Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:08

Bij mij is het veulen geboren. Op het laatste moment heb ik toch mijn gevoel boven mijn verstand gevolgd. Zo heb ik Fontaine gekozen in plaats van Livius. Het is een merrietje geworden en alles verliep prima.

Normaal loopt mijn merrie samen met een ruin op een vrij grote weide en toen ze nog niet vol was, kwamen ze super overeen. Naarmate de draagtijd vorderde, werd zij kribbig.

Nu is de merrie wel heeeel erg beschermend over haar veulen als ze de ruin in de box naast haar heeft. Zal ik ze alle drie samen in de weide kunnen zetten?
Ervaringen of raad?

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 23:08

gewoonmarie schreef:
tjakka123 schreef:
Argh, die lastige hengstenkeuze toch!
Ik zou eigenlijk So Perfect willen proberen (voor 't eerst veulentje bij deze merrie) maar vind hem op stand zo onfortuinlijk... De nakomelingen vind ik wel erg aansprekend en geeft echt fijne beweging door. Merrie zou iets meer ronding in hals mogen hebben en is erg chique (voor mij is meer bot mooi maar niet noodzakelijk).
Zat eventueel te denken aan Kjento, maar ik weet niet hoe hij karakter vererft. For Ferrero toch geschrapt omdat ik bang ben voor een (te) klein, kort poppetje.

Betreffende het samenzetten hierboven.
Ik doe het zelf niet direct. Na 1 a 2 weken is het vurige er vaak wel af.

Zoek eigenlijk een hengst die souplesse én goede draf meegeeft. Iemand nog ideeën? Hoeft zeker niet alleen KWPN te zijn, mogen ook buitenlandse stamboeken/hengsten zijn.

Heb je al eens naar giano gekeken? Is niet zo bekend maar vind het een heel gaaf dier. Met massa en loopt heel los door z’n lijf.
We gaan hem gebruiken op in elk geval 1 merrie. Over mijn eigen twijfel ik nog. Want dan heb ik weer uit moeder en dochter van dezelfde hengst. Dat heb ik dit jaar ook. Maar dan van Mowgli. Mijn nieuwe merrie past ie qua bloed niet bij.

Giano had ik bovenaan mijn lijstje. Hoorde alleen dat het een enorme rotzak is. Daarom van mijn lijstje geschrapt.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 10:37

koend schreef:
Bij mij is het veulen geboren. Op het laatste moment heb ik toch mijn gevoel boven mijn verstand gevolgd. Zo heb ik Fontaine gekozen in plaats van Livius. Het is een merrietje geworden en alles verliep prima.

Normaal loopt mijn merrie samen met een ruin op een vrij grote weide en toen ze nog niet vol was, kwamen ze super overeen. Naarmate de draagtijd vorderde, werd zij kribbig.

Nu is de merrie wel heeeel erg beschermend over haar veulen als ze de ruin in de box naast haar heeft. Zal ik ze alle drie samen in de weide kunnen zetten?
Ervaringen of raad?

Persoonlijk zou ik dat de eerste dagen niet doen..

_Lorette_

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 10:44

Mijn Negro merrie wilde de ruin erbij hebben voor de bevalling en die zijn vanaf het begin samen geweest. De ruin was nog meer een moeder voor het veulen dan de merrie zelf.

De Charmeur wil het niet. Die is dikke mik met de ruin, maar heeft een paar dagen alleen met veulen nodig. Ik heb haar eerst met veulen apart in de wei, vervolgens met de ruin ernaast en na een weekje kunnen ze samen. Na enkele dagen vindt ze het prima als de ruin snuffelt met veulen, maar ik plak er dan nog enkele dagen achteraan, voordat ik ze samen zet. Meteen samen doe ik in dat geval niet, omdat het teveel onrust zou geven. Daarna vind ik het wel mooi dat de wereld van het veulen groter is dan moeders alleen, wat gezelschap betreft.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 10:59

koend schreef:

Ervaringen of raad?

Ik zou in het begin ook nog even voorzichtig zijn als je het niet zeker weet. Maar goed, dat is misschien ook door onze ervaringen dat wij vroeger zo een veulen zijn verloren. de moeder wilde het veulen beschermen en sloeg naar een weidegenootje, alleen stond het veulen er tussen....die heeft het helaas niet overleefd.......

We laten ze meestal even alleen staan, tenzij ze echt in een vaste kudde staan waarbij ze elkaar echt gewend zijn.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:00

Ik zou er eerst een lijntje tussen spannen en pas als ze dan rustig naast elkaar staan te eten het weg halen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:31

Bedankt voor de goede raad. Ik hou ze nog een weekje apart. Daarna stap voor stap.

Momenteel is het mega grappig. De stal staat open naar de paddock en het veulen maakt er een spelletje van om binnen/ buiten te huppelen. Mama loopt er telkens achter. De moderne opvoeding; mama volgt het kind, ;)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:33

koend schreef:
Bedankt voor de goede raad. Ik hou ze nog een weekje apart. Daarna stap voor stap.

Momenteel is het mega grappig. De stal staat open naar de paddock en het veulen maakt er een spelletje van om binnen/ buiten te huppelen. Mama loopt er telkens achter. De moderne opvoeding; mama volgt het kind, ;)

Als ik een tip mag geven pas op met veulens in een paddock. Ze eten namelijk allemaal zand.
Ik las dat er alweer een veulen in de kliniek staat vol met zand.
Niet te lang zonder toezicht op zand!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:00

Mijn mclaren is gister ook geboren, heel erg mensgericht veulen, met veel energie
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:06

Hij is knap hoor FF!

Onze Vaderland is vannacht ook geboren <3 Afbeelding

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:52

Wauw, gefeliciteerd FF en Vulina!
Wat een mooi veulen van McLaren.
Hoe is jou veulen Vulina?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:10

Gefeliciteerd FF en Vulina!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:15

Gefeliciteerd Vulina, ik vind vaderland ook echt leuk.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:51

Gefeliciteerd allebei

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:08

Gefeliciteerd fokfanaat en vulina!
Grappig zijn bijna perfect rode kol.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:51

Gefeliciteerd met de veulens!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:22

Prachtige veulens! Gefeliciteerd!

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:40

Gefeliciteerd met de veulens. Zien er prachtig uit.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:03

Gefeliciteerd met de veulens! En wat een mooie kol heeft de McLaren.

Wij houden de veulens de eerste weken ook apart van andere paarden. Zelfs in stal doen we houten platen voor de tralies tussen de boxen. Ook hier een paar merries gehad die zo tekeer gingen tegen de buren. Ook als het veulen er tussen staat. Eén keer een tussenwand bijna er uit geslagen. :( Dan maar ongezellig alles dicht maken.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:55

De veulens komen snel nu.
Proficiat!
Die Mc Laren is echt al super krachtig voor nog maar 1 dag te zijn!

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:57

Gefeliciteerd FF en Vulina! Prachtig veulen die McLaren <3

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 05:24

koend schreef:
De veulens komen snel nu.
Proficiat!

Mijn Trafalgar is anders al wel weer 22 dagen over en de Ultimo 12...

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:06

Proficiat iedereen met de veulens!

Hier normaal 30/5...wij moeten de merrie nog wegbrengen naar de DA waar ze zal bevallen. Moeilijk om te bepalen wanneer...je wilt natuurlijk geen risico nemen dat ze te vroeg bevalt, maar je wilt ze daar ook geen anderhalve - twee maand hebben staan...

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 11:13

Diortje: Advies is om minimaal 2 weken van te voren in een andere stal te zetten zodat de merrie daar antistoffen voor kan aanmaken..

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 12:00

Prachtige veulens allemaal weer! Mclaren geeft ze wel heel mooi ook.

Gister te horen gekregen dat er een goed embryo gespoeld is, nu hopen dat het pakt bij de draagmerrie. Heb weer terug gedekt met Las Vegas. Ze wordt nu weer hengstig gespoten en daar gaan we Secret voor gebruiken, hoop dat dat ook mooi in 1x lukt, dan kan ze thuis even bijkomen.