar het is hier in Zweden wel erg duur en veel heen en weer gerij als je ze naar station moet rijden.

Yeah Athena, erg fijn daar en gelukkig maar 20 minuten rijden, erg dichtbij voor zweedse begrippen