Merriekeuring KWPN 2011

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:29

Share schreef:
Jeetje wat krijg jij een kopstoot! Schrok ervan :oo
Leuk dat je filmpjes hebt! Zo krijg ik alvast een idee van hoe het volgend jaar moet voor mijn merrie!
Ik zag dat die man die jou paard voorbrengt heel veel paarden voorbrengt?! Hoe zit dat precies?

Ja klopt.
Hij brengt altijd mijn paarden voor.
Je kunt hem op de keuring altijd even aanspreken om te vragen of hij je paard voor wil stellen.
(alleen wij regelen dat altijd al ruim van te voren.) die jonge heeft het zo druk, hij krijgt de ene naar de andere merrie in zijn handen gedrukt.

140509

Re: Merriekeuring KWPN 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:34

hoe duur is dat eigelijk ongeveer
iemand die jou paard keuringsklaar maakt en voorbrengt op de keuring?

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 00:06

Jammer Manueeltje! En wat een kopstoot, auw!

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 08:18

Jeetje Manueeltje, wat ontzettend balen! En die kopstoot...oef

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:57

gr_roos schreef:
Jammer Manueeltje, maar net wat je zegt het blijven beesten.
Je kreeg inderdaad een behoorlijk kopstoot van der. Op naar de IBOP dan maar.

Opmerking in het algemeen,
waarom niet eerst een aanlegtest, bijv. ibop?
Dat is toch een veel belangrijker selectiecriterium dan ster?
Daar fok je toch voor, het fokdoel zeg maar.
En dus ook een veel belangrijker predicaat?
Bovendien zijn de kosten meestal beduidend lager, en kan je je paard na de test alsnog in het stb. en evt ster laten opnemen.
Dat gaat in een moeite door.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:16

Ben ik wel met je eens MisterA.
Alleen vind ik verschil bestaan tussen een IBOP voor een 3 jarig springpaard en een 3 jarig dressuurpaard.
Het hangt sowieso vh paard af.
Een hele jeugdige 3 jarige laat ik nog geen IBOP lopen maar ik wil wel weten waar ik sta.
Dus dan gewoon de keuring.
Onze 3 jarige loopt volgend jaar pas een IBOP (als het mee zit tenminste)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:30

Jammer Manueeltje maar het blijft altijd afwachten, zoals ik al zei liet mijn merrie ook door de spanning niks zien toen. Was op de CK maar toch.

Tja ik ga er ook eerst mee naar de keuring en dan eind vh jaar de IBOP. Zo heb ik het met de vorige in ieder geval gedaan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:46

Ibop overdoen is niet zo begrotelijk dan de aanlegtest en het is vroeg in het jaar, veel merries daar op dat moment nog niet aan toe

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:58

Balen Manueeltje. Nare kopstoot. Zal een lekkere bult hebben opgeleverd.

Gewoon Ibopje doen Mosh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:02

140509 schreef:

Wij zaten een paar jaar geleden al aan 150 per week. Geen idee hoe dat nu is.

Op dat filmpje wat op de vorige pagina staat brengt Jeroen voor of niet?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:09

sarabande schreef:
Ibop overdoen is niet zo begrotelijk dan de aanlegtest en het is vroeg in het jaar, veel merries daar op dat moment nog niet aan toe

Eerst een aanlegtest in het najaar en aansluitend stb. Voor springgefokte merries heeft een eptm de voorkeur.
Vrijwel alle springmerries slagen, krom of scheef, met een 4 voor de stap of draf, dat doet er verder niet toe. Die cijfers tellen voor de test niet mee.
Als ze de balkjes maar onaangeroerd laten.
Dressuurpaarden kunnen zich echt letterlijk geen misstap permiteren of het doek valt.

Imo zal een merrie met veel aanleg na de test bij twijfelgevallen zelfs wat makkelijker ster worden'.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:17

misterA schreef:
sarabande schreef:

Eerst een aanlegtest in het najaar en aansluitend stb. Voor springgefokte merries heeft een eptm de voorkeur.
Vrijwel alle springmerries slagen, krom of scheef, met een 4 voor de stap of draf, dat doet er verder niet toe. Die cijfers tellen voor de test niet mee.
Dressuurpaarden kunnen zich echt letterlijk geen misstap permiteren of het doek valt.

Imo zal een merrie met veel aanleg na de test bij twijfelgevallen zelfs wat makkelijker ster worden'.

Ik vind ze anders aardig streng dit jaar bij de springpaarden.(bij de stamboekkeuringen dan) (ze zullen wel op hun vingers getikt zijn)
Paarden met een franse stand (en echt niet overdreven) 60 pnt voor exterieur en wel 80 voor springen.
Om een vb te noemen.
Ik ben wel met je eens dat als ze een goeie verrichting laten zien ze eerder neigen het sterpredikaat toe te kennen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:26

misterA schreef:
sarabande schreef:

En dan het volgend jaar weer in training voor het keur of elite predicaat. Hoe je het ook wendt of keert het kost degene die het niet zelf kan doen bakken geld.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:29

Grapje schreef:
140509 schreef:

Wij zaten een paar jaar geleden al aan 150 per week. Geen idee hoe dat nu is.

Op dat filmpje wat op de vorige pagina staat brengt Jeroen voor of niet?

Ja bij de uitslag wel ja.
Op het straat je was Dirk het.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:33

Heb me gister uit laten leggen door de jury dat de ibop voor een 3 jarige niet zo heel veel voorsteld.
Dus ben benieuwd.

Zat op youtub te kijken onder ibop proeven, toen vond ik dit filmpje van een merrie die vorig jaar deelnam aan de ibop en slaagde.(en vind dat nou niet echt een speciale onder de man)
http://www.youtube.com/watch?v=8KK5ywCNFUc&feature=related

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:35

De IBOP proeven staan ook gewoon op de KWPN site, anders zou je je niet goed kunnen voorbereiden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:36

Die zelfde jury zei dat een paar jaar geleden ook tegen mij van doe de ibop maar dan kan ze ster worden
Hij jureerde die ibop zelf ook met dezelfde man naast zich en gaf 2 punten te weinig voor de ster, waarmee ik maar zeggen wil, het is geen belofte.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:37

Die Scandic was al ster met 80 punten voor exterieur en beweging voordat hij de IBOP liep... Paard komt bij Greve vandaan

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:54

manueeltje84 schreef:
Heb me gister uit laten leggen door de jury dat de ibop voor een 3 jarige niet zo heel veel voorsteld.

Ik ben een keer bij de IBOP gaan kijken en ik vind niet dat het niks voorstelt. Als je paard heel veel talent heeft niet nee..
Ze verwachten vooral dat het paard kan schakelen en laat zien wat het in huis heeft. Beetje schrikken is niet erg. Paard moet wel meewerken.
Er reden veel professionele ruiters mee, geen hobbyruiters. Dat geeft ook wel aan dat je het niet zomaar even doet.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:59

Ben ik helemaal met je eens ,Tilmar

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:04

IBOP op zich stelt niks voor. Je hoeft alleen maar rond te rijden en wat te schakelen. Er wordt van het paard wel wat verwacht namelijk dat het zichtbaar aanleg heeft/talent heeft.
Dus voor een getalenteerd paard is het een koekie, paard hoeft alleen maar in nette aanleuning de gangen te laten zien en wat te schakelen. Maakt niet uit of hij eens wegspringt ofzo, er wordt gekeken naar de aanleg.

Een gewoon dier kan het daar schudden, hoe netjes het ook loopt. Hoe stil hij het hoofd ook houdt, hoe netjes de ruiter erop zit, het maakt allemaal niks uit. Simpele dieren zullen daar nooit scoren.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:13

Ach ik zie het wel.
En ga het zowiezo niet zelf doen.
Waarschijnlijk doet Ceylan Avinal het.(ze bood het gister namelijk aan)
En die meid kan handig genoeg om het beste uit de merrie te halen.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:17

manic schreef:
Die Scandic was al ster met 80 punten voor exterieur en beweging voordat hij de IBOP liep... Paard komt bij Greve vandaan

Daar ging het even niet om, ging me meer om wat er in zo,n proef nu verwacht word van het paard.

Hoe ze deze merrie 80 voor beweging hebben kunnen geven daar kan ik met mijn verstand niet bij.
Dan moet ze los wel heel ruig lopen.
Want onder het zadel vind ik het niet denderend.
Zeg niet dat het een slecht paard is, maar vind het allemaal maar heel gewoontjes eruit zien.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:23

En toch 75 punten voor deze IBOP :D

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:23

manueeltje84 schreef:
Dus ben benieuwd.

Zat op youtub te kijken onder ibop proeven, toen vond ik dit filmpje van een merrie die vorig jaar deelnam aan de ibop en slaagde.(en vind dat nou niet echt een speciale onder de man)
http://www.youtube.com/watch?v=8KK5ywCNFUc&feature=related

Ze moeten niet speciaal zijn ook ;)
Ze moeten talent/aanleg hebben, dit paard heeft dat i.m.o wel.

die 80 punten voor beweging, dan zal ze zich gewoon heel goed hebben laten zien.
ook dat is een moment opname, netzoals die van jouw zich niet zo liet zien, terwijl ze dat normaal wel doet.