Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Suzanne F. schreef:Ik hield ze meestal een dag binnen (‘s nachts geboren, dag erna binnen, kon de dierenarts een check doen etc) en dan gewoon iedere dag naar buiten. Een gezond veulen kan gewoon lekker naar buiten. Is juist goed voor ze. Mits het goed weer is en de grond niet te nat en te koud etc. Ik had altijd juni veulens dus ze konden heerlijk het zonnetje in.
Een keer is de merrie in de wei bevallen overdag dus die kon meteen buiten blijven. Al heb ik ze wel altijd ‘s nachts binnen gehad. Vond ik een veiliger idee.
baudyh schreef:Tegenwoordig is het mode om maar gelijk naar buiten te doen. Maar ik doe dat niet. Ik heb ze wel in een grote stal. Meestal met een dag of 3.
Xritt schreef:Houden jullie ook rekening met het weer of jullie de veulens naar buiten doen. Mijn opa liet het veulen altijd 1 dag binnen om te checken of alles goed ging. Daarnaar gingen ze ook naar buiten met de rest. Soms had een veulen een dekentje op, vooral als er een koude wind stond.
Even een vraag voor de mensen met meer ervaring. Als je kijkt naar de afstamming van een merrie. In hoeverre kan je inschatte hoe ze qua grootte fokt? Bijvoorbeeld, van vaderszijde zijn de meeste paarden rond de de 1,70, haar vader is 1,74. Aan moeders kant zijn de meeste rond de 1,67 net als mijn merrie. Kan dit ook iets zeggen over hoe zij fokt? Of is dit nu nog niet te bepalen. Ik heb een hengst op het oog die in zijn afstamming allemaal paarden van 1,70 heeft staan. Wat de hengst zelf fokt nog niet bekend. Maar zegt zijn afstamming daar iets over?
Leg ik het een beetje duidelijk uit?
Quir schreef:Weet er hier misschien iemand een leuk merrie veulen/jaarling (2021) of eventueel 2 jarige (2020) of veulen van dit jaar (2022). Met Rousseau/Ampère bloed, liefst in de moederlijn en een goede moederlijn. Een vriendin in Zweden is op zoek naar een jonge merrie als vervanger van haar Ampère merrie die ze heeft moeten laten inslapen. Vandaar de voorkeur voor dit bloed.
Ze rijd zelf nu met 3 paarden GP en zoekt dus ook een jonge merrie om op te leiden voor te sport en later in te zetten voor de fokkerij (zelf al dan niet via ET).
Dus als iemand iets weet of heeft?
Kan echt geen betere plek krijgen!