Merriekeuring KWPN 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeA

Re: Merriekeuring KWPN 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:52

Er was een wat hitsige ruin op de wei die een oogje op Esprit had. Esprit zat aan het begin hengstigheid. Hij sprong er op, maar bleef aan de gang. Esprit had het gehad en wilde weg, maar kon alleen vooruit de waterbak in.. Daaraan heeft ze dus de binnenkant dijbeen open gehaald (wond van 10 bij 4cm denk ik) en wat schaafwonden op de pijp.
Het is inderdaad tot op het bot. Gelukkig droogt de wond heel mooi op, blijven de hechtingen zitten en zakte de zwelling na 2 dagen al, ipv nog verder te zwellen. Het is afgelopen dinsdag al gebeurd, maar lijkt mooi te genezen. Vrijdag komt de DA om de wond te bekijken hechtingen er uit te halen. Dan hoop ik na een paar dagen nog rustig aan te doen, weer wat te kunnen.

Overigens hoef je je toch niet te verontschuldigen als je weinig van Gelders Type weet??
Ik heb geen ruk verstand van springers :D , maar weet wel wat ik mooi vind en graag zie bij een paard.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:27

gelukkig lijkt het mee te vallen Marieke, lijkt een lelijke wond vanaf de foto.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:30

ah wat sneu marieke. flinke jaap of niet

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:31

Balen Marieke, sneu voor Esprit :(

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:05

Ja, vervelende plek is het vooral. Het was inderdaad wel even schrikken. Maar het ziet er nu echt mooi uit.
Foto van vrijdag helemaal rechts:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 4991_n.jpg

Ziet er mooi, droog uit toch?? Ze had voornamelijk last van de spanning op de hechtingen woensdag en donderdag. Verder alleen last van mij met mijn dwangvoederen van medicatie :D Eigenwijs portret.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:13

ziet er idd netjes uit. Hou die ruin voorlopig maar uit dr buurt ;)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:14

Die is uit de wei verbannen naar een ruinengroep...

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:07

Patrss_ schreef:
Ja dat klopt!
Als ik duidelijkere foto's heb zal ik ze plaatsen :D
waar komt jou interesse naar Saron vandaan? als ik heel nieuwschierig mag zijn

Ik ben weg van de Gelderse paarden en de fokkerij. Vorig jaar een Gelders veulen gefokt, die gaat over 2 jaar naar de keuring.

Met het oog op de fokkerij bekijk ik alle Gelderse hengsten en probeer ik een beeld te vormen van de nakomelingen. Jij bent de eerste met een Saron die ik tegenkom! Hij is natuurlijk nog maar kort voor het KWPN goedgekeurd, maar hij heeft al wel nakomelingen buiten het Kwpn, en in jouw geval ook (onbedoeld? Of voorzien ;) ) erbinnen, dus die kunnen we alvast bekijken!

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:58

GJ9, Ooh wat leuk! ik heb even in je profiel gespiekt, wat een knapperd is dat! <3
De fokker van deze merrie vond het leuk om toen der tijd een wat onbekende hengst, maar wel eentje met grote kans op goedkeuring van het KWPN, uit te kiezen. Dat heeft de fokker dus goed uitgekiend! :D

Het lijkt mij ook heel leuk om in de toekomst, als alles goed verloopt, met deze merrie, mijn steentje bij te dragen aan de fokkerij. :o

MariekeA, die wond geneest zo te zien heel mooi! Je zal wel geschrokken zijn.. voor jou geldt ook, als ik duidelijkere foto's heb zal ik ze zeker plaatsen! Ze staat op dit moment in een kleinschalige opfok zodat ze goed in het voer gezet wordt (dit was een beetje schraal en dit was ook goed te zien..), even lekker kan bijkomen en goed kan opgroeien. :D

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:47

Hoe ist met alle dames hier??

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:09

met mijn dame gaat het prima. Heeft inmiddels een bitje in gehad en van de week ook voor het eerst een singel om. Gaf ze geen kik op. Dit weekend wil ik dr proberen bij te zetten aan de longeerlijn zodat we wat gerichter kunnen gaan trainen.

Hoe gaat het met die van jou? DA komt vandaag terug toch?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:37

Hier sinds kort weer aan de slag. Heeft ruim een maand vakantie gehad maar nu hoop ik gewoon door te kunnen trainen tot aan de keuring. Ze doet het goed, ook al zadel op gehad en even op gehangen. Verder gewoon aan het longeren en bezig met rechtrichten en goede spiertjes kweken.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:13

De mijne is ook een paar x aan de lijn geweest, singeltje opgehad en bitje in. Pakt alles superbraaf op.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:42

Hier is ook alles goed, Ejelaleen is klaar om ingereden te worden. Zadel en flapperende beugels geeft ze niets om, hoofdstel gaat ook allemaal prima en bijzet teugels begint ze nu te snappen. Als het weer straks goed is en de klok is verzet ga ik erop! heb er nu al zin in =)

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:53

Hoi allemaal,

Die van mij word 1 April 2 dus ik ga volgend jaar (heb het nog nooid gedaan/meegemaakt)

Zal morgen foto laten zien van mijn Tango - Ferro.

(In me profiel staat wel een foto)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:58

hier ook alles goed, zijn alweer even bezig en houden ons nu aan een mooi schema hoe vaak en hoelang longeren etc.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:25

dan ben ik benieuwd naar je schema Essie, 3x in de week een kwartier-20 minuten of zo?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:26

Hier 4 x in de week 20 minuutjes. Ongeveer dan.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:29

idd nu nog 3x in de week 20 minuten (zonder uitstappen) en dan eerst rustig draven, galoperen doe ik links om 3x 3 rondjes en rechtsom 3x 3 rondjes en dat straks uitbouwen met wat meer schakelen etc.
uitstappen doe ik nog dik 10 min aan de hand op het harde en dan ook af en toe opdraven oefenen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:30

essiesilly schreef:
idd nu nog 3x in de week 20 minuten (zonder uitstappen) en dan eerst rustig draven, galoperen doe ik links om 3x 3 rondjes en rechtsom 3x 3 rondjes en dat straks uitbouwen met wat meer schakelen etc.
uitstappen doe ik nog dik 10 min aan de hand op het harde en dan ook af en toe opdraven oefenen.

Hahaha kan jij dat regelen, de galoprondjes??? :D
Hier heb ik geen idee hoeveel rondjes er in galop gedaan worden maar volgens mij heel veel. :')
Ze galoppeert zelf veel aan, maakt zelf veel overgangen van draf naar galop en weer terug.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:41

ja :D 1x galop en ze gallopeerd netjes aan, na 3 rondjes op de zelfde plek draf zeggen en ze draaft :o
1x op m n been kloppen en ze staat naast me, als ze naast me staat moet ze stil staan tot ik m n hand omhoog doe (links om is dat m n linkse hand dus hand dichtst bij het hoofd) dan pas mag ze weg STAPPEN. luisterd super goed. ben er ff een paar dagen mee bezig geweest maar dan heb je ook wel wat ;)
kan nl niet tegen on opgevoede beesten.. al zie ik opvoeden misschien ook wel erg strikt haha ho is ho, stap is stap en dan geen pasje draven :o

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:50

Mooi Marieke, dat heelt al goed.

Hier eentje die in het begin een paar minuten goed door galoppeerd zodra op het rondje zit
( ach ik vind dat nooit zo erg met jonge dieren, als er straks wat meer gewoonte is voor ze houden ze daar vanzelf mee op ),
vandaag zelfs met een paar flinke bokken, daarna als ze draaft doet ze het goed, heel goed luisteren enzo.
Ik denk dat ik ong 20 min longeer, ik kijk meestal naar hoe ze het doet.
Hier mogen ze niet naar me toe stappen maar moeten wachten op de hoefslag tot ik ze kom halen, ze gaat zelfs al vierkant staan, haha.
Vandaag even uitgestapt aan de longe in de binnenbak, zonder omheiningen ook dat deed ze erg goed.
En vandaag heeft ze een voorijzertje gekregen, ben benieuwd morgen hoe ze daarmee beweegt.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:53

dat is wel heel netjes Essie, goed opgevoed hoor.
Uitstappen aan de hand is idd ook een goede oefening, dat doe ik nog niet, maar zal ik ook eens meenemen.
Oefen je het opstellen ook al?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:54

Nou ze is echt niet onopgevoed maar ze luistert vooral heel goed naar iets waardoor ze harder mag. :') Dus draf en galop gaan heel goed maar Ho dus niet echt. :')
Vanuit galop gaat ze wel redelijk makkelijk naar draf maar van draf naar stap lukt eigenlijk niet. :+
Zelfs op een heel klein voltetje wil ze blijven draven. En als ze eindelijk stapt dan draaft ze zo met een paar passen weer aan. Ik ben daar wel consequent in want als ik besloten heb te gaan stappen, dan gaan we ook stappen, al is het 1 minirondje en dan besluit ik weer wanneer we gaan draven en dan schiet ze dus ook meteen als een raket vooruit. Maar goed.... dit heb ik 100 x liever dan eentje die je vooruit moet slingeren. Die kende ik namelijk ook. Overgangen naar stap vraag ik niet heel veel trouwens, komt wel als ze iets meer rust in dr kont krijgt. Maar het Ho knopje werkt dus nog niet zo goed. :')

Maar als ze zelf wat overgangen maakt van draf naar galop en weer terug is dat prima. Ze is megascherp dus daar ben ik zo streng niet op. Laat maar lekker lopen.

Oh edit: Uitstappen kan ze wel hoor aan de longe. Dan dus wel.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:59

frenka nee dat oefen ik nog niet, gewoon stappen, goed naast me stappen en halthouden als ik wil etc.

bedoelde het ook niet naar jou hoor suzanne, maar gewoon in het algemeen :)
dat heeft enjoy ook, ben een stuk langer bezig geweest met het ho knopje dan het klikje :P maar na even puzzelen weet ze het nu heel goed :) kan haar ook al klein en actief laten draven