Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:58

Gisteren net de merrie met veulen van 6 dgn jong naar de hengstenhouder gebracht. Wat een uur rijden is. Jong geleerd oud gedaan. Ze leren er juist super veel van.
Geen ervaring met diepvries in de veulenhengstigheid.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:11

mirjamalvaro schreef:
Wij moesten vorig jaar 3 uur rijden, merrie en veulen en veulenhengstigheid. Wel vers sperma. Diepvries deden ze sowieso liever niet met veulenhengstigheid.

Kon je het niet beter laten bezorgen dan?

--
Dank voor de input omtrent trailer/wagen. Ik denk dat ik tzt niet weg 'moet' met de trailer maar stel er gebeurt wat.. Dan weet ik dat het in principe gewoon kan in een 1.5 paard.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:08

Tjakka in zweden moet je papieren hebben om het te mogen insemineren. Dus ik moet wel naar een station. :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 17:16

mirjamalvaro schreef:
Tjakka in zweden moet je papieren hebben om het te mogen insemineren. Dus ik moet wel naar een station. :j

Hier in Nederland insemineer je 9 vd 10 x ook niet zelf hoor. Maar als het gebracht wordt dan kan de dierenarts insemineren aan huis of de hengstenhouder zelf.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 17:50

Suzanne F. schreef:
mirjamalvaro schreef:

Hier in Nederland insemineer je 9 vd 10 x ook niet zelf hoor. Maar als het gebracht wordt dan kan de dierenarts insemineren aan huis of de hengstenhouder zelf.

Ook de DA mag niet zomaar insemineren hier :P

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 19:40

Oh interessant! Ik zou bijna verwachten dat je als DA dat ‘standaard’ erbij zou doen dan! Wat apart, wel goede zaak overigens.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 19:54

Ik kom even binnenvallen. Iemand hier bekend met een hengstige maar toch drachtige merrie? Mijn merrie is 14 dagen geleden geïnsemineerd maar helaas een dag te laat (na 12 dagen al hengstig en toen al een ei van 5 cm, heb sperma uit Duitsland dus zat een dag tussen) toch geïnsemineerd ondanks dat het ei al weg was (inseminatie vond plaats 2 dagen na de controle met een ei van 5cm). Afgelopen dinsdag terug geweest, weer super hengstig ei van 4 cm. Sperma besteld vandaag terug voor inseminatie. Nog even controle of het ei er nog zat, ja hoor maar ook hartstikke drachtig. Dus uiteraard niet geïnsemineerd. Ga nu zondag weer terug dan zit ze op 17 dagen.
Alles wat ik er over lees is vooral heel lang geleden. Hoop dat het allemaal goed gaat en de hengstigheid hormonen het niet overnemen en het verwerpen. Maar dat zal de tijd leren. Ik was zo verbouwereerd dat ik ook verder niets meer gevraagd heb.
Merrie heeft een bizar snelle cyclus wordt constant rond de 12 dagen hengstig. Ze is pas 3 en het zal haar eerste veulen worden, hoop zo dat het allemaal goed gaat _/-\o_

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 19:57

xmarliez schreef:
Ik kom even binnenvallen. Iemand hier bekend met een hengstige maar toch drachtige merrie? Mijn merrie is 14 dagen geleden geïnsemineerd maar helaas een dag te laat (na 12 dagen al hengstig en toen al een ei van 5 cm, heb sperma uit Duitsland dus zat een dag tussen) toch geïnsemineerd ondanks dat het ei al weg was (inseminatie vond plaats 2 dagen na de controle met een ei van 5cm). Afgelopen dinsdag terug geweest, weer super hengstig ei van 4 cm. Sperma besteld vandaag terug voor inseminatie. Nog even controle of het ei er nog zat, ja hoor maar ook hartstikke drachtig. Dus uiteraard niet geïnsemineerd. Ga nu zondag weer terug dan zit ze op 17 dagen.
Alles wat ik er over lees is vooral heel lang geleden. Hoop dat het allemaal goed gaat en de hengstigheid hormonen het niet overnemen en het verwerpen. Maar dat zal de tijd leren. Ik was zo verbouwereerd dat ik ook verder niets meer gevraagd heb.
Merrie heeft een bizar snelle cyclus wordt constant rond de 12 dagen hengstig. Ze is pas 3 en het zal haar eerste veulen worden, hoop zo dat het allemaal goed gaat _/-\o_

Dus het heeft toch de eerste keer gepakt? Toen ze 2 dagen na de eisprong geïnsemineerd werd?
Maar waarom is nu met scannen wel een ei van 4 cm gezien maar niet dat ze drachtig was? En er rijpen toch geen eicellen meer als de merrie drachtig is?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:06

De ovulatie heeft waarschijnlijk toch maximaal 6 uur voor de eerste inseminatie plaatsgevonden. Ze had op die dinsdag al een ei van 5 cm en ze werd donderdag avond geïnsemineerd. Toen was het ei al weg dus had ze al geovuleerd. Maar goed dat was dus de gok die we namen aangezien het sperma er al was.
Ze heeft dus ei ontwikkeling gehad en haar baarmoeder toonde enorm hengstig afgelopen dinsdag. Daarom is er geen rekening gehouden met een eventuele dracht aangezien die kans sowieso aardig klein was.
Nu zit ze op 14 dagen en is het dus wel zichtbaar. Ze zei wel dat het logisch was dat er gewoon eitjes kunnen groeien alleen was het bijzonder dat ze dus 2 dagen geleden enorm hengstig toonde (qua baarmoeder).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:10

Hm raar. De kans op een merrie is wel groter nu trouwens, ik weet niet of je dat wilt? :+
Maar wel vreemd dat ze zo hengstig toont nog. Hopelijk blijft alles goed zitten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:14

Snel Regumate geven.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:41

Ik zou dolgraag een merrie willen haha maar het liefst gewoon een goede dracht en een gezond veulen!
Janderegelaar, heb direct mijn dierenarts gebeld. Die zei afwachten tot zondag of het gegroeid is.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:26

Zijn er hier die gefokt hebben met Indian Rock?
Wat zijn de ervaringen?

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:36

Wat betreft het dekken met For Ferrero voor moeder en dochter. Ik zat even met twijfel. Meer omdat het dezelfde hengst is en ik de afgelopen jaren maar een veulen per jaar fok. Nu dus voor het eerst twee, dus het leek me 'leuker' om met twee verschillende hengsten te dekken. Maaar ik ben om, voor nu in ieder geval. Goed is ook gewoon goed natuurlijk! Ik ga voor de korting :+

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:39

Bij ons is deze week een merrieveulen geboren!
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben er heel blij mee. <3 Helemaal zoals ik had gevraagd.
Ze is super chique en heel hoogbenig. De merrie zelf - het is haar eerste veulen - is er helemaal gek van.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:45

Redd schreef:
Wat betreft het dekken met For Ferrero voor moeder en dochter. Ik zat even met twijfel. Meer omdat het dezelfde hengst is en ik de afgelopen jaren maar een veulen per jaar fok. Nu dus voor het eerst twee, dus het leek me 'leuker' om met twee verschillende hengsten te dekken. Maaar ik ben om, voor nu in ieder geval. Goed is ook gewoon goed natuurlijk! Ik ga voor de korting :+

Heel leuk! Bokker ajesca123 had vorig jaar 2 FF veulens uit moeder en dochter, allebei heel goed gelukt!

Gefeliciteerd Donnatella, wat een dropje!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:07

MariekeS_ schreef:
Redd schreef:

Heel leuk! Bokker ajesca123 had vorig jaar 2 FF veulens uit moeder en dochter, allebei heel goed gelukt!

Gefeliciteerd Donnatella, wat een dropje!

Ik heb 2 jaar geleden ook 2 FF gehad uit moeder en dochter. Prima gelukt!
Afbeelding

Afbeelding

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:21

Een vraagje hoe lang houden jullie je veulen binnen?
Ons veulen heeft erg lange koten en is dus nog wat week hierin. Ze stond wel dadelijk mooi recht, maar je ziet dat als ze moe wordt ze daar dadelijk toch wat zakt. De DA (heeft veel ervaring met veulens, dus ik betrouw hem wel) raadt aan om ze minstens tot 5 dagen oud binnen te houden om zeker te zijn dat ze sterk genoeg is.
Het voelt niet goed aan, maar ik begrijp het wel.

Wat een prachtige paarden janderegelaa! Mag je heel fier op zijn.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:25

s0173957 schreef:
Zijn er hier die gefokt hebben met Indian Rock?
Wat zijn de ervaringen?

Grote merrielijn (merries allemaal +1.74, echte buffels) kwam een kleintje. Uitgegroeid tot 1.56, niet voldoende kwaliteit in lopen. Merrie vererft normaal erg goed en mooie veulens, als veulen was hij wel mooi maar toen hij uitgegroeid was viel het echt tegen. Maar verder ken ik geen nakomelingen van hem!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:24

Donnatella schreef:
Ons veulen heeft erg lange koten en is dus nog wat week hierin. Ze stond wel dadelijk mooi recht, maar je ziet dat als ze moe wordt ze daar dadelijk toch wat zakt. De DA (heeft veel ervaring met veulens, dus ik betrouw hem wel) raadt aan om ze minstens tot 5 dagen oud binnen te houden om zeker te zijn dat ze sterk genoeg is.

Meteen naar buiten, worden de benen en pezen juist sterk van. Kleine wei en een rustige merrie. Als de merrie onrustig is en maar blijft lopen dan steeds korte periodes en wat opbouwen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:08

Het reizen met hele jonge veulens werd ons altijd af geraden door de DA. Het lange reizen kon nadelig werken voor de gezondheid van het veulen. Mijn ex man had de papieren voor het insemineren maar meestal lieten we dat doen door een hh uit de buurt waar we met Floris dekten. Die kwam dan gewoon aan huis en de merrie werd in de box geinsemineerd. Nooit problemen mee gehad. Weg brengen deden wij liever niet.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:19

Donnatella schreef:

Tegenwoordig is het mode om maar gelijk naar buiten te doen. Maar ik doe dat niet. Ik heb ze wel in een grote stal. Meestal met een dag of 3.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:23

Ik doe ook mee met "de mode" om ze direct naar buiten te doen.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:40

Donnatella schreef:

Wij hebben ook ooit zo een veulentje gehad.
Mocht een half uurtje per dag buiten tot ze correct stond. Was ook op aanraden van de DA. Ze worden net sterker door te rusten.
Je moet de kootjes ook goed in de gaten houden zodat er zeker geen wondjes op komen. Kan bij zo een kleintje al snel de verkeerde kant op gaan.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:29

Gefeliciteerd donatella! Mooi veulentje!
Jouw ff’s vind ik ook echt prachtig Jan.
Vind sowieso ff mooie veulens geven. Ik durf hem om mijn Merries niet te gebruiken omdat ze beide klein zijn. Ben dan wel echt bang voor halve pony’s.
Als ik een grotere meer klassiekere merrie had, zou hij zeker bovenaan het lijstje staan.