fokkerij en afstamming

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:05

Gitta1977 schreef:
Allemaal maar massaal domme antwoorden geven in die kleurentopics Schijnheilig misschien is dan de lol er ook snel af daar en SMEKEN ze straks om een subforum... Knipoog

Dat doen we al Zij zijn groot en ik is klein!

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:07

Tja, ik bekijk die topics niet... Haha! Maar goed bezig dan!

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:01

Zal ook een duit in het zakje doen... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:03

De bokkers die hier kleurenvragen stellen kunnen er niks aan doen hé
Ga liever mods pesten of reageer bij forumzaken

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:09

idd beetje kinderachtig.... Net als dat je kennelijk alleen maar recht hebt op FA-AM als je een warmbloed sportpaard hebt....

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:10

stef schreef:
idd beetje kinderachtig.... Net als dat je kennelijk alleen maar recht hebt op FA-AM als je een warmbloed sportpaard hebt....

Helemaal mee eens stef Ja

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:17

Met een warmbloedsportpaard kun je net zo goed een aparte kleur fokken Nagelbijten / Gniffelen Een goed paard heeft geen kleur, klopt, maar een goed paard met een bijzondere kleur is toch net even wat bijzonderder.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:32

Deze fokkerijmod wil haar aanwezigheid best even verklaren aangezien jullie nogal bezorgd zijn Knipoog Net begonnen aan een nieuwe baan en van 6-20 van huis. Aangezien gomir(raar, maar waar) toch ook een mens is wil ze dan ook graag nog even iets te eten fabriceren en opeten en daarna staan er nog twee paarden. Dan schiet bokt er wel eens bij in.

Kleurenforum lijkt me ondertussen wel genoeg besproken en de mening van het moderatorteam daarover is jullie ook bekend. Er staan nu dan misschien een hoop topics over kleuren, maar de fokkerijtopics zijn nog prima te herkennen en blijven ook lang genoeg op de eerste pagina staan.
Ook voordat de kleurentopics in de mode kwamen werden er maar weinig interessante discussietopics geopend op F-AM, dat is imo niet te wijten aan de kleurentopics. Ik denk dat aimee en sammie daar ook de spijker op de kop slaan.
Het verplaatsen van de verslagen van Pavo-cup ed naar evenementen was een logische stap, omdat dit nu eenmaal evenementen zijn. Er is voor gekozen om dat centraal op één plaats te zetten ivm het overzicht en dit leek ons de meest logische plek. Alle topics over die onderwerpen naar F-AM verplaatsen is imo een stuk minder handig en logisch. En dan hebben we ook weer minder ruimte op de eerste pagina voor fokkerijdiscussies...

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:39

gomir schreef:
Het verplaatsen van de verslagen van Pavo-cup ed naar evenementen was een logische stap, omdat dit nu eenmaal evenementen zijn. Er is voor gekozen om dat centraal op één plaats te zetten ivm het overzicht en dit leek ons de meest logische plek. Alle topics over die onderwerpen naar F-AM verplaatsen is imo een stuk minder handig en logisch. En dan hebben we ook weer minder ruimte op de eerste pagina voor fokkerijdiscussies...

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Maar de vraag om kleurentopics centraal op één plaats te zetten ivm overzicht kan blijkbaar niet... want tot op heden mogen kleurentopics nog steeds onder F-AM en WN-FA...

Telkens een mod met iets komt ter verdediging van hun standpunt, wordt dit steeds door de logica weerlegd... en toch wil men niet toegeven... Wat is nu de échte reden ???

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:41

Maar ik ben fokkerijliefhebber en daar hoort ook een stukje competitie in thuis.
Dat loopt dan toch in elkaar over?
In topics over hengstencompetities wordt toch gesproken over hengsten, wat gebeurt er met die hengsten? Fokken!
De groep mensen die dat gebeuren interessant vindt komt op dit forum en zoeken niet snel verder.

Wat hebben kleuren met fokkerij en afstamming te maken? Of moet de hele opzet van het fokkerijforum veranderd worden en dit vnl. gaan over fokkerij van sportpaarden en het gebeuren daaromheen?
In het verleden hadden de topics over shetlanders/haflingers al weinig respons.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:49

YWC schreef:
sarabande schreef:
Wat natuurlijk uiterst merkwaardig is, dat de kleuren hier naar toe komen en direkt van de ijverige mod 2 stickies krijgen, terwijl vragen die hier al jaren herhaald worden en waar die mensen ook graag antwoord op willen omdat het voor hen de eerste keer is, nooit in een stickie gezet zijn.
Dat verbaast mij eigenlijk Verward
Niet eens dat het nooit gebeurt is, maar waarom het nu opeens wel gebeurt voor een andere groep.

Die stickies zijn 'zoethoudertjes' waar door de voorstanders van een [KG]-forum zelfs niet echt om gevraagd geweest is.

De enige echte reden, waarom er geen [KG]-subforum is gekomen, is (naar mijn mening) omdat men de privileges van één bepaalde groep niet wil afnemen... dit ten koste van andere groepen... All Bokt-ers are equal, but some are more equal then others (blijkbaar).

Zou je dit misschien eens toe kunnen lichten? Ik ben namelijk redelijk van dichtbij betrokken geweest bij de beslissing en ik heb echt geen flauw idee waar dit op slaat.
Als ik dan zo enorm partijdig ben in mijn besluitvorming dan ben ik me daar graag van bewust en dan vind ik dat ook een reden om mezelf terug te trekken.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:53

YWC schreef:
Maar de vraag om kleurentopics centraal op één plaats te zetten ivm overzicht kan blijkbaar niet... want tot op heden mogen kleurentopics nog steeds onder F-AM en WN-FA...

Telkens een mod met iets komt ter verdediging van hun standpunt, wordt dit steeds door de logica weerlegd... en toch wil men niet toegeven... Wat is nu de échte reden ???

De echte reden is al meerdere keren uitvoerig uitgelegd en het spijt me heel erg voor je, maar ik heb geen zin om mezelf een half uur kostbare slaap te onthouden om dat nog een keer te herhalen voor mensen die het toch niet willen horen.

De kleurentopics staan verspreid over F-AM en WN-FA, omdat de vragen specifiek over de WN rassen beter op WN-FA passen, vandaar dat we de mensen de keus hebben gelaten. WN-FA is namelijk ook een algemeen FA-forum, alleen dan meer op de WN gebruikers gericht. Vandaar ook de naam WN-FA.

Evenementen en F-AM verschillen dan toch wat meer van elkaar of zie ik dat nou helemaal verkeerd?
Bovendien wordt er net gedaan alsof de topics niet vindbaar zijn, de meeste mensen met interesse weten dat de evenementen geweest zijn en bijna iedereen weet deze topics ook op EV prima te vinden, de mensen die dat niet weten en er een vraag over stellen op F-AM verwijzen wij naar de juiste plaats. Ik zie echt het probleem hiervan niet in, op EV mogen er ook best reacties gegeven worden die diepgaander is dan 'leuk dat je daar geweest bent, ik had ook willen gaan' ed.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:53

Mystica schreef:
stef schreef:
Jammer dat je het als verkloten ziet....
We hebben idd een aanvraag gedaan voor een kleurengenetica sub forum, maar dat is inderdaad afgewezen.

Daarbij is FA niet enkel voor warmbloeden, maar voor alles betreft fokkerij.
Als ik een vraag heb over het fokken met mijn shet, ben ik toch geneigd dat hier te plaatsen, omdat ik hier serieuzere reacties krijg (van mensen die er meer verstand van hebben) dan bij het gros jonge meiden (al dan niet penny) die op SH zitten

Ik ook, maar ze worden in no time toch wel verplaatst Nagelbijten / Gniffelen

Topics over de fokkerij ed van rassen waar een eigen subforum is horen in principe op dat forum thuis, maar kunnen in overleg ook op F-AM blijven staan. Alleen dan moet er wel iemand de moeite nemen om dat even aan ons te laten weten. Ik kan dat namelijk vanachter mijn computer hier niet zien bij voor mij relatief onbekende users.
Op het moment dat je het niet aan een van de mods laat weten is het wel een beetje makkelijk om achteraf zulke opmerkingen te plaatsen. We zijn dan wel mods, maar we hebben ook nog wel enige menselijke eigenschappen overgehouden en er is dus best met ons te praten.

Al moet ik wel eerlijk bekennen dat door dit soort reacties en de toon die mensen via pb vaak aanslaan die bereidheid soms wel een beetje minder wordt.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:57

gomir schreef:
YWC schreef:

Die stickies zijn 'zoethoudertjes' waar door de voorstanders van een [KG]-forum zelfs niet echt om gevraagd geweest is.

De enige echte reden, waarom er geen [KG]-subforum is gekomen, is (naar mijn mening) omdat men de privileges van één bepaalde groep niet wil afnemen... dit ten koste van andere groepen... All Bokt-ers are equal, but some are more equal then others (blijkbaar).

Zou je dit misschien eens toe kunnen lichten? Ik ben namelijk redelijk van dichtbij betrokken geweest bij de beslissing en ik heb echt geen flauw idee waar dit op slaat.
Als ik dan zo enorm partijdig ben in mijn besluitvorming dan ben ik me daar graag van bewust en dan vind ik dat ook een reden om mezelf terug te trekken.

Als ALLE bokkers gelijk zouden zijn, zouden ook ALLE kleurentopics onder F-AM horen.
Een kleur vererft heus niet anders omdat een paard plots een WN-paard is ipv bv. een warmbloed.
Als er geen partijdigheid zou zijn, zou men dus de kleurentopics, die nog altijd onder WN-FA mogen geplaatst worden, ook onder F-AM moeten zetten.

Maar geef toe : de ware reden waarom er geen [KG]-subforum kan/mag komen, is omdat men precies die privileges niet van WN wil afnemen.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 23:00

gomir schreef:
Al moet ik wel eerlijk bekennen dat door dit soort reacties en de toon die mensen via pb vaak aanslaan die bereidheid soms wel een beetje minder wordt.

DAn moeten er misschien eens gekeken worden naar de toon die de moderators van bokt aanslaan op het moment dat je een mail/pb krijgt.
Is meer in het algemeen bedoeld dan persoonlijk.

Er zijn nu vele subforums, voor vrijwel elk ras kun je wel wat vinden. Waarom kan er dan geen sportpaardenforum gemaakt worden waarin het gaat over sportpaarden en de fokkerij ervan? Als ik op evenementen kom interesseert me de helft van de evenementen me eigenlijk helemaal niet.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 23:02

gomir schreef:
De kleurentopics staan verspreid over F-AM en WN-FA, omdat de vragen specifiek over de WN rassen beter op WN-FA passen, vandaar dat we de mensen de keus hebben gelaten. WN-FA is namelijk ook een algemeen FA-forum, alleen dan meer op de WN gebruikers gericht. Vandaar ook de naam WN-FA.

Evenementen en F-AM verschillen dan toch wat meer van elkaar of zie ik dat nou helemaal verkeerd?
Bovendien wordt er net gedaan alsof de topics niet vindbaar zijn, de meeste mensen met interesse weten dat de evenementen geweest zijn en bijna iedereen weet deze topics ook op EV prima te vinden, de mensen die dat niet weten en er een vraag over stellen op F-AM verwijzen wij naar de juiste plaats. Ik zie echt het probleem hiervan niet in, op EV mogen er ook best reacties gegeven worden die diepgaander is dan 'leuk dat je daar geweest bent, ik had ook willen gaan' ed.

Verklaar mij nu eens waarom kleurvragen bij WN-rassen beter onder WN-FA passen en kleurvragen over bv. een Welsh onder F-AM horen ?
Een kleur dun bij een Quarter vererft net hetzelfde als dun bij een shetlander hoor ....
En bont bij een paint vererft hetzelfde als bont bij een tinker.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 23:27

gomir schreef:
Deze fokkerijmod wil haar aanwezigheid best even verklaren aangezien jullie nogal bezorgd zijn Knipoog Net begonnen aan een nieuwe baan en van 6-20 van huis. Aangezien gomir(raar, maar waar) toch ook een mens is wil ze dan ook graag nog even iets te eten fabriceren en opeten en daarna staan er nog twee paarden. Dan schiet bokt er wel eens bij in.

Kleurenforum lijkt me ondertussen wel genoeg besproken en de mening van het moderatorteam daarover is jullie ook bekend..

De mening van het moderatorteam na dit topic, of dat de meningen in dit topic uberhaupt besproken zijn, hebben wij nog niet gehoord. Dit is de eerste keer dat een mod reageert en het is jammer dat dat op deze manier gebeurt.
Ik begrijp dat je het druk hebt en dat al een hele poos, maar als ik een taak heb en ik heb er geen tijd voor zorg ik dat die door een ander uitgevoerd wordt, tenminste als die taak mij aan het hart gaat.

De fut was uit F&A dat is waar, maar dat komt ook door de wijze waarop een groep volwassenen hier vaak als kleuters behandeld wordt. Het neveneffect van dit topic en op de golf aan pennykleurenvragen, is dan wel weer positief te noemen.

Blijft mijn vraag waarom er direkt 2 stickies voor kleuren komen en nog nooit in al die jaren geen een voor de meest voorkomende en steeds herhaalde fokkerij vragen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 23:50

Ik post en kijk eigenlijk uitsluitend op F-AM, een enkele keer op evenementen.
Als geintresseerde in de fokkerij kan ik daar prima mee toe.
Daar probeer ik ook af en toe een topic te plaatsen.
Ik hoop alleen dat F-AM niet verder wordt vervuild met topics die niets meer met
fokkerij hebben te maken.
Maar ja, wat ik geleuter vind, dat is voor een ander misschien wel het summum aan
fokkerijkennis en inzicht.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 00:24

sarabande schreef:
Peterina schreef:
Wat ook veel mensen ontgaat is dat kleur wel dergelijk een invloed heeft op de aankoop van een sportpaard, en daaruit volgt zijn mogelijke prestaties, zijn onderhoud en zijn gezondheid!! Niet alleen de praktische kanten maar ook de genetische kant!

Gezien je onderschrift selekteer je eerst op kleur en daarna op kwaliteit.
Dat is nu juist wat een sportpaardenfokker niet doet.

Aangezien dat je niets van mij weet of van mijn fok principes is dit een zeer kortzichtig antwoord!

OOk typeer je dat kleur EN kwaliteit niet samen kunnen. Wat jammer voor al de nederlandse dressuur fokkers van zwarte paarden ... die zouden ook op de hoogte gebracht moeten worden dat zij geen kwaliteit fokken omdat zij op kleur fokken!

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 00:35

IK vond F-AM eerder leuk om door te spitten en leuke discussies te volgen, dat is ook bij mij een heel stuk minder geworden, veel interessants staat er niet meer bij.
Wat ik nu steeds meer zie is het verschil tussen de bewuste leergierige fokker, en de commerciele fokker(soms al te herleiden aan de onderschriften, en afstammingen van gebruikte paarden) De eerste geeft soms een eye opening tot iets waar een ander over na kan denken, en iets mee zou kunnen doen, de 2e staart zich blind en wil van iets anders niks weten.
Dat er een kleurensubfora zou moeten komen, ben ik het idd ook wel mee eens, heb je het direct weer een stuk overzichtelijker, en hoef je minder een zoekfuntie oid te gebruiken Knipoog
Maar ik moet wel zeggen dat er ook mensen zijn die het oneens zijn met de kleurentopics, en vermelden dat een goed paard geen kleur heeft, waarom doen in soms de onderschriften, en gebruikte paarden in hun zo graag geziene kleurtje anders vermoeden?
En ditzelfde met het commercieel fokken, maar dit past wel weer perfect bij F-AM en kan erg interessante discussies opleveren Clown

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 09:43

Peterina schreef:
Peterina schreef:
onderschrift: Warmbloed palomino's
Royal Belgian Palomino Asbl

Aangezien dat je niets van mij weet of van mijn fok principes is dit een zeer kortzichtig antwoord!

OOk typeer je dat kleur EN kwaliteit niet samen kunnen. Wat jammer voor al de nederlandse dressuur fokkers van zwarte paarden ... die zouden ook op de hoogte gebracht moeten worden dat zij geen kwaliteit fokken omdat zij op kleur fokken!

Als je selekteert op Palomino, zoek je niet eerst kwaliteit en daarna de kleur, dat is verspilling van energie, daar doel ik op. Dat is een ander uitgangspunt.

Niemand, en zeker ik niet zegt, dat kleur en kwaliteit iets met elkaar van doen hebben.
Wij sportpaardenfokkers zeggen alleen dat voor een goed sportpaard geldt dat de kleur er niet toe doet.

Dat nog al wat dressuurpaarden zwart of zwartbruin zijn heeft met het feit de maken dat veel hengsten (o.a. Ferro en veel Trakehners in Nederland, Donnerhal in Duitsland etc) die kleur met de voor de fokkerij gewenste dressuur eigenschappen ingebracht hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:57

sarabande schreef:
Het neveneffect van dit topic en op de golf aan pennykleurenvragen, is dan wel weer positief te noemen.

Doe nu eens niet zo verschrikkelijk neerbuigend over iets wat jou kennelijk niet intereseert. Dat het jou niet intereseert zegt niet dat het penny nivo is, kleurengenetica is voor de meeste penny's te ingewikkeld.
Bah.....

Verder heeft WN altijd al diverse privileges gehad en daar zijn ook al eerder discussies over geweest. IMO werk je op deze manier enkel de hokjes geest juist in de hand, want idd, een overo paint of een overo mini is qua KG hetzelfde. En een engels gereden new forest moet dus op FA-AM, maar een Western gereden New Forest moet op WN-FA?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:58

sarabande schreef:
Niemand, en zeker ik niet zegt, dat kleur en kwaliteit iets met elkaar van doen hebben.
Wij sportpaardenfokkers zeggen alleen dat voor een goed sportpaard geldt dat de kleur er niet toe doet.

Goh, waarom zie je dan zelden een bonte in de ring?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 10:02

stef schreef:
Goh, waarom zie je dan zelden een bonte in de ring?

Omdat er ooit maar een bonte dressuurhengst geweest is in Nederland.

En ivm jouw reactie op mijn pennyvragen, ik moet toegeven dat ik dat hier in dit topic gelezen heb, ik lees die topics niet, dus dat is onwetenheid van mijn kant.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:08

en hoe zou het komen dat er ooit maar 1 bonte dressuurhengst is geweest? omdat men in de ring liever geen bont ziet, al loopt ie de sterren van de hemel