Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:10

Ik wordt soms echt wel verdrietig van het KWPN.

Mijn allerliefste vader heeft aangeboden de kosten voor de kliniek te delen voor Simba.
Nu wilde ik hem als bedankje op het papier zetten als medefokker. Bel het KWPN op hoe ik dat kan regelen, ben ik verplicht de beste man eerst lid te maken van het KWPN alvorens ik hem kan toevoegen als medefokker.

Ligt het aan mij of is het waanzin dat je als gezin verplicht bent meerdere lidmaatschappen te hebben, voor zoiets 'eenmaligs' als dit. Je kan immer als niet KWPN lid toch ook een paard tegenover vergoeding op je naam zetten 8)7

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:35

Vroeger kon je idd met z'n tweeën op 1 contract, maar dat is al een aantal jaar niet meer zo.

Edit: wat ook krom is: ze kunnen Floris en onze andere fokproducten niet op mijn naam zetten (zodat ik weer als fokker te boek sta). Ik heb inmiddels een ander klantnummer. Maar blijkbaar is dat dan allemaal in beton gegoten om het zo maar te zeggen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:23

splenius schreef:
Quir schreef:
Weet er hier misschien iemand een leuk merrie veulen/jaarling (2021) of eventueel 2 jarige (2020) of veulen van dit jaar (2022). Met Rousseau/Ampère bloed, liefst in de moederlijn en een goede moederlijn. Een vriendin in Zweden is op zoek naar een jonge merrie als vervanger van haar Ampère merrie die ze heeft moeten laten inslapen. Vandaar de voorkeur voor dit bloed.
Ze rijd zelf nu met 3 paarden GP en zoekt dus ook een jonge merrie om op te leiden voor te sport en later in te zetten voor de fokkerij (zelf al dan niet via ET).

Dus als iemand iets weet of heeft? :D
Kan echt geen betere plek krijgen!

Ik heb een 2 jarige Rousseau merrie (rontgenlogisch goedgekeurd ook hals en rug zonder bemerkingen)

Zou je misschien wat meer info en als je die hebt foto's/video's willen sturen? :D

mirjamalvaro schreef:
Wel Rousseau, geen Ampere. :P
Merrie, vos van 2021

Ja die had ze gezien en vond ze wel leuk.

Umeo schreef:
Ik ben thuis aan het kijken voor een camera systeem voor in de stal.
Het is gewoon voor 1 stal (merrie-veulen stal) en gaat waarschijnlijk enkel tijdens het veulenseizoen gebruikt worden. Het moet met andere woorden niet het van het zijn maar wel degelijke prijs-kwaliteit.

Iemand tips?

Wij hebben geen Wifi op stal.

Als je geen hele grote haast hebt, kijk eens naar Aszhonga camera's op AliExpress! Zijn exact dezelfde camera's als ze in NL verkopen (oa bij 4Gcamera.nl en nog wel meer paarden winkels) voor 400/500 euro, maar dan voor 50-150 euro.

Heb er zelf ook en zijn echt fantastische camera's! Top beeld, zowel overdag als nacht beeld. Water en stof dicht en je kan ze draaien op afstand. Kan kiezen op WiFi of 4G met een sim kaart (kost mij ongeveer 8 euro per maand aan data in de weken dat ik vrijwel continue waak, hij verbruikt alleen data als je kijkt).

Bij mij duurde het 3 weken voor hij er uit China was, maar was al binnen 3 dagen in NL (helaas woon ik in Zweden en was de Zweedse douane erg langzaam :+ ). Maar als je m niet op heel korte termijn nodig hebt, is het wachten meer dan waard voor het grote prijs verschil. :j

tjakka123

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:29

Quir, kun jij mij een linkje van de 4G/simkaart camera sturen?

Ik ga morgen mijn merrie scannen, kijken of de baarmoeder schoon is en waar ze ongeveer in de cyclus zit.
Blijft lastig met hengstenkeuze, heb nu een top 3 maar oh oh... Hopelijk zit ze nog 2 weken voor de volgende eisprong, kan ik nog even malen :')

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 14:53

Ik heb een reolink camera. Bevalt heel goed. Mooi scherp beeld. Ik weet niet of deze ook in 4g zijn

Tjakka. Lastig he. Ik moet ook nog bedenken voor één merrie. Die moet gelukkig pas in juni bevallen :')

Ons ander kleurtje fokproduct ;) is goed uitgevallen. Verwacht een stoer paard straks in de ring
Afbeelding

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:27

Ik heb eindelijk tijd om hier weer even wat te posten. Ik heb wel bijgelezen, maar ben zooo druk op het moment met de merriebegeleiding. Elke dag moet ik er wel 20 / 30 scannen, dus het is flink aanpoten. En dan natuurlijk nog merries die gespoeld moeten worden, afveulenen en insemineren. Gelukkig komen de meeste gewoon bij mij aan huis (staan hier of rijden op en neer), bij een aantal moet ik naar hun toe.
Vandaag was één hengstenstation vergeten om het bestelde sperma op te sturen via HippoExpress naar mij, maar het dekstation was zo netjes om direct in de auto te springen en het vers te brengen. Die dekstations zijn ook gigantisch druk nu, dus een foutje sluipt er zo in. Het is wel fijn dat eigenlijk alle dekstations zo fijn met je meedenken en een oplossing verzinnen bij dat soort dingen.

Zelf heb ik nu 2 veulens die er zijn, over een week of twee verwacht ik nog een Santiano veulentje en dat is dan alweer de laatste van mijzelf voor dit jaar. Ik hoop op een merrieveulen, want van die merrie heb ik al 3 hengsten gehad dus ik hoop op een mooi merrieveulen als opvolging. De andere twee veulens (McLaren en Fynch Hatton) zijn ook al hengstveulens helaas.
De hengstenkeuze voor dit jaar weet ik eigenlijk nog steeds niet helemaal. De ene merrie heb ik met McLaren gedekt, voor de rest twijfel ik nog steeds.

AM-horses; prachtig kleurtje hoor. Zelf ben ik niet zo van de kleurtjesfokkerij, maar je hebt wel iets aparts zo.

KimDime: om eerlijk te zijn vind ik dat wel logisch van het KWPN. Want waar leg je anders de grens? Wat als vader en zoon allebei fanatiek fokker zijn en elk jaar een aantal veulens fokken? Of broer en zus? En mag het met één veulen dan wel maar met meer veulens niet meer?
Het KWPN moet ook ergens van bestaan natuurlijk.

Baudyh; ja, die all at once is goed duur geworden opeens he?! Ik heb nog steeds spijt dat ik een paar jaar geleden niet met hem heb gedekt, toen had ik al flink over die hengst getwijfeld maar toch niet gedaan. 2000 euro dekgeld vind ik ook iets té hoor.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:53

Qua camera heb ik de goedkoopste oplossing denk ik
Prepaid kaartje kopen van bijv Lebara met data erop. Oude smartphone in de stal hangen waar je Alfred camera app op installeert. Deze installeer je ook op je eigen telefoon, je kan ook via de pc inloggen.
Je bent alleen je kosten voor de data kwijt, ik kwam op ongeveer 20 euro per veulen en dan keek ik veel, op het laatst snachts non-stop
Hij schakelt alleen in als je kijkt

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 14:25

Graag wil ik hier een vraag stellen.
Ons For Ferrero veulentje is nu bijna 2 maanden oud, ik had voor beide een stal met weidegang geregeld maar dat gaat niet door. Nu zijn we dus overal te laat en is nergens meer plek. Ik ben al een maand op zoek voor hun om ze ergens te stallen zodat ze lekker de hele dag de wei op kunnen. Merrie en veulen zijn heel sociaal en erg makkelijk
Wij staan op een manege/pensionstalling, regio Zuid-Holland.
Ik weet het niet meer maar misschien weet hier iemand iets waar ik nog naartoe kan bellen?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 16:06

djoeka schreef:
Graag wil ik hier een vraag stellen.
Ons For Ferrero veulentje is nu bijna 2 maanden oud, ik had voor beide een stal met weidegang geregeld maar dat gaat niet door. Nu zijn we dus overal te laat en is nergens meer plek. Ik ben al een maand op zoek voor hun om ze ergens te stallen zodat ze lekker de hele dag de wei op kunnen. Merrie en veulen zijn heel sociaal en erg makkelijk
Wij staan op een manege/pensionstalling, regio Zuid-Holland.
Ik weet het niet meer maar misschien weet hier iemand iets waar ik nog naartoe kan bellen?

Misschien stal zwetsloot in oud ade

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 16:14

Dank je, die staan ook vol volgens de website. Ik heb ze wel even een berichtje gestuurd. We willen ze ook met regelmaat bezoeken en met werk en nog een paard wordt dit moeilijk. Dit is voor ons namelijk wel een eind rijden. Brabant mag ook

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 16:38

ms heeft stal Muilwijk nog een plaatsje. Een paar maanden terug wel

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 17:30

Bertje16 schreef:
ms heeft stal Muilwijk nog een plaatsje. Een paar maanden terug wel

Nee helaas, die hebben we als een van de eerste benaderd.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 17:33

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 17:37

Dat is ook wel heel massaal, zou ik niet snel voor kiezen.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:20

Zoek je alleen opfok voor je veulen of ook voor de merrie?

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:23

Mijn zus en ik gaan volgende week dinsdagavond als beginnende fokkers naar de regionale KWPN beoordelingsavond in Erp.
Voel me echt zo'n beginner in fokkerijland; daarom denk ik altijd wel leerzaam. Toevallig nog meer mensen van hier die ook gaan?

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 22:41

@djoeka, ik zag laatst op fb wel een advertentie voorbij komen van zomerweide in Noordwijk ZH maar daar is volgens mij geen mogelijkheid om s nachts op stal te zetten

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 22:56

Koortje schreef:
Zoek je alleen opfok voor je veulen of ook voor de merrie?

Ik zoek voor allebei voor de zomerperiode een plekje met wei en stalling. Bij ons op stal lukt dat niet en daarom had ik vorige zomer alles al geregeld.
Maar helaas...en nu heeft niemand meer plaats.
Ik heb al zoveel rond gebeld, ik dacht misschien komen er hier nieuwe ideeën.
Liefst binnen een straal van 30 minuten vanaf Dordrecht.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 23:01

Als het alleen om zomerweiden gaat zou ik Jonika van Zwetsloos gewoon proberen te bellen. Heb ik toen gedaan met mijn oude wie er staat.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:13

Argh, die lastige hengstenkeuze toch!
Ik zou eigenlijk So Perfect willen proberen (voor 't eerst veulentje bij deze merrie) maar vind hem op stand zo onfortuinlijk... De nakomelingen vind ik wel erg aansprekend en geeft echt fijne beweging door. Merrie zou iets meer ronding in hals mogen hebben en is erg chique (voor mij is meer bot mooi maar niet noodzakelijk).
Zat eventueel te denken aan Kjento, maar ik weet niet hoe hij karakter vererft. For Ferrero toch geschrapt omdat ik bang ben voor een (te) klein, kort poppetje.

Zoek eigenlijk een hengst die souplesse én goede draf meegeeft. Iemand nog ideeën? Hoeft zeker niet alleen KWPN te zijn, mogen ook buitenlandse stamboeken/hengsten zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:17

Mij viel Floyd laatst heel positief op qua souplesse en beweging, heel veel souplesse en drie prima gangen. Mooi model, geeft wel meer massa denk ik.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:01

tjakka123 schreef:
Argh, die lastige hengstenkeuze toch!
Ik zou eigenlijk So Perfect willen proberen (voor 't eerst veulentje bij deze merrie) maar vind hem op stand zo onfortuinlijk... De nakomelingen vind ik wel erg aansprekend en geeft echt fijne beweging door. Merrie zou iets meer ronding in hals mogen hebben en is erg chique (voor mij is meer bot mooi maar niet noodzakelijk).
Zat eventueel te denken aan Kjento, maar ik weet niet hoe hij karakter vererft. For Ferrero toch geschrapt omdat ik bang ben voor een (te) klein, kort poppetje.

Zoek eigenlijk een hengst die souplesse én goede draf meegeeft. Iemand nog ideeën? Hoeft zeker niet alleen KWPN te zijn, mogen ook buitenlandse stamboeken/hengsten zijn.

Heb je al eens naar giano gekeken? Is niet zo bekend maar vind het een heel gaaf dier. Met massa en loopt heel los door z’n lijf.
We gaan hem gebruiken op in elk geval 1 merrie. Over mijn eigen twijfel ik nog. Want dan heb ik weer uit moeder en dochter van dezelfde hengst. Dat heb ik dit jaar ook. Maar dan van Mowgli. Mijn nieuwe merrie past ie qua bloed niet bij.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 18:54

tjakka123 schreef:
A

For Ferrero? Of Nescio van dezelfde hengstenhouder.

Ik heb zelf een 4G camera van Ali express en heel tevreden over nu. Heb zelf een Vodafone red abbo en daar kon ik een extra simkaart bij krijgen voor 5 euro per maand. Ik had al onbeperkt internet dus dat was geen probleem.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 19:04

Wat vind je onfortuinlijk op stand aan So Perfect? Ik heb hem voor mijn Vivaldi merrie uitgekozen op zijn galop, souplesse en front. Vannacht is het resultaat geboren en ik kan nog weinig zeggen over deze punten. Hij lijkt knap, maar het wiebelt nog aan alle kanten. Hij heeft meer bot dan het veulen van vorig jaar (v. Imposantos). Maar die was vrij chique en had ook echt hele lange stelten eronder.

Mijn vraag over dekken in de veulenhengstigheid, kan wel weer de koelkast in. Ten eerste vroor het vanmorgen vroeg dus waarom nog eerder een veulen. Daarbij bleef de merrie aan de nageboorte staan en hoewel dat door tussenkomst van de dierenarts wel opgelost werd, dek ik dan liever iets later. Mijn man wilde zelfs nog een periode doorschuiven zodat we uit de meivakantie zijn bij een volgend veulen. Maar dat voelt ergens wel als een gemiste kans.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 19:58

Ik vind de kwaliteit van veulens wel fijn van SP hoor! Gefeliciteerd met je veulen :)

Vind SP echt een hele neerwaartse bouw hebben, op het springpaard af. Kort voorbeen. Maar hij stond niet voor niets op mijn lijstje natuurlijk. Vind de kwaliteit vd veulens echt top en hij waardeert zichzelf enorm op ohz.