Het fabeltje van de vos merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het fabeltje van de vos merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:27

manege in de buurt heeft bijna alleen maar vos merries staan. Haha!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:10

Ik ken het fabeltje en heb ook wel vosmerries meegemaakt die niet makkelijk waren. Maar dat zegt mij niet zoveel, want ik heb ook andere kleuren meegemaakt die niet makkelijk waren.

Wat mij wel opvalt bij vossen en daarbij maakt het overigens geen verschil of het een merrie, ruin of hengst is, dat de meeste vossen een teer huidje hebben. Voordeel is dat ze 's winters makkelijker dun in het haar te houden zijn, nadeel ervan is dat ze gevoeliger lijken voor wondjes e.d.

We hebben nu trouwens een jonge vosmerrie op stal, al vanaf veulen af aan. Het is een portret, maar op een positieve manier. Daarbij moet ik zeggen dat ze veel karaktereigenschappen van haar moeder heeft. Veel van het gedrag van de moeder zie ik terug bij deze vosmerrie. De moeder is een schimmel...

Kortom: Ik geloof er niet in...

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:25

Dat is echt onzin! Er kunnen wel wat minder leuke vos merries bijzitten ja maar dat is bij alle paarden zo. Ik heb een vosmerrie, een kwpner.. en het is echt een schatje! Dus mij lijkt het echt onzin.

bento1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:28

ik heb al meerdere vossen merrie,s gehad,
en moet zeggen ze waren allemaal even lief.
op 1 naar dat was echt zo een pis merrie.
maar sinds ik haar verkocht heb naar een vrouw waar
aleen zij op rijdt en met haar omgaat. is deze merrie ook erg
veranderd..denk echt niet dat het aan de kleur ligt.
was laats in duitsland daar zeiden ze ook al dat een vos
niks goeds was...maar ik denk dat het maar een fabel is.

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:34

ik heb ook een vos merrie gehad en ik kan je zeggen, wat een onding was dat! ik heb nog nooit zo'n vervelend paard gehad!
ze was echt gemeen, niet werkwillig en echt een vreselijke diva...

maar of dat met de kleur te maken heeft???

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:38

ik heb zelf een vosmerrie, zie profiel voor foto's

Ze is echt hardstikke lief en aanhankelijk en helemaal absoluut geen pismerrie haha!
Ze heeft wel karakter maar als je haar begrijpt doet ze alles voor je!

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 23:23

ik heb ook een vosmerrie!
er zit geen kwaad in,natuurlijk wel karakter maar zal nooit gemeen of iets dergelijks zijn.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:58

Ik was vorig jaar op een clinic van Annemarie v.d. Toorn (Monty Roberts) en die vertelde ook dat vosmerries idd moeilijker zijn vanwege hun gevoelige huid.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:03

OPG --> F-AM

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:08

in de handel is een vos merrie echt minder waard!
ik heb dus nog nooit wat aan gemerkt dat een vos anders zou zijn dat een bruine,maar toch zijn ze door deze fabel wel minder waard!in engeland kopen ze wel een vosruin,maar liever geen vosmerrie,ik snap daar dus niks van.behalve natuurlijk als je een vos hebt die mega talent heeft,dan zeurt niemand meer over de kleur.ik vind het allemaal maar een fabel,maar toch door deze fabel,is een vosmerrie minder makkenlijk te verkopen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:10

janouk schreef:
Zeggen ze niet hetzelfde van roodharige vrouwen? Clown

Haha en bedankt. Huilen van het lachen (maar misschien heb je wel gelijk. Vork ).

Ik heb er wel eens van gehoord dat vossen lastiger zijn, maar of het waar is weet ik niet.
Over die narcose, ik heb inderdaad gehoord dat er bij roodharige mensen soms wel tot 20% 'meer narcose gegeven wordt' (of hoe je dat ook zegt, het gaat om het idee) omdat ze een lagere pijngrens schijnen te hebben i.v.m gevoelige huid, minder pigment e.d. (nu ben ik dan een uitzondering, ik heb een extreem hoge pijngrens). Ik weet niet of vospaarden ook een gevoeligere huid hebben, maar anders klinkt dat van de cyclus met dat licht best logisch. Ja

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:16

janouk schreef:
Zeggen ze niet hetzelfde van roodharige vrouwen? Clown

Én bedankt. Huilen van het lachen

Maar, ik denk niet dat karakter aan een kleur kan liggen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:09

knooopje schreef:
in de handel is een vos merrie echt minder waard!

Dat is denk ik maar net of je de aankopende of verkopende partij bent Koe

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:17

Heb zelf 3 vosmerries waarvan 1 pas is overleden. Zijn alle 3 niet de makkelijksten maar willen werken. Die overleden is, sprong als jong paard over de omheining als ik met een ander paard aan het werken was. Ze wilde ook. In de wei staan is ja saai. Zag ze een hoofdtsel dan begon ze te hinneken. En werken dat ze kon.
verder vroeger nog een vosmerrie gereden die met de hengstigheid niet echt rijdbaar was maar verder goudeerlijk en wilde ook graag werken.
Ik vindt het een fabeltje en ik zou een goede vosmerrie niet om de kleur laten staan. Vindt ik zo'n onzin.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:24

Ja dat merrie vos steekje los heb ik wel vaker gehoord.
Heb zelf ook een vosmerrie, een beetje een pismerrie lekker dominant en niet zo werkwillig af en toe. Maar wat mij betreft had ze net zo goed bruin kunnen zijn.

Het gaat bij paarden toch om de bewegingen? Het is aan de ruiter om door het karakter heen te prikken en die bewegingen eruit te krijgen.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:52

hai,

ik heb ook een vosmerrie en dit fabeltje nooit geloofd tot ik op punt van kopen stond. het nagevraagt bij ex-eigenaar en die zei dat je juist heel makkelijk was en gelijk hadden ze. Ik heb nog nooit zo'n makkelijke merrie gehad, hengstigheid komt altijd op tijd en dan is ze normaal in de omgang en met rijden!
Tevens hebben wij een vosliefhebber als stal eigenaar en zij heeft 1 lastige merrie van de 6 vosmerries op stal..
Dus kan dit fabeltje naar eigen zeggen een echt fabeltje noemen

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:09

Hihi, Ik ken toch wel wat Topmerries die vos zijn en die gaan echt niet goedkoper weg dan een zwarte hoor.

Extravaganza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:53

Vosmerries brengen ongeluk, zo simpel is het eigenlijk. De handel geeft maar bar weinig geld voor een vosmerrie, en het gros bied geneens geld.

Tuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel, maar in principe is het zo dat mensen amper vosmerries kopen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 14:38

Nou extravaganza, ik heb het hier nog nooit gehoord en al helemaal niet dat ze niks waard zijn. Toppers zijn toppers ongeacht de kleur, en bij andere kleuren zitten ook moeilijke tussen. Dus dat ze niks waard zijn is echt de grootste onzin!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 18:45

Wat een onzin, en ja mijn inziens een fabeltje, we hebben merries gehad in alle kleuren en ons is nooit iets in die zin opgevallen.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:22

Mijn paardje is een voskleurige merrie zonder aftekeningen.(op een wit kroonrandje na) Ze is een dochter van Norway, vertoont absoluut geen karaktertrekken van opa Jazz en is echt super lief en braaf Haha!
Ik denk dat als je met zo'n vooroordeel naar een vos kijkt, die dieren het ook aavoelen. Veel dieren gaan zich gedragen naar een beeld dat jij in je hoofd hebt.
Had overigens nog nooit gehoord hiervan...

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:26

Als ik dat fabeltje had gelooft, had ik nooit dit niveau bereikt. Lachen

Misschien zijn er veel vos merrie's vervelend, vals en druk, maar wees eens blij dat er uitzonderingen zijn.
Je krijgt toch juist een trots gevoel, als je zo'n 'vervelend beest' wél kan rijden, en er wel de moeite voor doet?
Het zou niet goed zijn als alle paarden leuk lief en aardig zouden lopen!

Denk niet dat het ooit te bewijzen valt. Grotendeels ligt het ook bij de opvoeding van het dier. Lachen

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:30

Nog nooit van dit fabeltje gehoord. Maargoed, daarnaast heb ik nu zelf een topper van een vosmerrie in mijn bezit, en op mijn eerste stage een schat van een vosmerrie gereden: super karakter, geen prutsmuts, en goed te rijden!

Dus: ONZIN!!!!! Dromen

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:34

belacheloos, wat een onzin!!!!!!!!!!!!

in alle kleuren en maten heb je lieve en wat minder lieve paarden.

er zijn veel mensen die niet van vos houden en zeker niet met veel wit, maar dat is een kwestie van smaak en heeft nix met karakter te maken!

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 13:35

Ik denk dat de eerste stelling wel redelijk was.
Naar ik vernomen heb is Jazz, die veel vos doorgeeft, echt geen makkie, en zijn de meeste Jazz's dan ook niet de makkelijkste?
Ik ben van België en bij ons was dat dus het geval met Lys de Darmen. Dat paard heeft ons ongelofelijk véél goeie nakomelingen gegeven, maar de merries (toch blijkbaar het moeilijkste geslacht) waren echte zuurpruimen!
En Lys de Darmen gaf ongelofelijk véél vos!!!
Deze Lys-merries zijn op hun beurt ongelofelijk véél in de fok gebruikt, door hun uitzonderlijk goeie kwaliteiten (en helaas is dit rotkarakter wel doorgefokt)

Het is dus mogelijk dat die fabel, zoals iedereen het zegt, uit de ietwat oudere tijd komt.

Ik had alleszins een allerliefste schat van een vosse merrie, met 4 hoge witte benen en een brede bles! Haar dood was één van de grootste verliezen in mijn jonge leven, en ik denk niet dat ik ooit nog zo'n superpaard zal vinden.
(en eerlijk, toen ik haar de eerste x zag, heb ik me omgedraaid, ik vond die kleuren ongelofelijk lelijk)

Nu mag iedereen me gerust mailen, die een vosse merrie met witte voeten staan heeft, want ik ben er direct verliefd op!

En karakter, tja, elk echt goed paard moet een tikkeltje karakter hebben, ongeacht de kleur!!!