Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xritt

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 14:12

Frankie lee vond ik er ook uitspringen. Ik haakte bij hem af omdat hij een wat sensibel karakter heeft. Dat heeft mijn merrie ook. Ik vond hem correct bewegen en erg knap.
Ik zit ook nog steeds met McLaren in mijn maag. Wat een fantastisch paard is dat. Ik kan voor mijzelf niks negatiefs over hem bedenken. Voor mijn merrie durf ik hem niet te kiezen omdat hij qua bouw op mijn merrie lijkt. Opzich geen probleem, wel als het veulen kleiner en compacter uit groeit. Iets meer maat en lengte zou fijn zijn.

@KimDime hoe gaat het met je veulen?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 15:13

Nee als ik een merrie zou hebben die op
McClaren zou lijken zou ik hem niet nemen. Dan komt er waarschijnlijk een poppetje uit.
Dan zou ik eerder voor vaderland gaan. Die vond ik ook gaaf. Maar voor mijn merries te “ grof” ben ik bang

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:18

Zijn er al mensen die hun merries drachtig hebben van McLaren dit jaar? Hoe bevrucht hij?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:19

Mijn merrie van 19 was vorig jaar in 1 klap drachtig

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:54

Meelezer hier.

Bij ons op stal is dit jaar een elite Apache x Whinny Jackson merrie gedekt met McLaren. Merrie is niet altijd makkelijk drachtig te krijgen. Nu in 1x raak.

Zelf zou ik eigenlijk een Nirvano veulen krijgen uit mijn Andretti merrie. Die is helaas dood afgekomen afgelopen winter. Weet nog niet of ik terug ga dekken. Ze heeft nu wat andere problemen die eerst opgelost moeten worden.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 17:53

Ik was toch wel erg benieuwd naar die Red Viper dus ik heb vandaag even met Reesink gebeld. Red Viper is goedgekeurd in Oldenburg en loopt in mei in Warendorf. Het KWPN liet hem staan op een gehoekt/krom achterbeen. Verwachting is dat hij veel bloed door gaat geven, maar ook maat.

McLaren zou erg goed op mijn merrie passen denk ik, maar vrees dat hij wel heel veel merries dekt dit jaar, en hoe commercieel is het dan nog?

KimDime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 17:56

Veulen gaat prima. Piellie eruit blijkt hengsten ding te zijn, tis ook niet continu. Nu ik erop let viel het mij op dat m’n andere hengstje het ook doet. Je legt nu eenmaal een vergroot glas op de brokkenpiloot en ik heb altijd merries, ben die slurfjes niet gewend 8)7

Tongetje kauwen is ook niks om me zorgen om te maken, is wat stress/verveling. Nog 2weken uitzingen dan mogen ze de wei op, mams is het ondertussen ook goed zat op stal.

Bedankt voor de tip van de yakult MisterA. Blijkt idd schot in de roos te zijn.

Om even ontopic te blijven. Ik heb zelf weinig veulens van Vaderland gezien. Hebben jullie het idee dat hij lengte meegeeft? Heb Il Divo gebruikt op m’n vrij korte Valeron merrie. Prachtig chique veulen, beweegt echt top, maar lijkt net zo kort al niet korter als z’n moeder te zijn.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 18:03

KimDime schreef:
Veulen gaat prima. Piellie eruit blijkt hengsten ding te zijn, tis ook niet continu. Nu ik erop let viel het mij op dat m’n andere hengstje het ook doet. Je legt nu eenmaal een vergroot glas op de brokkenpiloot en ik heb altijd merries, ben die slurfjes niet gewend 8)7

Tongetje kauwen is ook niks om me zorgen om te maken, is wat stress/verveling. Nog 2weken uitzingen dan mogen ze de wei op, mams is het ondertussen ook goed zat op stal.

Bedankt voor de tip van de yakult MisterA. Blijkt idd schot in de roos te zijn.

Om even ontopic te blijven. Ik heb zelf weinig veulens van Vaderland gezien. Hebben jullie het idee dat hij lengte meegeeft? Heb Il Divo gebruikt op m’n vrij korte Valeron merrie. Prachtig chique veulen, beweegt echt top, maar lijkt net zo kort al niet korter als z’n moeder te zijn.

@KimDime: wat fijn dat het de goede kant op lijkt te gaan met je brokkenpiloot!

V.w.b. Vaderland: m.i. maakt hij ze in ieder geval niet langer. Maar ik denk eigenlijk ook niet korter :+ Wat me wel opvalt is dat hij uit correct gebouwde, maar simpel bewegende moeders veulen met veel meer techniek en veer in de been geeft. Ik heb een merrie met voldoende lengte, maar eerder iets kort dan te lang en daar ga ik hem denk ik op gebruiken.

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 19:22

Oeh, nou datzelfde dilemma heb ik voor mijn merrie wat betreft mclaren. Ik heb tot nu toe alleen maar flinke hengsten erop gehad (Everdale, Desperado, Jameson rs2) en best grote veulens gefokt. Maar ik wil volgend jaar proberen een wat chiquer/fijner veulen te fokken. Ik heb alleen lichte twijfel of het niet weer te fijn wordt. Wat denken jullie?
Afbeelding

Afbeelding

En over High Five US. Ik ken de nieuwe eigenaar. Hij wordt inderdaad onder het zadel gereden en is dit jaar aantrekkelijk in het dekgeld. Er is ook net een pagina op instagram voor opgestart, daar staan al wat recente beelden op.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 19:59

Fijn dat het beter gaat met je veulen kimdime!

Redd, al over for ferrero gedacht. Die geeft ze ook sjiek. En is zelf wel wat meer paard dan mcLaren. Weet niet of die qua bloedlijn bij je paard past…

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:24

McLaren is zelf 169m zijn moeder 1.71m ik verwacht eigenlijk niet dat hij verkleind.

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:18

Ja, grappig dat je for ferrero aanhaalt. Mijn keuze en twijfel ging inderdaad tussen deze twee hengsten.

Het 'probleem' is alleen dat ik Cyraniek (schimmel) haar dochter ook wil dekken met for ferrero. En voor haar wordt het het eerste veulen en past deze hengst goed, dus daar wil ik niet mee schuiven. En moeder en dochter met de dezelfde hengst dekken, moet ik even denken wat ik daarvan vind :+

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:29

Wat super fijn KimDime, klinkt goed. En ook weer leuk om te lezen dat zo'n tip van misterA ook iemand echt kan helpen :)

Dutch Dream is me net opgevallen: wat een knap en fijn paard zeg!
Voor mijn merrie veel te fijn beenwerk helaas, maar voor iemand die wat verfijning zoekt anders dan For Ferrero of met een andere achterbeen mechaniek dan McLaren, misschien interessant?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 23:09

Redd schreef:
Ja, grappig dat je for ferrero aanhaalt. Mijn keuze en twijfel ging inderdaad tussen deze twee hengsten.

Het 'probleem' is alleen dat ik Cyraniek (schimmel) haar dochter ook wil dekken met for ferrero. En voor haar wordt het het eerste veulen en past deze hengst goed, dus daar wil ik niet mee schuiven. En moeder en dochter met de dezelfde hengst dekken, moet ik even denken wat ik daarvan vind :+

Ik vind korting...

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:02

essie_blue schreef:
Zijn er al mensen die hun merries drachtig hebben van McLaren dit jaar? Hoe bevrucht hij?

Mijn merrie is uitgerekend voor eind mei van McLaren, ze was meteen van de eerste keer drachtig, was de eerste keer dat ze gedekt werd ook.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:38

Redd, is het omdat je niet 2 van dezelfde hengst wil fokken. Of meer dat het raar is dat een moeder en dochter bij dezelfde man gaan…. Om
Het zo maar te zeggen. Want dat zou natuurlijk zonde zijn, om het daarom niet te doen. Het is de dierenarts die het doet hè…. :o
Wij verwachten in juni ook nog een mowgli uit Nelly haar moeder. :D

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 09:22

Redd, als het past gewoon beide merries dekken en korting vragen. ;)

High Five heeft afgelopen jaren toch ook gewoon ter dekking gestaan? Hij stond hier in de buurt.
Hoe doet hij het onder het zadel?

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 09:32

Volgens mij wel goed, ze gaan er mee naar het bos enz. Wordt wel op een pittig bit gereden zag ik, maar dat snap ik wel met een dekhengst in het bos haha.

Even een beetje offtopic maar vervoeren jullie merrie en veulen altijd in 2 paardstrailer/wagentje of kunnen ze eigenlijk ook in 1.5 paards trailer?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 10:18

Ik heb ze altijd in een 1,5 paards

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 11:28

Ik heb ze altijd in een 2 paards. Maar smaken verschillen

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 11:50

En ik in een 4paards vrachtwagen met alle schotten eruit...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:48

1.5 paards trailer.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:58

En zouden jullie het veulen al in de veulenhengstigheid van de merrie vervoeren? Hengstenhouder zit binnen een kwartiertje rijden. Of dan liever de dierenarts laten scannen en de HH apart laten insemineren.

En wat is jullie ervaring met diepvries sperma in de veulenhengstigheid?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:01

Mijn merrie wordt waarschijnlijk morgen geïnsemineerd in de veulenhengstigheid. Nu wordt dit bij mij op stal gedaan want kliniek is een dik half uur rijden, maar kan de hengstenhouder niet op stal bij jullie insemineren? Overigens zou ik een kwartiertje merrie en veulen op de trailer geen probleem vinden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:29

Wij moesten vorig jaar 3 uur rijden, merrie en veulen en veulenhengstigheid. Wel vers sperma. Diepvries deden ze sowieso liever niet met veulenhengstigheid.