Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 13:08

Oef, dat is niet fijn AnsoDM, je bent er goed vanaf gekomen. Wie had ook al weer met een soortgelijke actie (het zich in) een oog verloren? Zo oppassen met die paarden.
Ja ze worden allemaal zo langzamerhand echt jaarling, hier over een maand. Mijn dames zijn ook best happerig, ook naar elkaar, ik "hap" ook terug door in de neus te knijpen en anders een klapje, ik ben er niet van gediend. Maar het is doorgaans een fase, mijn nu vijfjarige deed het ook als jonkie, die bijt nu echt niet meer.
En als ik zie wat voor bokkensprongen ze in de wei maken, ook de senior en mijn rijpony, ben ik blij dat ze dat in de wei doen haha. En niet onder het zadel. Dus het komt met die jonkies ook vast goed. En ik heb ook op karakter geselecteerd, een hengst die koel in het hoofd is bij een heethoofd-merrie is wel slim.

Kvikur

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:20

Jaa, dat was ik 3 januari dit jaar.. was een fjord van 3 jaar dus al aardige hoeven.. mijn kaak helemaal verbrijzeld en mijn oog is blind doordat die geëxplodeerd was en al het oog weefsel er dus uitgelopen was.. moet binnenkort nog een operatie dan wordt dat blinde oog eruit gehaald en krijg ik een kunstoog.. :? Paard schrok van een ander paard en trok me ook mee en schopte nog naar achter.. kan zo gebeuren helaas, gelukkig voel ik me wel alweer een stukje beter en is mijn ene oog gewend en mag ik sinds 2 dagen weer autorijden 8-)

Mijn eigen bokt gelukkig niet _/-\o_ ze galoppeert wel heel hard en veel rond. Ze wordt ook echt al een hele dame, geen baby'tje meer.
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 19:43

Kvikur, wat een schock zeg. Hopelijk herstel je snel van de operatie die nog moet komen.

Heb cielo voor het eerst eens geborsteld vrij in de wei zonder vasthangen. Hij bleef gewoon netjes bij me staan, en genoot er echt van.
Kwam veel haar vanaf :+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 20:17

Kvikur heel heftig, zo zie je in wat voor klein hoekje een ernstig ongeluk kan zitten. Ik vind je heel sterk overkomen, hoe je hiermee omgaat.

Ik las over het ontwormen en behoorlijk onderdoseren maar gelukkig weet je dat nu. Ik kan me voorstellen dat je op je dierenarts vertrouwt en ik vind dit eigenlijk een behoorlijke blunder van je dierenarts. Die wormen kunnen behoorlijk schade aanrichten, wat zelfs dodelijk zijn, dus het is hartstikke belangrijk om die goed aan te pakken.

Verder lees ik over jaarlingen met boeven-gedrag. Ik kan daar niet over meepraten tot nu toe. Syl is nog steeds heel erg lief en braaf overal mee. Ik vind het voor haar alleen sneu dat ze nu met alleen haar moeder (10) en oma (22) staat. Haar zus was zelf nog jong en speels en ik had gehoopt dat Syl dit jaar ook met het veulen dat we verwachtten had kunnen spelen. Het is wat het is.

We hebben gisteren even wat foto's bij de bloeiende magnolia gemaakt. Doen we eigenlijk elk jaar en dit was de eerste keer voor Syl.
Afbeelding
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 23:08

Mooie foto’s Muronia!
Kun je niet tijdelijk een jaarling in pension nemen zodat ze een speelmaatje heeft. Zo heb ik een jaarling in pension staan zodat Cover een vriendje heeft. Die 2 gaan super samen!

Heeft er iemand wel eens meegemaakt dat zijn jaarling de poep van zijn moeder opeet?
Met binnenhalen komen ze door het stuk waar zijn moeder staat en heb hem nu een paar keer betrapt op poep eten. Weet dat ze het als veulen konden doen maar toen deed hij het niet en nu een jaar later gaat hij het doen.. Hebben ze dan een tekort aan iets? Of is het wat anders?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 23:16

Ik wil eigenlijk geen pensionpaarden, ik ben bang dat je daar altijd gedonder mee krijgt, trekt me niet op de één of andere manier.

Mest van moeder eten is vrij normaal voor veulens, tot welke leeftijd weet ik eigenlijk niet. Maar voor veulens helpt het om de darmflora goed te krijgen. Volgens mij verschilt dat ook per veulen. Syl deed dat wel, Leon en Elonia heb ik het niet zien doen. Tegenwoordig eet Syl het niet meer, maar ze snuffelt er wel nog aan _O-

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 09:33

Ik wist inderdaad dat het goed was voor de darmflora maar wist niet of het nog erg was als ze het op 1-jarige leeftijd gaan doen hetzelfde effect heeft. Hij eet niet de mest van shet.

En als opfokplek aanbieden dat jij de zorg doet en de eigenaar af en toe komt? Hier is het een bekende en heel fijn persoon die mij ook helpt dus ik heb wel geluk.
Je hoeft ook niet de eerste de beste te nemen. Toen ik nog pensionpaarden had en een stal vrij kreeg liet ik mensen langskomen waarvan ik dacht dat het wat kon zijn en melde ook ik kies wat beste past. Aangezien wij de paarden in de achtertuin hebben staan. En het moet klikken met mijn merrie. Moet absoluut geen dominante erbij of een dekkende ruin

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 23:26

Mijn merrietje was vandaag super hengstig -O- Ze is pas 11,5 maand oud. Arm dink, begint die ellende nu al :=

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 23:32

Dan ben ik blij dat ik een hengst heb en mijn merries bijna niet laten zien als ze hengstig zijn en hopelijk blijft dat zo. Als zo doorgaat dan wordt hij ook pas volgend jaar gecastreerd als hij 2 jaar is. Voor mijn gevoel is dat toch beter voor zijn groei en mentale gedeelte.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 07:11

Mijn 2 bruine merries tonen nagenoeg niet dat ze hengstig zijn. Met drachtig krijgen was toen een ramp, moesten continu scannen om te zien hoe of wat want ze toonden nooit hengstig.

Sinds die kleintjes erbij zijn is het om zeep :=

Je hebt geluk dat je hengst zo braaf is. Ik weet er ook waarvan ze echt onhandelbaar waren met 1 jaar door de hormonen en al gecastreerd moesten worden.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 07:27

Ik zeg het regelmatig tegen degene die hier ook zijn jaarling heeft staan dat ik mij verbaas dat ze zo braaf zijn. Denk dat wel uitmaakt dat ze vanaf begin af aan al naast de merries staan. En op stal staat hij naast mijn shet (merrie). Maar ga ze niet samen zetten want dan heb je kans dat wel de hormonen gaan opspelen want ze ruiken wel aan de mest en plas :-)

Balen zeg dat je moest scannen elke keer. Ik had toen net de mazzel dat de tuin van een vriendin hier net weer stond waardoor ze hengstig was geworden dus dat was ideaal. Het was scannen en het ei was er net af dus we konden gelijk die dag insemineren en het was raak.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 07:38

Vooralsnog gaat het hier ook goed met de jongens, ze spelen wel woest met elkaar: achterbenen bijten en steigeren etc.
Maar geen idee nog van bloemetjes en bijtjes. Mijn eigen gefokte hengstje zat vorig jaar wel steeds bij z’n zus op de rug toen ze nog met z’n allen samen stonden. Inmiddels staan ze uiteraard apart. zolang het goed gaat, mogen de jongens hun ballen houden. Ik heb geen zin in gedoe of gevaarlijke situaties, dus zodra dat ook maar dreigt te beginnen dan eraf met de ballen. Beide jongens moeten toch gewoon rijpaarden worden, daar heb je geen ballen voor nodig.
En de 3 merries hier tonen ook niet veel. De oudste piest alleen bij mijn man en moeder en dochter lijken nog hetzelfde, tonen echt helemaal niets. Bij moeders heb ik opgeschreven wanneer ik dacht dat ze hengstig zou kunnen zijn, maar dat klopte helemaal niet. Dus maar gewoon scannen om te kijken waar ze in de cyclus zit. Ze is hier toch tweemaal in 1x drachtig geworden. Dat zegt dus verder ook niets over hoe “goed” het van binnen werkt. Ik hoop wel dat dat ook gewoon zo blijft en niet ineens 3 van die zeikmerries :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:38

Oef, op 11 maanden al hengstig. Dat de mijne dat maar niet hoort.

Op de stal waar ze nu staat, staat ook een hengstveulen.

Afbeelding

Die wordt deze week gecastreerd :+ .

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:39

Hier hetzelfde Seven.. hier racen en steigeren en bijten ze wat af maar wel op een manier dat ik erom kan lachen en niet dat ik denk ze maken elkaar af.. het gaat echt spelenderwijs en af en toe liggen ze op de knieën om in elkaar benen te bijten.. ze lopen braaf aan een lijntje iedere ochtend mee maar als ik maar iets denk je wordt teveel hengst dan gaan de ballen eraf maar voor nu gaat het goed.

Had de dierenarts gevraagd en die vond het gek en niet begrijpelijk dat hij nu ineens mest van zijn moeder ging eten en moest misschien vitamine gaan bijvoeren. Maar dacht misschien als hij het gras opgaat dat hij dan geen behoefte meer heeft. Hij heeft nagenoeg onbeperkt ruwvoer en krijgt 3x daags 3/4 schep Pavo Podo grow. Dat zou toch voldoende moeten zijn.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:44

Hier ook een merrie van 11 maanden en zag dat ze laatst hengstig was. Maar niet overdreven, na het plassen wat knipperen was het <<) moeder laat wel altijd zien aan ruinen als ze hengstig is maar ze wordt dan onder het zadel of in de hand niet lastiger gelukkig!

Nu ze 2 weken op de wei staan groeit ze voor mijn gevoel weer veel! Hier een foto samen met mijn jongste zusje. Ze houd heel erg van kont kriebels :=
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 17:54

Mijn heren mogen morgenvroeg verhuizen naar de weide van 1HA *\o/*
Eindelijk weer weg van pensionstal en in eigen beheer alles doen in alle rust.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 18:03

Oh heerlijk zeg!! Zo fijn als je ze in eigen beheer hebt. Hier ook aan huis.
Volgende week gaat de ander weer op de foto. Als ze zeggen dat zijn gebit niet verder groeit (overbeet) dan kunnen ze beide op het gras anders moet ik gaan kijken hoe ik het ga doen want wil die van mij wel even op het gras.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 21:56

Het is helaas niet aan huis, zelfs wat verder weg dan ze nu staan. En ook verder dan de wei waar ik eigenlijk eerst heen zou gaan, maar daar werd ineens alles onzeker van.
Anyway, ik heb vanmorgen dus gebeld naar de eigenaar van de 1HA weide, en aangezien de vorige huurder niets meer laat horen mag ik de weide huren.

Die wei heeft ook meerdere voordelen:
1. achter een altijd bewoond huis (gepensioneerden) dus altijd toezicht.
2. Licht op een "berg"wand dus is hellend, dit heeft ook voordelen voor spieropbouw en water loopt van de wei af.
3. Veel ruimte, de weide is in 2 gedeeld al.
4. een grote stenen stal (ik schat 6m op 8m) die ook dicht kan. Lekker fris in de zomer ook doordat het steen is.
5. Fijne wandelroutes

Nadeel: geen piste. Maar ik ken mensen met binnenpiste en buitenpiste op wandelafstand.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:25

Ze zijn verhuisd
We verwachtten dat ze gingen rennen en bokken... Maar dat deden ze niet. Keken eens rond en gingen direct grazen. :')

De stal vinden ze beide nog spannend, was vroeger varkensstal er liggen aan weerszijden betonnen roosters en de mest put is niet leeg, er staat water in.
Het beton is sterk genoeg lijkt me wel want vorige huurder had hier 5 paarden in staan.
Misschien kan ik er rubber matten/rubber op rol overheen doen?
Of moeten ze er gewoon aan wennen? (mijn 4 jarige heeft ijzers dat weerklinkt wel hard)

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:24

Klinkt allemaal goed Art! Veel geluk op jullie nieuwe stek :D

Kvikur, jouw merrie toch ook al hengstig zo jong! Ik vind het echt heel jong en schrok wel, maar na even googlen las ik dat het vaker voorkomt.

Thioro, ze is dan misschien niet hengstig, maar ze staat wel te flirten met de buurjongen :')

Kiko, gek dat ze nu ineens mest gaan eten! En fijn dat ze nog zo braaf spelen. Hopelijk blijven ze gewoon lekker makkelijk in de omgang!

Muronia, leuke foto's met de bloesem! Wat is ze al groooooot!!

Hier staan ze nu sinds een weekje opbouwend op de wei en dat vinden ze wel heel leuk <3

Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 20:09

Maar heeft iemand überhaupt ervaring met zo betonnen roosters waaronder nog mesput is? Ik kan moeilijk verlangen dat ze dat gaan dichtgooien met beton.
Ben alleen zelf wel wat huiverig voor eventueel erdoorheen zakken uiteindelijk.

Ik bied ze nu hun eten binnen aan. Dat ze toch weten dat binnen ook fijn kan zijn. (waterbak staat binnen, maar heb tijdelijk een buiten staan ook).

Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 20:15

In mijn oude stal had ik ook zulke roosters. Ik had er rubber matten op en daar strooisel op. Maar inmiddels is die stal afgebroken en heb ik nieuwe stallen ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:30

Owja matten ben ik dus wel aant overwegen

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:52

Ik zou ook voor matten gaan en dan wel ook een plek maken met vlas of stro zodat ze daar lekker kunnen liggen als ze willen.

Die jaarlingen hebben wel vlugge beentjes zeg. Vanmiddag bijna onthoofd.. kon nog net wegduiken. Ze lopen heel chill voorbij en ineens pats naar achteren en daarna volgas wegspringen. Het was jolligheid maar toch.. schrok wel ervan en nu pijn in mijn nek van die beweging.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 23:22

Art_Ificious schreef:
Maar heeft iemand überhaupt ervaring met zo betonnen roosters waaronder nog mesput is? Ik kan moeilijk verlangen dat ze dat gaan dichtgooien met beton.
Ben alleen zelf wel wat huiverig voor eventueel erdoorheen zakken uiteindelijk.

Ik bied ze nu hun eten binnen aan. Dat ze toch weten dat binnen ook fijn kan zijn. (waterbak staat binnen, maar heb tijdelijk een buiten staan ook).

[ Afbeelding ]

Hier alleen buiten betonnen roosters in de klei, dus niet boven een mestput. Lijkt me ook best spannend als er niks vast onder zit. Een mat zou al schelen. Ik laat ook geregeld mijn telefoon vallen. Dat zou een kwestie van tijd zijn voor hij in die mestkelder zou liggen :')

Kiko, dat scheelde niet veel! Hier waren ze ook heel druk vanavond. De koude wind veroorzaakt dat denk ik! :=