Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:34

Ontzettend chique FF's. Fijne nakomelingen geeft die hengst, ook in karakter.

Ik doe ze meteen naar buiten. Waarom zou dat nu mode zijn? De Johnson liep vanaf de geboorte 24/7 buiten met merrie en ruin. Goed, wel met schuilstal waar de merrie strak beleid in voerde. De ruin moest voor de ingang van de stal blijven staan en pas 12 uur na de geboorte mocht hij zijn post verlaten, omdat merrie er toen klaar voor was om kind naar buiten te laten. We hebben ons er verder niet mee bemoeid. Ik had wel medelijden met de ruin... De Johnson ging als veulen op eigen houtje de stal in om te slapen, ook 100 m van de merrie af. Dan kwam de ruin hem vaak wel bewaken. Het is dus maar net hoe ze zijn en hoe ze gebruik maken van de huisvesting. Anders sluit ik ze ook wel op.

De Jameson lag een tijd in het geboortekanaal en was daardoor scheef, maar dus niet week in de koten. Die stond 's nachts op stal, maar had ik overdag wel buiten vanaf dag 1 (enkele uren oud). Als de merries het gewend zijn om naar buiten te gaan, wil ik ook geen onrust creëren door ze binnen te houden. Als het enigszins kan, mogen de veulens meteen mee in het gewone ritme.

baudyh

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:49

Omdat het iets is Wat je de laatste jaren veel ziet. Paar uur oud en ze moeten buiten gelijk op de foto of film.
Vroeger zag je dat niet.
Maar goed dat heeft ongetwijfeld te maken met het paarden houden tegenwoordig. Die moeten ook kosten wat kost naar buiten.
Op een of andere manier is het op stal houden van paarden bijna taboe.
En natuurlijk komen de paarden hier ook gewoon buiten. Maar ze staan ook graag op stal

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:57

Is het dan dat ze naar buiten moeten voor de foto/film of dat er een foto/video wordt maakt omdat het veulen voor het eerst naar buiten gaat? Dat laatste geldt namelijk voor ons als absolute hobbyisten die voor ons plezier eens een veulen fokken. Ik ga echt niet iets forceren voor de foto. Ik weet ook niet waarom buiten slapen in het gras (bij goed weer) minder rust zou opleveren dan slapen op stal.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 13:12

Bedankt voor alle ervaringen! Onze DA is extreem voorzichtig en ik begrijp hem wel. Hij heeft jaren op de veulenafdeling van een gekende kliniek gewerkt en zag daar natuurlijk alle probleemgevallen binnenkomen.
Het is sowieso de bedoeling om voorzichtig op te bouwen zodat ze zich niet overbelast en de merrie ook rustig blijft, want die is extreem gefixeerd op haar veulen. Dus vanaf zondag gaan we met haar een half uurtje naar buiten. Als ze beiden rustig zijn, kan langer ook en zo bouwen we op.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 13:16

Mooi veulen Donnatella, gefeliciteerd.

Bij mij gaan veulentjes ook vanaf dag 1 (als het weer het toelaat) even naar buiten totdat ze moe worden en de tijd bouwen we dan uit.

Mijn merrie heeft last van de laatste loodjes op dit moment.
Ze is 4 mei aan de datum, maar loopt normaliter nog 2 weken over.
Ze heeft last van haar achterbeen, terwijl er niets aan te zien is.
Zou dat komen door het weker worden?

Oh ja én ze is drachtig van FF. Haar hengstveulen van FF van vorig jaar is vandaag 1 jaar geworden *\o/*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 13:27

Ik hield ze meestal een dag binnen (‘s nachts geboren, dag erna binnen, kon de dierenarts een check doen etc) en dan gewoon iedere dag naar buiten. Een gezond veulen kan gewoon lekker naar buiten. Is juist goed voor ze. Mits het goed weer is en de grond niet te nat en te koud etc. Ik had altijd juni veulens dus ze konden heerlijk het zonnetje in.
Een keer is de merrie in de wei bevallen overdag dus die kon meteen buiten blijven. Al heb ik ze wel altijd ‘s nachts binnen gehad. Vond ik een veiliger idee.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 13:27

Wat is jullie ervaring met de Veulenkeuring? Ik heb dat nog nooit gedaan. Maar het lijkt me leuk om heen te gaan.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 13:36

Gefeliciteerd,Donnatella.

Hier gaan de veulens ook vanaf dag 1 naar buiten als het weer het toe laat en er geen bijzonderheden zijn. Ook opbouwend qua tijd.

Niets mode aan, beweging is imo alleen maar goed, zeker als ze slap op de benen staan.

Bij de fokker waar ik mij halve jeugd doorgebracht heb, gingen de meeste veulens ook gelijk naar buiten en dat was in de jaren 80/90, dus weinig sm waar foto's voor gemaakt moesten worden ;).

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:19

Hier heel afhankelijk van het weer.
Als het weer meezit direct buiten. Wel geen hele dag, beginnen met een uurtje of 3-4.
Daarna, na een weekje, hele dag buiten en 's nachts binnen.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:29

Suzanne F. schreef:
Ik hield ze meestal een dag binnen (‘s nachts geboren, dag erna binnen, kon de dierenarts een check doen etc) en dan gewoon iedere dag naar buiten. Een gezond veulen kan gewoon lekker naar buiten. Is juist goed voor ze. Mits het goed weer is en de grond niet te nat en te koud etc. Ik had altijd juni veulens dus ze konden heerlijk het zonnetje in.
Een keer is de merrie in de wei bevallen overdag dus die kon meteen buiten blijven. Al heb ik ze wel altijd ‘s nachts binnen gehad. Vond ik een veiliger idee.

Precies zo dus. Ben echter pas sinds vorig jaar merrie met veulen 's nachts naar binnen gaan doen.
2 redenen: was nu niet zo'n fijne zomer en ik vond het veiliger.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 16:25

Bij ons gaan ze ook vrij vlot naar buiten. Ze rusten in de wei ook (en onze merries zijn het gewend, dus die zijn buiten ook veel rustiger dan binnen).
Leuk om alle veulentjes zo te zien! Mooie tijd. Onze Vitalis is ook geboren. Een knap bruin merrieveulen, heel erg blij mee!

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:47

Gefeliciteerd LETS

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:10

Het topic gaat hard ineens!
Lets en Donatella gefeliciteerd met de veulens!

Hier gaan de jonkies ook vanaf dag 1 naar buiten. De eerste keer meestal in de buitenbak met planken, omdat ze de draad dan nog niet zien. Daarna lekker de wei op en dat uitbouwen.
Onze dierenarts is juist van zoveel mogelijk naar buiten.

Een drachtige merrie maakt in de eerste maanden gewoon eitjes aan. Wij hebben dit al eens nagevraagd. Stel je hebt een drachtige merrie en die moet geeuthanaseerd worden, kun je de eierstokken er nog uithalen voor icsi.
Ik hoop overigens niet dat we dit ooit moeten doen. :+

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 19:43

Ze maken wel eitjes aan, maar ontwikkelen gewoonlijk niet door, incl oedeem in de baarmoeder en dergelijke..

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 20:11

baudyh schreef:
Tegenwoordig is het mode om maar gelijk naar buiten te doen. Maar ik doe dat niet. Ik heb ze wel in een grote stal. Meestal met een dag of 3.

Mode ?! :?
Dat is het meest natuurlijke,dan worden ze recht en sterk;wat mij betreft zo snel mogelijk de wei op!
En daarom ook geen vroege veulens die eerst een paar maand opgehokt moeten worden omdat het te koud en nat is.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 21:12

Hier gaan ze ook gewoon gelijk naar buiten, in de kudde zelfs :')

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 21:31

Houden jullie ook rekening met het weer of jullie de veulens naar buiten doen. Mijn opa liet het veulen altijd 1 dag binnen om te checken of alles goed ging. Daarnaar gingen ze ook naar buiten met de rest. Soms had een veulen een dekentje op, vooral als er een koude wind stond.

Even een vraag voor de mensen met meer ervaring. Als je kijkt naar de afstamming van een merrie. In hoeverre kan je inschatte hoe ze qua grootte fokt? Bijvoorbeeld, van vaderszijde zijn de meeste paarden rond de de 1,70, haar vader is 1,74. Aan moeders kant zijn de meeste rond de 1,67 net als mijn merrie. Kan dit ook iets zeggen over hoe zij fokt? Of is dit nu nog niet te bepalen. Ik heb een hengst op het oog die in zijn afstamming allemaal paarden van 1,70 heeft staan. Wat de hengst zelf fokt nog niet bekend. Maar zegt zijn afstamming daar iets over?

Leg ik het een beetje duidelijk uit?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 21:52

Ik ben wel voorstander van meteen naar buiten (eigenlijk na een dag). Het is echt niet goed voor groeischijven en artrose om een veulen op een plek te hebben waar ze niet veel kunnen bewegen. Maar hoeft van mij niet de hele dag. Zeker met het rare weer nu moet je een moe veulentje niet op de koude grond hebben liggen.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 23:59

Hier gaan ze ook vrij snel naar buiten. Wordt ook toegejuicht door de dierenarts.

1e paasdag is hier een veulen geboren. Hij had hele lange benen en dat ook nog steil. Na een paar dagen, lekker veel naar buiten. Zijn de kogels netjes gezakt en staat hij er top op

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 09:14

Xritt schreef:
Houden jullie ook rekening met het weer of jullie de veulens naar buiten doen. Mijn opa liet het veulen altijd 1 dag binnen om te checken of alles goed ging. Daarnaar gingen ze ook naar buiten met de rest. Soms had een veulen een dekentje op, vooral als er een koude wind stond.

Even een vraag voor de mensen met meer ervaring. Als je kijkt naar de afstamming van een merrie. In hoeverre kan je inschatte hoe ze qua grootte fokt? Bijvoorbeeld, van vaderszijde zijn de meeste paarden rond de de 1,70, haar vader is 1,74. Aan moeders kant zijn de meeste rond de 1,67 net als mijn merrie. Kan dit ook iets zeggen over hoe zij fokt? Of is dit nu nog niet te bepalen. Ik heb een hengst op het oog die in zijn afstamming allemaal paarden van 1,70 heeft staan. Wat de hengst zelf fokt nog niet bekend. Maar zegt zijn afstamming daar iets over?

Leg ik het een beetje duidelijk uit?

Je moet naar de moederlijn kijken, niet naar de vaderlijn. Dat geeft meestal wel een indicatie, maar zeker weten doe je het pas als de nakomelingen ouder zijn natuurlijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 11:56

Als er in de moederlijn geen kleintjes voorkomen dan is de kans klein dat jouw merrie een kleintje gaat geven als je een hengst pakt met voldoende maat. Een hengst kan ook vergrotend of verkleinend fokken maar meestal kijk je naar de moederlijn. Toch zegt het niet altijd wat want ik gebruikte op mijn merrie (1.63) hengsten met veel maat omdat de moederlijn (1.62 m en 1.59 m) niet veel maat had. Er kwamen toch kasten van paarden uit, niet normaal. Eentje is zelfs 1.80 m geworden. De merries die eruit kwamen waren vaak wat kleiner en fijner, de hengsten enorm groot en zelfs wat grof. Of dat toeval was weet ik niet.
Je moet toch altijd maar afwachten hoe de merrie fokt en met welke hengsten ze goed matcht. Sommige merries geven met elke hengst een goed veulen, dat zijn echt goede fokmerries.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 19:24

Weet er hier misschien iemand een leuk merrie veulen/jaarling (2021) of eventueel 2 jarige (2020) of veulen van dit jaar (2022). Met Rousseau/Ampère bloed, liefst in de moederlijn en een goede moederlijn. Een vriendin in Zweden is op zoek naar een jonge merrie als vervanger van haar Ampère merrie die ze heeft moeten laten inslapen. Vandaar de voorkeur voor dit bloed.
Ze rijd zelf nu met 3 paarden GP en zoekt dus ook een jonge merrie om op te leiden voor te sport en later in te zetten voor de fokkerij (zelf al dan niet via ET).

Dus als iemand iets weet of heeft? :D
Kan echt geen betere plek krijgen!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 19:27

Wel Rousseau, geen Ampere. :P
Merrie, vos van 2021

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 14:57

Quir schreef:
Weet er hier misschien iemand een leuk merrie veulen/jaarling (2021) of eventueel 2 jarige (2020) of veulen van dit jaar (2022). Met Rousseau/Ampère bloed, liefst in de moederlijn en een goede moederlijn. Een vriendin in Zweden is op zoek naar een jonge merrie als vervanger van haar Ampère merrie die ze heeft moeten laten inslapen. Vandaar de voorkeur voor dit bloed.
Ze rijd zelf nu met 3 paarden GP en zoekt dus ook een jonge merrie om op te leiden voor te sport en later in te zetten voor de fokkerij (zelf al dan niet via ET).

Dus als iemand iets weet of heeft? :D
Kan echt geen betere plek krijgen!

Ik heb een 2 jarige Rousseau merrie (rontgenlogisch goedgekeurd ook hals en rug zonder bemerkingen)

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 15:18

Beetje late reacties. Maar de For Ferrero veulens en paarden die hier voorbij kwamen waren echt prachtig!!

Ik heb een paar dagen terug mijn tweejarige Jameson hengst los gegooid! Ik was echt mega positief verrast. Wat een fijne bewegingen. Hij moet morgen op de foto. Hopen dat deze ook oke is en dat hij in december naar Ermelo kan *\o/*

Trotse kleine broer!
Afbeelding