merries naar KWPN merriekeuring 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Re: merries naar KWPN merriekeuring 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:44

Overigens stond ze bij het losbewegen bij de jury aan tafel... Blondje werd een beetje tureluur van al die mensen met zwepen, dus besloot ipv daarvan maar zo ongeveer op de tafel in het midden te gaan staan. Ze ging ook nog eens extra het lijntje in terwijl ze haar tegen wilden houden :D

Commentaar was dat ze wel vlug was maar vandaag iets meer instelling en vermogen had mogen tonen en dat was ook zo. Op de oefenavonden sprong ze veel meer.

Voor de mensen die nog moeten en nog nooit geweest zijn. Het was eerlijk gezegd allemaal vrij laagdrempelig.

In eerste instantie aanmelden bij registratie tafeltje en die gaven heel vriendelijk antwoord op mijn vragen, dus als je iets niet weet kun je daar waarschijnlijk terecht. Daar krijg je je hoofdstel nummer.

Wij gingen een half uurtje voor aanvangs/kooitijd richting meter en daar was het toen lekker rustig. Daar krijg je het scoringsformulier.

Vervolgens bijna een uur staan wachten totdat we geroepen werden, omdat de groep dressuurpaarden voor ons allemaal te laat waren/nog niet gemeten waren.

Straatje is eigenlijk vrij simpel. Papieren en formulier moet je afgeven aan de jury. Vervolgens opstellen, stappen, draven en weer opstellen. Veel mensen hebben ook een aanjager bij zich. Wel goed opletten dat je je paard netjes opstelt.

De papieren blijven dan bij de jury. Wij gingen richting bak om (wederom erg lang) op onze beurt te wachten. Dan dus de kooi in, stappen & opstellen en los. De rest wordt door de mensen in de kooi geregeld. Op aangeven weer aanknippen en kooi weer uit.

Dan wachten op de eindpresentatie van je groepje. Oranje lintjes zijn goed! (=ster, rood =stb).

Op de terugweg bij de registratie nog even je coupon/scoringsformulier ophalen en genieten van je knappe merrie :) Het stamboekspapier wordt dan thuisgestuurd nadaat het predikaat is aangepast.

Voorbrengers vandaag waren voornamelijk in het wit, maar er liepen ook mensen gewoon in spijkerbroek en witte bloes rond.

Als je geen voorbrenger hebt eentje aanschieten, maar ik raad aan om van te voren even te kijken bij de andere paarden om te zorgen dat je een goede te pakken hebt.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:35

nu deugt de voorbrenger niet als je je paard netjes getraint hebt kan iedere dooie hem opstellen omdat je paard weet wat er verwacht wordt en of je nu geen ster wordt op 60 of 65 punten dat boeit dan toch ook niet.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:43

Dat jij nou alles al weet is heel prettig, ik niet. Dus inderdaad, slecht getraind en voorbereid en wederom bedankt voor de zeer postieve inbreng.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:51

Jij plukt daar een voorbrenger van het straatje die moet in twee tellen jouw paard beoordelen ( hoe zet ik hem op zijn voordeligst neer) die jongen staat recht voor het paard en heeft aanwijzingen nodig van de aanjager ( ziet hem van opzij) krijgt die niet , en als dank de merrie werd onderstandig opgesteld.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 00:01

Kijk, dat is al weer een stuk constructiever... Dat klopt wel ongeveer ja.

Maar goed, ik heb het nu gezien/meegemaakt en weet wat ik volgende keer beter kan doen. Dat is toch niet zo een ramp? Voor iedereen is eens de eerste keer. Ik had haar weg kunnen bringen maar dan was ik een hoop centen kwijt geraakt voor zeer waarschijnlijk hetzelfde resultaat. Voor dit paard zit er op het moment gewoon niet meer in dan stamboek.

Daarintegen, op een slechte dag 70 punten springen vind ik best hoor :) Als 'ie het straks onder het zadel waar gaat maken ben ik allang happy.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 00:05

Als jij hem voor de sport hebt boeit exterieur echt niet als hij goed genoeg is voor het echte grote werk

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 00:16

Leuk berichtje Manic :)
Gefeliciteerd met je stamboekmerrie :D Ik hoop dat Vorstin ook stamboek wordt!
Aan je tips heb ik echt nog wel wat :) Wij mogen woensdag!

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 00:24

MANIC @ wat jammer voor je, ik hoop dat je je kunt vinden in het commentaar en dan kun je het wellicht volgend jaar weer proberen ??mits ze verbeterd is......

IVY @ ik zou je de tip geven je paard flink bij te voeren, ze staat er veel te schraal op !!!!! ook aan de bespiering zul je ongetwijfeld het commentaar gaan krijgen dat ie niet voldoende ontwikkeld is !!!! kijk naar mijn foto van de hengst, zelfs hij kreeg al de opmerking dat hij in het geheel nog meer ontwikkeld had mogen zijn en dat voor een net 3 jarige !!!!!!! Ik zou je adviseren het paard niet te rijden tot de keuring dat is heel intensief kwa spieren voor een jong paard, maar daarmee te wachten tot na de keuring. Bel Lammert Haanstra voor een priveles en werk aan een meer volle achterhand en bovenlijn. Daar kun je heel veel mee en is stukken goedkoper dan wegbrengen (wat je dacht ik niet deed toch ??)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 00:31

@Snoekiej: Hopelijk heb je er wat aan :)

@biance1980: Resultaat was wel ongeveer naar verwachting, dus ben niet ontevreden. We kijken volgend jaar gewoon waar ze dan staat... Eerst ff rust, weer oppakken en dan VSN :)

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 00:47

stoffel schreef:
nu deugt de voorbrenger niet als je je paard netjes getraint hebt kan iedere dooie hem opstellen omdat je paard weet wat er verwacht wordt en of je nu geen ster wordt op 60 of 65 punten dat boeit dan toch ook niet.

Ik ben het eens met Stoffel ook al wordt het niet zo charmant gebracht :+ ,
De jury ziet heel veel paarden en kijkt er best doorheen als je paard niet netjes opgesteld staat, vorig jaar ben ik met een San Remo geweest, doordat het paard voor mij voorgebracht werd met een rammeldoosje was de San Remo zo stressie dat ze nog geen seconde normaal heeft gestaan en ze werd met vlag en wimpel Ster verklaard en op de Centrale keuring voorlopig Keur.
Ook was dit paard maar 1.60.
Kom je met een kwalitatief goed paard dan wordt ie Ster en anders niet, punt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:41

Sarabande is gisteren in Houten ster geworden, ze was de enige in haar groep.
Afbeelding

Draven op het harde ...
Afbeelding

En de bespreking
Afbeelding

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:49

gefeliciteerd!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:00

Thanks, ik vond ze inderdaad heel streng, er liep een mooie United in de groep die ik toch zeker de ster waardig vond.
Zoals ik jaren geleden al dacht gaf bij Saar de prestatie de doorslag, ze voldoet met haar bloedtype niet helemaal aan het KWPN beeld, maar ja ze is goed voor de bloedspreiding en per slot wil het KWPN sportpaarden fokken :D .

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:09

Super! Gefeliciteerd! Mag ze ook door naar de CK?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:15

manic schreef:

Iedere stermerrie mag naar de CK, dacht ik, maar ze is iig opgegeven voor de CK

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:16

sarabande schreef:
manic schreef:

ja idd!! maar leuk, gefeliciteerd!!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:17

bianca1980 schreef:
IVY @ ik zou je de tip geven je paard flink bij te voeren, ze staat er veel te schraal op !!!!! ook aan de bespiering zul je ongetwijfeld het commentaar gaan krijgen dat ie niet voldoende ontwikkeld is !!!! kijk naar mijn foto van de hengst, zelfs hij kreeg al de opmerking dat hij in het geheel nog meer ontwikkeld had mogen zijn en dat voor een net 3 jarige !!!!!!! Ik zou je adviseren het paard niet te rijden tot de keuring dat is heel intensief kwa spieren voor een jong paard, maar daarmee te wachten tot na de keuring. Bel Lammert Haanstra voor een priveles en werk aan een meer volle achterhand en bovenlijn. Daar kun je heel veel mee en is stukken goedkoper dan wegbrengen (wat je dacht ik niet deed toch ??)

ben het helemaal met je eens! Kan het alleen nooit zo brengen. Maar ik denk idd dat rijden niet verstandig is voor keuring. Vreet energie. Longeren is wat minder intensief voor zo'n jong dier en zet dan makkelijker spieren aan...

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:32

sarabande schreef:

Was benieuwd, omdat er bij de eerste uitslagen "HEEFT AL WEL CORNAGE E.D.D. BESLUIT INSPECTIE" stond.

Kan deie PDF uitslagen nu trouwens niet meer terugvinden, maar ik had ze al opgeslagen :) Op de nieuwe staat er bij CK ook geen J achter...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:39

Sarabande heeft gelijk met de prok het cornage onderzoek gehad in Emmeloord. Op de een of andere manier is dat indertijd niet goed geregistreerd en kreeg ik op 20 mei een brief dat ze geen cornage onderzoek heeft.
Inmiddels is dat gebeurt, opgestuurd naar het KWPN waar een van de artsen er al naar gekeken heeft en volgende week zal de comissie er nog naar kijken dus dat komt ruimschoots voor de CK in orde.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:42

Helemaal top... Als ze daar keur wordt, wordt ze dus automatisch elite? Dat zou wel heel stoer zijn! Dat wordt dus nog een spannende dag :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:44

maar sarabande is toch een contango?? waarom moet ze dan cornage onderzoek (sorry volg het ff niet zo ) :o haha

en weet iemand toevallig hoe het zit; ik heb een rousseau veulen gefokt uit mijn lauries crusadorxx merrie (holstein)
krijg ik nu blauw papier of is dat alleen met een buitenlandse vader?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:47

Uck is een Contango, Saar heeft een Trakehner vader.
Daar krijg je een gewoon oranje veulenboek papier bij

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:48

oooo ok , dan was ik even in de war:)

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:04

Gefeliciteerd SARABANDE !!!!!! helemaal goed , ik hoor jullie praten over uitslagen ?? staan die dan ergens van alle keuringen dara heb ik eigenlijk helemaal niet naar gekeken, bij het NRPS had je dat namelijk nooit, dit is mijn eerste KWPN paard...hahaha ja van mijn geloof afgestapt, maar heb er dan wel eentje waar ook 44% volboed in zit dus dan maakt het me niet.

Dat zou wel mooi zijn als je op de CK keur kan worden en met die zaken erbij ELITE, volgens mij is er voor ruinen en hengsten niet meer als ster althans dat was bij het NRPS ook niet zo, tenzij iemand me overtuigd dat het anders is dan ga ik er nog eens achteraan. :D

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:59

Uitslagen staan onder het regio menu..