Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lexa

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:51

Antonius: Carthago is altijd goed! met het inteelt zit ik nooit zo mee mits het verder weg zit! zelf krijg ik dit jaar een nakomeling van Pegase ( Comme il faut) uit een Crown Z. Beide zijn nazaten van Ratina Z denkt dat het juist versterkt.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:46

Cellestial fokt niet al te fraai. Er is hier in de buurt veel mee gedekt, maar qua type vielen ze nog niet mee. Wij hebben verleden jaar twee veulens van een jonge zoon van Cellestial gekregen.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 28-04-20 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:49

Asca geeft bloed zat. Heb een Asca x Elite pres Colino x pref pres Voltaire gehad. Was een heel klein ding van 1,60m maar reusachtig galopperen en veel bloed. En bloedmooi.
Sprong super super ruig. Heeft ZZ gelopen en toen helaas dood gegaan aan koliek.
Voor mij was hij voor de eventing te zwaar op type en hij hield niet zo van afsprongen. Maar fenomenaal beestje. Is toen naar een vriendinnetje gegaan die er heel veel schik van had.

Karakter was wel een dingetje. doodbraaf op stal, maar wel heel apart. Is de enige die ik niet zelf zadelmak kreeg en heeft een paar dagjes mogen logeren in Slagharen :)) Daarna was het wel klaar en kon je zo opstappen en wegrijden.
Ook altijd een aparte gebleven in de omgang. Beetje eenkennig.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:27

Ik ben niet zo bekend met nakomelingen van Asca.

Op wat voor merries denken jullie dat Di Cantero het beste past?

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:15

Umeo schreef:
Laurentii schreef:
De Heartbeat is mooi gelukt! Ik heb hem ook eens willen nemen, maar mij werd gezegd hem niet op een merrie met matig vermogen te zetten omdat hij dat zelf niet zou verbeteren.
Colorit ben ik ook zeker fan van. Een kennis van mij verwacht er dit jaar enkele. Eentje hebben ze al:

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5ECC908E

Ik zag gisteren ook dat Di Cantero ter Hulst ook vers beschikbaar komt.
Ik heb merries te kort :')

Mag ik vragen waar je gelezen hebt dat Di Cantero vers beschikbaar komt? Hij stond op mijn lijstje maar omdat hij enkel met diepvries beschikbaar was, heb ik hem geschrapt.

Het stond gisteren op de facebook pagina van Het Netehof.
Zij gaan hem verdelen. Toch iets positief aan die Corona :)
Ik heb al veulens van hem gezien die van model echt zoals hem zijn, niet té lang en redelijk bloedgemaakt.

Ik twijfel om hem te gebruiken op een kleinere en eigenlijk ook wat korte merrie.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 19:22

Zag Di Cantero ook langskomen. Baal als een stekker. Had zowel DI Cantero als Luigi op m'n lijstje staan en omdat ze enkel DV waren, toch voor een andere gegaan... Podverdorie

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 19:53

Dat is balen Laurievic!

Ik heb deze namiddag even gebeld naar het Netehof. Volgens hen past Di Cantero bij veel merries zo lang ze maar voldoende lengte in het lijf hebben. Kwaliteit sperma is goed :)

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:39

Dan heb ik dat goed ingeschat :)
Ik twijfel om hem te gebruiken. Ben er echt fan van, maar ik ging eigenlijk voor Exxon Hedonist gaan om de merrie te vergroten en te verlengen.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 21:21

Waarom willen jullie eigenlijk allemaal vers ipv diepvries, ik ben een leek nl en ik heb diepvries gebruikt.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 21:43

Vers vraagt iets minder precisie dan diepvries.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:00

Voor diepvries kan je bijna niet anders dan de merrie bij de veearts te zetten want er moet frequent gescand worden. Met een veulen aan de voet doe ik dat niet graag, vind ik onnodig gesleep met zo een jong veulen.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 07:50

Bij diepvries is de kwaliteit vaak net iets minder goed en dan moet je op exact het moment van de ovulatie insemineren. Bij vers kan je wanneer je denkt dat de follikel groot genoeg is, insemineren en op zich blijft het sperma tot 24u goed. Soms zelfs tot 48u. Dus inderdaad minder gedoe en vaak meer kans op succes.
Maar diepvries kan dan weer goedkoper uitkomen als je geluk hebt dat het met één rietje lukt.

Ik heb ook één merrie waarbij ik enkel vers kan gebruiken door een te onregelmatige en moeilijke cyclus.
Dan wordt de keuze soms al beperkt :')

Hier mijn Ogano Sitte veulen nu 6 weken.
Het regende in België _O- _O-
https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5ED07DC2

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 08:55

Ah vandaar! Ik heb vorig jaar inderdaad de merrie bij de hengstenhouder een week gezet ervoor. Met twee rietjes was ze gelijk de eerste keer drachtig, vandaar dat ik het mij afvroeg.

Dekken jullie wel eens met een hengst 2 jaar op een rij? Ik heb bijv nog 2 rietjes over, dus mocht het een mooi veulen eruit komen kan ze evt nog een keer. Twijfel of ik dan weer voor de zelfde ga.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:02

Spaansepony schreef:
Ah vandaar! Ik heb vorig jaar inderdaad de merrie bij de hengstenhouder een week gezet ervoor. Met twee rietjes was ze gelijk de eerste keer drachtig, vandaar dat ik het mij afvroeg.

Dekken jullie wel eens met een hengst 2 jaar op een rij? Ik heb bijv nog 2 rietjes over, dus mocht het een mooi veulen eruit komen kan ze evt nog een keer. Twijfel of ik dan weer voor de zelfde ga.

heb ik wel gedaan. had 6 rietjes, drachtig op de 1e. Tja, dan heb je er nog 5 over. Geloof dat ze dat nu wel anders doen. Veel meer per rietje, of je krijgt een x aantal en moet dat wat over is retourneren.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:22

Umeo schreef:
Dat is balen Laurievic!

Ik heb deze namiddag even gebeld naar het Netehof. Volgens hen past Di Cantero bij veel merries zo lang ze maar voldoende lengte in het lijf hebben. Kwaliteit sperma is goed :)

Die hengst is zeker interessant! Hij was mij al een paar keer opgevallen en voor mijn merries redelijk vrij bloed :) en voldoende lengte in het lijf hebben ze ook wel. Maar geeft hij ook maat door? Hoop ik liever niet ;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:23

Ik dek niet snel opnieuw met dezelfde hengst. Toch bang dat het dan 'tegenvalt' ofzo en t veulen daar onder leid zonder er iets aan te kunnen doen zeg maar. Snappen jullie _O-

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:19

Marijke ons Di Cantero veulen van vorig jaar was echt een heel mooi chique poppetje. Maar klein... Terwijl de merrie zelf prima aan de maat is (1.69). Maar hebben haar helaas afgelopen winter in moeten laten slapen na een ongeluk in de paddock dus geen idee of het misschien een laat bloeier was.
We zitten er aan te denken om de merrie dit jaar weer terug te dekken met Di cantero maar twijfelen toch wel door het kleine veulen van vorig jaar

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:33

Ik heb van Di Cantero nog geen massaal grote paarden gezien. Dus vergroten gaat hij volgens mij niet doen.

Ik heb 2x Ogano gebruikt op dezelfde merrie omdat ik er tevreden van was en hij heeft mij de tweede keer ook zeker tevreden gekregen :)

Hier goed nieuws.
Mijn bonte 1.40m merrie is net drachtig gescand van Pegase van't Ruytershof.
Mijn Giovanni (Graf Grannus) merrie doe ik straks weg om te dekken van Ulyss Morinda. Deze was custome made en is al verkocht.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:34

Goed om te weten dat hij waarschijnlijk geen massaal grote paarden geeft. Wij hebben niet een hengst nodig die vergroot ;)

Mooi nieuws Laurentii!

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:06

Laurentii schreef:
Ik heb van Di Cantero nog geen massaal grote paarden gezien. Dus vergroten gaat hij volgens mij niet doen.

Ik heb 2x Ogano gebruikt op dezelfde merrie omdat ik er tevreden van was en hij heeft mij de tweede keer ook zeker tevreden gekregen :)

Hier goed nieuws.
Mijn bonte 1.40m merrie is net drachtig gescand van Pegase van't Ruytershof.
Mijn Giovanni (Graf Grannus) merrie doe ik straks weg om te dekken van Ulyss Morinda. Deze was custome made en is al verkocht.

Ulyss Morinda <3

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:10

Hier ook liever vers, merrie is niet echt makkelijk met opvoelen. Dus prettig als dat zo min mogelijk hoeft.

Zijn er hier mensen die Il est Balou nakomelingen kennen/ hebben? Hier nu een hengstveulen wat kwa type er goed uit ziet en zeker aan de maat is, maar ben vooral benieuwd naar de ervaring van het karakter.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 15:40

Venthe schreef:
Marijke ons Di Cantero veulen van vorig jaar was echt een heel mooi chique poppetje. Maar klein... Terwijl de merrie zelf prima aan de maat is (1.69). Maar hebben haar helaas afgelopen winter in moeten laten slapen na een ongeluk in de paddock dus geen idee of het misschien een laat bloeier was.
We zi
tten er aan te denken om de merrie dit jaar weer terug te dekken met Di cantero maar twijfelen toch wel door het kleine veulen van vorig jaar

Heb je misschien een foto Venthe?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:06

jazzejam schreef:
Hier ook liever vers, merrie is niet echt makkelijk met opvoelen. Dus prettig als dat zo min mogelijk hoeft.

Zijn er hier mensen die Il est Balou nakomelingen kennen/ hebben? Hier nu een hengstveulen wat kwa type er goed uit ziet en zeker aan de maat is, maar ben vooral benieuwd naar de ervaring van het karakter.

Ja ik heb een 3 jarige! Is net twee weken onder het zadel. Heel erg braaf tot op heden en uitmuntende bewegingen voor een springer, kan absoluut ook door als dressuurpaard. Ik heb wel wat beeldmateriaal maar alleen op m’n tel, dus als je meer wilt zien dan kun je me je nr even sturen in pb :)

Afbeelding

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:08

Antonius: inteelt verder weg vindt ik niet zo spannend :) al vaak toegepast!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:12

Ik ga mijn Il Est Balou dekken bij een jonge hengst van VDL: Chopano
Nu alleen nog hengstig worden ;)