Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hindo2

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 08:05

Xmarliez ;( wat erg!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 08:27

Xmarliez, sterkte, wat triest. Ook heel vervelend dat je nu niet precies weet wat er mis was..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 08:29

Wat erg Marlies... heel veel sterkte!

ST jij ook!

Nare berichten altijd. Hopelijk lukt het om een pleeg veulen te koppelen.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 08:48

Wat een pech hier. Veel sterkte!

Mijn merrie heeft al enkele dagen melkdruppels op de benen. Ze is vandaag precies 320 dagen ver. Ik stress er zelf wel een beetje van. Zo vroeg. Voor de zekerheid birth alarm toch maar al op gedaan.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 08:48

Veel sterkte, Marliesz, ja, dit is een van de nare kanten die aan het fokken zitten. Als alles goed gaat is het mooi, maar zo'n tegenslag is natuurlijk een drama. Ik weet er alles van. Het is niet anders. Ik zou het veulen ook weghalen. Mocht er een moederloos veulen komen, bewaar de nageboorte nog even (gekoeld?). Wij hebben het pleegveulen er toen mee ingesmeerd en de merrie accepteerde het veulen toen goed.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 08:58

Bedankt allemaal.
Bucephalus thanks voor de tip! Ik heb de nageboorte nog bewaard.
Het veulen ligt nu voor de stal en de merrie staat in de stal met de deur open. Ze lijkt iets rustiger te worden.
Het hoort er helaas, vroeg of laat, een keer bij. Maar ik vind het zo erg voor mijn merrie. Die is er echt van ontdaan.

Simpie94, Het gaat inderdaad om het Bon Bravour veulen. En het is uiteraard een heel knap veulen…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:00

Wat een pech Marlies, vooral als je inderdaad niet weet wat er mis is gegaan is het extra zuur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:04

_Snow_White schreef:
Ik moet me hier ook nog een beetje in verdiepen.
Mijn merrie staat als Zweibruecker geregistreerd, maar is wel bijna 80% volbloed. Het was oorspronkelijk niet de bedoeling dat ze zou blijven en is dus ook niet voor de fok aangeschaft, maar inmiddels ben ik er toch over na aan het denken... _O-
Er kan natuurlijk bijna alles op omdat haar bloed zo "vreemd" is, trouwens wel een hele sterke merrielijn in de volbloedwereld.
Ze is nu 11, loopt PSG dressuur met een realistische kans op GP, hunter/jumpers 1.20m, doet leadline met een kleutertje en is ook nog heel makkelijk in omgang/gezondheid.
Ik heb zelf eigenlijk alleen ervaring qua Nederlands/Belgisch fokken, dus moet even kijken wat mijn opties zijn qua sportpredikaat etc.
Anderzijds heeft MJ ook een Ster D-OC fokmerrie (Deniro x Krack C x Contango) die mij erg aanspreekt, dus misschien dat ik beter direct een merrieveulen kan kopen... :')

Merrie als 2-jarige
[ Afbeelding ]

2021 hengstveulen v. Vitalis
[ [url=m/MG17BO.jpg]Afbeelding[/url] ]

2021 merrieveulen v. Vitalis

2022 hengstveulen v. Knock Out

2020 merrieveulen v. Secret

Knappe merrie! als dat haar nakomelingen zijn zou ik er gerust mee fokken.

Am: gefeliciteerd met het veulen!

Pantarhei: dat was vooral een aantal jaren geleden heel erg. Tegenwoordig wordt er veel beter geselecteerd op een goed achterbeengebruik in de fokkerij. De rest wat je omschrijft is volgens mij ook een stuk rijderij. (paard wat in 3 stukken loopt)

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:19

Jeetje 2 hele nare berichten!
Sterkte allebei met het verlies

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:23

Wat een nare berichten. Sterkte

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:30

Elisa, eens dat dat rijderij is maar wordt wel hoog gewaardeerd en daarmee krijgen die paarden meer waardering in de sport. Terwijl dit niet de beste bewegers hoeven te zijn en dat raakt dan weer de fokkerij

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:34

Het is lastige materie denk ik, want paarden die op dat niveau lopen zijn dus wel bewerkbaar en gezond genoeg om dat te kunnen doen. Ondanks dat het dan misschien niet altijd de beste bewegers zijn, zijn dat wel kwaliteiten die ook belangrijk zijn in de fokkerij.
Zelf vind ik paarden die zo gereden worden vaak juist afbreken qua beweging. In ieder geval denk ik dat de meeste fokkers de paarden ook bekijken als jong paard en bij de VO en dan is er wel in te schatten wat natuurlijke aanleg is en wat getrixt is.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:20

Wat een nare berichten, veel sterkte.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:43

Xmarliez wat ontzettend verdrietig, sterkte!

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:47

Wat verdrietig Marlies, sterkte met het verlies. Hopelijk vind de moeder snel haar rust weer terug!

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:48

supertammy: Jeetje, wat een vreselijk verlies, zeg! Ook je beste merrie, wat een gemis. Heel veel sterkte. Kan me voorstellen dat het je niet in de koude kleren gaat zitten.

AM_Horses: Gefeliciteerd met de geboorte van je Nashville Star veulen! Mooi dier!

c_alsemgeest: Geniet ervan op vakantie!

xmarliez: Och jeetje, wat een pech. Echt ongelukkig en ik snap alle vraagtekens heel goed. 316 is wel vroeg, maar niet onoverkomelijk, maar gezien je wel wat afwijkingen opgemerkt hebt, zou het kunnen dat er al iets niet goed was. Als je echt antwoorden wil, is dan het veulen/nageboorte opsturen een optie?

Umeo:: 320 en al melk aan de benen is wel wat vroeg. Snap dat je het spannend vindt. Je weet het soms niet.

Hier ook een merrie die vroeg aan het uier begonnen is (266). Vertrouw het ook niet helemaal. Hoor zoveel vroeg geboortes. 

Efeera is vandaag uitgerekend. Uier is vol, maar nog geen hars of vocht aan de spenen en de banden kunnen nog slapper. Ze had me vanochtend wel al goed gefopt, want ze ging tot 2x toe liggen al kreunend, naar achteren kijken, gestrekt liggen. Het lag duidelijk niet helemaal naar haar zin.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 13:13

Hopelijk blijft het nog even zitten Kathleen.

Heb de nieuwe lichting ggk hengsten gezien. Vond de schimmel de absolute uitschieter. Hele goede galop en stap en mooi front/ type.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 13:25

Supertammy en xmarliez, veel sterkte met jullie verliezen. Vreselijk!

Heb online de nieuwe lichting bekeken, voor mij steekt de schimmel er ook echt bovenuit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 13:46

Elisa2 schreef:

Heb de nieuwe lichting ggk hengsten gezien. Vond de schimmel de absolute uitschieter. Hele goede galop en stap en mooi front/ type.

De Jameson toch? Dat vond ik ook echt een goed paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 14:30

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 14:37

Nog mensen die naar Reesink gaan? Helaas te ver weg voor mij.
Nieuwsgierig naar de veulens van Frankie Lee (Frankie blijft volgens het programma weer afwezig, vraag me toch af waarom?).
Ook geïnteresseerd in jullie mening over de hengst Du Monde.

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 16:00

Elisa2 schreef:

Ik had er eigenlijk meer van verwacht. Hij stapte soms onzuiver (wat geweten werd aan spanning), en in draf vond ik hem achter niet overtuigen, wel een heel mooi voorbeen. Galop ziet er wel spectaculair uit, maar ik vraag me af of hij daar makkelijk in gaat schakelen. En qua type vind ik hem vrij grof en al veel massa hebben voor een 3 jarige. Dan liepen er wel jeugdigere types bij.
Ik was gecharmeerd van de Total US, niet vanwege zijn kleur, want daar hou ik niet van. Wat een fijne hengst, die zich goed liet bewerken. Je moet er wel een flinke merrie voor hebben, want hij is maat 1.64m

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 17:17

karinna schreef:
Nog mensen die naar Reesink gaan? Helaas te ver weg voor mij.
Nieuwsgierig naar de veulens van Frankie Lee (Frankie blijft volgens het programma weer afwezig, vraag me toch af waarom?).
Ook geïnteresseerd in jullie mening over de hengst Du Monde.

Ik had graag heen gewild maar kon helaas niet.
Vriendlief ging naar de hengstenshow van Wilting maar zag dat alle mooie Beckmann hengsten bij reesink zijn. Ha ha ( Beckmann ging met hengsten naar reesink en naar Wilting)
En ja dan moet ik thuis de winkel draaien.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 17:34

Jeetje wat een verdrietige berichten hier ook. Sterkte voor allen!

Ik twijfel om naar Van Uytert te gaan, beetje weersafhankelijk. Neig nu naar niet gaan, mweh.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 18:26

amukela schreef:
Elisa2 schreef:

Ik had er eigenlijk meer van verwacht. Hij stapte soms onzuiver (wat geweten werd aan spanning), en in draf vond ik hem achter niet overtuigen, wel een heel mooi voorbeen. Galop ziet er wel spectaculair uit, maar ik vraag me af of hij daar makkelijk in gaat schakelen. En qua type vind ik hem vrij grof en al veel massa hebben voor een 3 jarige. Dan liepen er wel jeugdigere types bij.
Ik was gecharmeerd van de Total US, niet vanwege zijn kleur, want daar hou ik niet van. Wat een fijne hengst, die zich goed liet bewerken. Je moet er wel een flinke merrie voor hebben, want hij is maat 1.64m

De Total vond ik ook een mooi type. Kleur verassend. Beweging kon me alleen nog niet zo overtuigen. Achter net iets teveel naar achteren ipv met buiging er onder. En de stap.. aandachtspunt.

Ja massa heeft de schimmel genoeg inderdaad, draf vond ik ook zijn minste gang maar daar is het meest aan te sleutelen. Galop deed me denken aan de galop van de Secrets.

https://youtu.be/SVEsX4zrBZM