Afstammelingenkeuring 2008-08-26

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

hilden1971

Re: Afstammelingenkeuring 2008-08-26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:45

Suzanne F. schreef:
Ja en dat is de "pech" als je hengst dus mindere merrie dekt. Dan kan hij nog wel verbeteren maar je kan geen wonderen verwachten uit mindere kwaliteit merries. (lees: af en toe echt kromme koeien)

Misschien als de hengstenhouder waar Westenwind ter dekking staat selectief was geweest in de kwaliteit merries, hij een fantastisch rapport had gehad. Of misschien wel te weinig nakomelingen om te kunnen tonen.
Het heeft 2 kanten he? De serieuze fokker kijkt naar de kwaliteit moeders en besluit dat Westenwind bovengemiddeld kan fokken. Een andere fokker staart zich blind op wat het kwpn schrijft en kiest de hengst met het positiefste rapport en gebruikt dus die hengst op een mindere merrie wat een matig veulen geeft. En dan nog verbaasd zijn omdat hij zo'n goed rapport had?? Die kijken niet verder dan hun neus lang is.

Ben het met je eens dat teveel huidige fokkers zich laten beinvloeden door een verrichtingsrapport opgesteld door de stamboeken. Dit brengt een groot gevaar met zich mee dat je teveel paarden op de wereld krijgt met een (kromme koeien)gestoord gedrag en afwijkingen op het gestel. Men kiest meer commercieel dan daadwerkelijk een sportpaard te willen fokken. Ik zal de naam van de hengst hier niet noemen want dat schiet Sarabande weer uit haar dak, maar er is één hengst die veel gebruikt wordt doordat hij bekend staat als dressuur paardenleverancier. Het feit is dat hij een zo`n 2500 geregistreerde nakomelingen heeft. Van die 2500 nakomelingen presteerd een 2 % op het hoogste niveau. 3 tot 5 % presteert op amateur niveau en ongeveer 5 tot 8 % op recreatief niveau. Dit houd in dat er met 85 % welke niet voor de opgenoemde niveau`s geschikt is wordt gehandeld, maar ook gefokt omdat het een J..... nazaat is want dat is goed. Nee dat is het niet, het brengt veelal neuroten door een commerciele keuze, maar vervuild wel de markt. En hiermee is reeds enkele jaren geleden een afzwakking van het huidige KWPN paard begonnen. Het Kwpn zou er meer mee moeten doen om de jongere en onbekende fokker beter te kunnen begeleiden, hoe weet ik nu ook nog niet maar misschien zijn er mensen die hier ook een idee over hebben. Ik hoor het graag. Gelet op het feit dat de veulenveilingen in Duitsland elk jaar weer een doorslaand succes zijn, moet men zich toch eens gaan afvragen of het aanbod in Nederland wel van zulke kwaliteit is als bij de buren. Een verrichtingsrapport is mooi, is goed, het geeft info, maar het brengt ook risico`s met zich mee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:48

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:22

hilden1971 schreef:
Ik zal de naam van de hengst hier niet noemen want dat schiet Sarabande weer uit haar dak, maar er is één hengst die veel gebruikt wordt doordat hij bekend staat als dressuur paardenleverancier.

Ik ben geen J aanhanger hoor, meer een K aanhanger, maar daar loopt nog minder van in de sport Verdrietig

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:24

sarabande schreef:
hilden1971 schreef:
Ik zal de naam van de hengst hier niet noemen want dat schiet Sarabande weer uit haar dak, maar er is één hengst die veel gebruikt wordt doordat hij bekend staat als dressuur paardenleverancier.

Ik ben geen J aanhanger hoor, meer een K aanhanger, maar daar loopt nog minder van in de sport Verdrietig

Dan ben ik Cool een F aanhanger !

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:25

hilden1971 schreef:
Suzanne F. schreef:
Ja en dat is de "pech" als je hengst dus mindere merrie dekt. Dan kan hij nog wel verbeteren maar je kan geen wonderen verwachten uit mindere kwaliteit merries. (lees: af en toe echt kromme koeien)

Misschien als de hengstenhouder waar Westenwind ter dekking staat selectief was geweest in de kwaliteit merries, hij een fantastisch rapport had gehad. Of misschien wel te weinig nakomelingen om te kunnen tonen.
Het heeft 2 kanten he? De serieuze fokker kijkt naar de kwaliteit moeders en besluit dat Westenwind bovengemiddeld kan fokken. Een andere fokker staart zich blind op wat het kwpn schrijft en kiest de hengst met het positiefste rapport en gebruikt dus die hengst op een mindere merrie wat een matig veulen geeft. En dan nog verbaasd zijn omdat hij zo'n goed rapport had?? Die kijken niet verder dan hun neus lang is.

Ben het met je eens dat teveel huidige fokkers zich laten beinvloeden door een verrichtingsrapport opgesteld door de stamboeken. Dit brengt een groot gevaar met zich mee dat je teveel paarden op de wereld krijgt met een (kromme koeien)gestoord gedrag en afwijkingen op het gestel. Men kiest meer commercieel dan daadwerkelijk een sportpaard te willen fokken. Ik zal de naam van de hengst hier niet noemen want dat schiet Sarabande weer uit haar dak, maar er is één hengst die veel gebruikt wordt doordat hij bekend staat als dressuur paardenleverancier. Het feit is dat hij een zo`n 2500 geregistreerde nakomelingen heeft. Van die 2500 nakomelingen presteerd een 2 % op het hoogste niveau. 3 tot 5 % presteert op amateur niveau en ongeveer 5 tot 8 % op recreatief niveau. Dit houd in dat er met 85 % welke niet voor de opgenoemde niveau`s geschikt is wordt gehandeld, maar ook gefokt omdat het een J..... nazaat is want dat is goed. Nee dat is het niet, het brengt veelal neuroten door een commerciele keuze, maar vervuild wel de markt. En hiermee is reeds enkele jaren geleden een afzwakking van het huidige KWPN paard begonnen. Het Kwpn zou er meer mee moeten doen om de jongere en onbekende fokker beter te kunnen begeleiden, hoe weet ik nu ook nog niet maar misschien zijn er mensen die hier ook een idee over hebben. Ik hoor het graag. Gelet op het feit dat de veulenveilingen in Duitsland elk jaar weer een doorslaand succes zijn, moet men zich toch eens gaan afvragen of het aanbod in Nederland wel van zulke kwaliteit is als bij de buren. Een verrichtingsrapport is mooi, is goed, het geeft info, maar het brengt ook risico`s met zich mee.

Een fokker zal zich niet alleen blindstaren op het verrichtingsrapport.
Meestal heeft hij de hengst al een aantal keren zelf gezien.
Een afstammelingenkeuring voegt daar weer informatie aan toe. De eerste keer dat je iets kan zien
hoe een hengst vererft.
Het karakter blijft bij de rapportage nog buiten beschouwing. Ook over de kwaliteit van de moeders wordt nauwelijks een opmerking over gemaakt.
Veel fokkers vinden het daarom belangrijk om dat beetje informatie dat beschikbaar komt
met een afstammelingenkeuring ook met eigen ogen te zien en te beoordelen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:27

misterA schreef:
Veel fokkers vinden het daarom belangrijk om dat beetje informatie dat beschikbaar komt
met een afstammelingenkeuring ook met eigen ogen te zien en te beoordelen.

Nou ik vond dat handjevol toeschouwers maar erg mager, ik schrok ervan. Volgende keer toch een artiest of zo uitnodigen Haha!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:29

sarabande schreef:
Ik heb begrepen dat Westenwind navenant evenveel goede merries gedekt heeft, de keuze is dan wat merkwaardig. Van Ufo waren dit de enige 10 veulens die er zijn, daar ga ik maar niet over filisoferen.

De veulens worden voor het grootste gedeelte geprikt ;of heb ik iets gemist ? Dromen

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:40

Heeft iemand de veulens van Ziësto gezien?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:49

amaze schreef:
sarabande schreef:
Ik heb begrepen dat Westenwind navenant evenveel goede merries gedekt heeft, de keuze is dan wat merkwaardig. Van Ufo waren dit de enige 10 veulens die er zijn, daar ga ik maar niet over filisoferen.

De veulens worden voor het grootste gedeelte geprikt ;of heb ik iets gemist ? Dromen

Van westenwind heb ik anders een aantal hele leuke veulens gezien! Ligt er ook aan op wat voor merrie je hem zet. Niet iedereen denkt daar over na Knipoog

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:49

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:15

Kan ik eigenlijk ook ergens zien welke veulens er op de afstammelingenkeuring zijn geweest?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:22

bedankt voor de live verslagen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:05

Als ik het bericht zo leest lijkt mij Ufo de beste veulens geven. Valt me overigens op de er steeds foto's van Westenwind bij geplaatst worden?
Kunnen er niet een paar foto's van de beoordeelde veulens bij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:06

amaze schreef:
sarabande schreef:

Selectief prikken? Zulke en andere dingen vraag ik me dus wel eens af. Andere mensen niet geloof ik.

[F-AM] De zin en onzin van afstammelingenkeuringen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:28

Er worden een aantal willekeurig geprikt en de hengstenhouder mag zelf een paar uitzoeken om mee te brengen, tenminste, dat was altijd wel zo (toch?) Lachen

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 16:19

debelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:40

art uma, bedankt voor de mooie video opname!

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:47

Mooie video!

Westenwind geeft mooie veulens, vind ik. Veelal zwart of donkerbruin.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:58

sarabande schreef:
De veulens van Ufo hadden allemaal een moeder met predicaten die op hun beurt ook weer uit predicaatvolle moeders kwamen. 6 merries zijn ster, waarvan 4 ster + preferent, de andere 4 zijn elite waarvan 2 + sport.

Van de merries die de veulens van Westenwind zoogden voerde 1 het predicaat keur en wel een Pion merrie die keur en sport is en ook het best bewegende veulen had, heel veel veer en ruimte, 2 merries waren ster. De rest van de merries 8 stuks waren alleen stamboek of vb (3)

Het nadeel van de hoge kwaliteit merries bij Ufo is dat je niet vast kan stellen of hij verbeterd, omdat de meeste merries zelf een flink voetje konden gaan. De veulens van Ufo zouden wat edeler mogen zijn, ze hebben wel bot en zonder uitzondering een mooi front. In beweging mistte ik hier en daar wat schoudervrijheid en er waren een paar koehakkig. De rest bewoog met ruimte.

De Westenwind veulens zijn blije veulens met uitstraling en mooie frontjes. Ze zijn doorheen genomen edeler en langer gelijnd dan hun moeders en hebben bijna allemaal veel maat, sommige waren opvallend groot naast kleine merries (een van 1.57!). Het beenwerk is hier en daar wat teer, maar straalt kwaliteit uit. Ze bewegen over het algemeen met veel souplesse.

OK dan! Dat is interessante informatie! Bedankt!

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:23

Ziolette schreef:
Heeft iemand de veulens van Ziësto gezien?

Ik ben bij die van ziesto geweest, waren een paar prachtige veulens bij, veel vosjes, dat viel me wel op. Op www.imadia.nl staat een fotoreportage van de afstammelingenkeuring van ziesto, daat staan ook wat van zijn nakomelingne op

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:43

tja het enige dat je daarvan kan concluderen is dat hij de vosfactor draagt, hij zal niet meer vossen geven dan elke andere bruine hengst met vosfactor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 15:18

anneliesdj schreef:
Als ik het bericht zo leest lijkt mij Ufo de beste veulens geven. Valt me overigens op de er steeds foto's van Westenwind bij geplaatst worden?
Kunnen er niet een paar foto's van de beoordeelde veulens bij?

Ons Westenwind bestand op VN is nogal groot, maar als je nog foto's hebt van beoordeelde veulens hebt... Haha!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:51

hier wat foto's van de beoordeelde Westenwind veulens

Westenwind X Democraat
Afbeelding

Westenwind X Havidoff
Afbeelding

Westenwind X Havidoff
Afbeelding

Westenwind X Inspekteur
Afbeelding

Westenwind X KrackC
Afbeelding
Afbeelding

Westenwind X Lennard
Afbeelding
Afbeelding

Westenwind X Metall
Afbeelding
Afbeelding

Westenwind X Negro
Afbeelding
Afbeelding

Westenwind X Obelisk
Afbeelding
Afbeelding

Westenwind X Pion
Afbeelding
Afbeelding

Westenwind X Candyboy
Afbeelding

Westenwind X Osmium
Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:59

super bedankt, de eerste 4 en laatste lijken niet zo'n mooi hoofd te hebben, of viel dat irl mee?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:05

Wat mij aan de meeste veulens meteen opvalt, is de minder mooie halsvorm.